Η αδιάλειπτη λειτουργία του ΕΚΔΔΑ για 30 και πλέον έτη έχει αποδείξει την ανάγκη του ρόλου του Γενικού Γραμματέα στο σύνολο της υλοποίησης της πολιτικής που διαμορφώνεται από το Κέντρο για την επιμόρφωση στη δημόσια διοίκηση, την επαφή με τα αρμόδια κατά περίπτωση υπουργεία και τη μετατροπή των δημόσιων πολιτικών σε στοχευμένη εκπαίδευση - επιμόρφωση που επιτυγχάνεται και από τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, όπως και από το ΙΝΕΠ. Η σχετική αυτονομία αλλά και ευελιξία λήψης αποφάσεων που προκύπτει από τη θέση και το ρόλο του Γενικού Γραμματέα τον μετατρέπει σε κινητήριο δύναμη του Οργανισμού και κομβικό σημείο αναφοράς για την εφαρμογή της πολιτικής της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των δημοσίων υπαλλήλων που καθορίζει η Πολιτεία, αλλά και το σημείο λήψης πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Η κατάργηση της θέσης και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στον Πρόεδρο θα απομακρύνει την κεντρική διοίκηση του ΕΚΔΔΑ από το παραγόμενο έργο με αποτέλεσμα τη λειτουργία μιας διοίκησης «εξ αποστάσεως» χωρίς τη δυνατότητα άσκησης επιτελικού έργου.
Η κατάργηση της συγκεκριμένης θέσης, δεν εξυπηρετεί τίποτα από τα παραπάνω, καθώς ούτε μείωση κόστους προκαλεί, ούτε θεωρείται ότι βρίσκεται στο πλαίσιο της μείωσης των δομών του Κράτους. Μάλλον γίνεται αποσπασματικά χωρίς να εντάσσεται σε κανένα συνολικό σχέδιο αξιολόγησης του Οργανισμού για την αναβάθμιση του ρόλου του.
Αναρωτιέται κανείς τι σκοπιμότητα εξυπηρετεί η συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση σε αυτή την περίοδο που η επιμόρφωση αποτελεί κομβικό στόχο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Η θέση του Γενικού Γραμματέα στο ΕΚΔΔΑ πρέπει να παραμείνει ως έχει καθώς διασφαλίζει την επιχειρησιακή δυναμική του φορέα για όλη τη δημόσια διοίκηση και αυτοδιοίκηση. Επιπλέον, είναι άλλος ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα και άλλος ο ρόλος του Προέδρου. Ο ρόλος του Προέδρου αφορά κυρίως την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του συλλογικού οργάνου διοίκησης. Πρόεδρος Δ.Σ. και Γενικός Γραμματέας δίνουν τη δυνατότητα εξορθολογισμένου καταμερισμού καθηκόντων σε ένα φορέα με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Η θέση του Προέδρου ως μονομελούς οργάνου διοίκησης και ταυτόχρονα ως Προέδρου Δ.Σ., χωρίς διακριτό αντιπρόεδρο, με εξειδικευμένα καθήκοντα, όπως σε όλα τα ν.π.δ.δ., αποδυναμώνει τη δομή της διοίκησης του ΕΚΔΔΑ που επιτελεί σημαντικό έργο προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και πρέπει να επανεξεταστεί.
Δρ. Μιχάλης Χρηστάκης, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης "Κλεισθένης"
Η αδιάλειπτη λειτουργία του ΕΚΔΔΑ για 30 και πλέον έτη έχει αποδείξει την ανάγκη του ρόλου του Γενικού Γραμματέα στο σύνολο της υλοποίησης της πολιτικής που διαμορφώνεται από το Κέντρο για την επιμόρφωση στη δημόσια διοίκηση, την επαφή με τα αρμόδια κατά περίπτωση υπουργεία και τη μετατροπή των δημόσιων πολιτικών σε στοχευμένη εκπαίδευση - επιμόρφωση που επιτυγχάνεται και από τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, όπως και από το ΙΝΕΠ. Η σχετική αυτονομία αλλά και ευελιξία λήψης αποφάσεων που προκύπτει από τη θέση και το ρόλο του Γενικού Γραμματέα τον μετατρέπει σε κινητήριο δύναμη του Οργανισμού και κομβικό σημείο αναφοράς για την εφαρμογή της πολιτικής της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των δημοσίων υπαλλήλων που καθορίζει η Πολιτεία, αλλά και το σημείο λήψης πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Η κατάργηση της θέσης και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στον Πρόεδρο θα απομακρύνει την κεντρική διοίκηση του ΕΚΔΔΑ από το παραγόμενο έργο με αποτέλεσμα τη λειτουργία μιας διοίκησης «εξ αποστάσεως» χωρίς τη δυνατότητα άσκησης επιτελικού έργου. Η κατάργηση της συγκεκριμένης θέσης, δεν εξυπηρετεί τίποτα από τα παραπάνω, καθώς ούτε μείωση κόστους προκαλεί, ούτε θεωρείται ότι βρίσκεται στο πλαίσιο της μείωσης των δομών του Κράτους. Μάλλον γίνεται αποσπασματικά χωρίς να εντάσσεται σε κανένα συνολικό σχέδιο αξιολόγησης του Οργανισμού για την αναβάθμιση του ρόλου του. Αναρωτιέται κανείς τι σκοπιμότητα εξυπηρετεί η συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση σε αυτή την περίοδο που η επιμόρφωση αποτελεί κομβικό στόχο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της κρίσης. Η θέση του Γενικού Γραμματέα στο ΕΚΔΔΑ πρέπει να παραμείνει ως έχει καθώς διασφαλίζει την επιχειρησιακή δυναμική του φορέα για όλη τη δημόσια διοίκηση και αυτοδιοίκηση. Επιπλέον, είναι άλλος ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα και άλλος ο ρόλος του Προέδρου. Ο ρόλος του Προέδρου αφορά κυρίως την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του συλλογικού οργάνου διοίκησης. Πρόεδρος Δ.Σ. και Γενικός Γραμματέας δίνουν τη δυνατότητα εξορθολογισμένου καταμερισμού καθηκόντων σε ένα φορέα με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Η θέση του Προέδρου ως μονομελούς οργάνου διοίκησης και ταυτόχρονα ως Προέδρου Δ.Σ., χωρίς διακριτό αντιπρόεδρο, με εξειδικευμένα καθήκοντα, όπως σε όλα τα ν.π.δ.δ., αποδυναμώνει τη δομή της διοίκησης του ΕΚΔΔΑ που επιτελεί σημαντικό έργο προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και πρέπει να επανεξεταστεί. Δρ. Μιχάλης Χρηστάκης, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης "Κλεισθένης"