ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ 2014 – 2020
Αξιότιμοι Κύριοι
Αρχικά σάς ζητάω να κατανοήσετε ότι λόγοι οικονομίας του προσωπικού χρόνου δεν επιτρέπουν παρουσίαση των σχολίων με τον πλέον εύληπτο και κομψό τρόπο, αλλά μάλλον δίνουν την εντύπωση ότι είναι πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμένα.
ΓΕΝΙΚΑ
Ένα Σχέδιο Δράσης είναι μέρος του Στρατηγικού Σχεδιασμού όπου τίθενται οι Στόχοι και μετά εκπονείται το Σχέδιο για την επίτευξή τους.
Η αναφορά στην Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση θα έπρεπε να είναι προσδιορίζει τους στόχους. Η επανάληψη των στόχων θα επέτρεπε την ανεξάρτητη ανάγνωση του Σχεδίου Δράσης.
Στο Σχέδιο Δράσης οι Στόχοι παραμένουν ασαφείς και χρειάζεται να φτάσει κανείς στην σελίδα 20 για να τους ανακαλύψει.
Παρά την συχνή αναφορά στην έννοια των “SMART objectives” οι στόχοι μοιάζουν περισσότερο με επιθυμίες.
Η ΕΕ μας έμαθε την ανάγκη του Σχεδιασμού και επέβαλε την παρουσία μακροσκελών κειμένων για την αιτιολόγηση των πολιτικών, πράγμα όχι ιδιαίτερα αποδοτικό. Θα ήταν αποδοτικότερο και ουσιαστικότερο ένα μικρότερο κείμενο το οποίο θα γινόταν ευκολότερα κτήμα των ενδιαφερομένων μερών.
Σημειώστε ότι με μηχανιστική προσέγγιση, - αποφεύγοντας τις πολλαπλές επαναλήψεις του ίδιου κειμένου – μπορεί κανείς να μειώσει σημαντικά το μήκος του Σχεδίου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η πρόταση για τους SMART στόχους επαναλαμβάνετε δύο φορές (σελ. 6 και σελ. 18) όπως άλλωστε και όλη η μεθοδολογική προσέγγιση που τελικά βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την άλλη μεθοδολογική προσέγγιση του κεφ. 5 (σελ. 15).
Επιμένοντας στην επιρροή της ΕΕ θεωρώ ότι σε τέτοιου είδους κείμενα πρέπει να δίνονται και οι συγγραφείς για την απόδοση ευθυνών και ευσήμων. Σημείωση: εάν την εκπόνηση ανάλαβε Σύμβουλος καλό είναι να ξέρουμε και ποια ήταν η αμοιβή του για να κρίνουμε εάν συνάδει κει με την ποιότητα του Σχεδίου.
Το Σχέδιο θεωρεί βασικό (και πρώτο) «μεθοδολογικό βήμα» για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση την « …δημιουργία της απαραίτητης Δομής Διοίκησης και συντονισμού του όλου εγχειρήματος» (σελ. 6 και σελ.8)
Πέραν αυτού το Σχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία Δράση για την υλοποίηση του μηχανισμού. (Σημείωση: Παράκληση όχι άλλος οργανισμός ή Α.Ε. ο στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση της Δημόσιας Διοίκησης. Μέσα από την ΔΔ θα πρέπει να διαρθρωθεί η απαιτούμενη διοικητική δομή, τα άλλα δημιουργούν Δημόσια Παραδιοίκηση).
Στην σελίδα 8 αναφέρονται τεχνολογίες που υιοθετούνται στα πλαίσια του σχεδίου. Δεν δίνεται αιτιολόγηση των επιλογών. Οι όροι (Data-Driven Decision Making, Data Processing / Big Data / Data Mining / Data Governance) δεν αναφέρονται σε συγκεκριμένες τεχνολογίες αλλά μάλλον αφορούν διαδικασίες που υποστηρίζονται από υπολογιστικά συστήματα. Καλό είναι να αποφεύγονται αυτού του είδους οι αναφορές διότι δεν προσθέτουν αξία στο κείμενο και δημιουργούν θόρυβο που δυσκολεύει την κατανόηση και αποδοχή του κειμένου.
Θα περιμέναμε να δούμε μία μεθοδολογική προσέγγιση με αποτέλεσμα τον μηχανισμό για την επιλογή των τεχνολογιών.
Σε ευρύτερο επίπεδο βλέπουμε για ακόμη μια φορά ένα σχέδιο που βασίζεται στην λογική της προμήθειας έργου ή εξοπλισμού κλπ. Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση θα έπρεπε να ενστερνιστεί (και μιμηθεί) όπως κάνει σε άλλες περιπτώσεις την Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα μπορούσε να γίνει χρήση του παραδείγματος από τον Η2020 και να προταθούν δράσεις προμήθειας με «πειραματικό» ή ερευνητικό χαρακτήρα. (το κλασσικό δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο προφανώς και ισχύει αλλά αυτό δεν μπορεί να θεωρείται πρόβλημα αφού η ΔΔ έχει κάθε δυνατότητα (αυτή είναι η δουλειά της άλλωστε) να το διαμορφώσει)
Στην σελίδα 5 περιγράφεται πώς γίνεται η επιλογή των δράσεων εκεί περιλαμβάνονται :
Η Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2014-2020 και τις αρχές που αυτή θέτει.
Η Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση και τους πυλώνες της.
Οι Διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας (Ψηφιακό Θεματολόγιο, Μνημόνια Συνεργασίας, Διεθνείς Συμφωνίες, κ.λπ.)
Η Δυνατότητα βελτίωσης των δεικτών
Αυτό όμως δεν συνάδει με τα προηγούμενα όπου το σχέδιο δράσης εκπονείται για να εξυπηρετήσει του μόνο τους στόχους της ΗΛΔΙΑ και Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Προϋπόθεση για τη επιτυχία του Σχεδίου είναι η απλοποίηση των διαδικασιών. Αυτό θέτει το όλο Σχέδιο εν αμφιβάλω και όντως το καθιστά εγχείρημα.
Η χρήση όρων χωρίς αυστηρότητα υποβαθμίζει την συνολική αξία και αξιοπιστία του Σχεδίου. Ενδεικτικά αναφέρονται
Ο όρος ERP σημαίνει Enterprise Resource Planning και εσφαλμένα χρησιμοποιείται για σύστημα ολοκληρωμένης χρηματοοικονομικής διαχείρισης
«Πολιτική Δημόσιας Πληροφορικής» ο όρος δεν είναι δόκιμος
«Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Τώρα» Αυτό μοιάζει με σύνθημα και όχι με έργο
Λειτουργία συστήματος παροχής υπηρεσιών CRM (CRMS). CRM σημαίνει Cutomer relationship Management και όλα τα συστήματα πληροφορικής όλο και κάποια υπηρεσία παρέχουν ή υποβοηθούν.
Το Σχέδιο Δράσης καταλήγει να είναι ένας πίνακας έργων τα οποία θα προμηθευτεί η Ελληνική Κυβέρνηση. Αυτό από μόνο του καταργεί την έννοια του Σχεδίου. Για να θεωρηθεί το Σχέδιο ολοκληρωμένη παρέμβαση κάποιος θα περίμενε να δει (τουλάχιστον) σχεδιασμό δράσεων (δηλαδή χρονοδιάγραμμα και πόρους) που αφορούν:
Την δημιουργία του διοικητικού μηχανισμού
Την υιοθέτηση ενεργειών με σκοπό τον πειραματισμό και την διερεύνηση. Έτσι για παράδειγμα ενώ αναφέρεται ότι θα πρέπει να επιλεγούν εκείνες οι διαδικασίες που θα έχουν μεγαλύτερο αποτέλεσμα δεν περιλαμβάνεται καμία ενέργεια ώστε να δημιουργηθεί ο μηχανισμός που θα προσδιορίζει το αποτέλεσμα (impact).
Την υιοθέτηση ενεργειών με σκοπό την απόκτηση εθνικής τεχνογνωσίας (για την Διοίκηση και τους προμηθευτές)
Στην παράγραφο 3.1 παρατίθενται οι συνθήκες(;) που κρίνουν την επιτυχία του Σχεδίου. Το Σχ΄διο Δράσης θα έπρεπε να προβλέπει τις ενέργειες για την ικανοποίηση των συνθηκών αυτών.
3.1.2
Παρακαλώ προσθέστε συμβάσεις ερευνητικού χαρακτήρα, δυνατότητα συνεργασίας δημόσιου ιδιωτικού τομέα για διερεύνηση λύσεων
Παράγραφος
3.1.3 μπορεί να έχετε τους λόγους σας να χαρακτηρίζετε το σχέδιο δράσης (ή την υλοποίηση του σχεδίου δράσης) εγχείρημα όμως δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται έτσι ( το εγχείρημα υποδηλώνει την ύπαρξη κινδύνων οι οποίοι είναι μη ελεγχόμενοι)
$3.1.4
Πολύ σωστά αλλά πως; Τι προβλέπει το Σχέδιο για το Ανθρώπινο Δυναμικό.
$3.1.6
Επαναλαμβανόμενος βερμπαλισμός. Τα σημεία που αναφέρονται δεν έχουν σχέση με τεχνολογικές επιλογές. Οι μετά τεχνολογικές επιλογές δεν είναι τεκμηριωμένες
$3.1.7
Πολύ σωστά. Ποιος κάνει την προτυποποίηση;
$3.7
Η λειτουργική Αρχιτεκτονική δεν τεκμηριώνεται
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ 2014 – 2020 Αξιότιμοι Κύριοι Αρχικά σάς ζητάω να κατανοήσετε ότι λόγοι οικονομίας του προσωπικού χρόνου δεν επιτρέπουν παρουσίαση των σχολίων με τον πλέον εύληπτο και κομψό τρόπο, αλλά μάλλον δίνουν την εντύπωση ότι είναι πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμένα. ΓΕΝΙΚΑ Ένα Σχέδιο Δράσης είναι μέρος του Στρατηγικού Σχεδιασμού όπου τίθενται οι Στόχοι και μετά εκπονείται το Σχέδιο για την επίτευξή τους. Η αναφορά στην Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση θα έπρεπε να είναι προσδιορίζει τους στόχους. Η επανάληψη των στόχων θα επέτρεπε την ανεξάρτητη ανάγνωση του Σχεδίου Δράσης. Στο Σχέδιο Δράσης οι Στόχοι παραμένουν ασαφείς και χρειάζεται να φτάσει κανείς στην σελίδα 20 για να τους ανακαλύψει. Παρά την συχνή αναφορά στην έννοια των “SMART objectives” οι στόχοι μοιάζουν περισσότερο με επιθυμίες. Η ΕΕ μας έμαθε την ανάγκη του Σχεδιασμού και επέβαλε την παρουσία μακροσκελών κειμένων για την αιτιολόγηση των πολιτικών, πράγμα όχι ιδιαίτερα αποδοτικό. Θα ήταν αποδοτικότερο και ουσιαστικότερο ένα μικρότερο κείμενο το οποίο θα γινόταν ευκολότερα κτήμα των ενδιαφερομένων μερών. Σημειώστε ότι με μηχανιστική προσέγγιση, - αποφεύγοντας τις πολλαπλές επαναλήψεις του ίδιου κειμένου – μπορεί κανείς να μειώσει σημαντικά το μήκος του Σχεδίου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η πρόταση για τους SMART στόχους επαναλαμβάνετε δύο φορές (σελ. 6 και σελ. 18) όπως άλλωστε και όλη η μεθοδολογική προσέγγιση που τελικά βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την άλλη μεθοδολογική προσέγγιση του κεφ. 5 (σελ. 15). Επιμένοντας στην επιρροή της ΕΕ θεωρώ ότι σε τέτοιου είδους κείμενα πρέπει να δίνονται και οι συγγραφείς για την απόδοση ευθυνών και ευσήμων. Σημείωση: εάν την εκπόνηση ανάλαβε Σύμβουλος καλό είναι να ξέρουμε και ποια ήταν η αμοιβή του για να κρίνουμε εάν συνάδει κει με την ποιότητα του Σχεδίου. Το Σχέδιο θεωρεί βασικό (και πρώτο) «μεθοδολογικό βήμα» για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση την « …δημιουργία της απαραίτητης Δομής Διοίκησης και συντονισμού του όλου εγχειρήματος» (σελ. 6 και σελ.8) Πέραν αυτού το Σχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία Δράση για την υλοποίηση του μηχανισμού. (Σημείωση: Παράκληση όχι άλλος οργανισμός ή Α.Ε. ο στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση της Δημόσιας Διοίκησης. Μέσα από την ΔΔ θα πρέπει να διαρθρωθεί η απαιτούμενη διοικητική δομή, τα άλλα δημιουργούν Δημόσια Παραδιοίκηση). Στην σελίδα 8 αναφέρονται τεχνολογίες που υιοθετούνται στα πλαίσια του σχεδίου. Δεν δίνεται αιτιολόγηση των επιλογών. Οι όροι (Data-Driven Decision Making, Data Processing / Big Data / Data Mining / Data Governance) δεν αναφέρονται σε συγκεκριμένες τεχνολογίες αλλά μάλλον αφορούν διαδικασίες που υποστηρίζονται από υπολογιστικά συστήματα. Καλό είναι να αποφεύγονται αυτού του είδους οι αναφορές διότι δεν προσθέτουν αξία στο κείμενο και δημιουργούν θόρυβο που δυσκολεύει την κατανόηση και αποδοχή του κειμένου. Θα περιμέναμε να δούμε μία μεθοδολογική προσέγγιση με αποτέλεσμα τον μηχανισμό για την επιλογή των τεχνολογιών. Σε ευρύτερο επίπεδο βλέπουμε για ακόμη μια φορά ένα σχέδιο που βασίζεται στην λογική της προμήθειας έργου ή εξοπλισμού κλπ. Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση θα έπρεπε να ενστερνιστεί (και μιμηθεί) όπως κάνει σε άλλες περιπτώσεις την Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα μπορούσε να γίνει χρήση του παραδείγματος από τον Η2020 και να προταθούν δράσεις προμήθειας με «πειραματικό» ή ερευνητικό χαρακτήρα. (το κλασσικό δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο προφανώς και ισχύει αλλά αυτό δεν μπορεί να θεωρείται πρόβλημα αφού η ΔΔ έχει κάθε δυνατότητα (αυτή είναι η δουλειά της άλλωστε) να το διαμορφώσει) Στην σελίδα 5 περιγράφεται πώς γίνεται η επιλογή των δράσεων εκεί περιλαμβάνονται : Η Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2014-2020 και τις αρχές που αυτή θέτει. Η Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση και τους πυλώνες της. Οι Διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας (Ψηφιακό Θεματολόγιο, Μνημόνια Συνεργασίας, Διεθνείς Συμφωνίες, κ.λπ.) Η Δυνατότητα βελτίωσης των δεικτών Αυτό όμως δεν συνάδει με τα προηγούμενα όπου το σχέδιο δράσης εκπονείται για να εξυπηρετήσει του μόνο τους στόχους της ΗΛΔΙΑ και Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Προϋπόθεση για τη επιτυχία του Σχεδίου είναι η απλοποίηση των διαδικασιών. Αυτό θέτει το όλο Σχέδιο εν αμφιβάλω και όντως το καθιστά εγχείρημα. Η χρήση όρων χωρίς αυστηρότητα υποβαθμίζει την συνολική αξία και αξιοπιστία του Σχεδίου. Ενδεικτικά αναφέρονται Ο όρος ERP σημαίνει Enterprise Resource Planning και εσφαλμένα χρησιμοποιείται για σύστημα ολοκληρωμένης χρηματοοικονομικής διαχείρισης «Πολιτική Δημόσιας Πληροφορικής» ο όρος δεν είναι δόκιμος «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Τώρα» Αυτό μοιάζει με σύνθημα και όχι με έργο Λειτουργία συστήματος παροχής υπηρεσιών CRM (CRMS). CRM σημαίνει Cutomer relationship Management και όλα τα συστήματα πληροφορικής όλο και κάποια υπηρεσία παρέχουν ή υποβοηθούν. Το Σχέδιο Δράσης καταλήγει να είναι ένας πίνακας έργων τα οποία θα προμηθευτεί η Ελληνική Κυβέρνηση. Αυτό από μόνο του καταργεί την έννοια του Σχεδίου. Για να θεωρηθεί το Σχέδιο ολοκληρωμένη παρέμβαση κάποιος θα περίμενε να δει (τουλάχιστον) σχεδιασμό δράσεων (δηλαδή χρονοδιάγραμμα και πόρους) που αφορούν: Την δημιουργία του διοικητικού μηχανισμού Την υιοθέτηση ενεργειών με σκοπό τον πειραματισμό και την διερεύνηση. Έτσι για παράδειγμα ενώ αναφέρεται ότι θα πρέπει να επιλεγούν εκείνες οι διαδικασίες που θα έχουν μεγαλύτερο αποτέλεσμα δεν περιλαμβάνεται καμία ενέργεια ώστε να δημιουργηθεί ο μηχανισμός που θα προσδιορίζει το αποτέλεσμα (impact). Την υιοθέτηση ενεργειών με σκοπό την απόκτηση εθνικής τεχνογνωσίας (για την Διοίκηση και τους προμηθευτές) Στην παράγραφο 3.1 παρατίθενται οι συνθήκες(;) που κρίνουν την επιτυχία του Σχεδίου. Το Σχ΄διο Δράσης θα έπρεπε να προβλέπει τις ενέργειες για την ικανοποίηση των συνθηκών αυτών. 3.1.2 Παρακαλώ προσθέστε συμβάσεις ερευνητικού χαρακτήρα, δυνατότητα συνεργασίας δημόσιου ιδιωτικού τομέα για διερεύνηση λύσεων Παράγραφος 3.1.3 μπορεί να έχετε τους λόγους σας να χαρακτηρίζετε το σχέδιο δράσης (ή την υλοποίηση του σχεδίου δράσης) εγχείρημα όμως δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται έτσι ( το εγχείρημα υποδηλώνει την ύπαρξη κινδύνων οι οποίοι είναι μη ελεγχόμενοι) $3.1.4 Πολύ σωστά αλλά πως; Τι προβλέπει το Σχέδιο για το Ανθρώπινο Δυναμικό. $3.1.6 Επαναλαμβανόμενος βερμπαλισμός. Τα σημεία που αναφέρονται δεν έχουν σχέση με τεχνολογικές επιλογές. Οι μετά τεχνολογικές επιλογές δεν είναι τεκμηριωμένες $3.1.7 Πολύ σωστά. Ποιος κάνει την προτυποποίηση; $3.7 Η λειτουργική Αρχιτεκτονική δεν τεκμηριώνεται