Πώς μπορεί να βελτιωθεί ο συντονισμός του σχεδιασμού και της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών;
Ειλικρινά αναρωτιέμαι εάν κάτι χάθηκε στην μετάφραση κατά την σύνταξη των ερωτήσεων. Πως κάποιος μπορεί να προτείνει βελτιώσεις σε κάτι που δεν υφίσταται ακόμη; Εάν από την άλλη πλευρά προσπαθείτε να εξάγεται από τις απαντήσεις πρότερα δοκιμασμένες και επιτυχημένες πρακτικές τότε η διαδικασία θα πρέπει να είναι η ακόλουθη: Για κάθε μια διαπιστωμένη κοινωνική ανάγκη ένας αυτόματος μηχανισμός ερεύνης θα πρέπει να μπαίνει σε λειτουργία που θα αναλύει την πιθανότητα εφαρμογής σε περισσότερα το ενός πεδία πολιτικής. Η ανάλυση θα πρέπει να επεξεργάζεται από μια ομάδα που ανήκει στα αντίστοιχα υπουργεία οι προτάσεις των οποίων θα πηγαίνουν στους αντίστοιχους υπουργούς σαν μια σειρά εναλλακτικών προτάσεων για να διαλέξουν τις τρεις συμβατότερες στην πολιτική τους ιδεολογία. Οι προτάσεις από ολα τα υπουργεία θα πρέπει να επιστρέφουν στο κέντρο διακυβέρνησης για την δημιουργία ενός ενιαίου σχεδίου νόμου μετά την ψήφιση του οποίου το εκάστοτε υπουργείο σε συνδυασμό με το κέντρο διακυβέρνησης θα σχεδιάζει την μέθοδο εφαρμογής του και τα εργαλεια ελεγχου της επιτυχίας του που θα πρέπει να προσυπογράφονται από τον εκάστοτε υπουργό και να μετατρέπονται αυτόματα σε μέρος του ελεγκτικού μηχανισμού της επιτυχίας των υπουργών από της πολιτείας και τους πολίτες.
Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από μία ενιαία δομή ή αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του;
Το κεντρο διακυβέρνησης με τον τρόπο που το παρουσιάζετε, και ελλείψει διαγραμμάτων που συνήθως το συνοδεύουν, μπορει να οραματιστεί ποικιλοτρόπως. Εάν υποτεθεί ότι είναι η «μηχανή» που μετατρέπει πολιτικές σε διακριτά στοιχεία έργου ανάλογα με το κάθε υπουργείο και θέλουμε να το διατηρήσουμε ανεξάρτητο επιρροών (οπως η κεντικη τραπεζα της Αγγλίας ας πούμε) τότε θα πρέπει να στελεχώνεται από: ένα κομμάτι ανεξαρτήτων μονίμων(ίσως με τετραετή θητεία) αναλυτών, ένα κομματι εκπροσώπων του γραφείου του Πρωθυπουργού με συνβουλευτικό και όχι εποπτικό χαρακτήρα, από μόνιμα στελέχη των εκάστοτε υπουργείων με δικαίωμα ψήφου, από στελέχη της τρόικας με συμβουλευτικό μόνο χαρακτήρα και από μόνιμα στελέχη των περιφερειών με δικαίωμα ψήφου.
Πιστεύετε ότι ο διοικητικός φόρτος του κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεραίνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο Γραφείο του?
Το κέντρο διακυβέρνησης θα πρέπει να είναι ανεξάρτητο πολιτικών επιδράσεων πάση θυσία άρα και ανεξάρτητο όργανο με στελέχη μόνιμους διοικητικόυς υπαλλήλους με την υψηλότερη δυνατή μόρφωση.
Με ποιον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των Κυβερνήσεων?
o Με την δημιουργία ενός κέντρου διακυβέρνησης με ισχυρή τεχνοκρατική δομή και υπαλλήλους στελέχη της δημόσιας διοίκησης.
ΝΑΙ
o Με την κατά το δυνατό δομική του απομάκρυνση από το πολιτικό κέντρο διακυβέρνησης (Πρωθυπουργός).
ΝΑΙ
o Με την στελέχωση του κέντρου διακυβέρνησης με μικτές ομάδες τεχνοκρατών δημοσίων υπαλλήλων και μετακλητών συμβούλων που θα αποτελούν τους διαύλους επικοινωνίας των πολιτικών προτεραιοτήτων προς την εκτελεστική εξουσία.
Θα πρέπει να στελεχώνεται από: ένα κομμάτι ανεξαρτήτων μονίμων(ίσως με τετραετη θητεία) αναλυτών, ένα κομμάτι εκπροσώπων του γραφείου του Πρωθυπουργού με συμβουλευτικό και όχι εποπτικό χαρακτήρα, από μόνιμα στελέχη των εκάστοτε υπουργείων με δικαίωμα ψήφου, από στελέχη της τρόικας με συμβουλευτικό μόνο χαρακτήρα και από μόνιμα στελέχη των περιφερειών με δικαίωμα ψήφου.
Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει στα σχέδια δράσης που καταθέτουν τα Υπουργεία, με σκοπό την μεταξύ τους ευθυγράμμιση και την σύμπλευση τους με τους οριζόντιους στόχους δημόσιας πολιτικής;
Σαφέστατα
Η ισχύς και η νομιμοποίηση του κέντρου διακυβέρνησης πρέπει να απορρέει από:
Θα τολμούσα να συστήσω μέχρι και συνταγματική νομιμοποίηση
Θεωρείτε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να είναι
o Η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης
o Σο Τπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αφού μετασχηματιστεί σε Τπουργείο υντονισμού
o Σο Τπουργείο Οικονομικών
Το κέντρο διακυβέρνησης ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να είναι υπουργείο αλλά ανεξάρτητος οργανισμός στο οποίον το γραφείο του πρωθυπουργού, η τρόικα, το υπουργεία και οι περιφέρειες αποστέλλουν στελέχη με συγκεκριμένο χρόνο θητείας ανάλογο με τον όγκο των πρός επεξεργασία πολιτικών.
Κρίνετε ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η λειτουργία ομάδων εργασίας και ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των στελεχών των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά συναρμοδιοτήτων;
Σαφώς όχι. Εάν ψηφιστεί ο διαχωρισμός μεταξύ πολιτικής και διακυβέρνησης που επί του παρόντος προκαλεί όλα τα προβλήματα και η διακυβέρνηση αφεθεί στους κατέχοντες την γνώση, και μόνο η ύπαρξη βασικών στοιχείων ποιότητας στο σχεδιασμό των διαδικασιών λειτουργείας της διακυβέρνησης θα είναι παραπάνω απο αρκετή.
Οι Μονάδες τρατηγικού χεδιασμού των Τπουργείων πρέπει να στελεχώνονται κατά κύριο λόγο από:
o τελέχη με πολυετή εμπειρία
o Ειδικούς επιστήμονες
o Αποφοίτους της Εθνικής χολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης
o Μετακλητούς υπαλλήλους – συμβούλους Τπουργών
Με μόνιμα στελέχη που έχουν και τα τρία πρωτα χαρακτηριστικά και δεν είναι το τέταρτο. Σύμβουλοι των υπουργών μπορούν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες χωρίς δικαίωμα ψήφου. Ο υπουργός θα προτείνει πολιτικές που θα μετατρέπονται σε ερωτήματα που θα προωθούνται στο κέντρο διακυβέρνησης το αποτέλεσμα της επεξεργασίας του οποίου θα επιστρέφεται μετά την ψήφιση από την Βουλή (εάν απαιτήται) για να μετατραπεί σε σε προσαρμοσμένη στρατηγική κατεύθυνση για κάθε υπουργείο.
• Σα στελέχη των Μονάδων τρατηγικού χεδιασμού των Τπουργείων πρέπει να αναφέρονται διοικητικά:
o τον οικείο Τπουργό
o τον υπεύθυνο του Κέντρου Διακυβέρνησης (Τπουργό ή Γενικό Γραμματέα της Κυβέρνησης)
Στον ανώτερο επικεφαλής (μόνιμο υπάλληλο) του κάθε υπουργείου όποιος και εάν θα είναι ο τίτλος που θα του δοθεί.
Θεωρείτε ότι νομιμοποιείται ο μη εκλεγμένος Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης να ασκεί έλεγχο επί των αποφάσεων των Τπουργών σε περίπτωση που επιλεγεί η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ως κέντρο διακυβέρνησης;
Λαθος ερώτηση. Οι υπουργοί θα πρέπει να προτείνουν πολιτικές και να ελέγχουν ότι γίνονται πράξη και ΟΧΙ να αποφασίζουν για το πως. Αρκετή ζημίά κάναν τόσα χρόνια. Το πως θα το αποφασίζουν τα υπουργεία μετά την ανάλυση και σε συνεννόηση με το κέντρο διακυβέρνησης.
Πως προτείνετε να διασφαλιστεί η εφαρμογή των σχεδίων δράσης; Σι συνέπειες θα μπορεί να επιβάλλει το κέντρο διακυβέρνησης σε κάποιο Τπουργείο που παρεκκλίνει από την επίτευξη των προγραμματισθέντων στόχων;
Λάθος ερώτηση πάλι. Οι υπουργοί θα πρέπει να προτείνουν πολιτικές και να ελέγχουν ότι γίνονται πράξη και ΟΧΙ να αποφασίζουν για το πως. Άρα η ερώτηση στερείται νοήματος. Κανένας πολιτικός δεν μπορεί και δεν πρέπει να διοική Υπουργείο, ουτε είναι ικανός στις πλείστες των περιπτώσεων ελλείψη εμπειρίας. Οι στόχοι θα πρεπει να φέρονται από μονίμους υπαλλήλους επιστήμονες που ξέρουν την δουλεία τους η επιτυχία των οποίων θα προκαθορίζει εάν θα παραμείνουν στη θέση τους η θα τους στείλουμε σπιτι τους.
Θεωρείτε δόκιμη την σύνδεση του προϋπολογισμού ενός Τπουργείου με την επίτευξη των στόχων που περιγράφονται στο σχέδιο δράσης αυτού;
Σαφέστατα, και η ευθύνη θα πρεπει να διαμοιράζεται αναλογικά σε όλους τους υπαλλήλους του.
Σωτήρης Μελιούμης Αρχιτέκτων Οργανισμών
Ανωτερο στέλεχος BT Global Services
Υποψήφιος Διδάκτορας στο τομέα της Θεσμικής Ανάλυσης Warwick UK
Ιδρυτικό μέλος της ομάδος διανόησης Gaianomy
Πώς μπορεί να βελτιωθεί ο συντονισμός του σχεδιασμού και της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών; Ειλικρινά αναρωτιέμαι εάν κάτι χάθηκε στην μετάφραση κατά την σύνταξη των ερωτήσεων. Πως κάποιος μπορεί να προτείνει βελτιώσεις σε κάτι που δεν υφίσταται ακόμη; Εάν από την άλλη πλευρά προσπαθείτε να εξάγεται από τις απαντήσεις πρότερα δοκιμασμένες και επιτυχημένες πρακτικές τότε η διαδικασία θα πρέπει να είναι η ακόλουθη: Για κάθε μια διαπιστωμένη κοινωνική ανάγκη ένας αυτόματος μηχανισμός ερεύνης θα πρέπει να μπαίνει σε λειτουργία που θα αναλύει την πιθανότητα εφαρμογής σε περισσότερα το ενός πεδία πολιτικής. Η ανάλυση θα πρέπει να επεξεργάζεται από μια ομάδα που ανήκει στα αντίστοιχα υπουργεία οι προτάσεις των οποίων θα πηγαίνουν στους αντίστοιχους υπουργούς σαν μια σειρά εναλλακτικών προτάσεων για να διαλέξουν τις τρεις συμβατότερες στην πολιτική τους ιδεολογία. Οι προτάσεις από ολα τα υπουργεία θα πρέπει να επιστρέφουν στο κέντρο διακυβέρνησης για την δημιουργία ενός ενιαίου σχεδίου νόμου μετά την ψήφιση του οποίου το εκάστοτε υπουργείο σε συνδυασμό με το κέντρο διακυβέρνησης θα σχεδιάζει την μέθοδο εφαρμογής του και τα εργαλεια ελεγχου της επιτυχίας του που θα πρέπει να προσυπογράφονται από τον εκάστοτε υπουργό και να μετατρέπονται αυτόματα σε μέρος του ελεγκτικού μηχανισμού της επιτυχίας των υπουργών από της πολιτείας και τους πολίτες. Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από μία ενιαία δομή ή αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του; Το κεντρο διακυβέρνησης με τον τρόπο που το παρουσιάζετε, και ελλείψει διαγραμμάτων που συνήθως το συνοδεύουν, μπορει να οραματιστεί ποικιλοτρόπως. Εάν υποτεθεί ότι είναι η «μηχανή» που μετατρέπει πολιτικές σε διακριτά στοιχεία έργου ανάλογα με το κάθε υπουργείο και θέλουμε να το διατηρήσουμε ανεξάρτητο επιρροών (οπως η κεντικη τραπεζα της Αγγλίας ας πούμε) τότε θα πρέπει να στελεχώνεται από: ένα κομμάτι ανεξαρτήτων μονίμων(ίσως με τετραετή θητεία) αναλυτών, ένα κομματι εκπροσώπων του γραφείου του Πρωθυπουργού με συνβουλευτικό και όχι εποπτικό χαρακτήρα, από μόνιμα στελέχη των εκάστοτε υπουργείων με δικαίωμα ψήφου, από στελέχη της τρόικας με συμβουλευτικό μόνο χαρακτήρα και από μόνιμα στελέχη των περιφερειών με δικαίωμα ψήφου. Πιστεύετε ότι ο διοικητικός φόρτος του κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεραίνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο Γραφείο του? Το κέντρο διακυβέρνησης θα πρέπει να είναι ανεξάρτητο πολιτικών επιδράσεων πάση θυσία άρα και ανεξάρτητο όργανο με στελέχη μόνιμους διοικητικόυς υπαλλήλους με την υψηλότερη δυνατή μόρφωση. Με ποιον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των Κυβερνήσεων? o Με την δημιουργία ενός κέντρου διακυβέρνησης με ισχυρή τεχνοκρατική δομή και υπαλλήλους στελέχη της δημόσιας διοίκησης. ΝΑΙ o Με την κατά το δυνατό δομική του απομάκρυνση από το πολιτικό κέντρο διακυβέρνησης (Πρωθυπουργός). ΝΑΙ o Με την στελέχωση του κέντρου διακυβέρνησης με μικτές ομάδες τεχνοκρατών δημοσίων υπαλλήλων και μετακλητών συμβούλων που θα αποτελούν τους διαύλους επικοινωνίας των πολιτικών προτεραιοτήτων προς την εκτελεστική εξουσία. Θα πρέπει να στελεχώνεται από: ένα κομμάτι ανεξαρτήτων μονίμων(ίσως με τετραετη θητεία) αναλυτών, ένα κομμάτι εκπροσώπων του γραφείου του Πρωθυπουργού με συμβουλευτικό και όχι εποπτικό χαρακτήρα, από μόνιμα στελέχη των εκάστοτε υπουργείων με δικαίωμα ψήφου, από στελέχη της τρόικας με συμβουλευτικό μόνο χαρακτήρα και από μόνιμα στελέχη των περιφερειών με δικαίωμα ψήφου. Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει στα σχέδια δράσης που καταθέτουν τα Υπουργεία, με σκοπό την μεταξύ τους ευθυγράμμιση και την σύμπλευση τους με τους οριζόντιους στόχους δημόσιας πολιτικής; Σαφέστατα Η ισχύς και η νομιμοποίηση του κέντρου διακυβέρνησης πρέπει να απορρέει από: Θα τολμούσα να συστήσω μέχρι και συνταγματική νομιμοποίηση Θεωρείτε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να είναι o Η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης o Σο Τπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αφού μετασχηματιστεί σε Τπουργείο υντονισμού o Σο Τπουργείο Οικονομικών Το κέντρο διακυβέρνησης ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να είναι υπουργείο αλλά ανεξάρτητος οργανισμός στο οποίον το γραφείο του πρωθυπουργού, η τρόικα, το υπουργεία και οι περιφέρειες αποστέλλουν στελέχη με συγκεκριμένο χρόνο θητείας ανάλογο με τον όγκο των πρός επεξεργασία πολιτικών. Κρίνετε ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η λειτουργία ομάδων εργασίας και ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των στελεχών των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά συναρμοδιοτήτων; Σαφώς όχι. Εάν ψηφιστεί ο διαχωρισμός μεταξύ πολιτικής και διακυβέρνησης που επί του παρόντος προκαλεί όλα τα προβλήματα και η διακυβέρνηση αφεθεί στους κατέχοντες την γνώση, και μόνο η ύπαρξη βασικών στοιχείων ποιότητας στο σχεδιασμό των διαδικασιών λειτουργείας της διακυβέρνησης θα είναι παραπάνω απο αρκετή. Οι Μονάδες τρατηγικού χεδιασμού των Τπουργείων πρέπει να στελεχώνονται κατά κύριο λόγο από: o τελέχη με πολυετή εμπειρία o Ειδικούς επιστήμονες o Αποφοίτους της Εθνικής χολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης o Μετακλητούς υπαλλήλους – συμβούλους Τπουργών Με μόνιμα στελέχη που έχουν και τα τρία πρωτα χαρακτηριστικά και δεν είναι το τέταρτο. Σύμβουλοι των υπουργών μπορούν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες χωρίς δικαίωμα ψήφου. Ο υπουργός θα προτείνει πολιτικές που θα μετατρέπονται σε ερωτήματα που θα προωθούνται στο κέντρο διακυβέρνησης το αποτέλεσμα της επεξεργασίας του οποίου θα επιστρέφεται μετά την ψήφιση από την Βουλή (εάν απαιτήται) για να μετατραπεί σε σε προσαρμοσμένη στρατηγική κατεύθυνση για κάθε υπουργείο. • Σα στελέχη των Μονάδων τρατηγικού χεδιασμού των Τπουργείων πρέπει να αναφέρονται διοικητικά: o τον οικείο Τπουργό o τον υπεύθυνο του Κέντρου Διακυβέρνησης (Τπουργό ή Γενικό Γραμματέα της Κυβέρνησης) Στον ανώτερο επικεφαλής (μόνιμο υπάλληλο) του κάθε υπουργείου όποιος και εάν θα είναι ο τίτλος που θα του δοθεί. Θεωρείτε ότι νομιμοποιείται ο μη εκλεγμένος Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης να ασκεί έλεγχο επί των αποφάσεων των Τπουργών σε περίπτωση που επιλεγεί η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ως κέντρο διακυβέρνησης; Λαθος ερώτηση. Οι υπουργοί θα πρέπει να προτείνουν πολιτικές και να ελέγχουν ότι γίνονται πράξη και ΟΧΙ να αποφασίζουν για το πως. Αρκετή ζημίά κάναν τόσα χρόνια. Το πως θα το αποφασίζουν τα υπουργεία μετά την ανάλυση και σε συνεννόηση με το κέντρο διακυβέρνησης. Πως προτείνετε να διασφαλιστεί η εφαρμογή των σχεδίων δράσης; Σι συνέπειες θα μπορεί να επιβάλλει το κέντρο διακυβέρνησης σε κάποιο Τπουργείο που παρεκκλίνει από την επίτευξη των προγραμματισθέντων στόχων; Λάθος ερώτηση πάλι. Οι υπουργοί θα πρέπει να προτείνουν πολιτικές και να ελέγχουν ότι γίνονται πράξη και ΟΧΙ να αποφασίζουν για το πως. Άρα η ερώτηση στερείται νοήματος. Κανένας πολιτικός δεν μπορεί και δεν πρέπει να διοική Υπουργείο, ουτε είναι ικανός στις πλείστες των περιπτώσεων ελλείψη εμπειρίας. Οι στόχοι θα πρεπει να φέρονται από μονίμους υπαλλήλους επιστήμονες που ξέρουν την δουλεία τους η επιτυχία των οποίων θα προκαθορίζει εάν θα παραμείνουν στη θέση τους η θα τους στείλουμε σπιτι τους. Θεωρείτε δόκιμη την σύνδεση του προϋπολογισμού ενός Τπουργείου με την επίτευξη των στόχων που περιγράφονται στο σχέδιο δράσης αυτού; Σαφέστατα, και η ευθύνη θα πρεπει να διαμοιράζεται αναλογικά σε όλους τους υπαλλήλους του. Σωτήρης Μελιούμης Αρχιτέκτων Οργανισμών Ανωτερο στέλεχος BT Global Services Υποψήφιος Διδάκτορας στο τομέα της Θεσμικής Ανάλυσης Warwick UK Ιδρυτικό μέλος της ομάδος διανόησης Gaianomy