ΣΤΟΧΟΣ 1 – ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ
Καθώς περισσότερες από τις μισές διαδικασίες / προσφερόμενες υπηρεσίες είναι σχεδιασμένες για την "προ διαλειτουργικότητας" εποχή, ο στόχος "Κατά την επανεξέταση της διαδικασίας παραγωγής μιας δημόσιας υπηρεσίας θα αναζητούνται οι δυνατότητες αυτεπάγγελτης αναζήτησης των δεδομένων χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων, ώστε τελικά να μειωθεί ή εξαλειφθεί ο αριθμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών και ενδιάμεσων σταδίων" είναι ΠΟΛΥ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟΣ. Απλά θα κάνουμε "διαλειτουργικές" περίπου 500 άχρηστες πια διαδικασίες.
Για να πετύχουμε την απαιτούμενη απλούστευση πρέπει να τεθεί ο "βαρύς" αλλά σωστός στόχος του σταδιακού επανασχεδιασμού από μηδενική βάση, με τη βοήθεια πρότυπων διαδικασιών ανά κατηγορία προσφερόμενης υπηρεσίας, όλων των προσφερόμενων υπηρεσιών. Με ταυτόχρονη σταδιακή κατάργηση υπηρεσιών που έχουν νόημα μόνο στην χωρίς διαλειτουργικότητα λειτουργία της δημόσιας διοίκησης (π.χ. εκατοντάδες "υπηρεσίες" εκδόσεων αντιγράφων, βεβαιώσεων και λοιπών στοιχείων που περιλαμβάνονται σε κεντρικά μητρώακαι πρέπει να διακινούνται ΜΟΝΟ με web services)
ΣΤΟΧΟΣ 2 - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ – ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ
Όπως είναι εκφρασμένος ο στόχος δεν αποτρέπει το ΣΟΒΑΡΟ κίνδυνο να "ψηφιοποιήσουμε το χάος".
Κάθε ψηφιοποίηση διαδικασίας πρέπει να γίνεται αφού πρώτα:
- Τεκμηριωθεί η ανάγκη ύπαρξης της προσφερόμενης υπηρεσίας (δείτε τον παραπάνω στόχο για "υπηρεσίες μιας άλλης εποχής" που πρέπει απλά να καταργηθούν)
- Γίνει επαρκής αναμόρφωση της διαδικασίας, με βάση τα σύγχρονα οργανωτικά και τεχνολογικά πρότυπα, αλλά και την ύπαρξη ηλεκτρονικά προσβάσιμων κεντρικών μητρώων
- Δημιουργηθούν ή επικαιροποιηθούν τα απαραίτητα XML έγγραφα, ενδιάμεσα WEB Services και Κωδικολόγια (για τα πεδία με δεσμευμένες τιμές)
Για όλα τα παραπάνω, απαραίτητη είναι η ύπαρξη κεντρικού μητρώου υπηρεσιών (διαδικασιών) του δημόσιου τομέα, όπου και θα μπορούν να γίνονται οι κατάλληλες ερωτήσεις προς επεξεργασία. Τετοιο μητρώο θα έπρεπε να λειτουργεί "πίσω" από τον ΕΡΜΗ (Ληξιαρχείο Διαλειτουργικότητας - search for that)
Δείτε σχετικά και το σχολιο του κ. Πρατικάκη, παρακάτω.
Αλλοιώς απλά θα φτιάξουμε άλλο ένα "ηλεκτρονικό σαμάρι", στο ίδιο γαιδούρι...
Για τη δυνατότητα δημιουργία εγγράφων (και web services - μην τα ξεχνάτε) συμφωνώ με τον κ. Σπινέλλη (ανάπτυξη από Διευθύνσεις), αρκεί να υπάρχουν κοινά πρότυπα.
ΣΤΟΧΟΣ 3 - ΕΝΙΑΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΡΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Πολύ σωστά.
Πρέπει να προσθέσετε κάπου τη δυνατότητα προμήθειας υπηρεσιών (και όχι μόνο hardware & software) από φορείς του Δημοσίου, καθώς υπάρχει ζήτημα στο θεσμικό μας πλαίσιο, που δεν επιτρέπει ανάλογες προμήθειες, ενώ στο όχι μακρινό μέλλον όλα θα διατίθενται πια με μορφή υπηρεσίας...
ΣΤΟΧΟΣ 7 – ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Καλές οι προβλέψεις του στόχου, αλλά λείπουν δύο σημαντικά:
- Η δέσμευση των διενεργούντων την κάθε διαβούλευση / δημόσια συζήτηση, για την αξιοποίηση των σχολίων ή/και την αξιοποίηση ψηφισμάτων. Δεν είναι δυνατόν να γινεται δημόσια διαβούλευση για ένα θέμα, να υπάρχουν ΜΟΝΟ αρνητικά σχόλια και να μην συμβαίνει τίποτα. Χωρίς να θιγούν οι αρχές της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, εδώ πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα. Και υπάρχει τρόπος...
- Ο αναλυτικός απολογισμός για το πως αντιμετωπίστηκε ΚΑΘΕ σχόλιο σε διαβουλεύσεις κλπ. Δύσκολο μεν, αλλά μόνο έτσι μπορεί ο πολίτης να πιστέψει και να εμπιστευτεί την ηλεκτρονική, συμμετοχική δημοκρατία.
Τέλος, πρέπει να προβλεφθούν και επερχόμενες πρακτικές, όπως:
- Crowdsourcing ιδεών και τρόπων επίλυσης προβλημάτων
- Συνεργατικής ανάπτυξης εφααρμογών απο πολίτες και επιχειρήσεις, βασισμένες σε ανοικτά δεδομένα και ανοικτές υπηρεσίες
ΣΤΟΧΟΣ 9 – ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΜΗΤΡΩΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Τα Βασικά Μητρώα που αναφέρονται δεν είναι όλα. Μία τελευταία λίστα που έχω φτιάξει (για το W3C eGov Group) έχει τα εξής:
• ID
• Passport
• VAT number
• Municipal Citizen Registry
• Social Insurance Number
• Birth registry
• Marriage registry
• Death registry
• Driving License Registry
• Election / voter registry
• Land registry / cadastre
• Property registry
• Car/vehicle registry
• Business registry (multiple)
• Professional Chamber Registry (multiple)
• Criminal record registry
• Medical File - Health
• Education (school / university) registry
• (Un)employment registry
• Utilities registry - (multiple)
Επίσης, πρέπει να προχωρήσετε περισσότερο: η λέξη "διασύνδεση" των μητρώων δεν απεικονίζει σωστά το στόχο. Ουσιαστικά πρέπει να δημιουργηθούν τα απαραίτητα WEB SERVICES από όλα τα μητρώα, ώστε να μπορούν να κληθούν από ενδιαφερόμενους φορείς (επιχειρήσεις ? πολίτες ?)
Τέλος, τα μητρώα και η ύπαρξη web services θα σας οδηγήσουν σε αναμόρφωση του Στόχου 3 (δείτε σχετικό σχόλιό μου παραπάνω)
ΣΤΟΧΟΣ 10 – ΑΝΟΙΧΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
Εδώ νομίζω πρέπει να είμαστε λίγο πιο τολμηροί - η διατύπωση που προτείνεται είναι μάλλον ήδη ξεπερασμένη από πολλά μέλη του OGP. Δείτε κάτι στην εξής κατεύθυνση:
"Κάθε πληροφορία που παράγεται, λαμβάνεται, διακινείται ή συντηρείται με κάθε τρόπο από οποιοαδήποτε οργανωτική οντότητα του Δημόσιου Τομέα θεωρείται ανοικτό δεδομένο, εκτός όσων θεωρούνται προσωπικές και ευαίσθητες, όπως ορίζονται στο Πλαίσιο Αυθεντικοποίησης. Ως εκ τούτου κάθε δημόσιος υπάλληλος ή λειτουργός είναι υποχρεωμένος να προάγει την ανοικτή διάθεση των παραπάνω πληροφοριών, με κάθε διαθέσιμο τρόπο."
Επίσης, πρέπει να γίνει ειδική μνεία σε "ανοικτές υπηρεσίες", δηλαδή την παροχή ανοικτών δεδομένων με μορφή web services. Μόνο τότε τα ανοικτά δεδομένα μπορούν να δράσουν ως "προωθητές" της επιχειρηματικότητας και της ποιότητα ζωής.
ΣΤΟΧΟΣ 1 – ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ Καθώς περισσότερες από τις μισές διαδικασίες / προσφερόμενες υπηρεσίες είναι σχεδιασμένες για την "προ διαλειτουργικότητας" εποχή, ο στόχος "Κατά την επανεξέταση της διαδικασίας παραγωγής μιας δημόσιας υπηρεσίας θα αναζητούνται οι δυνατότητες αυτεπάγγελτης αναζήτησης των δεδομένων χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων, ώστε τελικά να μειωθεί ή εξαλειφθεί ο αριθμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών και ενδιάμεσων σταδίων" είναι ΠΟΛΥ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟΣ. Απλά θα κάνουμε "διαλειτουργικές" περίπου 500 άχρηστες πια διαδικασίες. Για να πετύχουμε την απαιτούμενη απλούστευση πρέπει να τεθεί ο "βαρύς" αλλά σωστός στόχος του σταδιακού επανασχεδιασμού από μηδενική βάση, με τη βοήθεια πρότυπων διαδικασιών ανά κατηγορία προσφερόμενης υπηρεσίας, όλων των προσφερόμενων υπηρεσιών. Με ταυτόχρονη σταδιακή κατάργηση υπηρεσιών που έχουν νόημα μόνο στην χωρίς διαλειτουργικότητα λειτουργία της δημόσιας διοίκησης (π.χ. εκατοντάδες "υπηρεσίες" εκδόσεων αντιγράφων, βεβαιώσεων και λοιπών στοιχείων που περιλαμβάνονται σε κεντρικά μητρώακαι πρέπει να διακινούνται ΜΟΝΟ με web services) ΣΤΟΧΟΣ 2 - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ – ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ Όπως είναι εκφρασμένος ο στόχος δεν αποτρέπει το ΣΟΒΑΡΟ κίνδυνο να "ψηφιοποιήσουμε το χάος". Κάθε ψηφιοποίηση διαδικασίας πρέπει να γίνεται αφού πρώτα: - Τεκμηριωθεί η ανάγκη ύπαρξης της προσφερόμενης υπηρεσίας (δείτε τον παραπάνω στόχο για "υπηρεσίες μιας άλλης εποχής" που πρέπει απλά να καταργηθούν) - Γίνει επαρκής αναμόρφωση της διαδικασίας, με βάση τα σύγχρονα οργανωτικά και τεχνολογικά πρότυπα, αλλά και την ύπαρξη ηλεκτρονικά προσβάσιμων κεντρικών μητρώων - Δημιουργηθούν ή επικαιροποιηθούν τα απαραίτητα XML έγγραφα, ενδιάμεσα WEB Services και Κωδικολόγια (για τα πεδία με δεσμευμένες τιμές) Για όλα τα παραπάνω, απαραίτητη είναι η ύπαρξη κεντρικού μητρώου υπηρεσιών (διαδικασιών) του δημόσιου τομέα, όπου και θα μπορούν να γίνονται οι κατάλληλες ερωτήσεις προς επεξεργασία. Τετοιο μητρώο θα έπρεπε να λειτουργεί "πίσω" από τον ΕΡΜΗ (Ληξιαρχείο Διαλειτουργικότητας - search for that) Δείτε σχετικά και το σχολιο του κ. Πρατικάκη, παρακάτω. Αλλοιώς απλά θα φτιάξουμε άλλο ένα "ηλεκτρονικό σαμάρι", στο ίδιο γαιδούρι... Για τη δυνατότητα δημιουργία εγγράφων (και web services - μην τα ξεχνάτε) συμφωνώ με τον κ. Σπινέλλη (ανάπτυξη από Διευθύνσεις), αρκεί να υπάρχουν κοινά πρότυπα. ΣΤΟΧΟΣ 3 - ΕΝΙΑΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΡΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Πολύ σωστά. Πρέπει να προσθέσετε κάπου τη δυνατότητα προμήθειας υπηρεσιών (και όχι μόνο hardware & software) από φορείς του Δημοσίου, καθώς υπάρχει ζήτημα στο θεσμικό μας πλαίσιο, που δεν επιτρέπει ανάλογες προμήθειες, ενώ στο όχι μακρινό μέλλον όλα θα διατίθενται πια με μορφή υπηρεσίας... ΣΤΟΧΟΣ 7 – ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Καλές οι προβλέψεις του στόχου, αλλά λείπουν δύο σημαντικά: - Η δέσμευση των διενεργούντων την κάθε διαβούλευση / δημόσια συζήτηση, για την αξιοποίηση των σχολίων ή/και την αξιοποίηση ψηφισμάτων. Δεν είναι δυνατόν να γινεται δημόσια διαβούλευση για ένα θέμα, να υπάρχουν ΜΟΝΟ αρνητικά σχόλια και να μην συμβαίνει τίποτα. Χωρίς να θιγούν οι αρχές της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, εδώ πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα. Και υπάρχει τρόπος... - Ο αναλυτικός απολογισμός για το πως αντιμετωπίστηκε ΚΑΘΕ σχόλιο σε διαβουλεύσεις κλπ. Δύσκολο μεν, αλλά μόνο έτσι μπορεί ο πολίτης να πιστέψει και να εμπιστευτεί την ηλεκτρονική, συμμετοχική δημοκρατία. Τέλος, πρέπει να προβλεφθούν και επερχόμενες πρακτικές, όπως: - Crowdsourcing ιδεών και τρόπων επίλυσης προβλημάτων - Συνεργατικής ανάπτυξης εφααρμογών απο πολίτες και επιχειρήσεις, βασισμένες σε ανοικτά δεδομένα και ανοικτές υπηρεσίες ΣΤΟΧΟΣ 9 – ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΜΗΤΡΩΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Τα Βασικά Μητρώα που αναφέρονται δεν είναι όλα. Μία τελευταία λίστα που έχω φτιάξει (για το W3C eGov Group) έχει τα εξής: • ID • Passport • VAT number • Municipal Citizen Registry • Social Insurance Number • Birth registry • Marriage registry • Death registry • Driving License Registry • Election / voter registry • Land registry / cadastre • Property registry • Car/vehicle registry • Business registry (multiple) • Professional Chamber Registry (multiple) • Criminal record registry • Medical File - Health • Education (school / university) registry • (Un)employment registry • Utilities registry - (multiple) Επίσης, πρέπει να προχωρήσετε περισσότερο: η λέξη "διασύνδεση" των μητρώων δεν απεικονίζει σωστά το στόχο. Ουσιαστικά πρέπει να δημιουργηθούν τα απαραίτητα WEB SERVICES από όλα τα μητρώα, ώστε να μπορούν να κληθούν από ενδιαφερόμενους φορείς (επιχειρήσεις ? πολίτες ?) Τέλος, τα μητρώα και η ύπαρξη web services θα σας οδηγήσουν σε αναμόρφωση του Στόχου 3 (δείτε σχετικό σχόλιό μου παραπάνω) ΣΤΟΧΟΣ 10 – ΑΝΟΙΧΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Εδώ νομίζω πρέπει να είμαστε λίγο πιο τολμηροί - η διατύπωση που προτείνεται είναι μάλλον ήδη ξεπερασμένη από πολλά μέλη του OGP. Δείτε κάτι στην εξής κατεύθυνση: "Κάθε πληροφορία που παράγεται, λαμβάνεται, διακινείται ή συντηρείται με κάθε τρόπο από οποιοαδήποτε οργανωτική οντότητα του Δημόσιου Τομέα θεωρείται ανοικτό δεδομένο, εκτός όσων θεωρούνται προσωπικές και ευαίσθητες, όπως ορίζονται στο Πλαίσιο Αυθεντικοποίησης. Ως εκ τούτου κάθε δημόσιος υπάλληλος ή λειτουργός είναι υποχρεωμένος να προάγει την ανοικτή διάθεση των παραπάνω πληροφοριών, με κάθε διαθέσιμο τρόπο." Επίσης, πρέπει να γίνει ειδική μνεία σε "ανοικτές υπηρεσίες", δηλαδή την παροχή ανοικτών δεδομένων με μορφή web services. Μόνο τότε τα ανοικτά δεδομένα μπορούν να δράσουν ως "προωθητές" της επιχειρηματικότητας και της ποιότητα ζωής.