Ας είμαστε ειλικρινείς. Οι προθέσεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου φαίνεται να είναι αγαθές.Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν υπάλληλοι υψηλών προσόντων με παντελή αδυναμία διοίκησης οργανικών μονάδων. Ακόμα και απόφοιτοι της ΕΣΔΔΑ. Το έλλειμμα της δημόσιας διοίκησης δεν είναι έλλειμμα προσόντων αλλά ικανότητας αποτελεσματικής καθοδήγησης μιας ομάδας,δηλαδή ηγεσίας, κυρίως στα υψηλότερα ιεραρχικά κλιμάκια. Ποτέ δεν υπήρχε και δεν πρόκειται να υπάρξει αμφιμονοσήμαντη σχέση μεταξύ προσόντων και ικανότητας διοίκησης. Ίσως είναι εν τέλει θέμα ψυχισμού και βαθύτερων ψυχολογικών διεργασιών.
Όμως...
Γιατί με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ευνοούνται οι ήδη υπηρετούντες προιστάμενοι οργανικών μονάδων, ακόμα και οι ασκούντες καθήκοντα λόγω αναπλήρωσης;
Γιατί δεν εφαρμόσθηκε ποτέ ο ν. 3839/2010, όπως διαπιστώνει και η εισηγητική έκθεση του παρόντος νομοσχεδίου τη στιγμή μάλιστα που κινούνταν στη σωστή κατεύθυνση, παρά μόνον οι μεταβατικές του διατάξεις;
Μήπως το μυστικό του νομοσχεδίου, βρίσκεται στις μεταβατικές του διατάξεις (άρθρο πέμπτο), που αφορούν στην τοποθέτηση προισταμένων από τον οικείο υπουργό χωρίς βεβαίως καμμία διαδικασία επιλογής, έως ότου τοποθετηθούν οι νέοι προιστάμενοι και οι οποίες βεβαίως θα εφαρμοσθούν αμμελητί;
Γιατί δεν συγκροτείται ένα συμβούλιο επιλογής προισταμένων με δύο ή και τρείς συμβούλους ΑΣΕΠ, μέλος ή μέλη από το Συνήγορο του Πολίτη και ιδιώτη εμπειρογνώμονα; Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα, χωρίς εμπλοκή Προισταμένων οργανικών μονάδων και επομένως μπορεί να προχωρήσει η επιλογή προισταμένων οργανικών μονάδων χωρίς την εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων. Με άλλα λόγια γιατί δεν προβλέπεται ως μεταβατική διάταξη η λειτουργία αυτού του μεταβατικού συμβουλίου και έπειτα μετά την ολοκλήρωση των διεργασιών για τη διεξαγωγή γραπτού διαγωνισμού και συνέντευξης, ας γίνει η επιλογή όπως προβλέπει το νομοσχέδιο.
Μήπως τελικά οι προθέσεις δεν είναι και τόσο αγαθές;
Δύο προτάσεις:
1. Η εισαγωγή οπωσδήποτε ψυχομετρικών τέστ κατά τη διεξαγωγή της συνέντευξης.
2. Η κατάργηση των προυποθέσεων προυπηρεσίας σε θέσεις ευθύνης για την επιλογή Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών και η πρόβλεψη άμεσης συνταξιοδότησής τους σε περίπτωση μη επανεπιλογής τους.
Ας είμαστε ειλικρινείς. Οι προθέσεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου φαίνεται να είναι αγαθές.Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν υπάλληλοι υψηλών προσόντων με παντελή αδυναμία διοίκησης οργανικών μονάδων. Ακόμα και απόφοιτοι της ΕΣΔΔΑ. Το έλλειμμα της δημόσιας διοίκησης δεν είναι έλλειμμα προσόντων αλλά ικανότητας αποτελεσματικής καθοδήγησης μιας ομάδας,δηλαδή ηγεσίας, κυρίως στα υψηλότερα ιεραρχικά κλιμάκια. Ποτέ δεν υπήρχε και δεν πρόκειται να υπάρξει αμφιμονοσήμαντη σχέση μεταξύ προσόντων και ικανότητας διοίκησης. Ίσως είναι εν τέλει θέμα ψυχισμού και βαθύτερων ψυχολογικών διεργασιών. Όμως... Γιατί με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ευνοούνται οι ήδη υπηρετούντες προιστάμενοι οργανικών μονάδων, ακόμα και οι ασκούντες καθήκοντα λόγω αναπλήρωσης; Γιατί δεν εφαρμόσθηκε ποτέ ο ν. 3839/2010, όπως διαπιστώνει και η εισηγητική έκθεση του παρόντος νομοσχεδίου τη στιγμή μάλιστα που κινούνταν στη σωστή κατεύθυνση, παρά μόνον οι μεταβατικές του διατάξεις; Μήπως το μυστικό του νομοσχεδίου, βρίσκεται στις μεταβατικές του διατάξεις (άρθρο πέμπτο), που αφορούν στην τοποθέτηση προισταμένων από τον οικείο υπουργό χωρίς βεβαίως καμμία διαδικασία επιλογής, έως ότου τοποθετηθούν οι νέοι προιστάμενοι και οι οποίες βεβαίως θα εφαρμοσθούν αμμελητί; Γιατί δεν συγκροτείται ένα συμβούλιο επιλογής προισταμένων με δύο ή και τρείς συμβούλους ΑΣΕΠ, μέλος ή μέλη από το Συνήγορο του Πολίτη και ιδιώτη εμπειρογνώμονα; Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα, χωρίς εμπλοκή Προισταμένων οργανικών μονάδων και επομένως μπορεί να προχωρήσει η επιλογή προισταμένων οργανικών μονάδων χωρίς την εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων. Με άλλα λόγια γιατί δεν προβλέπεται ως μεταβατική διάταξη η λειτουργία αυτού του μεταβατικού συμβουλίου και έπειτα μετά την ολοκλήρωση των διεργασιών για τη διεξαγωγή γραπτού διαγωνισμού και συνέντευξης, ας γίνει η επιλογή όπως προβλέπει το νομοσχέδιο. Μήπως τελικά οι προθέσεις δεν είναι και τόσο αγαθές; Δύο προτάσεις: 1. Η εισαγωγή οπωσδήποτε ψυχομετρικών τέστ κατά τη διεξαγωγή της συνέντευξης. 2. Η κατάργηση των προυποθέσεων προυπηρεσίας σε θέσεις ευθύνης για την επιλογή Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών και η πρόβλεψη άμεσης συνταξιοδότησής τους σε περίπτωση μη επανεπιλογής τους.