ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚOY TOMEA ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.
Δ/ΝΣΗ : Μπουμπουλίνας 14 10682 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 210 5241814 Fax : 210 3304814
Website: http://www.pomitedy.gr
Θέμα : Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ, ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ –ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Π.Δ. 318/1992 (Α΄ 161) ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ». Άρθρα που αφορούν στην αξιολόγηση, (19 – 29)
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων, (ΠΟΜΗΤΕΔΥ) αποτελεί το συνδικαλιστικό φορέα των Πτυχιούχων Μηχανικών Αποφοίτων ΤΕΙ και Ισοτίμων Σχολών, που εργάζονται στο Δημόσιο, την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού και στα Ν.Π.Δ.Δ. και διορίζονται στον κλάδο των Μηχανικών ΤΕ.
Με το σχόλιό μας αυτό εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο περιεχόμενο του παρόντος νομοσχεδίου, καθώς πιστεύουμε ότι μέσω αυτού έρχεστε να υλοποιήσετε τις μνημονιακές υποχρεώσεις της Κυβέρνησης για συρρίκνωση του Δημόσιου Τομέα, με αποτέλεσμα μαζικές απολύσεις Υπαλλήλων και παραχώρηση Δομών του Δημοσίου στους ιδιώτες. Προτείνεται ένα σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης των Δημοσίων Υπαλλήλων με χρήση ποσόστωσης που οδηγεί μαθηματικά σε ένα εγωκεντρικό, έντονα ανταγωνιστικό και μη παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον. Η διάτρητη και προδιαγεγραμμένη αξιολόγηση των υπαλλήλων που προβλέπει το προτεινόμενο νομοσχέδιο χρησιμοποιείται ως «όχημα» που οδηγεί σε μειώσεις μισθών σύμφωνα με το νόμο 4024/2011 και σε απολύσεις μέσω της διαθεσιμότητας.
Ειδικότερα επί μέρους σας αναφέρουμε :
Στο Α’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στη μείωση των διοικητικών βαρών και τις απλουστεύσεις διαδικασιών διαφαίνεται η πρόθεση της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και της απλούστευσης της διαδικασίας στις συναλλαγές των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Θα πρέπει όμως να προβλεφθούν διαδικασίες αποτροπής της παραποίησης των εγγράφων – δικαιολογητικών που θα υποβάλλονται στις δημόσιες υπηρεσίες και η διασφάλισης της γνησιότητάς τους.
Στο Β’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στις καταργήσεις – συγχωνεύσεις νομικών προσώπων και υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, πάγια και απόλυτη θέση μας, είναι ότι οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις των υπηρεσιών δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να οδηγούν σε απολύσεις των υπαλλήλων τους, αλλά στην τοποθέτησή τους σε άλλη Υπηρεσία.
Στο Γ’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στην αξιολόγηση του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών και στην τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992, θεωρούμε ότι η θεσμοθέτηση ποσοστώσεων στις βαθμολογίες των αξιολογούμενων υπαλλήλων είναι άδικη, προσβλητική και απαράδεκτη διότι:
- Υποχρεώνει τους προϊσταμένους των Υπηρεσιών να επιλέξουν από το σύνολο των Υπαλλήλων ένα συγκεκριμένο αριθμό ( 15% ) τους οποίους θα χαρακτηρίσουν ως ακατάλληλους, ασχέτως αν η αξιολόγησή τους δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
- Συμβάλλει στη διάλυση των Υπηρεσιών καθώς παροτρύνονται οι ημέτεροι να εμπλακούν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό αγώνα χωρίς κανόνες και ηθική προκειμένου να οδηγηθούν στο 25% των «αρίστων».
- Δεν προβλέπεται πουθενά στο νομοσχέδιο η πρόθεση της διοίκησης να επιμορφωθούν οι τυχόν υστερούντες υπάλληλοι ώστε να βελτιωθεί η παρεχόμενη Υπηρεσία και να αυξηθεί η παραγωγικότητα των Υπηρεσιών.
- Οι Γενικοί Διευθυντές των υπηρεσιών καθορίζουν, δηλαδή αξιολογούν τις υπηρεσίες και καθορίζουν τις ποσοστώσεις στις βαθμολογίες αξιολόγησης των υπαλλήλων. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε αν αυτοί οι προϊστάμενοι Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων έχουν αξιολογηθεί και κριθεί από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια και το πρόσφατα στελεχωμένο ΕΙΣΕΠ.
- Ο αξιολογούμενος υπάλληλος έχει δικαίωμα ένστασης μόνο εφόσον η βαθμολογία είναι 6 και κάτω, ενώ σε κάθε διοικητική πράξη υπάρχει το δικαίωμα της ένστασης αλλά ακόμα και της έφεσης και για το πλέον σοβαρό ποινικό αδίκημα.
- Είναι ασύμβατο ακόμα και με τον Ν. 4024/2011, ο οποίος στο άρθρο 7 παρ. 4β αναφέρει: «προβλέπεται η διαδικασία συγκρότησης Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος και έχουν δυνατότητα επανεξέτασης της αξιολόγησης ή αναπομπής της στα όργανα αξιολόγησης των προηγούμενων επιπέδων».
- Δίνει υπερεξουσίες σε ένα και μοναδικό αξιολογητή διότι από δύο που προβλέπονται στο άρθρο 14 παρ. 1 του Π.Δ. 318/92 γίνονται ένας, μειώνοντας έτσι την αντικειμενικότητα της κρίσης. Ο άμεσος προϊστάμενος που έχει πλήρη εικόνα του κρινόμενου μετατρέπεται σε απλό εισηγητή.
- Στην Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης που εξετάζει τις τυχόν ενστάσεις, δεν προβλέπεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, όπως ισχύει σήμερα (Το Π.Δ. 318/92 προέβλεπε ότι οι ενστάσεις εξετάζονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο στο οποίο εκτός από τους τρείς ορισμένους υπηρεσιακούς παράγοντες συμμετέχουν και δύο εκπρόσωποι των εργαζομένων).
- Ο Ν. 4024/2011 στο αρθρ. 7 παρ. 3 προβλέπει ότι με Π.Δ. που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αξιολογούνται η ικανότητα, η απόδοση ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους τόσο σε ατομικό όσο και σε επίπεδο μονάδας και η συμπεριφορά του υπαλλήλου στην Υπηρεσία, αποτελούν αντικείμενο περιοδικής εκθέσεως αξιολόγησης. Στην παρούσα φάση που δεν έγινε η αξιολόγηση των δομών σε όλους τους Οργανισμούς και τα Νομικά Πρόσωπα και δεν έχουν καθορισθεί προβλεπόμενοι στόχοι, κρίνεται άδικη η επιχειρούμενη αξιολόγηση υπαλλήλων που υπηρετούν σε Υπηρεσίες ανεπαρκής σε μέσα και προσωπικό, σε τεχνικές Υπηρεσίες υποχρηματοδοτούμενες στην εκτέλεση έργων και μελετών.
Για όλα τα παραπάνω ζητούμε την απόσυρση του σε διαβούλευση σχεδίου νόμου και την έκδοση ενός νέου Π.Δ. σε αντικατάσταση του Π.Δ. 318/92, που με σύγχρονο τρόπο, με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια θα αξιολογεί τους δημοσίους υπαλλήλους και θα έχει στόχο και φιλοσοφία του:
- Την εμπέδωση σχέσεων δικαίου και εμπιστοσύνης μεταξύ των υπαλλήλων όλων των βαθμίδων.
- Να προβλέπονται όργανα και διαδικασίες διασφάλισης της ορθής εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου της ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής του σε όλες τις υπηρεσίες και φορείς στους οποίους αυτό εφαρμόζεται.
- Την αποκατάσταση της ηρεμίας στη Δημόσια Διοίκηση
- Τον εκσυγχρονισμό - αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης, και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, προς ουσιαστικό όφελος και διευκόλυνση των πολιτών.
Για το Δ.Σ της ΠΟΜΗΤΕΔΥ
Ο Πρόεδρος
Στέφανος Λιόντης
Ο Γενικός Γραμματέας
Φίλιππος Κυριάκος
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚOY TOMEA ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ. Δ/ΝΣΗ : Μπουμπουλίνας 14 10682 ΑΘΗΝΑ Τηλ. 210 5241814 Fax : 210 3304814 Website: http://www.pomitedy.gr Θέμα : Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ, ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ –ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Π.Δ. 318/1992 (Α΄ 161) ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ». Άρθρα που αφορούν στην αξιολόγηση, (19 – 29) Αξιότιμε κύριε Υπουργέ Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων, (ΠΟΜΗΤΕΔΥ) αποτελεί το συνδικαλιστικό φορέα των Πτυχιούχων Μηχανικών Αποφοίτων ΤΕΙ και Ισοτίμων Σχολών, που εργάζονται στο Δημόσιο, την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού και στα Ν.Π.Δ.Δ. και διορίζονται στον κλάδο των Μηχανικών ΤΕ. Με το σχόλιό μας αυτό εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο περιεχόμενο του παρόντος νομοσχεδίου, καθώς πιστεύουμε ότι μέσω αυτού έρχεστε να υλοποιήσετε τις μνημονιακές υποχρεώσεις της Κυβέρνησης για συρρίκνωση του Δημόσιου Τομέα, με αποτέλεσμα μαζικές απολύσεις Υπαλλήλων και παραχώρηση Δομών του Δημοσίου στους ιδιώτες. Προτείνεται ένα σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης των Δημοσίων Υπαλλήλων με χρήση ποσόστωσης που οδηγεί μαθηματικά σε ένα εγωκεντρικό, έντονα ανταγωνιστικό και μη παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον. Η διάτρητη και προδιαγεγραμμένη αξιολόγηση των υπαλλήλων που προβλέπει το προτεινόμενο νομοσχέδιο χρησιμοποιείται ως «όχημα» που οδηγεί σε μειώσεις μισθών σύμφωνα με το νόμο 4024/2011 και σε απολύσεις μέσω της διαθεσιμότητας. Ειδικότερα επί μέρους σας αναφέρουμε : Στο Α’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στη μείωση των διοικητικών βαρών και τις απλουστεύσεις διαδικασιών διαφαίνεται η πρόθεση της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και της απλούστευσης της διαδικασίας στις συναλλαγές των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Θα πρέπει όμως να προβλεφθούν διαδικασίες αποτροπής της παραποίησης των εγγράφων – δικαιολογητικών που θα υποβάλλονται στις δημόσιες υπηρεσίες και η διασφάλισης της γνησιότητάς τους. Στο Β’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στις καταργήσεις – συγχωνεύσεις νομικών προσώπων και υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, πάγια και απόλυτη θέση μας, είναι ότι οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις των υπηρεσιών δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να οδηγούν σε απολύσεις των υπαλλήλων τους, αλλά στην τοποθέτησή τους σε άλλη Υπηρεσία. Στο Γ’ κεφάλαιο, που αναφέρεται στην αξιολόγηση του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών και στην τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992, θεωρούμε ότι η θεσμοθέτηση ποσοστώσεων στις βαθμολογίες των αξιολογούμενων υπαλλήλων είναι άδικη, προσβλητική και απαράδεκτη διότι: - Υποχρεώνει τους προϊσταμένους των Υπηρεσιών να επιλέξουν από το σύνολο των Υπαλλήλων ένα συγκεκριμένο αριθμό ( 15% ) τους οποίους θα χαρακτηρίσουν ως ακατάλληλους, ασχέτως αν η αξιολόγησή τους δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. - Συμβάλλει στη διάλυση των Υπηρεσιών καθώς παροτρύνονται οι ημέτεροι να εμπλακούν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό αγώνα χωρίς κανόνες και ηθική προκειμένου να οδηγηθούν στο 25% των «αρίστων». - Δεν προβλέπεται πουθενά στο νομοσχέδιο η πρόθεση της διοίκησης να επιμορφωθούν οι τυχόν υστερούντες υπάλληλοι ώστε να βελτιωθεί η παρεχόμενη Υπηρεσία και να αυξηθεί η παραγωγικότητα των Υπηρεσιών. - Οι Γενικοί Διευθυντές των υπηρεσιών καθορίζουν, δηλαδή αξιολογούν τις υπηρεσίες και καθορίζουν τις ποσοστώσεις στις βαθμολογίες αξιολόγησης των υπαλλήλων. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε αν αυτοί οι προϊστάμενοι Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων έχουν αξιολογηθεί και κριθεί από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια και το πρόσφατα στελεχωμένο ΕΙΣΕΠ. - Ο αξιολογούμενος υπάλληλος έχει δικαίωμα ένστασης μόνο εφόσον η βαθμολογία είναι 6 και κάτω, ενώ σε κάθε διοικητική πράξη υπάρχει το δικαίωμα της ένστασης αλλά ακόμα και της έφεσης και για το πλέον σοβαρό ποινικό αδίκημα. - Είναι ασύμβατο ακόμα και με τον Ν. 4024/2011, ο οποίος στο άρθρο 7 παρ. 4β αναφέρει: «προβλέπεται η διαδικασία συγκρότησης Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος και έχουν δυνατότητα επανεξέτασης της αξιολόγησης ή αναπομπής της στα όργανα αξιολόγησης των προηγούμενων επιπέδων». - Δίνει υπερεξουσίες σε ένα και μοναδικό αξιολογητή διότι από δύο που προβλέπονται στο άρθρο 14 παρ. 1 του Π.Δ. 318/92 γίνονται ένας, μειώνοντας έτσι την αντικειμενικότητα της κρίσης. Ο άμεσος προϊστάμενος που έχει πλήρη εικόνα του κρινόμενου μετατρέπεται σε απλό εισηγητή. - Στην Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης που εξετάζει τις τυχόν ενστάσεις, δεν προβλέπεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, όπως ισχύει σήμερα (Το Π.Δ. 318/92 προέβλεπε ότι οι ενστάσεις εξετάζονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο στο οποίο εκτός από τους τρείς ορισμένους υπηρεσιακούς παράγοντες συμμετέχουν και δύο εκπρόσωποι των εργαζομένων). - Ο Ν. 4024/2011 στο αρθρ. 7 παρ. 3 προβλέπει ότι με Π.Δ. που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αξιολογούνται η ικανότητα, η απόδοση ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους τόσο σε ατομικό όσο και σε επίπεδο μονάδας και η συμπεριφορά του υπαλλήλου στην Υπηρεσία, αποτελούν αντικείμενο περιοδικής εκθέσεως αξιολόγησης. Στην παρούσα φάση που δεν έγινε η αξιολόγηση των δομών σε όλους τους Οργανισμούς και τα Νομικά Πρόσωπα και δεν έχουν καθορισθεί προβλεπόμενοι στόχοι, κρίνεται άδικη η επιχειρούμενη αξιολόγηση υπαλλήλων που υπηρετούν σε Υπηρεσίες ανεπαρκής σε μέσα και προσωπικό, σε τεχνικές Υπηρεσίες υποχρηματοδοτούμενες στην εκτέλεση έργων και μελετών. Για όλα τα παραπάνω ζητούμε την απόσυρση του σε διαβούλευση σχεδίου νόμου και την έκδοση ενός νέου Π.Δ. σε αντικατάσταση του Π.Δ. 318/92, που με σύγχρονο τρόπο, με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια θα αξιολογεί τους δημοσίους υπαλλήλους και θα έχει στόχο και φιλοσοφία του: - Την εμπέδωση σχέσεων δικαίου και εμπιστοσύνης μεταξύ των υπαλλήλων όλων των βαθμίδων. - Να προβλέπονται όργανα και διαδικασίες διασφάλισης της ορθής εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου της ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής του σε όλες τις υπηρεσίες και φορείς στους οποίους αυτό εφαρμόζεται. - Την αποκατάσταση της ηρεμίας στη Δημόσια Διοίκηση - Τον εκσυγχρονισμό - αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης, και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, προς ουσιαστικό όφελος και διευκόλυνση των πολιτών. Για το Δ.Σ της ΠΟΜΗΤΕΔΥ Ο Πρόεδρος Στέφανος Λιόντης Ο Γενικός Γραμματέας Φίλιππος Κυριάκος