Αρχική Καταργήσεις Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και ΥΠηρεσιών και άλλες ΔιατάξειςΆρθρο 08: Κατάργηση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.)Σχόλιο του χρήστη Ολυμπία Καμινιώτη | 21 Ιανουαρίου 2014, 13:19
Το ΕΙΕΑΔ δημιουργήθηκε το 2011 από τη συννένωση των εταιρειών Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική Πληροφορική Α.Ε. και Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε. Στο ΕΙΕΑΔ μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες των φορέων που το δημιούργησαν. O σκοπός του ΕΙΕΑΔ, σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο (N.3996/2001, άρθρο 88, παράγραφος 2), είναι η παροχή επιστημονικής τεκμηρίωσης προς το Υπουργείο Εργασίας σχετικώς με τις πολιτικές που σχεδιάζει και εφαρμόζει το Υπουργείο, η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς το εποπτεύον Υπουργείο και άλλους φορείς του Υπουργείου, η στήριξη των δράσεων και των πολιτικών του Υπουργείου με εργαλεία, μεθόδους και τεχνικές που είναι διαθέσιμες στο ΕΙΕΑΔ, η εκπόνηση μελετών στο πλαίσιο αρμοδιότητάς του, η έκδοση της Ετήσιας Έκθεσης για την Απασχόληση στην Ελλάδα, η προώθηση της επαγγελματικής κατάρτισης και της διά βίου μάθησης, η ανάπτυξη εργαλείων για την εφαρμογή της διά βίου μάθησης και ο σχεδιασμός και η εκτέλεση προγραμμάτων κατάρτισης για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Η αναγκαιότητα ενός επιστημονικού συμβουλευτικού Ινστιτούτου προς το Υπουργείο Εργασίας οδήγησε συνεπώς στο σχεδιασμό των φορέων που προϋπήρξαν του ΕΙΕΑΔ και μετεξελίχτηκαν σε αυτόν. Δημιουργήθηκε ο επιστημονικός αυτός φορέας που ασκεί συμβουλευτικό ρόλο προς το Υπουργείο Εργασίας, στελεχώθηκε με εξειδικευμένο προσωπικό που με τα χρόνια απέκτησε σημαντική εμπειρία στους τομείς δραστηριότητάς του και δημιουργήθηκαν και διαδικασίες λειτουργίας του εν λόγω οργανισμού ώστε ευέλικτα, έγκαιρα και έγκυρα να επιτελεί το έργο του. Η δημιουργία ενός επιστημονικού φορέα που παρέχει επιστημονικό-συμβουλευτικό ρόλο προς το Υπουργείο Εργασίας αλλά παράλληλα διατηρεί και την (επιστημονική) ανεξαρτησία του επιλέγεται από όλες τις χώρες της Ε.Ε. ως η βέλτιστη πρακτική. Αυτός εξάλλου είναι και ο λόγος που το έργο του ΕΙΕΑΔ και των φορέων που το δημιούργησαν χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το προς διαβούλευση άρθρο προβλέπει την κατάργηση του ΕΙΕΑΔ και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στο Υπουργείο Εργασίας και στον ΟΑΕΔ. Συνεπώς, θεωρείται ότι οι αρμοδιότητες του ΕΙΕΑΔ είναι σημαντικές και για το λόγο αυτό απαιτείται η μεταφορά τους. Βεβαίως, με τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων και το κλείσιμο ενός λειτουργικού φορέα χάνεται η δυναμική των αποτελεσμάτων του αλλά και το προσωπικό του που είναι υψηλών προσόντων και εξειδικευμένο στο έργο του. Δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά από τον προτεινόμενο σχεδιασμό κατάργησης του ΕΙΕΑΔ: 1. Θεωρείται ότι οι δράσεις του ΕΙΕΑΔ θα υλοποιούν αποτελεσματικότερα από το Υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ; Δύσκολο να τεκμηριωθεί μια τέτοια άποψη καθώς το προσωπικό του Υπουργείου έχει μειωθεί και ο ΟΑΕΔ έχει επιφορτιστεί με ιδιαίτερα μεγάλο βάρος λόγω της εκτόξευσης της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα. Εξάλλου, η δυσκολία ανάληψης επιπρόσθετων αρμοδιοτήτων έχει επισημανθεί τόσο από την παρούσα όσο και από την προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΕΔ. Επιπροσθέτως, το προσωπικό του ΕΙΕΑΔ εκτός των υψηλών προσόντων, διαθέτει και εξειδικευμένη εμπειρία στα θέματα που πραγματεύεται, η οποία δεν είναι διαθέσιμη στους φορείς που προτείνεται να μεταφερθούν οι δράσεις του ΕΙΕΑΔ. 2. Θεωρείται ότι οι δράσεις του ΕΙΕΑΔ θα υλοποιηθούν με χαμηλότερο κόστος αν καταργηθεί το ΕΙΕΑΔ; Και πάλι είναι δύσκολο να τεκμηριωθεί αυτό το επιχείρημα. Το ΕΙΕΑΔ έχει χαμηλό λειτουργικό κόστος, ιδιόκτητο κτίριο, το προσωπικό του - παρότι ιδιωτικοί υπάλληλοι - αμείβονται με βάση το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου και γενικά η σχέση κόστους-οφέλους των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγει κρίνεται ιδιαιτέρως θετική, αν τουλάχιστον λάβουμε υπόψη τα εκατοντάδες θετικά σχόλια ατόμων και φορέων που συμμετείχαν στην παρούσα δημόσια διαβούλευση. 3. Μήπως αξιολογήθηκε ο φορέας και το προσωπικό του και κρίθηκε/κρίθηκαν αρνητικά; Καμία τέτοια αξιολόγηση δεν πραγματοποιήθηκε για το ΕΙΕΑΔ και το προσωπικό του παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι κανένας φορέας δεν θα καταργηθεί και κανένας υπάλληλος δεν θα απολυθεί αν δεν προηγηθεί αξιολόγηση. Άλλαξε κάτι σχετικώς με την αναγκαιότητα αξιολόγησης και τη σημασία της στη διοικητική μεταρρύθμιση; Η πολύπλευρη δράση του ΕΙΕΑΔ και των φορέων που δημιούργησαν το ΕΙΕΑΔ παρέχουν ισχυρά στοιχεία προς την κατεύθυνση της θετικής αξιολόγησης. 4. Κρίθηκε σκόπιμη η κατάργηση του ΕΙΕΑΔ ως ανεξάρτητου επιστημονικού φορέα και προτιμείται η συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων του σε κεντρικό επίπεδο και για ποιο λόγο; Δεδομένου ότι ούτε οι διαδικασίες ούτε το σχετικό προσωπικό υπάρχει στο Υπουργείο Εργασίας και στον ΟΑΕΔ, πώς θα υλοποιηθούν οι δράσεις που σήμερα υλοποιεί το ΕΙΕΑΔ; Μια λύση είναι με ad hoc αναθέσεις. Οι ad hoc αναθέσεις θα καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί; Και με ποιο τίμημα – οικονομικό αφενός και αφετέρου ποιότητας των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγονται; Η δημόσια διοίκηση και δη ο σχεδιασμός του Υπουργείου Εργασίας δεν μπορεί – κατά τη γνώμη μου – να βασιστεί σε ad hoc αναθέσεις έργων αλλά χρειάζεται σταθερό σχεδιασμό και επανασχεδιασμό και συνέχεια. Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά για το έργο του ΕΙΕΑΔ και ειδικότερα το ερευνητικό/μελετητικό έργο του φορέα, το οποίο γνωρίζω λόγω αντικειμένου καλύτερα. Πολύ συνοπτικά θα αναφέρω τις εκδόσεις για θέματα απασχόλησης και ανεργίας, τις πολυάριθμες εκθέσεις με προτάσεις πολιτικής που έχουν κατά καιρούς ζητηθεί από τους υπευθύνους σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών (και οι οποίες δεν δημοσιεύονται), εκπροσώπηση του Υπουργείου Εργασίας σε διεθνείς οργανισμούς και επιτροπές, ανάπτυξη μεθοδολογικών εργαλείων για τον προσδιορισμό της προσφοράς και ζήτησης ειδικοτήτων και δεξιοτήτων, υποστήριξη της ευρωπαϊκής βάσης δεδομένων για την αγορά εργασίας (LMP database), επιστημονική τεκμηρίωση για θέματα απασχόλησης και ανεργίας προς κάθε ενδιαφερόμενο, κ.λπ. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν μελέτες για τον κατώτατο μισθό και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, ενώ έχουν σχεδιαστεί έργα αξιολόγησης των πολιτικών της αγοράς εργασίας και της αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων, έργα αντιμετώπισης των αναντιστοιχιών στην αγορά εργασίας, κ.λπ. τα οποία όμως μάλλον δεν θα υλοποιηθούν λόγω της κατάργησης του ΕΙΕΑΔ. Δεν γνωρίζω αν το συγκεκριμένο άρθρο προωθείται προς ψήφιση μόνο και μόνο για να εξασφαλιστούν κάποιες θέσεις εργαζομένων που θα συμπληρώσουν την μνημονιακή υποχρέωση της χώρας για μείωση του δημόσιου τομέα ή αν προωθείται και για άλλους λόγους. Αμφισβητώ όμως την προσδοκώμενη (?) αποτελεσματικότητα της προώθησης του συγκεκριμένου άρθρου ενώ μου δημιουργούνται σοβαρά ερωτηματικά σχετικώς με την σκοπιμότητα αυτής. Στην περίοδο οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνουμε, θα περίμενα αφενός υψηλότερη αυστηρότητα στην επιλογή των όποιων αποφάσεων, ενίσχυση της αξιοκρατίας (και όχι καταργήσεις χωρίς αξιολόγηση) και μεγαλύτερη ευαισθησία όχι μόνο για τους εργαζόμενους του φορέα που κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι αλλά και μεγαλύτερη ευαισθησία σχετικά με το έργο που οφείλει να παράγει το Υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ και το οποίο απευθύνεται σε εκείνους τους συμπολίτες μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ολυμπία Καμινιώτη Διευθύντρια Ανάλυσης Αγοράς Εργασίας και Εργασιακών Σχέσεων, ΕΙΕΑΔ Β.Α. Οικονομικών Επιστημών (ΑΣΟΕΕ) Β.Α. Ψυχολογίας (Open University, UK) M.A. Κοινωνιολογίας (Cornell University, USA) Ph.D. Κοινωνιολογίας (Cornell University, USA)