Αρχική Καταργήσεις Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και ΥΠηρεσιών και άλλες ΔιατάξειςΆρθρο 08: Κατάργηση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.)Σχόλιο του χρήστη ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΙΕΑΔ (ΣΕ-ΕΙΕΑΔ) | 17 Ιανουαρίου 2014, 17:12
Το Σωματείο μας αναρτά στη δημόσια διαβούλευση το ενημερωτικό σημείωμα με ημερομηνία 23.12.2013, που απέστειλε ο Υφυπουργός Εργασίας κ. Βασίλης Κεγκέρογλου στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ζητώντας ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ ΤΟ ΕΙΕΑΔ στους υπό κατάργηση φορείς. Αντιθέτως ο Υφυπουργός ζητά να αναβαθμιστεί σε εκτελεστικό βραχίονα του ΟΑΕΔ και του Υπουργείου Εργασίας Επίσης, η Κα Άννα Στρατινάκη, Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου σε συνάντηση που είχε με το Σωματείο μας πριν τα Χριστούγεννα, μας διαβεβαίωσε ότι και ο ίδιος ο Υπουργός Εργασίας κ. Ιωάννης Βρούτσης έχει αποστείλει προσωπική επιστολή προς τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ζητώντας να ΜΗΝ ΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ ΤΟ ΕΙΕΑΔ, ΣΤΟΥΣ ΥΠΟ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΦΟΡΕΙΣ Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής του Υφυπουργού Εργασίας κ. Β. Κεγκέρογλου ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΘΕΜΑ: Ο ρόλος του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας & Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) ως εκτελεστικού βραχίονα του Υπουργείου Εργασίας και του ΟΑΕΔ στο πρόγραμμα ανάσχεσης της ανεργίας. 1.Με τον ν. 3996/2011, στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της χώρας που απορρέουν από το Μνημόνιο, καταργήθηκαν από 1.9.2011, οι ανώνυμες εταιρείες «Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική – Πληροφορική (ΠΑΕΠ) Α.Ε.» και «Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΚΑΕ) Α.Ε.» και συστάθηκε το ΝΠΙΔ Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) το οποίο κατέστη καθολικός διάδοχος και υπεισήλθε σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταργούμενων ανωνύμων εταιρειών. Με την ως άνω συγχώνευση, προέκυψε μείωση των δαπανών λειτουργίας κατά 25,43% ετησίως και του προσωπικού κατά 30% την τελευταία διετία. Συνεπώς, εκτός των ουσιαστικών λόγων που θα αναφερθούν στην συνέχεια και τυπικά το ΕΙΕΑΔ θα πρέπει να εξαιρεθεί από τους φορείς που θα καταργηθούν, δεδομένου ότι ήδη έχει προέλθει από συγχώνευση στο πλαίσιο του Μνημονίου. 2.Το ΕΙΕΑΔ έχει ως κύρια αποστολή την μελέτη και ανάλυση της αγοράς εργασίας και συγχρόνως τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης που υλοποιούνται σύμφωνα με τα ευρήματα των ανωτέρω αναλύσεων. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιεί την παρούσα περίοδο έργο συνολικού προϋπολογισμού 200.000.000 ευρώ με 20.000 ενεργές συμβάσεις με αντίστοιχες επιχειρήσεις και με 650 συμβάσεις με κλαδικούς φορείς. Η ανωτέρω αναφερόμενες δράσεις του, αφορούν πάνω από 100.000 μισθωτούς, σύμφωνα και με τον υπολογισμό των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ). 3.Τα εξειδικευμένα χαρακτηριστικά της νομικής του μορφής που προέκυψε από την κατά τα ανωτέρω συγχώνευση (ΝΠΙΔ με διοικητική – διαχειριστική ευελιξία, αλλά και ουσιαστική εκπροσώπηση όλων των εμπλεκομένων μερών της Αγοράς στο δ.σ.), αλλά και της στελέχωσης του με εξειδικευμένο προσωπικό για το σχεδιασμό και την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων καταπολέμησης και ανάσχεσης της ανεργίας, καθιστούν το ΕΙΕΑΔ, εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο τόσο για το Υπουργείο Εργασίας όσο και για τον ΟΑΕΔ, ο οποίος ως ΝΠΔΔ δεν διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία, κατά τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. 4.Όπως είναι γνωστό ο ΟΑΕΔ έχει επιβαρυνθεί υπέρμετρα το τελευταίο διάστημα δεδομένου ότι έχει να αντιμετωπίσει το ζήτημα της αναδιάρθρωσης του λειτουργικού του μοντέλου και ταυτόχρονα να υλοποιήσει τα τρέχοντα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης ενώ έχει πρόσφατα επιφορτιστεί και με τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας. Είναι προφανές, ότι για να ανταπεξέλθει στις νέες του υποχρεώσεις ο ΟΑΕΔ, θα πρέπει άμεσα να ενισχυθεί με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό ,αλλά και με θεσμικά εργαλεία που θα του επιτρέπουν να κινηθεί με την ταχύτητα και την ευελιξία που απαιτούν πλέον οι συνθήκες στη αγορά εργασίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, η λειτουργία και δραστηριοποίηση του ΕΙΕΑΔ, κρίνεται καθοριστικής σημασίας. 5.Ο ΟΑΕΔ μέσω προγραμματικής συμφωνίας που σχεδιάζεται να συνάψει με το ΕΙΕΑΔ, μεταξύ άλλων εξασφαλίζει: α) πλήρη στατιστική τεκμηρίωση από εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο σήμερα δεν διαθέτει, β) σύστημα διάγνωσης αναγκών εκπαίδευσης και κατάρτισης στη βάση του οποίου θα σχεδιάζονται και θα υλοποιούνται στοχευμένες δράσεις ενίσχυσης της απασχόλησης σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους οι οποίοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ΕΙΕΑΔ, γ) ενώ παράλληλα θα έχει στην διάθεσή του και ένα ευέλικτο μηχανισμό υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων χωρίς την συνδρομή του οποίου το πολυαναμενόμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης της λειτουργίας του δεν θα έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα κάτι που θα έχει σημαντικό διοικητικό αλλά και πολιτικό κόστος. 6.Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εν λόγω σχεδιασμός ανταποκρίνεται στις ανάγκες του Σ.Ε.Σ. για την περίοδο 2014-2020 καθώς και της αναδιάρθρωσης των Δημοσίων Υπηρεσιών Απασχόλησης που έχει ήδη ξεκινήσει με την συνεργασία του ΟΑΕΔ και της Task Force. Έχει ως εκ τούτου την πλήρη υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία συγχρηματοδότησε την ίδρυση του ΕΙΕΑΔ. Αυτό άλλωστε αποτυπώθηκε στην πρόσφατη τεχνική επιτροπή για τις «εκ των προτέρων αιρεσιμότητες» που περιλαμβάνονται στο ΣΕΣ 2014-2020, στην διάρκεια της οποίας αρμόδιος φορέας για την εκπλήρωση της αιρεσιμότητας 8.5 για την διαρθρωτική προσαρμογή των επιχειρήσεων ορίστηκε το ΕΙΕΑΔ. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με την συμμετοχή εκπροσώπων των Εθνικών αρχών συντονισμού του ΣΕΣ, των αρμοδίων Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Κοινωνικών Εταίρων στις 12/12/2013. 7.Επισημαίνεται ότι η προγραμματική συμφωνία του ΟΑΕΔ με το ΕΙΕΑΔ, προβλέπει την συνεχή αξιολόγησή του βάση τελικών και ενδιάμεσων στόχων, αλλά και σημαντική περαιτέρω μείωση του διοικητικού – λειτουργικού κόστους, αφού μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι η διοίκηση του ΕΙΕΑΔ θα ασκείται από τον Διοικητή του ΟΑΕΔ. Με τον τρόπο αυτό ο ΟΑΕΔ αποκτά ένα σημαντικό εργαλείο με τη νομική μορφή του ΝΠΙΔ, απολύτως απαραίτητο για την πραγματοποίηση των στόχων του. Σημειώνεται τέλος, ότι η εν λόγω πρόταση εκτός της σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει και τη πλήρη υποστήριξη του συνόλου των κοινωνικών εταίρων όπως φαίνεται από τις συνημμένες επιστολές . Με βάση τα παραπάνω, το ΕΙΕΑΔ δεν πρέπει να περιληφθεί στους φορείς που θα καταργηθούν για λόγους ουσιαστικούς που σχετίζονται με τον μεγάλο στόχο της ανάσχεσης της ανεργίας. Συνεπώς, προς τη κατεύθυνση σχεδιάζεται να προβλεφθεί με νομοθετική ρύθμιση η αναγκαία αναδιάρθρωσή του που μπορεί να περιλαμβάνει και την πρόβλεψη ότι Πρόεδρος του ΕΙΕΑΔ θα είναι ο εκάστοτε Διοικητής του ΟΑΕΔ, ώστε να λειτουργήσει ως εκτελεστικός βραχίονας υλοποίησης προγραμμάτων ανάσχεσης της ανεργίας, με την αναγκαία ευελιξία που του προσδίδει η νομική του μορφή, που προέκυψε βάσει συγκεκριμένου σχεδιασμού με την προηγούμενη νομοθετική παρέμβαση του ν. 3996/2011. Ερωτάται το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ο Υπουργός: Για ποιο λόγο και με πιο σκεπτικό αγνοεί το ΑΡΜΟΔΙΟ Υπουργείο Εργασίας και τις προτάσεις του περι ΜΗ ΚΑΡΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΙΕΑΔ?