Κάθε πολίτης ή νομικό πρόσωπο, υφίσταται την παγίως ισχύουσα γραφειοκρατική ταλαιπωρία, προκειμένου να ολοκληρώσει οποιαδήποτε διοικητική διαδικασία με το Δημόσιο.
Αντίστοιχα, οι δημόσιες υπηρεσίες ταλαιπωρούν απίστευτα το ανθρώπινο δυναμικό τους και σπαταλούν υπερβολικούς πόρους (χαρτί, μελάνι, μηχανολογικό εξοπλισμό, συντήρηση κ.α.), ώστε να εκδίδουν έγγραφα, πιστοποιητικά, βεβαιώσεις κλπ.
Είναι προφανές ότι κανένας δεν προτίθεται να συγκεντρώσει τα πιο πάνω έγγραφα της διοίκησης για το ...προσωπικό του αρχείο. Αντίθετα, θέλει να τα χρησιμοποιήσει σε κάποια άλλη υπηρεσία για να επιτελέσει το σκοπό του.
Η προαναφερόμενη ταλαιπωρία και σπατάλη είναι άμεσα εφικτό να απαλειφθεί πλήρως. Η γενική ιδέα είναι η ηλεκτρονική ανταλλαγή των απολύτως απαραίτητων πληροφοριών (και όχι εγγράφων) αποκλειστικά μεταξύ των συναρμόδιων δημοσίων υπηρεσιών, προς όφελος όλων και με σημαντικότατη μείωση των εξόδων.
Για παράδειγμα, αντί ο πολίτης να μεταβαίνει και να αιτείται την έκδοση δεκάδων εγγράφων σε αντίστοιχο αριθμό δημοσίων υπηρεσιών, θα απευθύνεται μόνο σε μια υπηρεσία (βασικής αρμοδιότητας) είτε ηλεκτρονικά είτε και αυτοπροσώπως, θα υποβάλλει το αίτημά του και θα εξουσιοδοτεί για όλες τις περαιτέρω ενέργειες συλλογής των απαιτούμενων προσωπικών πληροφοριών. Φυσικά, θα καταβάλλει το αντίτιμο ως κόστος της διαδικασίας (έσοδο το οποίο θα κατανέμεται με κεντρικό τρόπο στις συναρμόδιες υπηρεσίες), αντί να πληρώνει χαρτόσημα κλπ, η έντυπη μορφή και η υποχρέωση επικόλλησης των οποίων, οφείλει να καταργηθεί ολοσχερώς.
Μάλιστα, οι πληροφορίες που θα ανταλλάσσονται δεν θα έχουν τη συνήθη μορφή (…βεβαιώνεται ότι ο…. κλπ ..δεν έχει… ή έχει… κλπ), αλλά απλά και μόνο ένα «ναι» ή «όχι» για την ύπαρξη της ζητούμενης συγκεκριμένης πληροφορίας που θα αποτελεί προϋπόθεση για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης του κάθε πολίτη. Με τον τρόπο αυτό θα εξαλειφθούν η περιττή απασχόληση και τα ανάλογα έξοδα του δημοσίου.
Προϋποθέσεις:
1) Πλήρης και απολύτως συμβατή μετάβαση στην ηλεκτρονική διαχείριση όλων των αρχείων, πληροφοριών και δεδομένων σε κάθε δημόσια υπηρεσία. Δηλαδή, ανάπτυξη και χρήση εφαρμογών λογισμικού σε καθολικό επίπεδο και για όλες ανεξαιρέτως τις λειτουργίες της διοίκησης. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί αυτό, όλα τα υπόλοιπα είναι μάταια και αποκλείεται άμεσα οποιαδήποτε πρόοδος ή σημαντική εξέλιξη.
2) Εφαρμογή και χρήση ενιαίου κωδικού αριθμού κάθε πολίτη (ή έστω ΑΦΜ), καθώς και ηλεκτρονικής υπογραφής. Διασύνδεση – συσχέτιση του αριθμού αυτού (ταυτοποίηση) με τα αρχεία κάθε δημόσιας υπηρεσίας.
Οι αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτή, δεν έχουν αποφέρει τίποτε σημαντικό ως σήμερα, ακριβώς διότι δεν συνοδεύτηκαν από την εξασφάλιση των προϋποθέσεων.
Κάθε πολίτης ή νομικό πρόσωπο, υφίσταται την παγίως ισχύουσα γραφειοκρατική ταλαιπωρία, προκειμένου να ολοκληρώσει οποιαδήποτε διοικητική διαδικασία με το Δημόσιο. Αντίστοιχα, οι δημόσιες υπηρεσίες ταλαιπωρούν απίστευτα το ανθρώπινο δυναμικό τους και σπαταλούν υπερβολικούς πόρους (χαρτί, μελάνι, μηχανολογικό εξοπλισμό, συντήρηση κ.α.), ώστε να εκδίδουν έγγραφα, πιστοποιητικά, βεβαιώσεις κλπ. Είναι προφανές ότι κανένας δεν προτίθεται να συγκεντρώσει τα πιο πάνω έγγραφα της διοίκησης για το ...προσωπικό του αρχείο. Αντίθετα, θέλει να τα χρησιμοποιήσει σε κάποια άλλη υπηρεσία για να επιτελέσει το σκοπό του. Η προαναφερόμενη ταλαιπωρία και σπατάλη είναι άμεσα εφικτό να απαλειφθεί πλήρως. Η γενική ιδέα είναι η ηλεκτρονική ανταλλαγή των απολύτως απαραίτητων πληροφοριών (και όχι εγγράφων) αποκλειστικά μεταξύ των συναρμόδιων δημοσίων υπηρεσιών, προς όφελος όλων και με σημαντικότατη μείωση των εξόδων. Για παράδειγμα, αντί ο πολίτης να μεταβαίνει και να αιτείται την έκδοση δεκάδων εγγράφων σε αντίστοιχο αριθμό δημοσίων υπηρεσιών, θα απευθύνεται μόνο σε μια υπηρεσία (βασικής αρμοδιότητας) είτε ηλεκτρονικά είτε και αυτοπροσώπως, θα υποβάλλει το αίτημά του και θα εξουσιοδοτεί για όλες τις περαιτέρω ενέργειες συλλογής των απαιτούμενων προσωπικών πληροφοριών. Φυσικά, θα καταβάλλει το αντίτιμο ως κόστος της διαδικασίας (έσοδο το οποίο θα κατανέμεται με κεντρικό τρόπο στις συναρμόδιες υπηρεσίες), αντί να πληρώνει χαρτόσημα κλπ, η έντυπη μορφή και η υποχρέωση επικόλλησης των οποίων, οφείλει να καταργηθεί ολοσχερώς. Μάλιστα, οι πληροφορίες που θα ανταλλάσσονται δεν θα έχουν τη συνήθη μορφή (…βεβαιώνεται ότι ο…. κλπ ..δεν έχει… ή έχει… κλπ), αλλά απλά και μόνο ένα «ναι» ή «όχι» για την ύπαρξη της ζητούμενης συγκεκριμένης πληροφορίας που θα αποτελεί προϋπόθεση για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης του κάθε πολίτη. Με τον τρόπο αυτό θα εξαλειφθούν η περιττή απασχόληση και τα ανάλογα έξοδα του δημοσίου. Προϋποθέσεις: 1) Πλήρης και απολύτως συμβατή μετάβαση στην ηλεκτρονική διαχείριση όλων των αρχείων, πληροφοριών και δεδομένων σε κάθε δημόσια υπηρεσία. Δηλαδή, ανάπτυξη και χρήση εφαρμογών λογισμικού σε καθολικό επίπεδο και για όλες ανεξαιρέτως τις λειτουργίες της διοίκησης. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί αυτό, όλα τα υπόλοιπα είναι μάταια και αποκλείεται άμεσα οποιαδήποτε πρόοδος ή σημαντική εξέλιξη. 2) Εφαρμογή και χρήση ενιαίου κωδικού αριθμού κάθε πολίτη (ή έστω ΑΦΜ), καθώς και ηλεκτρονικής υπογραφής. Διασύνδεση – συσχέτιση του αριθμού αυτού (ταυτοποίηση) με τα αρχεία κάθε δημόσιας υπηρεσίας. Οι αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτή, δεν έχουν αποφέρει τίποτε σημαντικό ως σήμερα, ακριβώς διότι δεν συνοδεύτηκαν από την εξασφάλιση των προϋποθέσεων.