Προς
Τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης
& Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Γνωρίζουμε ότι το έργο σας είναι εξαιρετικά δύσκολο και επίπονο, ωστόσο δεν είναι οι νέοι νόμοι/ προεδρικά διατάγματα/ κανονιστικές ρυθμίσεις, που θα λύσουν το πρόβλημα της δημόσιας διοίκησης, αν και το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο διασφαλίζει ως ένα βαθμό τη χρηστή διοίκηση, όπως άλλωστε και ο «Καλλικράτης» για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το πρόβλημα βρίσκεται αλλού και αυτό είναι επίσης γνωστό, δηλαδή, στον τρόπο ερμηνείας τους και κατ’επέκταση στον τρόπο εφαρμογής τους από τους αρμόδιους φορείς. Ίσως, λοιπόν, θα διευκόλυνε εάν παράλληλα δημιουργείτο μια μικρή ευέλικτη «ομάδα ελέγχου» και ήλεγχε διακριτικά και συστηματικά την αποτελεσματική εφαρμογή των παραπάνω.
Πιο συγκεκριμένα, αν και υπάρχουν ακόμη πολλές σαθρές λειτουργίες στο δημόσιο τομέα, θα είχατε περισσότερα αποτελέσματα σχετικά με διάγνωση ολιγωρίας και αναποτελεσματικής εφαρμογής των σχετικών πλαισίων λειτουργίας εάν ξεκινούσε μια συστηματική διερεύνηση από τους Δήμους «της διπλανής πόρτας». Να επισκεφτούν οι άνθρωποί σας (μια μικρή ευέλικτη ομάδα με σύγχρονες γνώσεις των αρχών δημόσιας διοίκησης & διαχείρισης ανθρώπινων πόρων) τους μεγάλους Δήμους της Αττικής, αρχής γενομένης από Ανατολική Αττική, για να διαπιστώσουν «ιδίοις όμμασι» πώς λειτουργούν κάποιοι από αυτούς (ασφαλώς όχι όλοι) με καταστρατήγηση του «Καλλικράτη» (ή/και με διαφορετική από τη δική σας ερμηνεία του νόμου), όπως επίσης πώς λειτουργούν (προϋποθέσεις και νομιμότητες ή μη) τα ΝΠΔΔ που ανήκουν σε αυτούς τους Δήμους. Ο έλεγχος μπορεί να διευκολυνθεί εάν «η ομάδα ελέγχου» ζητήσει τους ισχύοντες «οργανισμούς εσωτερικής λειτουργίας», οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν γίνει «στο πόδι», Επίσης, να πραγματοποιήσει σύντομες συναντήσεις με το προσωπικό καταρχήν των ΝΠΔΔ και κατόπιν με τους συλλόγους των Δήμων. Θα διαπιστώσετε την αποτελεσματική εφαρμογή των στόχων σας για περιορισμό του ευρύτερου τομέα μέσα σε λίγες μέρες, αφού θα υποχρεωθούν να κλείσουν αρκετά από αυτά τα νομικά πρόσωπα, είτε ως μη έχοντα ουσιαστικό αντικείμενο ή επειδή δεν τηρούν βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕΤΑΑ και του Υπουργείου σας (2011 [1]), δηλαδή, ικανό αριθμό προσωπικού για σύσταση Δ/νσης, έλλειψη αναγκαίων ειδικοτήτων για τη λειτουργία τους, ανορθολογική κατανομή προσωπικού, επικάλυψη αρμοδιοτήτων και στόχων με άλλες υπηρεσίες του ίδιου Δήμου και άλλα σημαντικά που έχουν ως αποτέλεσμα την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και αναποτελεσματικές πρακτικές. Επίσης να εξεταστεί εάν και πώς αξιοποιούν το προσωπικό τους τα ίδια νομικά πρόσωπα και οι Δήμοι στους οποίους είναι ενταγμένα. Μια γενικότερη παρατήρηση δε που αφορά στους Ο.Τ.Α. είναι ότι, μέχρι στιγμής, τις προαγωγές/αναθέσεις θέσεων ευθύνης, όπως και ανάθεση Γενικής Δ/νσης αναλαμβάνουν οι Δήμαρχοι με κίνητρα κάθε άλλο παρά αξιοκρατικά. Είναι αναγκαίο και χρήζει άμεσης παρέμβασης να αλλάξει αυτό και να διασφαλιστεί από ανεξάρτητη αρχή η προαγωγή μόνο των άξιων και ειδικών προς το αντικείμενο της θέσης τους στελεχών.
Στην Επιχειρησιακή Στήριξη της Νέας Αρχιτεκτονικής-Πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ», για την καλύτερη και ομαλότερη μετάβαση στη Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προβλέπονται πολλά μέτρα και ως επί το πλείστον άξια και σωστά. Ποιοι όμως Δήμοι (με τα νομικά τους πρόσωπα) εφαρμόζουν αυτά τα μέτρα; Πώς θα ελεγχθεί εάν εφαρμόζονται αυτά μέτρα; Πώς θα διασφαλιστεί να εφαρμόζονται τα μέτρα και οι οδηγίες σας; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θα πρέπει να απασχολούν το επιτελείο σας και όχι συνεχώς να αναλώνονται άξια μυαλά για τον σχεδιασμό/επανασχεδιασμό νέων νόμων και π.δ. και νέων ρυθμίσεων που οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις και δικαιολογίες για εμπόδια στη χρηστή λειτουργία και διοίκηση. Η Επιχειρησιακή Στήριξη της Νέας Αρχιτεκτονικής για τους Ο.Τ.Α. προβλέπει την απασχόληση/πρόσληψη στους Δήμους ειδικού επιστημονικού προσωπικού για να βοηθήσει και να αναδείξει το νέο σύγχρονο πρόσωπο της Τ.Α. Επιπλέον, δίδεται έμφαση στην «ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑ» των στελεχών. Τι προβλέπει όμως ο «Καλλικράτης» στην περίπτωση ΜΗ-αξιοποίησης και ΜΗ-χρηστής διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων-υψηλού επιστημονικού επιπέδου; δηλαδή όταν ήδη υπάρχουν τέτοια άτομα-εργαζόμενοι με υψηλά προσόντα αλλά δεν αξιοποιούνται ανάλογα; Μήπως θα έπρεπε να προβλεφθούν κυρώσεις για εκείνους τους προϊσταμένους που δεν αξιοποιούν σωστά τους ανθρώπινους πόρους τους; Για να ελεγχθούν οι Δήμοι (και τα νομικά τους πρόσωπα), αρχής γενομένης από τους εγγύτερα στην πρωτεύουσα Δήμους, χρειάζονται λίγες μόνο μέρες, αλλά θα έχετε σύντομα σημαντικά στοιχεία για να προβείτε σε άμεσες ενέργειες.
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, το γνωρίζετε ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν έχει γίνει η προβλεπόμενη αξιολόγηση δομών και προσώπων από το 2008 λόγω συνεχών αναβολών είτε λόγω εκλογών, ή λόγω της περίφημης αναβάθμισης της Τ.Α.; το αποτέλεσμα είναι να συνεχίζουν (ορισμένοι) Ο.Τ.Α. με τον ίδιο ρυθμό αναποτελεσματικότητας και ολιγωρίας με παλιότερες εποχές.
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι στην Ελλάδα του 21ου αιώνα υπάρχουν ακόμη (τουλάχιστον σε ένα Δήμο) άτομα με υψηλότατο εκπαιδευτικό επίπεδο (διδακτορικό και συμπεριλαμβανομένων ξένων γλωσσών, γνώσης νέων τεχνολογιών, επιμορφώσεων κ.α.) που παραμένουν αναξιοποίητοι-ες διότι δεν έχουν «την τύχη» να ανήκουν σε κανένα χρώμα (πράσινο, μπλε, ροζ ή άλλης απόχρωσης παράταξη – σημείωση: το μαύρο ή άσπρο δεν είναι καν χρώματα). Τα άτομα αυτά δεν ανήκουν επίσης στην κατηγορία «golden boys / golden girls» διότι θα είχαν ήδη τακτοποιηθεί σε υψηλότατα πόστα είτε ιδιωτικά ή/και δημόσια. Ωστόσο, είχαν το «προνόμιο» να διαθέτουν πείσμα, όρεξη για δουλειά και για συνεχιζόμενη βελτίωση των ικανοτήτων/δεξιοτήτων τους, και για αυτό «παραμένουν στάσιμοι» ως εργαζόμενοι. Πώς θα εμποδίσετε ανάλογες αδικίες Κύριε Υπουργέ όταν στην Ευρωπαϊκή Χάρτα του Ερευνητή και κώδικα δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών (2005) έχει θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανάλογη θεμελιώδης αρχή; [2]
Με βάση τα παραπάνω ερωτήματα, παρατίθενται οι αντίστοιχες προτάσεις:
Για άμεσα αποτελέσματα:
Α) Να δημιουργηθεί μια μικρή έμπιστη ευέλικτη ομάδα ανεξάρτητων ελεγκτών οι οποίοι-ες θα μεταβούν οι ίδιοι στους Δήμους και τα ΝΠΔΔ των Δήμων (ξεκινώντας από τους Δήμους της Αττικής). Να γίνει έλεγχος των Ο.Ε.Υ. των Δήμων και νομικών προσώπων τους, με παράλληλες επαφές με τους συλλόγους εργαζομένων και εργαζομένων στα νομικά πρόσωπα.
Β) Να ελεγχθούν τα βιογραφικά όλων των διευθυντών και προϊσταμένων τμημάτων. Συμπληρωματικά, να θεσπιστεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ αναβάθμιση γνώσεων και δεξιοτήτων (εκτός από τους απλούς εργαζόμενους) για όλους τους Δ/ντες και Προϊσταμένους σύμφωνα με τις σύγχρονες αρχές Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων [3], με ανάλογη μοριοδότηση. Για να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας αλλά κυρίως της ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ στο δημόσιο τομέα χρειάζεται η επιμόρφωση του στελεχικού δυναμικού. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτικότερη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπου κυριαρχεί ακόμη η εσωστρέφεια και η παλιά νοοτροπία «εξυπηρέτησης» ημετέρων.
Γ) Να αναζητηθούν τα βιογραφικά του ΣΥΝΟΛΟΥ των εργαζομένων που διαθέτουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά (εκείνων που ανήκουν στο Δήμο αλλά και στα νομικά του πρόσωπα)αναγνωρισμένα από το ΔΟΑΤΑΠ. Διανύουμε μια εποχή στη χώρα μας που πλέον είναι ανάγκη το υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο του κάθε εργαζόμενου να τεθεί στη διάθεση της πολιτείας κατά αντιστοιχία αρμοδιοτήτων με ειδικότητες - ενώ είναι το αυτονόητο, δεν ερμηνεύεται ανάλογα από τις τοπικές αρχές.
Δ) Να εφαρμοστεί άμεσα μια στοιχειώδης τουλάχιστον αξιολόγηση, με βάση τα βιογραφικά και τον τρόπο αξιοποίησης εργαζομένων από τους προϊσταμένους τους, σε όλους τους Δήμους αλλά και τα ΝΠΔΔ των Δήμων.
Ε) Να ελεγχθεί, με αυστηρότητα, ποια ΝΠΔΔ των Δήμων διασφαλίζουν τις προϋποθέσεις λειτουργίας τους σύμφωνα με τις υποχρεωτικές οδηγίες της ΕΕΤΑΑ (2011), και εκείνα που συνεχίζουν να λειτουργούν παράτυπα να συγχωνευθούν αυτοδίκαια, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, με τις υπηρεσίες του Δήμου στον οποίο ανήκουν. Τουλάχιστον, θα γλυτώσει άμεσα το δημόσιο οικονομικούς (χαμένους προς το παρόν) πόρους από τις αμοιβές συμβούλων και προέδρων Δ.Σ. αυτών των νομικών προσώπων, όπως και από άσκοπες δραστηριότητες (που γίνονται μόνο για να δικαιολογούν την ύπαρξη των ν.π. χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, αξιολόγηση και προβληματισμό), ενώ αντίστοιχα θα αξιοποιηθεί το προσωπικό σε αρμοδιότητες ανάλογα με τα προσόντα τους.
Και τέλος, θα αρκούσε μια απλή πρόσκληση από πλευράς σας προς όλους τους εργαζόμενους στην Τ.Α. (συμπεριλαμβανομένων των ΝΠΔΔ) που διαθέτουν διδακτορικό τίτλο-αναγνωρισμένο από το ΔΟΑΤΑΠ (και επομένως διαθέτουν ειδικές γνώσεις υψηλής ποιότητας επιστημονικής έρευνας) να θέσουν τις γνώσεις τους στην υπηρεσία γενικότερα της Τ.Α. αποτελώντας μια ειδική ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ερευνητική ομάδα με σκοπό να σχεδιάσει ένα σταθερό ερευνητικό πλαίσιο με στόχο την αξιοποίηση των πορισμάτων τους από την Τ.Α. Η ομάδα αυτή των ερευνητών θα αναδειχθεί από τους ίδιους τους εργαζόμενους και για το λόγο αυτό θα φέρει και την εμπειρία μαζί με την επιστημονική γνώση από τους χώρους εργασίας τους. Επίσης, θα ωφελούσε εάν η «ομάδα ερευνητών Τ.Α.» ήταν ανεξάρτητη από τους αιρετούς, διότι είναι σε όλους γνωστό ότι οι αιρετοί επηρεάζονται και από διαφορετικούς παράγοντες. Ίσως, χρειάζεται να τοποθετηθούν ως «ειδικοί επιστημονικοί ερευνητές Τοπικής Αυτοδιοίκησης» δίπλα στο επιτελείο σας και να κρίνονται μόνο εκ των αποτελεσμάτων και της αποδοτικότητάς τους, χωρίς παραπάνω αμοιβές και προνόμια.
Όλοι γνωρίζουμε ότι στο επίπεδο της Τ.Α. γίνονται οι περισσότερες ατασθαλίες και οι μεγαλύτερες αδικίες (αν και δεν υπάρχει πάντα τρόπος να τις ανακαλύψουμε). Δυστυχώς οι τοπικοί άρχοντες «τύπου Μπένου» [4] σπανίζουν και εναπόκειται σε εσάς να δημιουργήσετε πλαίσια που μπορούν να αναδείξουν ανάλογους-ες σπουδαίους-ες Δημάρχους, όπως και άξια υπηρεσιακά στελέχη. Οι Ο.Τ.Α. αποτελούν τα ΘΕΜΕΛΙΑ της κοινωνίας και της δημόσιας διοίκησης ειδικότερα, αλλά εκεί εντοπίζονται και τα περισσότερα αρνητικά.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, από εκεί θα ωφελούσε να αρχίσετε το αναγκαίο έργο του διαχωρισμού «της ήρας από το στάρι» και όχι από το ‘στενό’ δημόσιο.
Με εκτίμηση και σεβασμό στο έργο σας
(τα στοιχεία μου, e-mail/όνομα είναι στη διάθεση του ελεγκτή συστήματος, αλλά για ευνόητους λόγους δεν μπορούν να αναγραφούν στο παρόν)
Αναφορές:
1. ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ (Ο.Ε.Υ) ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ Ν.Π.Δ.Δ. - 2011
2. Ψήφισµα του Συµβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 10ης Νοεµβρίου 2003 (2003/ C282/01 σχετικά µε το επάγγελµα και τη σταδιοδροµία των ερευνητών στον Ευρωπαϊκό Χώρο Έρευνας: www.europa.eu.int/eracareers/europeancharter) που προβλέπει μεταξύ άλλων: «Οι εργοδότες (ή/και χρηµατοδότες) ερευνητών οφείλουν να καταρτίζουν, κατά προτίµηση στο πλαίσιο της διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων, συγκεκριµένη στρατηγική για την επαγγελµατική εξέλιξη όλων των ερευνητών σε όλα τα στάδια σταδιοδροµίας, ανεξαρτήτως του συµβατικού τους καθεστώτος. Η Χάρτα αφορά όλους τους ερευνητές στην Ευρωπαϊκής Ένωση σε οποιοδήποτε στάδιο της σταδιοδροµίας τους και καλύπτει όλα τα πεδία έρευνας στον δηµόσιο και τον ιδιωτικό τοµέα, ανεξαρτήτως της φύσης του διορισµού ή του καθεστώτος απασχόλησης, του νοµικού καθεστώτος του εργοδότη και του τύπου του οργανισµού ή ιδρύµατος στο οποίο εκτελούνται οι εργασίες. Λαµβάνει υπόψη την πληθώρα ρόλων που αναλαµβάνουν οι ερευνητές, οι οποίοι δεν περιορίζονται µόνο στη διεξαγωγή εργασιών έρευνας ή/και ανάπτυξης, αλλά και στην άσκηση καθηκόντων εποπτείας, συµβουλευτικής, διαχείρισης ή διοίκησης.»
3. Βλ. το Πρόγραμμα εξ Αποστάσεως Επιμόρφωσης για Δημοσίους & Τοπικής Αυτοδιοίκησης Υπαλλήλους «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΕΡΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ».
4. Σταύρος Μπένος: Υπηρέτησε ως Δήμαρχος Καλαμάτας (1979-1990) και συνέβαλε στην ανασυγκρότηση της Καλαμάτας μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς του Σεπτεμβρίου του 1986. Βραβεύθηκε τόσο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολεοδόμων (πρότυπη και ανθρωποκεντρική πολεοδομική ανάταξη της Καλαμάτας) όσο και από την EuropaNostra (διάσωση και ανάδειξη των μνημείων της πόλης). Αναδείχθηκε ένας από τους πιο άξιους, εμπνευσμένους, δημιουργικούς, ΕΝΤΙΜΟΥΣ και αποτελεσματικούς Δημάρχους σε όλη την Ελλάδα και συνέχισε το άξιο έργο του από άλλες θέσεις, όπως Υπουργός Πολιτισμού.
Προς Τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Γνωρίζουμε ότι το έργο σας είναι εξαιρετικά δύσκολο και επίπονο, ωστόσο δεν είναι οι νέοι νόμοι/ προεδρικά διατάγματα/ κανονιστικές ρυθμίσεις, που θα λύσουν το πρόβλημα της δημόσιας διοίκησης, αν και το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο διασφαλίζει ως ένα βαθμό τη χρηστή διοίκηση, όπως άλλωστε και ο «Καλλικράτης» για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το πρόβλημα βρίσκεται αλλού και αυτό είναι επίσης γνωστό, δηλαδή, στον τρόπο ερμηνείας τους και κατ’επέκταση στον τρόπο εφαρμογής τους από τους αρμόδιους φορείς. Ίσως, λοιπόν, θα διευκόλυνε εάν παράλληλα δημιουργείτο μια μικρή ευέλικτη «ομάδα ελέγχου» και ήλεγχε διακριτικά και συστηματικά την αποτελεσματική εφαρμογή των παραπάνω. Πιο συγκεκριμένα, αν και υπάρχουν ακόμη πολλές σαθρές λειτουργίες στο δημόσιο τομέα, θα είχατε περισσότερα αποτελέσματα σχετικά με διάγνωση ολιγωρίας και αναποτελεσματικής εφαρμογής των σχετικών πλαισίων λειτουργίας εάν ξεκινούσε μια συστηματική διερεύνηση από τους Δήμους «της διπλανής πόρτας». Να επισκεφτούν οι άνθρωποί σας (μια μικρή ευέλικτη ομάδα με σύγχρονες γνώσεις των αρχών δημόσιας διοίκησης & διαχείρισης ανθρώπινων πόρων) τους μεγάλους Δήμους της Αττικής, αρχής γενομένης από Ανατολική Αττική, για να διαπιστώσουν «ιδίοις όμμασι» πώς λειτουργούν κάποιοι από αυτούς (ασφαλώς όχι όλοι) με καταστρατήγηση του «Καλλικράτη» (ή/και με διαφορετική από τη δική σας ερμηνεία του νόμου), όπως επίσης πώς λειτουργούν (προϋποθέσεις και νομιμότητες ή μη) τα ΝΠΔΔ που ανήκουν σε αυτούς τους Δήμους. Ο έλεγχος μπορεί να διευκολυνθεί εάν «η ομάδα ελέγχου» ζητήσει τους ισχύοντες «οργανισμούς εσωτερικής λειτουργίας», οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν γίνει «στο πόδι», Επίσης, να πραγματοποιήσει σύντομες συναντήσεις με το προσωπικό καταρχήν των ΝΠΔΔ και κατόπιν με τους συλλόγους των Δήμων. Θα διαπιστώσετε την αποτελεσματική εφαρμογή των στόχων σας για περιορισμό του ευρύτερου τομέα μέσα σε λίγες μέρες, αφού θα υποχρεωθούν να κλείσουν αρκετά από αυτά τα νομικά πρόσωπα, είτε ως μη έχοντα ουσιαστικό αντικείμενο ή επειδή δεν τηρούν βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕΤΑΑ και του Υπουργείου σας (2011 [1]), δηλαδή, ικανό αριθμό προσωπικού για σύσταση Δ/νσης, έλλειψη αναγκαίων ειδικοτήτων για τη λειτουργία τους, ανορθολογική κατανομή προσωπικού, επικάλυψη αρμοδιοτήτων και στόχων με άλλες υπηρεσίες του ίδιου Δήμου και άλλα σημαντικά που έχουν ως αποτέλεσμα την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και αναποτελεσματικές πρακτικές. Επίσης να εξεταστεί εάν και πώς αξιοποιούν το προσωπικό τους τα ίδια νομικά πρόσωπα και οι Δήμοι στους οποίους είναι ενταγμένα. Μια γενικότερη παρατήρηση δε που αφορά στους Ο.Τ.Α. είναι ότι, μέχρι στιγμής, τις προαγωγές/αναθέσεις θέσεων ευθύνης, όπως και ανάθεση Γενικής Δ/νσης αναλαμβάνουν οι Δήμαρχοι με κίνητρα κάθε άλλο παρά αξιοκρατικά. Είναι αναγκαίο και χρήζει άμεσης παρέμβασης να αλλάξει αυτό και να διασφαλιστεί από ανεξάρτητη αρχή η προαγωγή μόνο των άξιων και ειδικών προς το αντικείμενο της θέσης τους στελεχών. Στην Επιχειρησιακή Στήριξη της Νέας Αρχιτεκτονικής-Πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ», για την καλύτερη και ομαλότερη μετάβαση στη Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προβλέπονται πολλά μέτρα και ως επί το πλείστον άξια και σωστά. Ποιοι όμως Δήμοι (με τα νομικά τους πρόσωπα) εφαρμόζουν αυτά τα μέτρα; Πώς θα ελεγχθεί εάν εφαρμόζονται αυτά μέτρα; Πώς θα διασφαλιστεί να εφαρμόζονται τα μέτρα και οι οδηγίες σας; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θα πρέπει να απασχολούν το επιτελείο σας και όχι συνεχώς να αναλώνονται άξια μυαλά για τον σχεδιασμό/επανασχεδιασμό νέων νόμων και π.δ. και νέων ρυθμίσεων που οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις και δικαιολογίες για εμπόδια στη χρηστή λειτουργία και διοίκηση. Η Επιχειρησιακή Στήριξη της Νέας Αρχιτεκτονικής για τους Ο.Τ.Α. προβλέπει την απασχόληση/πρόσληψη στους Δήμους ειδικού επιστημονικού προσωπικού για να βοηθήσει και να αναδείξει το νέο σύγχρονο πρόσωπο της Τ.Α. Επιπλέον, δίδεται έμφαση στην «ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑ» των στελεχών. Τι προβλέπει όμως ο «Καλλικράτης» στην περίπτωση ΜΗ-αξιοποίησης και ΜΗ-χρηστής διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων-υψηλού επιστημονικού επιπέδου; δηλαδή όταν ήδη υπάρχουν τέτοια άτομα-εργαζόμενοι με υψηλά προσόντα αλλά δεν αξιοποιούνται ανάλογα; Μήπως θα έπρεπε να προβλεφθούν κυρώσεις για εκείνους τους προϊσταμένους που δεν αξιοποιούν σωστά τους ανθρώπινους πόρους τους; Για να ελεγχθούν οι Δήμοι (και τα νομικά τους πρόσωπα), αρχής γενομένης από τους εγγύτερα στην πρωτεύουσα Δήμους, χρειάζονται λίγες μόνο μέρες, αλλά θα έχετε σύντομα σημαντικά στοιχεία για να προβείτε σε άμεσες ενέργειες. Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, το γνωρίζετε ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν έχει γίνει η προβλεπόμενη αξιολόγηση δομών και προσώπων από το 2008 λόγω συνεχών αναβολών είτε λόγω εκλογών, ή λόγω της περίφημης αναβάθμισης της Τ.Α.; το αποτέλεσμα είναι να συνεχίζουν (ορισμένοι) Ο.Τ.Α. με τον ίδιο ρυθμό αναποτελεσματικότητας και ολιγωρίας με παλιότερες εποχές. Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι στην Ελλάδα του 21ου αιώνα υπάρχουν ακόμη (τουλάχιστον σε ένα Δήμο) άτομα με υψηλότατο εκπαιδευτικό επίπεδο (διδακτορικό και συμπεριλαμβανομένων ξένων γλωσσών, γνώσης νέων τεχνολογιών, επιμορφώσεων κ.α.) που παραμένουν αναξιοποίητοι-ες διότι δεν έχουν «την τύχη» να ανήκουν σε κανένα χρώμα (πράσινο, μπλε, ροζ ή άλλης απόχρωσης παράταξη – σημείωση: το μαύρο ή άσπρο δεν είναι καν χρώματα). Τα άτομα αυτά δεν ανήκουν επίσης στην κατηγορία «golden boys / golden girls» διότι θα είχαν ήδη τακτοποιηθεί σε υψηλότατα πόστα είτε ιδιωτικά ή/και δημόσια. Ωστόσο, είχαν το «προνόμιο» να διαθέτουν πείσμα, όρεξη για δουλειά και για συνεχιζόμενη βελτίωση των ικανοτήτων/δεξιοτήτων τους, και για αυτό «παραμένουν στάσιμοι» ως εργαζόμενοι. Πώς θα εμποδίσετε ανάλογες αδικίες Κύριε Υπουργέ όταν στην Ευρωπαϊκή Χάρτα του Ερευνητή και κώδικα δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών (2005) έχει θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανάλογη θεμελιώδης αρχή; [2] Με βάση τα παραπάνω ερωτήματα, παρατίθενται οι αντίστοιχες προτάσεις: Για άμεσα αποτελέσματα: Α) Να δημιουργηθεί μια μικρή έμπιστη ευέλικτη ομάδα ανεξάρτητων ελεγκτών οι οποίοι-ες θα μεταβούν οι ίδιοι στους Δήμους και τα ΝΠΔΔ των Δήμων (ξεκινώντας από τους Δήμους της Αττικής). Να γίνει έλεγχος των Ο.Ε.Υ. των Δήμων και νομικών προσώπων τους, με παράλληλες επαφές με τους συλλόγους εργαζομένων και εργαζομένων στα νομικά πρόσωπα. Β) Να ελεγχθούν τα βιογραφικά όλων των διευθυντών και προϊσταμένων τμημάτων. Συμπληρωματικά, να θεσπιστεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ αναβάθμιση γνώσεων και δεξιοτήτων (εκτός από τους απλούς εργαζόμενους) για όλους τους Δ/ντες και Προϊσταμένους σύμφωνα με τις σύγχρονες αρχές Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων [3], με ανάλογη μοριοδότηση. Για να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας αλλά κυρίως της ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ στο δημόσιο τομέα χρειάζεται η επιμόρφωση του στελεχικού δυναμικού. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτικότερη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπου κυριαρχεί ακόμη η εσωστρέφεια και η παλιά νοοτροπία «εξυπηρέτησης» ημετέρων. Γ) Να αναζητηθούν τα βιογραφικά του ΣΥΝΟΛΟΥ των εργαζομένων που διαθέτουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά (εκείνων που ανήκουν στο Δήμο αλλά και στα νομικά του πρόσωπα)αναγνωρισμένα από το ΔΟΑΤΑΠ. Διανύουμε μια εποχή στη χώρα μας που πλέον είναι ανάγκη το υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο του κάθε εργαζόμενου να τεθεί στη διάθεση της πολιτείας κατά αντιστοιχία αρμοδιοτήτων με ειδικότητες - ενώ είναι το αυτονόητο, δεν ερμηνεύεται ανάλογα από τις τοπικές αρχές. Δ) Να εφαρμοστεί άμεσα μια στοιχειώδης τουλάχιστον αξιολόγηση, με βάση τα βιογραφικά και τον τρόπο αξιοποίησης εργαζομένων από τους προϊσταμένους τους, σε όλους τους Δήμους αλλά και τα ΝΠΔΔ των Δήμων. Ε) Να ελεγχθεί, με αυστηρότητα, ποια ΝΠΔΔ των Δήμων διασφαλίζουν τις προϋποθέσεις λειτουργίας τους σύμφωνα με τις υποχρεωτικές οδηγίες της ΕΕΤΑΑ (2011), και εκείνα που συνεχίζουν να λειτουργούν παράτυπα να συγχωνευθούν αυτοδίκαια, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, με τις υπηρεσίες του Δήμου στον οποίο ανήκουν. Τουλάχιστον, θα γλυτώσει άμεσα το δημόσιο οικονομικούς (χαμένους προς το παρόν) πόρους από τις αμοιβές συμβούλων και προέδρων Δ.Σ. αυτών των νομικών προσώπων, όπως και από άσκοπες δραστηριότητες (που γίνονται μόνο για να δικαιολογούν την ύπαρξη των ν.π. χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, αξιολόγηση και προβληματισμό), ενώ αντίστοιχα θα αξιοποιηθεί το προσωπικό σε αρμοδιότητες ανάλογα με τα προσόντα τους. Και τέλος, θα αρκούσε μια απλή πρόσκληση από πλευράς σας προς όλους τους εργαζόμενους στην Τ.Α. (συμπεριλαμβανομένων των ΝΠΔΔ) που διαθέτουν διδακτορικό τίτλο-αναγνωρισμένο από το ΔΟΑΤΑΠ (και επομένως διαθέτουν ειδικές γνώσεις υψηλής ποιότητας επιστημονικής έρευνας) να θέσουν τις γνώσεις τους στην υπηρεσία γενικότερα της Τ.Α. αποτελώντας μια ειδική ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ερευνητική ομάδα με σκοπό να σχεδιάσει ένα σταθερό ερευνητικό πλαίσιο με στόχο την αξιοποίηση των πορισμάτων τους από την Τ.Α. Η ομάδα αυτή των ερευνητών θα αναδειχθεί από τους ίδιους τους εργαζόμενους και για το λόγο αυτό θα φέρει και την εμπειρία μαζί με την επιστημονική γνώση από τους χώρους εργασίας τους. Επίσης, θα ωφελούσε εάν η «ομάδα ερευνητών Τ.Α.» ήταν ανεξάρτητη από τους αιρετούς, διότι είναι σε όλους γνωστό ότι οι αιρετοί επηρεάζονται και από διαφορετικούς παράγοντες. Ίσως, χρειάζεται να τοποθετηθούν ως «ειδικοί επιστημονικοί ερευνητές Τοπικής Αυτοδιοίκησης» δίπλα στο επιτελείο σας και να κρίνονται μόνο εκ των αποτελεσμάτων και της αποδοτικότητάς τους, χωρίς παραπάνω αμοιβές και προνόμια. Όλοι γνωρίζουμε ότι στο επίπεδο της Τ.Α. γίνονται οι περισσότερες ατασθαλίες και οι μεγαλύτερες αδικίες (αν και δεν υπάρχει πάντα τρόπος να τις ανακαλύψουμε). Δυστυχώς οι τοπικοί άρχοντες «τύπου Μπένου» [4] σπανίζουν και εναπόκειται σε εσάς να δημιουργήσετε πλαίσια που μπορούν να αναδείξουν ανάλογους-ες σπουδαίους-ες Δημάρχους, όπως και άξια υπηρεσιακά στελέχη. Οι Ο.Τ.Α. αποτελούν τα ΘΕΜΕΛΙΑ της κοινωνίας και της δημόσιας διοίκησης ειδικότερα, αλλά εκεί εντοπίζονται και τα περισσότερα αρνητικά. Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, από εκεί θα ωφελούσε να αρχίσετε το αναγκαίο έργο του διαχωρισμού «της ήρας από το στάρι» και όχι από το ‘στενό’ δημόσιο. Με εκτίμηση και σεβασμό στο έργο σας (τα στοιχεία μου, e-mail/όνομα είναι στη διάθεση του ελεγκτή συστήματος, αλλά για ευνόητους λόγους δεν μπορούν να αναγραφούν στο παρόν) Αναφορές: 1. ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ (Ο.Ε.Υ) ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ Ν.Π.Δ.Δ. - 2011 2. Ψήφισµα του Συµβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 10ης Νοεµβρίου 2003 (2003/ C282/01 σχετικά µε το επάγγελµα και τη σταδιοδροµία των ερευνητών στον Ευρωπαϊκό Χώρο Έρευνας: www.europa.eu.int/eracareers/europeancharter) που προβλέπει μεταξύ άλλων: «Οι εργοδότες (ή/και χρηµατοδότες) ερευνητών οφείλουν να καταρτίζουν, κατά προτίµηση στο πλαίσιο της διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων, συγκεκριµένη στρατηγική για την επαγγελµατική εξέλιξη όλων των ερευνητών σε όλα τα στάδια σταδιοδροµίας, ανεξαρτήτως του συµβατικού τους καθεστώτος. Η Χάρτα αφορά όλους τους ερευνητές στην Ευρωπαϊκής Ένωση σε οποιοδήποτε στάδιο της σταδιοδροµίας τους και καλύπτει όλα τα πεδία έρευνας στον δηµόσιο και τον ιδιωτικό τοµέα, ανεξαρτήτως της φύσης του διορισµού ή του καθεστώτος απασχόλησης, του νοµικού καθεστώτος του εργοδότη και του τύπου του οργανισµού ή ιδρύµατος στο οποίο εκτελούνται οι εργασίες. Λαµβάνει υπόψη την πληθώρα ρόλων που αναλαµβάνουν οι ερευνητές, οι οποίοι δεν περιορίζονται µόνο στη διεξαγωγή εργασιών έρευνας ή/και ανάπτυξης, αλλά και στην άσκηση καθηκόντων εποπτείας, συµβουλευτικής, διαχείρισης ή διοίκησης.» 3. Βλ. το Πρόγραμμα εξ Αποστάσεως Επιμόρφωσης για Δημοσίους & Τοπικής Αυτοδιοίκησης Υπαλλήλους «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΕΡΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ». 4. Σταύρος Μπένος: Υπηρέτησε ως Δήμαρχος Καλαμάτας (1979-1990) και συνέβαλε στην ανασυγκρότηση της Καλαμάτας μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς του Σεπτεμβρίου του 1986. Βραβεύθηκε τόσο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολεοδόμων (πρότυπη και ανθρωποκεντρική πολεοδομική ανάταξη της Καλαμάτας) όσο και από την EuropaNostra (διάσωση και ανάδειξη των μνημείων της πόλης). Αναδείχθηκε ένας από τους πιο άξιους, εμπνευσμένους, δημιουργικούς, ΕΝΤΙΜΟΥΣ και αποτελεσματικούς Δημάρχους σε όλη την Ελλάδα και συνέχισε το άξιο έργο του από άλλες θέσεις, όπως Υπουργός Πολιτισμού.