Αρχική Καταργήσεις Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και ΥΠηρεσιών και άλλες ΔιατάξειςΆρθρο 12: Κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ΟΡΣΑ, ΟΡΘΕ και ΟΡΘΙ και μεταφορά των αρμοδιοτήτων τουςΣχόλιο του χρήστη Εργαζόμενοι στον ΟΡΣΑ | 21 Ιανουαρίου 2014, 11:37
Κατάργηση του Οργανισμού Αθήνας .... τέλος σχεδιασμού για την Αττική; Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε μέσω της ανάρτησης σε διαβούλευση σχετικού Σχεδίου Νόμου του ΥΔΜΗΔ, ότι καταργείται ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (άρθρο 12 αυτού). Το επιχειρούμενο «λουκέτο» στον Οργανισμό Αθήνας είναι λουκέτο στον Σχεδιασμό της Αθήνας, και στις έννοιες του συντονισμού, του ελέγχου, της συναίνεσης, της Ανάπτυξης και του Οράματος που εμπεριέχει. Η κατάργηση χρησιμοποιεί ως αιτιολογικό την εξυπηρέτηση της αναδιάρθρωσης του δημόσιου τομέα. Στο εισαγωγικό σημείωμα του προτείνοντος Υπουργού γίνεται λόγος για κατάργηση φορέων που δεν είναι απαραίτητοι και που έχουν πλέον εκπληρώσει την αποστολή τους και για εκπλήρωση του στόχου δημιουργίας κράτους λειτουργικότερου και αποτελεσματικότερου, στα πλαίσια των επιχειρησιακών προτεραιοτήτων του κράτους. Στην δε αιτιολογική έκθεσή του: -ο εξορθολογισμός φορέων με συναφές αντικείμενο και επικαλυπτόμενες δραστηριότητες (περιορισμός πλήθους ομοειδών φορέων και αντιμετώπιση κατακερματισμού αντικειμένου), -η σημαντική εξοικονόμηση κόστους μέσω π.χ. του περιορισμού των λειτουργικών δαπανών, -η επίτευξη οικονομιών κλίμακας με τη συγκέντρωση των σχετικών αρμοδιοτήτων σε υφιστάμενες δομές που λειτουργούν σε κεντρικό/επιτελικό επίπεδο. Από τα αναφερόμενα στην περίπτωση του Οργανισμού Αθήνας δεν ισχύει ΟΥΔΕΝ. Δεν προκύπτει με την ρύθμιση εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος την στιγμή που: 1. Ο Οργανισμός Αθήνας δεν έχει εκπληρώσει το έργο του και αυτό όχι γιατί ολιγώρησε στα καθήκοντά του , αλλά γιατί αποστολή του είναι ο χωρικός Σχεδιασμός και η Προστασία του Περιβάλλοντος της Mητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας – Αττικής, που ως δυναμική έννοια και πρακτική, δεν τελειώνει αλλά εξελίσσεται αφουγκραζόμενη τις νέες ανάγκες της κοινωνίας και προτείνοντας λύσεις οι οποίες εξυπηρετούν τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, ώστε να εξασφαλίζεται η ανάπτυξη παράλληλα με το βελτιωμένο περιβάλλον και την εξισορρόπιση κοινωνικών ανισοτήτων. 2. Ο Χωροταξικός Σχεδιασμός έχει σαφές πεδίο αναφοράς που δεν στοιχειοθετεί συνάφεια αντικειμένου. Ο Χώρος της Μητροπολιτικής περιφέρειας της Αθήνας έχει τις δικές του επιτακτικές ανάγκες, τις δικές του προτεραιότητες, τις δικές του δυναμικές, τις δικές του αναπτυξιακές απαιτήσεις, τα δικά του περιβαλλοντικά προβλήματα την δική του φυσιογνωμία και απαιτεί διαφορετικό τρόπο επέμβασης. Σε κάθε περίπτωση εμπεριέχει μια ιδιαίτερη δυναμική, λόγω της συγκέντρωσης σε αυτόν του 35% περίπου του πληθυσμού της χώρας και του 48% του ΑΕΠ αυτής και με βάση τις σύγχρονες πρακτικές απαιτεί ολιστική προσέγγιση, ευελιξία, επαγρύπνηση και βαθειά γνώση του Χώρου. Βεβαίως η συνάφεια δεν έχει να κάνει με τα νομοθετικά εργαλεία, που μπορεί να είναι κοινά και να υλοποιούν ποικιλία νομοθετικών πρωτοβουλιών. 3. Με την κατάργηση του Οργανισμού Αθήνας δεν επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση κόστους. Οι λειτουργικές του δαπάνες ελάχιστα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του Κράτους (ανέρχονται στο 0,02% του συνολικού εκτιμώμενου ποσού εξοικονόμησης με την αναδιάρθρωση του ΥΠΕΚΑ και είναι της τάξης των 300.000 ευρώ). Αυτό γιατί επί της ουσίας λειτουργεί με υπαλλήλους διατεθημένους από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής , οι οποίοι αμείβονται με τους βασικούς μισθούς, χωρίς επιδόματα θέσης, χωρίς υπερωρίες , χωρίς επιμίσθια ειδικών διατάξεων, τα δε μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής του, που αποτελούν το γνωμοδοτικό του όργανο, δεν είναι αμοιβόμενα. 4. Με την προτεινόμενη ρύθμιση αναφέρεται ότι οι αρμοδιότητες του Οργανισμού Αθήνας μεταφέρονται στο Τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Αθήνας στην Δ/νση Χωροταξίας οι αρμοδιότητες της οποίας διαρθρώνονται σε 9 τμήματα (συμπεριλαμβανομένων των υπό σύσταση τμημάτων με το Σχέδιο Νόμου). Η Δνση Χωροταξίας υπάγεται στην Γενική Γραμματεία Χωροταξίας η οποία σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν.3855/10 υποστηρίζεται λειτουργικά από την Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ . Παραμένει αναγκαίο να διευκρινηστεί πώς ένας τεράστιος όγκος θεμάτων που αφορούν αρμοδιότητες του ΟΡΣΑ (ενδεικτικά η Μητροπολιτική Περιφέρεια Αττικής περιλαμβάνει 66 Καλλικρατικούς Δήμους) είτε απλώς βρίσκονται σε εξέλιξη στον ΟΡΣΑ (πχ Ελαιώνας, Πάρκο Γουδή, Θριάσειο, μητροπολιτικές παρεμβάσεις, ορεινοί όγκοι, ανάπτυξη δημόσιων ακινήτων, 18 ΓΠΣ σε εκκρεμότητα κοκ), θα αντιστοιχιθεί με το μέγεθος ενός συμβατικού τμήματος του ΥΠΕΚΑ. Από την άλλη, το σχήμα αυτό εντάσσοντας τα αντικείμενα στους γραφειοκρατικούς δαιδάλους της ιερραρχικής δομής του ΥΠΕΚΑ, καταλύει την μέχρι σήμερα υπάρχουσα ευελιξία και ταχύτητα στην προώθηση των θεμάτων , αναγκαία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της παρούσας συγκυρίας που διανύει η χώρα και ιδιαίτερα το Λεκανοπέδιο της Αττικής και αναγκαία για την υποστήριξη του διεθνή ρόλο του σε μια παγκοσμιοποιημένη και ανταγωνιστική οικονομία.. Η διασφάλιση τόσο της διεκπεραίωσης των θεμάτων όσο και της αξιοποίησης της συσωρευμένης εμπειρίας και πολύτιμης γνώσης του στελεχιακού δυναμικού του, που αποσυντίθεται οδηγούμενο σε διαφορετικές διευθύνσεις μέσα στο ΥΠΕΚΑ και στην διαθεσιμότητα για τρείς από αυτούς, δεν αξιολογήθηκε καθόλου. Η αποξίωση και η οριζόντια αντιμετώπιση τα ισοπέδωσε. 5. Στην σημερινή συγκυρία είναι ανάγκη, ένας μηχανισμός όπως ο ΟΡΣΑ, που υπήρξε εν πολλοίς ένα ανεξάρτητο εργαλείο εφαρμογής ενός οραματικού στρατηγικού σχεδιασμού (με συμμετοχή της κεντρικής διοίκησης και της αιρετής αυτοδιοίκησης), να ενισχυθεί και αναβαθμιστεί με την απόδοση ενός ολοκληρωτικά συντονιστικού και επιχειρησιακού ρόλου. Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας ξεκίνησε την λειτουργία του το 1985 με κορύφωση της στελέχωσης του 90 περίπου άτομα, διατεθημένα από το τότε Υπουργείο Χωροταξίας και κατέληξε, μια και δεν απόκτησε ποτέ οργανισμό που να διασφαλίζει τους υπαλλήλους του, να αριθμεί περίπου 20 στις μέρες μας. Παρόλα αυτά υπηρέτησαν σε αυτόν άξια στελέχη και αναπτύχθηκε μια σημαντικότατη τεχνογνωσία, που κινδυνεύει να αξανεμιστεί. Παρά τις δυσκολίες ιδιαίτερα τα δύο τελευταία χρόνια, ο Οργανισμός Αθήνας αντιλήφθηκε γρήγορα τις προκλήσεις της εποχής και ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις τους, με αυταπάρνηση του στελεχικού δυναμικού και άνοιγμα προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους κρατικούς και μη φορείς, ολοκληρώνοντας το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο σε συνεργασία με τις παραγωγικές τάξεις και τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, αναθεωρώντας ικανό αριθμό Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων της Αττικής παρεμβαίνοντας δυναμικά με αναπλάσεις υποβαθμισμένων περιοχών, διασφαλίζοντας την ακεραιότητα προστατευόμενων περιοχών και δίνοντας λύσεις εκεί που φαίνονταν ότι δεν υπάρχουν. Υπήρξε πάντοτε για τις περιοχές αρμοδιότητάς του στην Αττική, στο πλευρό της πολιτείας ως τεχνικός σύμβουλος και υποστηρικτής της ορθολογικής ανάπτυξης και των επενδυτικών πρωτοβουλιών, της οικολογικής ανασυγκρότησης και του οράματος για μια πιο ελκυστική και λειτουργική μητρόπολη. Το μέλλον του Οργανισμού Αθήνας, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί εκτός οριζόντιων και άκριτων πολιτικών, μέσα από τη συζήτηση στην βουλή τού Νομοσχεδίου του Ρυθμιστικού του Σχεδίου, με ενίσχυση του συντονιστικού του ρόλου, αφού η προτεινόμενη κατάργησή ΔΕΝ αφορά σε επικαλυπτόμενες δραστηριότητες και συναφή αντικείμενα, ΔΕΝ εξυπηρετεί σημαντική εξοικονόμηση κόστους και ΔΕΝ συνιστά συγκέντρωση αρμοδιοτήτων σε υφιστάμενες δομές του κεντρικού κράτους.