Οι αρχές της καλής νομοθέτησης πρέπει κυρίως να είναι αποτελεσματικές. Θεμελιώδες στοιχείο της αποτελεσματικότητας των εισαγομένων ρυθμίσεων των νόμων και των κανονιστικών διοικητικών πράξεων, είναι, πλην άλλων, η έγκαιρη εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για την εν γένει δράση της δημόσιας διοίκησης (σύσταση νέων θέσεων, λειτουργία οργάνων, υπηρεσιών, διενέργεια ελέγχων κ.ά.).
Συνεπώς, στις αρχές αυτές εντάσσεται και ο "ουσιαστικός προϋπολογισμός" της δαπάνης που απαιτείται, για να υλοποιηθούν οι εισαγόμενες ρυθμίσεις και η εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων.
Για το θέμα αυτό, σήμερα ισχύει το άρθρο 29Α του ν.1558/1985 για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, το οποίο όμως δεν είναι αποτελεσματικό, ως έχει. Διότι, για την κάλυψη της δαπάνης τα πέντε πρώτα έτη το παραπάνω άρθρο απαιτεί απλώς την αναφορά του σχετικού κωδικού του προϋπολογισμού, χωρίς όμως να γίνεται ουσιαστική εκτίμηση αν μπορεί να εξασφαλισθούν τα σχετικά ποσά, που βεβαίως δεν μπορεί να θεωρηθεί "κάλυψη" δαπάνης υπό ουσιαστική έννοια.
Προτείνεται, λοιπόν, η εισαγωγή αυτοτελούς αρχής "δημοσιονομικής προσαρμογής", η οποία θα ενσωματώνεται ως "παράρτημα" σε κάθε νομοσχέδιο ή κανονιστική διοικητική πράξη και θα υπογράφεται από τους αρμόδιους υπουργούς. Στο παράρτημα αυτό θα περιλαμβάνεται βεβαίωση του αρμόδιου Τμήματος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με τα παρακάτω στοιχεία:
α/ Η βεβαίωση αν προκαλείται ή όχι δαπάνη.
β/ Σε περίπτωση δαπάνης, το ύψος της δαπάνης και ο τρόπος εξασφάλισης των σχετικών πιστώσεων:
αα. Για το τρέχον έτος: η μνεία του κωδικού από τον οποίο θα καλυφεί η δαπάνη, το ποσό που απομένει στον κωδικό αυτό σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, μετά την αφαίρεση των παγίων δαπανών. Αν δεν υπάρχει ποσό για την πραγματοποίηση της δαπάνης, δεν προωθείται το νομοθέτημα χωρίς να προκύπτει ο τρόπος από τον οποίο θα εξασφαλιστεί η δαπάνη που προκαλεί.
ββ. Για τα επόμενα 5 έτη: μνεία του ποσού εσόδων του οικείου κωδικού με βάση τον ήδη εγκεκριμένο προϋπολογισμό, αφαίρεση των παγίων και άλλων υποχρεώσεων που θα βαρύνουν τον κωδικό αυτό σύμφωνα με τη νομοθεσία ή άλλες διοικητικές πράξεις, και αναγραφή του ποσού που απομένει. Στη συνέχεια, αν η νέα δαπάνη που θα βαρύνει τον κωδικό αυτό τα επόμενα 5 έτη, μπορείνα καλυφθεί έχει καλώς, διαφορετικά το νομοθέτημα δεν προωθείται, εκτός αν προβλέψει ρητά τον τρόπο με τον οποίο θα καλυφθεί η δαπάνη την οποία προκαλεί.
Είναι αυτονόητο ότι η αρχή αυτή θα έπρεπε να εφαρμόζεται γενικότερα και σε κάθε πράξη οργάνων των ΟΤΑ, δημόσιων φορέων, που προκαλεί δαπάνη, ώστε να είναι εφικτός ο άμεσος έλεγχος του κράτους στη δημοσιονομική διαχείριση των δαπανών τους.
Ευχαριστώ
Οι αρχές της καλής νομοθέτησης πρέπει κυρίως να είναι αποτελεσματικές. Θεμελιώδες στοιχείο της αποτελεσματικότητας των εισαγομένων ρυθμίσεων των νόμων και των κανονιστικών διοικητικών πράξεων, είναι, πλην άλλων, η έγκαιρη εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για την εν γένει δράση της δημόσιας διοίκησης (σύσταση νέων θέσεων, λειτουργία οργάνων, υπηρεσιών, διενέργεια ελέγχων κ.ά.). Συνεπώς, στις αρχές αυτές εντάσσεται και ο "ουσιαστικός προϋπολογισμός" της δαπάνης που απαιτείται, για να υλοποιηθούν οι εισαγόμενες ρυθμίσεις και η εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων. Για το θέμα αυτό, σήμερα ισχύει το άρθρο 29Α του ν.1558/1985 για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, το οποίο όμως δεν είναι αποτελεσματικό, ως έχει. Διότι, για την κάλυψη της δαπάνης τα πέντε πρώτα έτη το παραπάνω άρθρο απαιτεί απλώς την αναφορά του σχετικού κωδικού του προϋπολογισμού, χωρίς όμως να γίνεται ουσιαστική εκτίμηση αν μπορεί να εξασφαλισθούν τα σχετικά ποσά, που βεβαίως δεν μπορεί να θεωρηθεί "κάλυψη" δαπάνης υπό ουσιαστική έννοια. Προτείνεται, λοιπόν, η εισαγωγή αυτοτελούς αρχής "δημοσιονομικής προσαρμογής", η οποία θα ενσωματώνεται ως "παράρτημα" σε κάθε νομοσχέδιο ή κανονιστική διοικητική πράξη και θα υπογράφεται από τους αρμόδιους υπουργούς. Στο παράρτημα αυτό θα περιλαμβάνεται βεβαίωση του αρμόδιου Τμήματος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με τα παρακάτω στοιχεία: α/ Η βεβαίωση αν προκαλείται ή όχι δαπάνη. β/ Σε περίπτωση δαπάνης, το ύψος της δαπάνης και ο τρόπος εξασφάλισης των σχετικών πιστώσεων: αα. Για το τρέχον έτος: η μνεία του κωδικού από τον οποίο θα καλυφεί η δαπάνη, το ποσό που απομένει στον κωδικό αυτό σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, μετά την αφαίρεση των παγίων δαπανών. Αν δεν υπάρχει ποσό για την πραγματοποίηση της δαπάνης, δεν προωθείται το νομοθέτημα χωρίς να προκύπτει ο τρόπος από τον οποίο θα εξασφαλιστεί η δαπάνη που προκαλεί. ββ. Για τα επόμενα 5 έτη: μνεία του ποσού εσόδων του οικείου κωδικού με βάση τον ήδη εγκεκριμένο προϋπολογισμό, αφαίρεση των παγίων και άλλων υποχρεώσεων που θα βαρύνουν τον κωδικό αυτό σύμφωνα με τη νομοθεσία ή άλλες διοικητικές πράξεις, και αναγραφή του ποσού που απομένει. Στη συνέχεια, αν η νέα δαπάνη που θα βαρύνει τον κωδικό αυτό τα επόμενα 5 έτη, μπορείνα καλυφθεί έχει καλώς, διαφορετικά το νομοθέτημα δεν προωθείται, εκτός αν προβλέψει ρητά τον τρόπο με τον οποίο θα καλυφθεί η δαπάνη την οποία προκαλεί. Είναι αυτονόητο ότι η αρχή αυτή θα έπρεπε να εφαρμόζεται γενικότερα και σε κάθε πράξη οργάνων των ΟΤΑ, δημόσιων φορέων, που προκαλεί δαπάνη, ώστε να είναι εφικτός ο άμεσος έλεγχος του κράτους στη δημοσιονομική διαχείριση των δαπανών τους. Ευχαριστώ