Αρχική Καταργηση ΟργανισμωνΆρθρο 14: Συγχώνευση των ανωνύμων εταιρειών «Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης» (Δ.Ε.Θ.), «Ελληνικές Εκθέσεις – HELEXPO» και «Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών» (Ο.Π.Ε.) με σύσταση νέας ανώνυμης εταιρείαςΣχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ | 5 Οκτωβρίου 2012, 15:09
Προφανώς υπάρχει συμφωνία για την συγχώνευση των δύο εκθεσιακών φορέων. Εκτιμούμε ότι η Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να χάσει την διεθνή εκθεσιακή της ταυτότητα, που συμβολίζει η ΔΕΘ από το 1926 και προσφέρει στην περιοχή ~ 550 εκατ. €/χρόνο. Η διοργάνωση εκθέσεων στο εξωτερικό, είναι μια άλλη κρατικίστικη δραστηριότητα, που ίσως να χρειάζεται βαθύτερες τομές για να βελτιωθεί. Η όποια προσπάθεια για την ίδρυση στη Θεσσαλονίκη κέντρου Εθνικής Στρατηγικής για την εξωστρέφεια, είναι θετική προσπάθεια. Πιθανόν στο κέντρο αυτό να μπορούν να υπαχθούν οι οργανώσεις εκθέσεων στο εξωτερικό. Αξιοπαρατήρητο γεγονός παραμένει ότι, για να υπάρχει αύξηση εξαγωγών, κύριο αντικείμενο είναι η ύπαρξη επενδύσεων, η παραγωγή νέου εγχωρίου και εξαγώγιμου προϊόντος, για να υπάρχει αποτέλεσμα. Στην λογική της κατάθεσης πρότασης για την βελτίωση της εκθεσιακής ταυτότητας στη Θεσσαλονίκη, θα βρείτε πλήρη επιχειρηματολογία και τεκμηρίωση, που προφανώς αφορά και το νέο νομικό σχήμα. ΘΕΤΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ 1. Οι Λαχανόκηποι είναι η πλησιέστερη - όμορη τοποθεσία στον αστικό ιστό, στις αστικές υποδομές, που είναι η κύρια και ουσιαστική προδιαγραφή, για την ΜΟΝΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ βιώσιμης λειτουργίας εκθέσεων και πόλης. 2. Πρωταρχικά κριτήρια είναι: Η διατήρηση της εκθεσιακής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, με εκθεσιακό κέντρο Βαλκανικής και διεθνούς εμβέλειας. Η βιωσιμότητα της ΔΕΘ με ένα καινούργιο εκθεσιακό κέντρο, που να μπορεί να είναι ελκυστικό σε νέες διοργανώσεις, για να επανακτήσει η πόλη το χαμένο εκθεσιακό έδαφος. Η ανάπτυξη της πόλης μελλοντικά, είναι απαραίτητο να γίνει δυτικά του ΟΛΘ, με παράλληλη εξυγίανση του παράκτιου μετώπου. Είναι απαράδεκτη η σημερινή κατάσταση και η έξοδος από το «τέλμα». Αφορά την μισή Θεσσαλονίκη, 500.000 κατοίκους, όπως και την αναπτυξιακή προοπτική του συνόλου της πόλης, του νομού και της Βόρειας Ελλάδας. 3. Βρίσκεται πλησιέστερα και όμορα στις συγκοινωνιακές υποδομές, ΠΑΘΕ, Εγνατία, μετρό, ΟΣΕ, ΚΤΕΛ, ΟΛΘ, εσωτερική και εξωτερική περιφερειακή οδός. 4. Βρίσκεται πλησιέστερα σε ξενοδοχεία, διατροφή και διασκέδαση, με δεκάδες μονάδες 4 – 5 αστέρων. 5. Προτάθηκε διαχρονικά από τους Δήμους Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Κορδελιού - Εύοσμου. 6. Υπάρχει επάρκεια εκτάσεων, με την απαραίτητη εξυγίανση περιοχής Λαχανόκηπων, όπου αναβαθμίζεται το θαλάσσιο μέτωπο δυτικά του ΟΛΘ, προσχώνεται και δημιουργούνται 300 – 400 στρέμματα γης, προσθέτως των 200 – 300 στρεμμάτων του Δημοσίου ( βάσει μελέτης EXPO 2008 ). Χρειάζονται ελάχιστες χαμηλού κόστους απαλλοτριώσεις στα πλέον υποβαθμισμένα ακίνητα Θεσσαλονίκης, καθώς και μικρού σχετικού κόστους μεταφορές δεξαμενών. 7. Είναι η μοναδική περιοχή όμορη της πόλης, που μπορεί να δοθεί παραχώρηση χώρων γης με μικρό κόστος, μπορεί να δοθεί ο αναγκαίος συντελεστής δόμησης, με την δυνατότητα να γίνει ένα μικρό business center, ένα νέο εκθεσιακό κέντρο 50.000 τμ, με προοπτική να προστεθούν και άλλα 50.000 τμ την επόμενη δεκαετία και να γίνουν οι απαραίτητες προσχώσεις δυτικά του ΟΛΘ. 8. Είναι η μοναδική περιοχή της πόλης, που μπορεί να αυτοχρηματοδοτηθεί το εκθεσιακό κέντρο, χωρίς κρατικά χρήματα, όπως π.χ. στην Metropolitan Expo στην Αθήνα, που έγινε σε 9 μήνες μόνο, με 47 εκατ. € για 50.000 τμ. 9. Δίνεται η δυνατότητα με την μέθοδο της παραχώρησης, και να κατασκευαστεί και να λειτουργεί το νέο εκθεσιακό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, με ελληνική χρηματοδότηση και διαχείριση. Πιθανόν να χρειάζεται βελτιώσεις στο οργανωτικό σχήμα. 10. Και στο Μιλάνο – πόλη 5,5 εκατ. κατοίκων, τα 40 χιλ. τετραγωνικά στεγασμένου χώρου λειτουργούν στο κέντρο και τα καινούργια ~ 350 χιλ. τετραγωνικά είναι στις παρυφές της πόλης και σε αρκετά μεγάλη απόσταση από τα αεροδρόμια. ΑΝΤΙΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΛΛΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΑΔΙΕΞΟΔΕΣ, «ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΕΣ» ΚΑΙ «ΥΨΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ» ΛΥΣΕΙΣ. 1. Ακόμη και η σκέψη για διατήρηση στον υπάρχοντα χώρο, εμπεριέχει τα παρακάτω αδιέξοδα και απραγματοποίητες λογικές. Ποτέ δεν δαπανάς μεγάλα ποσά σε παλιούς και γερασμένους χώρους, στο κέντρο των πόλεων. Αντίθετα, φροντίζεις την απελευθέρωση τους και την διάθεση στο κοινωνικό σύνολο. Δεν είναι χρήσιμο να χάσει η Θεσσαλονίκη την ιστορική εκθεσιακή της ταυτότητα, όταν έχουν γίνει στην χώρα εκατοντάδες χιλιάδες τμ αλλού. Δεν είναι θετικό να υπάρχει σκέψη συρρίκνωσης του εκθεσιακού όγκου και χώρου, για τα επόμενα 50 με 100 χρόνια της Θεσσαλονίκης, μόνο και μόνο για να υπάρχουν αγκυλώσεις και εμμονές. Άλλες αφορούν, είτε στην κρατικίστικη χρηματοδότηση, είτε στις παραχωρήσεις με απόλυτα ασύμφορους όρους, είτε στις σκέψεις άρνησης ιδιωτικής πρωτοβουλίας, είτε στις σκέψεις για ξενοδοχεία (όταν τα περισσότερα είναι άδεια ήδη σήμερα), είτε για εμπορική δραστηριότητα τύπου mall στο κέντρο των πόλεων (όταν παρόμοιες λύσεις γίνονται μόνο στις παρυφές των πόλεων και μακριά από τα ιστορικά εμπορικά κέντρα). Είναι διάχυτη η εκτίμηση ότι δεν χωράει μια «νέα εμπορική Τσιμισκή» στο εκθεσιακό κέντρο. Οποιαδήποτε σκέψη ανακατασκευής κτιρίων στον υπάρχοντα χώρο, σημαίνει πλήρης απαξίωση της έκθεσης, για όσα χρόνια κρατήσουν τα έργα κατασκευών. 2. Το πρόσθετο κόστος για τις απομακρυσμένες από τον αστικό ιστό και τις συγκοινωνιακές υποδομές λύσεις και τους κόμβους διασκέδασης, είναι τεράστιο και πρέπει οπωσδήποτε να συνυπολογιστεί. 3. Η γειτνίαση αεροδρομίου, επιλέγεται για απομακρυσμένες γεωγραφικά πόλεις, ή άλλες πολύ μεγάλες πληθυσμιακές συγκεντρώσεις, όπου η κύρια συγκοινωνιακή επαφή με την έκθεση είναι αεροπορική. 4. Η επισκεψιμότητα ΔΕΘ είναι κυρίως οδική, ελληνική, βαλκανική και αστική. 5. Οι Λαχανόκηποι, με την ολοκλήρωση της εξωτερικής περιφερειακής, θα βρίσκεται ~ 20 – 25 λεπτά από το αεροδρόμιο, δηλαδή πολύ κοντά. 6. Δεν υπάρχουν πολεοδομικοί ή άλλοι αναπτυξιακοί περιορισμοί. 7. Η Ανατολική Θεσσαλονίκη έχει εξυγιανθεί με πολιτικές – πολεοδομικές παρεμβάσεις, εμπορικά κέντρα, καζίνο, θαλάσσιο μέτωπο. Το ίδιο πρέπει να γίνει και στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχει γίνει και σε πολλές άλλες πόλεις, Βαρκελώνη, κλπ., με εξυγίανση και ανάπτυξη πέρα του λιμανιού. 8. Τα πλησιέστερα ξενοδοχεία ανατολικά, είναι σχετικώς μικρά και λίγα, μόνο 2 – 3. 9. Καμιά έκταση του Δημοσίου δεν πρέπει να αποτιμηθεί λιγότερο της αντικειμενικής αξίας. Όλες οι σκέψεις, για Σίνδο, υπάρχουσα εγκατάσταση ή και αλλού, είναι λύσεις υψηλού κόστους και βασικά αποκλείουν την ιδιωτική χρηματοδότηση, στηριζόμενοι μόνο σε κρατικίστικες απόψεις. Νίκος Σπ. Φιλίππου Πρόεδρος ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. Νέα Μοναστηρίου 114, 56334, Θεσσαλονίκη Τηλ.: +30 2310 763925, φαξ: +30 2310 764883, e-mail: fil-sa@hol.gr