1)Πώς μπορεί να βελτιωθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες παροχής των δημοσίων υπηρεσιών? Μπορείτε να προτείνετε συγκεκριμένες δράσεις και μέσα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών?
Ένας αποτελεσματικός τρόπος βελτίωσης είναι η χρήση εφαρμογών διαχείρισης επιχειρησιακών διαδικασιών. Όλες οι εργασίες, αιτήσεις, παράπονα, προτάσεις κλπ από όπου και αν προέρχονται (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, φορέα κλπ) και με οποιοδήποτε μέσο (έγγραφο, φαξ, email, ηλεκτρονικές αιτήσεις κλπ), θα καταχωρούνται στο σύστημα το οποίο θα μπορεί αυτόματα να κατανέμει τα θέματα σε οργανωτικές μονάδες ακόμα και να υπολογίζει τον αναμενόμενο και το μέγιστο χρόνο ολοκλήρωσης σύμφωνα με τις ρυθμίσεις, στατιστικά κλπ. Τα δεδομένα αυτά θα είναι διαθέσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενο μέσω διαδικτύου για ενίσχυση της διαφάνειας.
2) Ποια χαρακτηριστικά συνθέτουν την ποιότητα σε μία δημόσια υπηρεσία?
Κάθε παρεχόμενη υπηρεσία θα πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένες προδιαγραφές για να μπορεί να χαρακτηριστεί κατά πόσο είναι ποιοτική. Οι προδιαγραφές αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα παρακάτω στοιχεία:
Φορέα παροχής υπηρεσίας, δυνητικούς δικαιούχους, απαιτούμενους πόρους, εκτιμώμενο και μέγιστο χρόνο ολοκλήρωσης και φυσικά αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας και τον τρόπο τεκμηρίωσης
Από τα παραπάνω στοιχεία θα μπορούμε να αξιολογήσουμε αν οι παρεχόμενες υπηρεσίες συμφωνούν με τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί.
3) Η αποκέντρωση των δημοσίων υπηρεσιών, θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητάς τους?
Πιστεύω ότι η αποκέντρωση των παρεχόμενων υπηρεσιών θα βελτιώσει την εξυπηρέτηση των πολιτών όχι όμως στη λογική των ΚΕΠ τα οποία (κάποιες φορές) παίζουν απλά το ρόλο του κλητήρα και του μεσολαβητή στις δημόσιες υπηρεσίες. Οι αποκεντρωμένες δομές θα πρέπει να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες αρκεί να τηρούνται 2 προϋποθέσεις:
μεταφορά των αντίστοιχων πόρων στις αποκεντρωμένες δομές και αυστηρή περιγραφή του τρόπου παροχής των υπηρεσιών ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο διαφορετικοί φορείς (π.χ. ΟΤΑ) να παρέχουν ίδιες υπηρεσίες με διαφορετικό τρόπο, διαφορετικό κόστος και γενικά με διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ο σχεδιασμός δεν μπορεί να γίνεται σε τοπικό επίπεδο αλλά μόνο κεντρικά και κατόπιν να γίνεται μεταφορά της τεχνογνωσίας στις αποκεντρωμένες δομές.
4) Πώς αξιολογείτε την προστιθέμενη αξία των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων? Ποια σημεία και διαδικασίες χρήζουν βελτίωσης?
Πολλές από τις υφιστάμενες εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης δεν προσφέρουν την απαιτούμενη (ή και καθόλου λειτουργικότητα) ακριβώς διότι δεν έτυχαν κεντρικού σχεδιασμού. Ομοειδής εφαρμογές υλοποιήθηκαν στα πλαίσια του Γ ΚΠΣ από διαφορετικούς φορείς, με διαφορετικές προδιαγραφές, σε διαφορετικές πλατφόρμες υλοποίησης και με ελάχιστες (ή μηδενικές) δυνατότητες διαλειτουργικότητας. Πληρώσαμε δηλ. πολλές φορές διάφορα ομοειδή συστήματα τα οποία λειτουργούν (ή δε λειτουργούν) σε διάφορους φορείς. Αυτό που χρειάζεται η Δημόσια Διοίκηση είναι κεντρικές υλοποιήσεις όπως είναι π.χ. το taxis, το e-kep, το Εθνικό Δημοτολόγιο, το Εθνικό Ληξιαρχείο, η Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Δεδομένων (www.eygep.gr), η εθνική πύλη δημόσιας διοίκησης (www.ermis.gov.gr)κλπ. Δράσεις δηλ. που τις πληρώνει το δημόσιο 1 ΜΟΝΟ ΦΟΡΑ και κατόπιν τις χρησιμοποιούν όλοι οι δημόσιοι φορείς.
Ξενοφών Τιμόλογος
Μαθηματικός
1)Πώς μπορεί να βελτιωθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες παροχής των δημοσίων υπηρεσιών? Μπορείτε να προτείνετε συγκεκριμένες δράσεις και μέσα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών? Ένας αποτελεσματικός τρόπος βελτίωσης είναι η χρήση εφαρμογών διαχείρισης επιχειρησιακών διαδικασιών. Όλες οι εργασίες, αιτήσεις, παράπονα, προτάσεις κλπ από όπου και αν προέρχονται (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, φορέα κλπ) και με οποιοδήποτε μέσο (έγγραφο, φαξ, email, ηλεκτρονικές αιτήσεις κλπ), θα καταχωρούνται στο σύστημα το οποίο θα μπορεί αυτόματα να κατανέμει τα θέματα σε οργανωτικές μονάδες ακόμα και να υπολογίζει τον αναμενόμενο και το μέγιστο χρόνο ολοκλήρωσης σύμφωνα με τις ρυθμίσεις, στατιστικά κλπ. Τα δεδομένα αυτά θα είναι διαθέσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενο μέσω διαδικτύου για ενίσχυση της διαφάνειας. 2) Ποια χαρακτηριστικά συνθέτουν την ποιότητα σε μία δημόσια υπηρεσία? Κάθε παρεχόμενη υπηρεσία θα πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένες προδιαγραφές για να μπορεί να χαρακτηριστεί κατά πόσο είναι ποιοτική. Οι προδιαγραφές αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα παρακάτω στοιχεία: Φορέα παροχής υπηρεσίας, δυνητικούς δικαιούχους, απαιτούμενους πόρους, εκτιμώμενο και μέγιστο χρόνο ολοκλήρωσης και φυσικά αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας και τον τρόπο τεκμηρίωσης Από τα παραπάνω στοιχεία θα μπορούμε να αξιολογήσουμε αν οι παρεχόμενες υπηρεσίες συμφωνούν με τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί. 3) Η αποκέντρωση των δημοσίων υπηρεσιών, θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητάς τους? Πιστεύω ότι η αποκέντρωση των παρεχόμενων υπηρεσιών θα βελτιώσει την εξυπηρέτηση των πολιτών όχι όμως στη λογική των ΚΕΠ τα οποία (κάποιες φορές) παίζουν απλά το ρόλο του κλητήρα και του μεσολαβητή στις δημόσιες υπηρεσίες. Οι αποκεντρωμένες δομές θα πρέπει να παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες αρκεί να τηρούνται 2 προϋποθέσεις: μεταφορά των αντίστοιχων πόρων στις αποκεντρωμένες δομές και αυστηρή περιγραφή του τρόπου παροχής των υπηρεσιών ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο διαφορετικοί φορείς (π.χ. ΟΤΑ) να παρέχουν ίδιες υπηρεσίες με διαφορετικό τρόπο, διαφορετικό κόστος και γενικά με διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ο σχεδιασμός δεν μπορεί να γίνεται σε τοπικό επίπεδο αλλά μόνο κεντρικά και κατόπιν να γίνεται μεταφορά της τεχνογνωσίας στις αποκεντρωμένες δομές. 4) Πώς αξιολογείτε την προστιθέμενη αξία των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων? Ποια σημεία και διαδικασίες χρήζουν βελτίωσης? Πολλές από τις υφιστάμενες εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης δεν προσφέρουν την απαιτούμενη (ή και καθόλου λειτουργικότητα) ακριβώς διότι δεν έτυχαν κεντρικού σχεδιασμού. Ομοειδής εφαρμογές υλοποιήθηκαν στα πλαίσια του Γ ΚΠΣ από διαφορετικούς φορείς, με διαφορετικές προδιαγραφές, σε διαφορετικές πλατφόρμες υλοποίησης και με ελάχιστες (ή μηδενικές) δυνατότητες διαλειτουργικότητας. Πληρώσαμε δηλ. πολλές φορές διάφορα ομοειδή συστήματα τα οποία λειτουργούν (ή δε λειτουργούν) σε διάφορους φορείς. Αυτό που χρειάζεται η Δημόσια Διοίκηση είναι κεντρικές υλοποιήσεις όπως είναι π.χ. το taxis, το e-kep, το Εθνικό Δημοτολόγιο, το Εθνικό Ληξιαρχείο, η Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Δεδομένων (www.eygep.gr), η εθνική πύλη δημόσιας διοίκησης (www.ermis.gov.gr)κλπ. Δράσεις δηλ. που τις πληρώνει το δημόσιο 1 ΜΟΝΟ ΦΟΡΑ και κατόπιν τις χρησιμοποιούν όλοι οι δημόσιοι φορείς. Ξενοφών Τιμόλογος Μαθηματικός