Ακολουθούν επί μέρους σχόλια:
1. Η λειτουργική αναδιοργάνωση (BPR) των διαδικασιών της Διοίκησης που ψηφιοποιούνται αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να μην υπάρξει διαιώνιση περιττών και στρεβλών διαδικασιών του «έγχαρτου κόσμου», ορισμένες από τις οποίες προβλέπονται σε θεσμικό επίπεδο, και η όλη διαδικασία να μην καταλήγει να είναι μια ψηφιοποίηση της υφιστάμενης γραφειοκρατίας με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται.
Υπό το πρίσμα αυτό, η λειτουργική αναδιοργάνωση (BPR) των διαδικασιών της Διοίκησης που ψηφιοποιούνται συνίσταται να έχει περισσότερο οριζόντιο χαρακτήρα, περιλαμβάνοντας όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς, και λιγότερο χαρακτήρα υλοποίησης στο πλαίσιο μόνο μεμονωμένων δράσεων (π.χ. ΑΣ2.2: Ηλεκτρονικοποίηση απλοποιημένων λειτουργικών διαδικασιών Φορέων της Δημόσιας Διοίκησης).
2. Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της ροής εκτέλεσης των διαδικασιών της Διοίκησης στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, θεωρείται ιδιαίτερα ωφέλιμη η ενσωμάτωση διαδικασιών διερεύνησης του πώς θέλουν και πώς χρειάζονται οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να λαμβάνουν τις υπηρεσίες που θα τους παρέχονται. Η διαδικασία αυτή θα χρειαστεί τόσο για να αποτυπώσει εκείνες τις διαδικασίες που σήμερα είναι χρονοβόρες/επίπονες και πρέπει να θεραπευτούν αλλά και για να αναδείξει ποιες διαδικασίες είναι πραγματικά κεντρικής σημασίας, απαραίτητες στον πολίτη αλλά και για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.
Υπό το σκεπτικό αυτό, θα πρέπει να τεθούν βασικά ερωτήματα για τις Διοικητικές Διαδικασίες (σχετικά με το: τι προσφέρουν; γιατί υπάρχουν / γιατί είναι αναγκαίες;) τα οποία να απαντώνται με βάση τις απαιτήσεις του πολίτη και της επιχειρηματικότητας.
3. Σε ευρύτερο επίπεδο διακρίνεται ότι το Σχέδιο Δράσης διέπεται από μία λογική πολλών ξεχωριστών δράσεων ορισμένες από τις οποίες απαιτούν διαδικασίες διακήρυξης έργων και προμήθειας εξοπλισμού, υπηρεσιών κλπ. Εκτιμάται ως χρήσιμη η ένταξη δράσεων (ή έργων) με πειραματικό ή ερευνητικό χαρακτήρα, οι οποίες, μαζί με τις τυχόν απαιτούμενες παρεμβάσεις στο υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο, θα αποβούν ιδιαίτερα ωφέλιμες στον τομέα των ΤΠΕ.
4. Η νέα Δομή Διοίκησης του σχεδίου δράσης θα πρέπει να αξιοποιεί περιλαμβάνει έμπειρα στελέχη του Δημοσίου και καταξιωμένα στελέχη του ιδιωτικού τομέα (τα κίνητρα γι' αυτό αποτελούν ασφαλώς ένα σημαντικό παράγοντα) και όχι εξαρτώμενους από πολιτικά πρόσωπα ή αιρετούς ώστε να υπάρχει μία συνέχεια στη λειτουργία της διοίκησης σε βάθος επταετίας 2014-2020.
5. Στα κεφ. 2 (Επιτελική Σύνοψη) και 3.1.6 (Τεχνολογικές Επιλογές) 11 του Σχεδίου Δράσης, οι εκεί καταγραφόμενοι όροι IaaS (Infrastructure as a Service), SaaS (Software as a Service), Data-Driven Decision Making, Data Processing / Big Data / Data Mining / Data Governance αποτελούν γενικές έννοιες, διαδικασίες ή μεθοδολογίες που υποστηρίζονται από υπολογιστικά συστήματα και όχι συγκεκριμένες τεχνολογίες οι οποίες, όπως περιγράφεται στο Σχέδιο, υιοθετούνται.
Ακολουθούν επί μέρους σχόλια: 1. Η λειτουργική αναδιοργάνωση (BPR) των διαδικασιών της Διοίκησης που ψηφιοποιούνται αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να μην υπάρξει διαιώνιση περιττών και στρεβλών διαδικασιών του «έγχαρτου κόσμου», ορισμένες από τις οποίες προβλέπονται σε θεσμικό επίπεδο, και η όλη διαδικασία να μην καταλήγει να είναι μια ψηφιοποίηση της υφιστάμενης γραφειοκρατίας με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται. Υπό το πρίσμα αυτό, η λειτουργική αναδιοργάνωση (BPR) των διαδικασιών της Διοίκησης που ψηφιοποιούνται συνίσταται να έχει περισσότερο οριζόντιο χαρακτήρα, περιλαμβάνοντας όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς, και λιγότερο χαρακτήρα υλοποίησης στο πλαίσιο μόνο μεμονωμένων δράσεων (π.χ. ΑΣ2.2: Ηλεκτρονικοποίηση απλοποιημένων λειτουργικών διαδικασιών Φορέων της Δημόσιας Διοίκησης). 2. Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της ροής εκτέλεσης των διαδικασιών της Διοίκησης στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, θεωρείται ιδιαίτερα ωφέλιμη η ενσωμάτωση διαδικασιών διερεύνησης του πώς θέλουν και πώς χρειάζονται οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να λαμβάνουν τις υπηρεσίες που θα τους παρέχονται. Η διαδικασία αυτή θα χρειαστεί τόσο για να αποτυπώσει εκείνες τις διαδικασίες που σήμερα είναι χρονοβόρες/επίπονες και πρέπει να θεραπευτούν αλλά και για να αναδείξει ποιες διαδικασίες είναι πραγματικά κεντρικής σημασίας, απαραίτητες στον πολίτη αλλά και για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Υπό το σκεπτικό αυτό, θα πρέπει να τεθούν βασικά ερωτήματα για τις Διοικητικές Διαδικασίες (σχετικά με το: τι προσφέρουν; γιατί υπάρχουν / γιατί είναι αναγκαίες;) τα οποία να απαντώνται με βάση τις απαιτήσεις του πολίτη και της επιχειρηματικότητας. 3. Σε ευρύτερο επίπεδο διακρίνεται ότι το Σχέδιο Δράσης διέπεται από μία λογική πολλών ξεχωριστών δράσεων ορισμένες από τις οποίες απαιτούν διαδικασίες διακήρυξης έργων και προμήθειας εξοπλισμού, υπηρεσιών κλπ. Εκτιμάται ως χρήσιμη η ένταξη δράσεων (ή έργων) με πειραματικό ή ερευνητικό χαρακτήρα, οι οποίες, μαζί με τις τυχόν απαιτούμενες παρεμβάσεις στο υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο, θα αποβούν ιδιαίτερα ωφέλιμες στον τομέα των ΤΠΕ. 4. Η νέα Δομή Διοίκησης του σχεδίου δράσης θα πρέπει να αξιοποιεί περιλαμβάνει έμπειρα στελέχη του Δημοσίου και καταξιωμένα στελέχη του ιδιωτικού τομέα (τα κίνητρα γι' αυτό αποτελούν ασφαλώς ένα σημαντικό παράγοντα) και όχι εξαρτώμενους από πολιτικά πρόσωπα ή αιρετούς ώστε να υπάρχει μία συνέχεια στη λειτουργία της διοίκησης σε βάθος επταετίας 2014-2020. 5. Στα κεφ. 2 (Επιτελική Σύνοψη) και 3.1.6 (Τεχνολογικές Επιλογές) 11 του Σχεδίου Δράσης, οι εκεί καταγραφόμενοι όροι IaaS (Infrastructure as a Service), SaaS (Software as a Service), Data-Driven Decision Making, Data Processing / Big Data / Data Mining / Data Governance αποτελούν γενικές έννοιες, διαδικασίες ή μεθοδολογίες που υποστηρίζονται από υπολογιστικά συστήματα και όχι συγκεκριμένες τεχνολογίες οι οποίες, όπως περιγράφεται στο Σχέδιο, υιοθετούνται.