Εκτός των παρακάτω σχολίων στους προτεινόμενους στόχους, σας γράφω και μερικούς στρατηγικούς στόχους που δεν φαίνεται να αναφέρονται κάπου:
1. Θέσπιση συγκεκριμένων στόχων χρόνου διεκπεραίωσης διαδικασιών / διαχειριστικού κόστους
Παρά το γεγονός ότι προβλέπονται αρκετές δράσεις βελτίωσης η στρατηγική ΗΔ συνεχίζει να επιτρέπει τον απροσδιόριστο χρόνο ολοκλήρωσης κατά την παροχή ηλεκτρονικών αλλά και με προσωπική επαφή υπηρεσιών, υποβαθμίζοντας έτσι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό μίας υπηρεσίας.
Έτσι, η ίδρυση επιχείρησης ή ο υπολογισμός σύνταξης ή η αναγνώριση τίτλου σπουδών θα συνεχίσουν να ολοκληρώνονται σε εβδομάδες ή μήνες, ενώ η εκκαθάριση φόρου εισοδήματος θα γίνεται σε 1 δευτερόλεπτο: όλα θα είναι σύννομα.
Πρέπει να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι ολοκλήρωσης ανά κατηγορία υπηρεσίας, αναγνωρίζοντας ζητήματα ποιότητας δεδομένων όπου υπάρχουν, ώστε να κινηθεί ο μηχανισμός αναμόρφωσης. Τέλος πρέπει να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι μείωσης του διαχειριστικού κόστους ανά κατηγορία υπηρεσιών, βελτιώνοντας δραστικά το σημερινό.
Ακόμη και αν δεν υπάρχουν "νούμερα" στη στρατηγική θα πρέπει ΣΑΦΩΣ να διατυπώνεται η βούληση για αποτύπωση στόχων με αντικειμενικό τρόπο, για όλες τις οργανωτικές μονάδες του δημόσιου τομέα.
2. Η στρατηγική δε θεσπίζει κανενός είδους κίνητρο ή αντικίνητρο για δημόσιους λειτουργούς ή συναλλασσόμενους πολίτες και επιχειρήσεις.
Θα έπρεπε να υπάρχουν συγκεκριμένα και σημαντικά κίνητρα και αντικίνητρα για τη δημιουργία και χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών και μέσων, ειδικά ανάμεσα στους δημόσιους λειτουργούς. Επίσης, πρέπει να τεθεί ένα σαφές πλαίσιο κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις (ακολουθώντας το παράδειγμα της φορολογίας εισοδήματος).
3. Η Στρατηγική ΗΔ δεν αναφέρει μέτρα για την καλύτερη κατάρτιση των δημόσιων λειτουργών στις νέες τεχνολογίες αλλά και τη σταδιακή αναμόρφωση της αποστολής τους.
Θα έπρεπε να προβλέπονται μηχανισμοί διαρκούς εκπαίδευσης αλλά και να θεσμοθετούνται συγκεκριμένες δεξιότητες για το σχεδιασμό νέων υπηρεσιών, τη διοίκηση διαδικασιών, τον ανασχεδιασμό δεδομένων, τη στατιστική επεξεργασία στοιχείων. Επιπλέον, η στρατηγική πρέπει να αποτυπώνει την πολιτική βούληση για τη σταδιακή εκπαίδευση και μετακίνηση εργαζομένων γραφείου από θέσεις παροχής υπηρεσιών, σε θέσεις που θα έχουν σαν αποστολή την παροχή εκπαίδευσης, τη διαχείριση της γνώσης, το σχεδιασμό και την προώθηση νέων υπηρεσιών για πολίτες και επιχειρήσεις – έτσι ώστε τα ανάλογα ποσοστά να προσεγγίσουν τα αντίστοιχα στον ιδιωτικό τομέα παροχής υπηρεσιών, διεθνώς.
4. Ρόλοι, αποτελέσματα και αρμοδιότητες δημοσίων λειτουργών: ώρα για τολμηρά βήματα
Για να ενεργοποιηθούν οι δημόσιου λειτουργοί, η προτεινόμενη Στρατηγική πρέπει να θεσπίσει νέους στόχους και αρμοδιότητες, αναλυμένους στα διάφορα διοικητικά επίπεδα και τις κατηγορίες δημόσιων λειτουργών.
Η καθημερινή χρήση εφαρμογών γραφείου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η συνεχής πρόσβαση στο διαδίκτυο και η δυνατότητα ανεύρεσης πληροφοριών, η γνώση των ειδικών εφαρμογών που προβλέπει η θέση του, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε αρχεία ανάλογα με τις αρμοδιότητες του κάθε δημόσιου λειτουργού, ακόμη και η χρήση κοινωνικών δικτύων για την καλύτερη διεκπεραίωση των λειτουργιών της δημόσιας διοίκησης πρέπει να θεσμοθετηθούν και να επιβληθούν ως απαραίτητα στοιχεία της αποστολής κάθε υπαλλήλου γραφείου στο δημόσιο τομέα.
5. WEB SERVICES (διαδικτυακές υπηρεσίες - "ανάμεσα σε μηχανές")
Πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένος στόχος, για την ανάπτυξη και συντήρηση web services στη δημόσια διοίκηση, ανάλογα με την Επιχειρησιακή Αρχιτεκτονική.
Είναι απλά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να έχουμε σε όλο το Δημόσιο Τομέα 2 ή 3 web services σε λειτουργία, το 2014.
6. Κωδικολόγια
Αποδεικνύεται καθημερινά ότι η μη ύπαρξη κωδικολογίων αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην επίτευξη (σημασιολογικής) διαλειτουργικότητας. Όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν ανάλογες δράσεις ανάπτυξης και λειτουργίας κωδικολογίων.
Είναι εξαιρετικά σημαντική η θέσπιση κοινών, συντηρήσιμων ταξονομιών για τις κύριες οντότητες που αναγνωρίζει ο δημόσιος τομέας (π.χ. εθνικότητες, νομίσματα, γλώσσες, επαγγελματικά δικαιώματα, αστικές καταστάσεις, διευθύνσεις κοκ).
Υπήρξε και σχετικό έργο : "Ταξονομία για την Αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης" - δείτε εδώ σχετικά http://gov-ontology.blogspot.gr/
7. Πλήρης αυτοματοποίηση διαδικασιών / λήψη αποφάσεων
Είναι απαραίτητη η στοχοθέτηση της πλήρους αυτοματοποίησης της παροχής κάποιων κατηγοριών υπηρεσιών, με τη χρήση κατάλληλων αλγορίθμων και μηχανισμών αυτοματοποιημένης λήψης αποφάσεων.
Μόνο αν ¨απομακρυνθεί¨ο άνθρωπος από την υλοποίηση διαδικασιών μπορούμε να πάμε από ώρες και ημέρες σε δευτερόλεπτα, στην παροχή υπηρεσιών. Δείτε για παράδειγμα τη Φορολογική Ενημερότητα.
8. Μοντέλα προσομοίωσης για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων στο Δημόσιο Τομέα
Διακυβέρνηση δε σημαίνει μόνο παροχή υπηρεσιών, αλλά και λήψη αποφάσεων με βάση τεκμήρια (evidence-based decision making).
Στη Στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνεται στόχευση για την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων DSS σε στρατηγικούς τομείς της ΔΔ, τα οποία θα επιτρέπουν τη συστηματική ανάλυση επιπτώσεων προτεινόμενων νόμων ή άλλων πολιτικών, με χρήση τεχνικών προσομοίωσης και την αξιοποίηση μεγάλου όγκου δεδομένων.
Εκτός των παρακάτω σχολίων στους προτεινόμενους στόχους, σας γράφω και μερικούς στρατηγικούς στόχους που δεν φαίνεται να αναφέρονται κάπου: 1. Θέσπιση συγκεκριμένων στόχων χρόνου διεκπεραίωσης διαδικασιών / διαχειριστικού κόστους Παρά το γεγονός ότι προβλέπονται αρκετές δράσεις βελτίωσης η στρατηγική ΗΔ συνεχίζει να επιτρέπει τον απροσδιόριστο χρόνο ολοκλήρωσης κατά την παροχή ηλεκτρονικών αλλά και με προσωπική επαφή υπηρεσιών, υποβαθμίζοντας έτσι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό μίας υπηρεσίας. Έτσι, η ίδρυση επιχείρησης ή ο υπολογισμός σύνταξης ή η αναγνώριση τίτλου σπουδών θα συνεχίσουν να ολοκληρώνονται σε εβδομάδες ή μήνες, ενώ η εκκαθάριση φόρου εισοδήματος θα γίνεται σε 1 δευτερόλεπτο: όλα θα είναι σύννομα. Πρέπει να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι ολοκλήρωσης ανά κατηγορία υπηρεσίας, αναγνωρίζοντας ζητήματα ποιότητας δεδομένων όπου υπάρχουν, ώστε να κινηθεί ο μηχανισμός αναμόρφωσης. Τέλος πρέπει να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι μείωσης του διαχειριστικού κόστους ανά κατηγορία υπηρεσιών, βελτιώνοντας δραστικά το σημερινό. Ακόμη και αν δεν υπάρχουν "νούμερα" στη στρατηγική θα πρέπει ΣΑΦΩΣ να διατυπώνεται η βούληση για αποτύπωση στόχων με αντικειμενικό τρόπο, για όλες τις οργανωτικές μονάδες του δημόσιου τομέα. 2. Η στρατηγική δε θεσπίζει κανενός είδους κίνητρο ή αντικίνητρο για δημόσιους λειτουργούς ή συναλλασσόμενους πολίτες και επιχειρήσεις. Θα έπρεπε να υπάρχουν συγκεκριμένα και σημαντικά κίνητρα και αντικίνητρα για τη δημιουργία και χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών και μέσων, ειδικά ανάμεσα στους δημόσιους λειτουργούς. Επίσης, πρέπει να τεθεί ένα σαφές πλαίσιο κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις (ακολουθώντας το παράδειγμα της φορολογίας εισοδήματος). 3. Η Στρατηγική ΗΔ δεν αναφέρει μέτρα για την καλύτερη κατάρτιση των δημόσιων λειτουργών στις νέες τεχνολογίες αλλά και τη σταδιακή αναμόρφωση της αποστολής τους. Θα έπρεπε να προβλέπονται μηχανισμοί διαρκούς εκπαίδευσης αλλά και να θεσμοθετούνται συγκεκριμένες δεξιότητες για το σχεδιασμό νέων υπηρεσιών, τη διοίκηση διαδικασιών, τον ανασχεδιασμό δεδομένων, τη στατιστική επεξεργασία στοιχείων. Επιπλέον, η στρατηγική πρέπει να αποτυπώνει την πολιτική βούληση για τη σταδιακή εκπαίδευση και μετακίνηση εργαζομένων γραφείου από θέσεις παροχής υπηρεσιών, σε θέσεις που θα έχουν σαν αποστολή την παροχή εκπαίδευσης, τη διαχείριση της γνώσης, το σχεδιασμό και την προώθηση νέων υπηρεσιών για πολίτες και επιχειρήσεις – έτσι ώστε τα ανάλογα ποσοστά να προσεγγίσουν τα αντίστοιχα στον ιδιωτικό τομέα παροχής υπηρεσιών, διεθνώς. 4. Ρόλοι, αποτελέσματα και αρμοδιότητες δημοσίων λειτουργών: ώρα για τολμηρά βήματα Για να ενεργοποιηθούν οι δημόσιου λειτουργοί, η προτεινόμενη Στρατηγική πρέπει να θεσπίσει νέους στόχους και αρμοδιότητες, αναλυμένους στα διάφορα διοικητικά επίπεδα και τις κατηγορίες δημόσιων λειτουργών. Η καθημερινή χρήση εφαρμογών γραφείου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η συνεχής πρόσβαση στο διαδίκτυο και η δυνατότητα ανεύρεσης πληροφοριών, η γνώση των ειδικών εφαρμογών που προβλέπει η θέση του, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε αρχεία ανάλογα με τις αρμοδιότητες του κάθε δημόσιου λειτουργού, ακόμη και η χρήση κοινωνικών δικτύων για την καλύτερη διεκπεραίωση των λειτουργιών της δημόσιας διοίκησης πρέπει να θεσμοθετηθούν και να επιβληθούν ως απαραίτητα στοιχεία της αποστολής κάθε υπαλλήλου γραφείου στο δημόσιο τομέα. 5. WEB SERVICES (διαδικτυακές υπηρεσίες - "ανάμεσα σε μηχανές") Πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένος στόχος, για την ανάπτυξη και συντήρηση web services στη δημόσια διοίκηση, ανάλογα με την Επιχειρησιακή Αρχιτεκτονική. Είναι απλά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να έχουμε σε όλο το Δημόσιο Τομέα 2 ή 3 web services σε λειτουργία, το 2014. 6. Κωδικολόγια Αποδεικνύεται καθημερινά ότι η μη ύπαρξη κωδικολογίων αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην επίτευξη (σημασιολογικής) διαλειτουργικότητας. Όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν ανάλογες δράσεις ανάπτυξης και λειτουργίας κωδικολογίων. Είναι εξαιρετικά σημαντική η θέσπιση κοινών, συντηρήσιμων ταξονομιών για τις κύριες οντότητες που αναγνωρίζει ο δημόσιος τομέας (π.χ. εθνικότητες, νομίσματα, γλώσσες, επαγγελματικά δικαιώματα, αστικές καταστάσεις, διευθύνσεις κοκ). Υπήρξε και σχετικό έργο : "Ταξονομία για την Αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης" - δείτε εδώ σχετικά http://gov-ontology.blogspot.gr/ 7. Πλήρης αυτοματοποίηση διαδικασιών / λήψη αποφάσεων Είναι απαραίτητη η στοχοθέτηση της πλήρους αυτοματοποίησης της παροχής κάποιων κατηγοριών υπηρεσιών, με τη χρήση κατάλληλων αλγορίθμων και μηχανισμών αυτοματοποιημένης λήψης αποφάσεων. Μόνο αν ¨απομακρυνθεί¨ο άνθρωπος από την υλοποίηση διαδικασιών μπορούμε να πάμε από ώρες και ημέρες σε δευτερόλεπτα, στην παροχή υπηρεσιών. Δείτε για παράδειγμα τη Φορολογική Ενημερότητα. 8. Μοντέλα προσομοίωσης για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων στο Δημόσιο Τομέα Διακυβέρνηση δε σημαίνει μόνο παροχή υπηρεσιών, αλλά και λήψη αποφάσεων με βάση τεκμήρια (evidence-based decision making). Στη Στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνεται στόχευση για την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων DSS σε στρατηγικούς τομείς της ΔΔ, τα οποία θα επιτρέπουν τη συστηματική ανάλυση επιπτώσεων προτεινόμενων νόμων ή άλλων πολιτικών, με χρήση τεχνικών προσομοίωσης και την αξιοποίηση μεγάλου όγκου δεδομένων.