Ο απλός πολίτης που θα διαβάσει το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, πιθανότατα θα σκεφθεί: «Άλλο ένα κείμενο που ρυθμίζει τα αυτονόητα. Θα εφαρμοσθούν άραγε αυτή τη φορά;». Όταν, όμως, συνειδητοποιήσει ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου μπορεί να συντελέσει στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτησή του, στο να μη χάνεται σε κυκεώνες διατάξεων, αλλά να βρίσκει εύκολα και γρήγορα τις ρυθμίσεις που διέπουν το θέμα που τον απασχολεί, και προβλέπουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, θα εύχεται να εφαρμοσθεί στην πράξη.
Β. Κατά την άποψή μου, απαιτούνται τα κάτωθι, περιληπτικά αναφερόμενα, ώστε το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου να εφαρμοσθεί αποτελεσματικά και ουσιαστικά:
1) Η τήρηση της αρχών της καλής νομοθέτησης στις αποφάσεις – πράξεις που θα εκδοθούν στο μέλλον, δε θα είναι εφικτή αν δεν προηγηθεί η κωδικοποίηση, επικαιροποίηση, κατάργηση, τροποποίηση, αναμόρφωση διατάξεων στους περισσότερους αν όχι σε όλους τους τομείς. Προτείνεται, μάλιστα, στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας να υπάρξει συντονισμός της δράσης των Υπουργείων, ώστε να αντιμετωπισθεί και το φαινόμενο της επικάλυψης αρμοδιοτήτων.
2) Ουσιαστική εκπαίδευση - επιμόρφωση των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε να κάνουν κτήμα τους βασικές έννοιες και αρχές του διοικητικού δικαίου, που διέπουν τη δράση της δημόσιας διοίκησης, έννοιες η γνώση των οποίων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ορθό προγραμματισμό του νομοθετικού έργου, το σχεδιασμό και κυρίως την υλοποίηση- εφαρμογή των σχετικών διατάξεων (αρχές καλής νομοθέτησης, κώδικας διοικητικής διαδικασίας κ.λπ.).
3) Αξιοκρατία κατά την επιλογή και σαφή ουσιαστικά και τυπικά προσόντα για τα άτομα που θα στελεχώσουν τις δομές καλής νομοθέτησης
4) Η ουσιαστική εφαρμογή του νόμου περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα συντελέσει τα μέγιστα στην επιτυχία του σχεδίου νόμου.
5) Αναγκαία για κάθε ουσιαστική και σημαντική μεταρρύθμιση είναι πάντα η έγκυρη και έγκαιρη εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση της δημόσιας δράσης (σύσταση νέων θέσεων, λειτουργία οργάνων, υπηρεσιών, διενέργεια ελέγχων κ.ά.).
6) Ο σωστός προγραμματισμός και συντονισμός των δράσεων των Υπουργείων, εξασφαλίζουν την ουσιαστική εφαρμογή των νόμων, την μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, του κόστους και των διοικητικών βαρών.
7) Αναγκαίος ο έλεγχος συνταγματικότητας και συμφωνίας με κοινοτικό δίκαιο από ανεξάρτητους φορείς για όλες τις ρυθμίσεις, ώστε να αποφεύγονται ή να ανακαλούνται φωτογραφικές ρυθμίσεις και πολιτικές σκοπιμότητες.
Εύχομαι το εγχείρημα της καλής νομοθέτησης να στεφθεί με επιτυχία, προς όφελος των πολιτών και των υπαλλήλων.
Ο απλός πολίτης που θα διαβάσει το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, πιθανότατα θα σκεφθεί: «Άλλο ένα κείμενο που ρυθμίζει τα αυτονόητα. Θα εφαρμοσθούν άραγε αυτή τη φορά;». Όταν, όμως, συνειδητοποιήσει ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου μπορεί να συντελέσει στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτησή του, στο να μη χάνεται σε κυκεώνες διατάξεων, αλλά να βρίσκει εύκολα και γρήγορα τις ρυθμίσεις που διέπουν το θέμα που τον απασχολεί, και προβλέπουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, θα εύχεται να εφαρμοσθεί στην πράξη. Β. Κατά την άποψή μου, απαιτούνται τα κάτωθι, περιληπτικά αναφερόμενα, ώστε το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου να εφαρμοσθεί αποτελεσματικά και ουσιαστικά: 1) Η τήρηση της αρχών της καλής νομοθέτησης στις αποφάσεις – πράξεις που θα εκδοθούν στο μέλλον, δε θα είναι εφικτή αν δεν προηγηθεί η κωδικοποίηση, επικαιροποίηση, κατάργηση, τροποποίηση, αναμόρφωση διατάξεων στους περισσότερους αν όχι σε όλους τους τομείς. Προτείνεται, μάλιστα, στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας να υπάρξει συντονισμός της δράσης των Υπουργείων, ώστε να αντιμετωπισθεί και το φαινόμενο της επικάλυψης αρμοδιοτήτων. 2) Ουσιαστική εκπαίδευση - επιμόρφωση των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε να κάνουν κτήμα τους βασικές έννοιες και αρχές του διοικητικού δικαίου, που διέπουν τη δράση της δημόσιας διοίκησης, έννοιες η γνώση των οποίων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ορθό προγραμματισμό του νομοθετικού έργου, το σχεδιασμό και κυρίως την υλοποίηση- εφαρμογή των σχετικών διατάξεων (αρχές καλής νομοθέτησης, κώδικας διοικητικής διαδικασίας κ.λπ.). 3) Αξιοκρατία κατά την επιλογή και σαφή ουσιαστικά και τυπικά προσόντα για τα άτομα που θα στελεχώσουν τις δομές καλής νομοθέτησης 4) Η ουσιαστική εφαρμογή του νόμου περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα συντελέσει τα μέγιστα στην επιτυχία του σχεδίου νόμου. 5) Αναγκαία για κάθε ουσιαστική και σημαντική μεταρρύθμιση είναι πάντα η έγκυρη και έγκαιρη εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση της δημόσιας δράσης (σύσταση νέων θέσεων, λειτουργία οργάνων, υπηρεσιών, διενέργεια ελέγχων κ.ά.). 6) Ο σωστός προγραμματισμός και συντονισμός των δράσεων των Υπουργείων, εξασφαλίζουν την ουσιαστική εφαρμογή των νόμων, την μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, του κόστους και των διοικητικών βαρών. 7) Αναγκαίος ο έλεγχος συνταγματικότητας και συμφωνίας με κοινοτικό δίκαιο από ανεξάρτητους φορείς για όλες τις ρυθμίσεις, ώστε να αποφεύγονται ή να ανακαλούνται φωτογραφικές ρυθμίσεις και πολιτικές σκοπιμότητες. Εύχομαι το εγχείρημα της καλής νομοθέτησης να στεφθεί με επιτυχία, προς όφελος των πολιτών και των υπαλλήλων.