Πώς μπορεί να βελτιωθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες παροχής των δημοσίων υπηρεσιών? Μπορείτε να προτείνετε συγκεκριμένες δράσεις και μέσα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών?
Η βελτίωση των υφιστάμενων διαδικασιών παροχή δημόσιων υπηρεσιών συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια που πρέπει να γίνει σε επίπεδο κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας ούτως ώστε τόσο οι υπάλληλοι όσο και οι πολίτες να μην πελαγοδρομούν, να αποφεύγονται οι αντεγκλήσεις μεταξύ των δύο πλευρών και έτσι να επιτυγχάνεται η ταχεία παροχή των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά και απλούστευσης των διαδικασιών, που αναλύεται σε επόμενη ερώτηση. Αναγκαία είναι βέβαια και η υλοποίηση όλων των προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Σύμφωνα με την εμπειρία σας, υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες δεν παρέχονται από τον κατάλληλο φορέα και επίπεδο διοίκησης? Μπορείτε να αναφέρετε αιτιολογημένα ορισμένες?
Υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες δεν παρέχονται από τον κατάλληλο φορέα και επίπεδο διοίκησης, όπως π.χ.:
α) Οι πιστοποιήσεις για το ποσοστό της ανατομικοφυσιολογικής αναπηρίας όχι για την παροχή σύνταξης ή επιδομάτων, αλλά αποκλειστικά για τη νομοθετημένη μείωση του φορολογητέου εισοδήματος κατά 2.400 ευρώ εφόσον η αναπηρία είναι 67% και πάνω μπορεί να γίνεται από το δημόσιο νοσοκομείο στο οποίο προσφεύγει ο ασθενής και όχι από τις υγειονομικές επιτροπές , οι οποίες στηρίζονται στις γνωμοδοτήσεις δημόσιων νοσοκομείων. Έτσι, παρατηρείται το απαράδεκτο φαινόμενο της πολύμηνης ταλαιπωρίας χιλιάδων ασθενών και της απασχόλησης ιατρικού και διοικητικού προσωπικού στις υγειονομικές επιτροπές, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου θα προσέφερε τις υπηρεσίες του στην περίθαλψη των ασφαλισμένων και το μικρότερο μέρος του προσωπικού θα ασχολείτο στις επιτροπές για την πιστοποίηση της αναπηρίας για παροχή συντάξεων και επιδομάτων.
Β) Οι άδειες λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες κ.λπ.) χορηγούνται από τις δημοτικές αρχές αφού όμως ο ενδιαφερόμενος επιτηδευματίας προσκομίσει ένα σωρό από δικαιολογητικά, όπως πιστοποιητικό υγειονομικής υπηρεσίας, πυροσβεστικής υπηρεσίας, πολεοδομίας κ.λπ. Προτείνεται η υποβολή από τον ενδιαφερόμενο αίτησης (ηλεκτρονική ή συμβατική) με συγκεκριμένο περιεχόμενο και η περαιτέρω έρευνα για τη δυνατότητα λειτουργίας του καταστήματος από τη δημοτική αρχή, στηριζόμενη στα δικά της στοιχεία ή τα ζητούμενα από άλλες αρχές προκειμένου να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
Πώς αντιλαμβάνεστε τη γραφειοκρατία κατά την καθημερινή σας συναλλαγή με τους δημόσιους φορείς? Ποιες διαδικασίες θεωρείτε ως τις πιο χρονοβόρες και περίπλοκες, με αρνητικές επιπτώσεις στην παροχή των υπηρεσιών?
Η γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί τους πολίτες και τις επιχειρήσεις κατά την καθημερινή τους συναλλαγή με τους δημόσιους φορείς δεν οφείλεται αποκλειστικά στη νοοτροπία του υπαλλήλου αλλά κυρίαρχα στην πολυνομία και στην επίρριψη ευθυνών από τους ιεραρχικά προϊσταμένους τους υπηρεσιακούς αλλά και πολιτικούς υπαλλήλους, όταν οι υπήλληλοι για την εξυπηρέτηση και μόνο του πολίτη ενεργούν, ερμηνεύοντας ευρύτερα (διασταλτική ερμηνεία) τους νόμους, τα διατάγματα και τις υπουργικές αποφάσεις.
Πιο χρονοβόρες και περίπλοκες με αρνητικές επιπτώσεις στην παροχή υπηρεσιών, θεωρούνται η έκδοση αδειών για ανέγερση κτισμάτων, ο χαρακτηρισμός ή μη ως δασικών αγροτεμαχίων τα οποία καλλιεργούνται ή εκαλλιεργούντο κατά το παρελθόν, οι αδειοδοτήσεις για τη λειτουργία επιχειρήσεων καθώς και προσέλκυσης κεφαλαίων από την αλλοδαπή για τη δημιουργία επιχειρήσεων, η πιστοποίηση της ισοτιμίας πανεπιστημιακών τίτλων της αλλοδαπής με τους αντίστοιχους Ελληνικών Πανεπιστημίων, οι διαδικασίες αποζημιώσεων στις περιπτώσεις απαλλοτριώσεων ιδιωτικών εκτάσεων και κτισμάτων για δημόσια ωφέλεια.
Ποια χαρακτηριστικά συνθέτουν την ποιότητα σε μία δημόσια υπηρεσία? Αναφέρετε 1 έως 5 παραδείγματα (ενδεικτικά).
Προσωπικό υψηλών προσόντων με δεξιότητες αποτελεσματικής διοίκησης και συνεργασίας και κυρίως με γνώση του αντικειμένου της υπηρεσίας.
Ηλεκτρονική τήρηση αρχείου υπηρεσίας και γενικότερα χρήση προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που εφαρμόζονται εις όφελος του πολίτης και της αποτελεσματικότερης λειτουργίας της υπηρεσίας.
Σαφής περιγραφή των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας και καθορισμός διαδικασιών "μοντέλων" εργασίας.
Σαφώς οριοθετημένοι στόχοι και δείκτες μέτρησης αποτελεσματικότητας όπου αυτό είναι εφικτό)
Η αποκέντρωση των δημοσίων υπηρεσιών, θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητάς τους?
Η βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών δεν εξαρτάται από την αποκέντρωση αυτών, αφού ήδη έχει πραγματοποιηθεί σε μεγάλο ποσοστό η αποκέντρωση, πλην φυσικά των επιτελικών που πρέπει να ασκούνται από τα Υπουργεία (η διάκριση εκτελεστικών, υποστηρικτικών αρμοδιοτήτων είναι επίσης αναγκαία, καθώς ορισμένες υποστηρικτικές δομές λειτουργούν αποτελεσματικότερα στηνκεντρική διοίκηση). Η βελτίωση της ποιότητάς τους εξαρτάται από την ορθολογική οργάνωση και κατάλληλη στελέχωση αυτών με προσωπικό, το οποίο θα ανταποκρίνεται στην αποστολή των υπηρεσιών αυτών.
Πώς αξιολογείτε την εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών, ως προτεινόμενη λύση στα προβλήματα αποδοτικότητας που αντιμετωπίζουν? Ποιες υπηρεσίες θα μπορούσαν πιστεύετε να παρέχονται εκτός των στενών ορίων του δημοσίου τομέα?
Η εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών, ως προτεινόμενη λύση στα προβλήματα αποδοτικότητας που αντιμετωπίζουν, όχι μόνο θα βελτιώσει την αποδοτικότητά τους, αλλά αντίθετα θα τη συρρικνώσει. Είναι παγκοσμίως αποδεκτό ότι η εμπειρία και η εξειδίκευση αποτελεί έναν από τους κυρίαρχους παράγοντες επιτυχίας του έργου που έχουν να επιτελέσουν οι δημόσιες υπηρεσίες. Όπως έχει αποδειχθεί και στην πράξη (στα πλαίσια πολλών υπηρεσιών που ανατέθηκαν σε εξωτερικούς συνεργάτες για εφαρμογή πληροφοριακών συστημάτων, υποβολή μελετών για ορθότερη οργάνωση των υπηρεσιών κ.λπ.)σπαταλάται πολύτιμος χρόνος μέχρις ότου οι απασχολούμενοι με την εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών να κατατοπισθούν στα νέα τους καθήκοντα, απασχολώντας προς τούτο για μεγάλο χρονικό διάστημα τους καθ’ ύλην αρμοδίους υπαλλήλους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα είτε το έργο να υλοποιείται εν μέρει από τους ίδιους τους υπαλλήλους είτε να μην είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί, δοθέντος ότι εκπονήθηκε από ανθρώπους που δεν ήταν γνώστες των θεμάτων της δημόσιας διοίκησης.
Το Ιαπωνικό οικονομικό θαύμα στηρίζεται εν πολλοίς στην εξειδικευμένη εργασία με την οποία οι εργαζόμενοι ασχολούνται επί μακρόν στο αντικείμενο που έχουν ειδικευθεί.
Η παροχή υπηρεσιών εκτός των στενών ορίων του δημόσιου τομέα θα έχει ως αποτέλεσμα τον παραγκωνισμό υπαλλήλων του δημόσιου τομέα όχι μόνο ισάξιων αλλά πολλές φορές και υπέρτερων εκείνων του ιδιωτικού τομέα.
Επιπλέον, οι καλούμενοι του ιδιωτικού τομέα να παρέχουν υπηρεσίες στο δημόσιο τομέα έχουν ως στόχο την επίτευξη του στόχου με κριτήρια του ιδιωτικοοικονομικού περιβάλλοντος, με κριτήρια που το κέρδος κυριαρχεί, αντίθετα οι απασχολούμενοι στο δημόσιο τομέα, ύστερα βέβαια από την κατάλληλη εκπαίδευσή τους, ενεργούν για την επίτευξη του στόχου, με κριτήρια όχι μόνο το κέρδος αλλά και την κοινωνική αποστολή της πολιτείας. Συνεπώς, η ανάθεση δημόσιων υπηρεσιών σε ιδιωτικούς τομείς πρέπει να γίνεται μόνο στις περιπτώσεις που έχει διαπιστωθεί κατόπιν σοβαρής μελέτης του θέματος, ότι είναι αναγκαία για ειδικούς λόγους.
Πώς αξιολογείτε την προστιθέμενη αξία των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων?
Ποια σημεία και διαδικασίες χρήζουν βελτίωσης?
Είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς εξοικονομείται χρόνος και χρήμα για τον πολίτη και το δημόσιο (ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων και χορήγηση πιστοποιητικών κ.λπ.)
Πρέπε όμως να συντελεσθεί η διασύνδεση των αρχείων των υπηρεσιών, καθώς μέχρι σήμερα όταν συνεργάζονται περισσότεροι φορείς χάνονται πολύτιμες ώρες ελλείψει αυτής της διασύνδεσης. Τέλος, πρέπει να επιμορφωθούν οι αρμόδιοι υπάλληλοι και να εφαρμοσθούν τα κατάλληλα προγράμματα για την αρχειοθέτηση των εγγράφων των υπηρεσιών, οι οποίες έως σήμερα ακολουθουν διάφορες μεθόδους αμφιβόλου συνήθως αποτελεσματικότητας που οδηγούν σε καθυστερήσεις και απώλειες στοιχείων.
Πώς χαρακτηρίζετε το υφιστάμενο σύστημα ελέγχων και εποπτείας της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις? Πώς θα μπορούσαν οι έλεγχοι να μετασχηματιστούν σε πιο αποδοτικούς και λιγότερο γραφειοκρατικούς?
Στον καίριο αυτό τομέα απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Για την αποτελεσματικότερη άσκηση των ελέγχων είναι αναγκαία η υλοποίηση όλων των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα συντελέσουν προς αυτή την κατεύθυνση και έχουν να κάνουν με την διασταύρωση των στοιχείων των συναλλασσομένων από τα αρχεία διάφορων υπηρεσιών, αφού όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη όπου εφαρμόσθηκε αυτό το σύστημα εντοπίσθηκαν άμεσα πολλές περιπτώσεις πολιτών που παρανομούν, αλλα ενώ οι υπηρεσίες είχαν τα στοιχεία αυτά στα χέρια τους δεν ήταν σε θέση να τα αξιοποιήσουν.
Πώς μπορεί να βελτιωθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες παροχής των δημοσίων υπηρεσιών? Μπορείτε να προτείνετε συγκεκριμένες δράσεις και μέσα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών? Η βελτίωση των υφιστάμενων διαδικασιών παροχή δημόσιων υπηρεσιών συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια που πρέπει να γίνει σε επίπεδο κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας ούτως ώστε τόσο οι υπάλληλοι όσο και οι πολίτες να μην πελαγοδρομούν, να αποφεύγονται οι αντεγκλήσεις μεταξύ των δύο πλευρών και έτσι να επιτυγχάνεται η ταχεία παροχή των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά και απλούστευσης των διαδικασιών, που αναλύεται σε επόμενη ερώτηση. Αναγκαία είναι βέβαια και η υλοποίηση όλων των προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Σύμφωνα με την εμπειρία σας, υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες δεν παρέχονται από τον κατάλληλο φορέα και επίπεδο διοίκησης? Μπορείτε να αναφέρετε αιτιολογημένα ορισμένες? Υπάρχουν υπηρεσίες οι οποίες δεν παρέχονται από τον κατάλληλο φορέα και επίπεδο διοίκησης, όπως π.χ.: α) Οι πιστοποιήσεις για το ποσοστό της ανατομικοφυσιολογικής αναπηρίας όχι για την παροχή σύνταξης ή επιδομάτων, αλλά αποκλειστικά για τη νομοθετημένη μείωση του φορολογητέου εισοδήματος κατά 2.400 ευρώ εφόσον η αναπηρία είναι 67% και πάνω μπορεί να γίνεται από το δημόσιο νοσοκομείο στο οποίο προσφεύγει ο ασθενής και όχι από τις υγειονομικές επιτροπές , οι οποίες στηρίζονται στις γνωμοδοτήσεις δημόσιων νοσοκομείων. Έτσι, παρατηρείται το απαράδεκτο φαινόμενο της πολύμηνης ταλαιπωρίας χιλιάδων ασθενών και της απασχόλησης ιατρικού και διοικητικού προσωπικού στις υγειονομικές επιτροπές, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου θα προσέφερε τις υπηρεσίες του στην περίθαλψη των ασφαλισμένων και το μικρότερο μέρος του προσωπικού θα ασχολείτο στις επιτροπές για την πιστοποίηση της αναπηρίας για παροχή συντάξεων και επιδομάτων. Β) Οι άδειες λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες κ.λπ.) χορηγούνται από τις δημοτικές αρχές αφού όμως ο ενδιαφερόμενος επιτηδευματίας προσκομίσει ένα σωρό από δικαιολογητικά, όπως πιστοποιητικό υγειονομικής υπηρεσίας, πυροσβεστικής υπηρεσίας, πολεοδομίας κ.λπ. Προτείνεται η υποβολή από τον ενδιαφερόμενο αίτησης (ηλεκτρονική ή συμβατική) με συγκεκριμένο περιεχόμενο και η περαιτέρω έρευνα για τη δυνατότητα λειτουργίας του καταστήματος από τη δημοτική αρχή, στηριζόμενη στα δικά της στοιχεία ή τα ζητούμενα από άλλες αρχές προκειμένου να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης. Πώς αντιλαμβάνεστε τη γραφειοκρατία κατά την καθημερινή σας συναλλαγή με τους δημόσιους φορείς? Ποιες διαδικασίες θεωρείτε ως τις πιο χρονοβόρες και περίπλοκες, με αρνητικές επιπτώσεις στην παροχή των υπηρεσιών? Η γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί τους πολίτες και τις επιχειρήσεις κατά την καθημερινή τους συναλλαγή με τους δημόσιους φορείς δεν οφείλεται αποκλειστικά στη νοοτροπία του υπαλλήλου αλλά κυρίαρχα στην πολυνομία και στην επίρριψη ευθυνών από τους ιεραρχικά προϊσταμένους τους υπηρεσιακούς αλλά και πολιτικούς υπαλλήλους, όταν οι υπήλληλοι για την εξυπηρέτηση και μόνο του πολίτη ενεργούν, ερμηνεύοντας ευρύτερα (διασταλτική ερμηνεία) τους νόμους, τα διατάγματα και τις υπουργικές αποφάσεις. Πιο χρονοβόρες και περίπλοκες με αρνητικές επιπτώσεις στην παροχή υπηρεσιών, θεωρούνται η έκδοση αδειών για ανέγερση κτισμάτων, ο χαρακτηρισμός ή μη ως δασικών αγροτεμαχίων τα οποία καλλιεργούνται ή εκαλλιεργούντο κατά το παρελθόν, οι αδειοδοτήσεις για τη λειτουργία επιχειρήσεων καθώς και προσέλκυσης κεφαλαίων από την αλλοδαπή για τη δημιουργία επιχειρήσεων, η πιστοποίηση της ισοτιμίας πανεπιστημιακών τίτλων της αλλοδαπής με τους αντίστοιχους Ελληνικών Πανεπιστημίων, οι διαδικασίες αποζημιώσεων στις περιπτώσεις απαλλοτριώσεων ιδιωτικών εκτάσεων και κτισμάτων για δημόσια ωφέλεια. Ποια χαρακτηριστικά συνθέτουν την ποιότητα σε μία δημόσια υπηρεσία? Αναφέρετε 1 έως 5 παραδείγματα (ενδεικτικά). Προσωπικό υψηλών προσόντων με δεξιότητες αποτελεσματικής διοίκησης και συνεργασίας και κυρίως με γνώση του αντικειμένου της υπηρεσίας. Ηλεκτρονική τήρηση αρχείου υπηρεσίας και γενικότερα χρήση προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που εφαρμόζονται εις όφελος του πολίτης και της αποτελεσματικότερης λειτουργίας της υπηρεσίας. Σαφής περιγραφή των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας και καθορισμός διαδικασιών "μοντέλων" εργασίας. Σαφώς οριοθετημένοι στόχοι και δείκτες μέτρησης αποτελεσματικότητας όπου αυτό είναι εφικτό) Η αποκέντρωση των δημοσίων υπηρεσιών, θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητάς τους? Η βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών δεν εξαρτάται από την αποκέντρωση αυτών, αφού ήδη έχει πραγματοποιηθεί σε μεγάλο ποσοστό η αποκέντρωση, πλην φυσικά των επιτελικών που πρέπει να ασκούνται από τα Υπουργεία (η διάκριση εκτελεστικών, υποστηρικτικών αρμοδιοτήτων είναι επίσης αναγκαία, καθώς ορισμένες υποστηρικτικές δομές λειτουργούν αποτελεσματικότερα στηνκεντρική διοίκηση). Η βελτίωση της ποιότητάς τους εξαρτάται από την ορθολογική οργάνωση και κατάλληλη στελέχωση αυτών με προσωπικό, το οποίο θα ανταποκρίνεται στην αποστολή των υπηρεσιών αυτών. Πώς αξιολογείτε την εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών, ως προτεινόμενη λύση στα προβλήματα αποδοτικότητας που αντιμετωπίζουν? Ποιες υπηρεσίες θα μπορούσαν πιστεύετε να παρέχονται εκτός των στενών ορίων του δημοσίου τομέα? Η εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών, ως προτεινόμενη λύση στα προβλήματα αποδοτικότητας που αντιμετωπίζουν, όχι μόνο θα βελτιώσει την αποδοτικότητά τους, αλλά αντίθετα θα τη συρρικνώσει. Είναι παγκοσμίως αποδεκτό ότι η εμπειρία και η εξειδίκευση αποτελεί έναν από τους κυρίαρχους παράγοντες επιτυχίας του έργου που έχουν να επιτελέσουν οι δημόσιες υπηρεσίες. Όπως έχει αποδειχθεί και στην πράξη (στα πλαίσια πολλών υπηρεσιών που ανατέθηκαν σε εξωτερικούς συνεργάτες για εφαρμογή πληροφοριακών συστημάτων, υποβολή μελετών για ορθότερη οργάνωση των υπηρεσιών κ.λπ.)σπαταλάται πολύτιμος χρόνος μέχρις ότου οι απασχολούμενοι με την εναλλακτική παροχή δημοσίων υπηρεσιών να κατατοπισθούν στα νέα τους καθήκοντα, απασχολώντας προς τούτο για μεγάλο χρονικό διάστημα τους καθ’ ύλην αρμοδίους υπαλλήλους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα είτε το έργο να υλοποιείται εν μέρει από τους ίδιους τους υπαλλήλους είτε να μην είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί, δοθέντος ότι εκπονήθηκε από ανθρώπους που δεν ήταν γνώστες των θεμάτων της δημόσιας διοίκησης. Το Ιαπωνικό οικονομικό θαύμα στηρίζεται εν πολλοίς στην εξειδικευμένη εργασία με την οποία οι εργαζόμενοι ασχολούνται επί μακρόν στο αντικείμενο που έχουν ειδικευθεί. Η παροχή υπηρεσιών εκτός των στενών ορίων του δημόσιου τομέα θα έχει ως αποτέλεσμα τον παραγκωνισμό υπαλλήλων του δημόσιου τομέα όχι μόνο ισάξιων αλλά πολλές φορές και υπέρτερων εκείνων του ιδιωτικού τομέα. Επιπλέον, οι καλούμενοι του ιδιωτικού τομέα να παρέχουν υπηρεσίες στο δημόσιο τομέα έχουν ως στόχο την επίτευξη του στόχου με κριτήρια του ιδιωτικοοικονομικού περιβάλλοντος, με κριτήρια που το κέρδος κυριαρχεί, αντίθετα οι απασχολούμενοι στο δημόσιο τομέα, ύστερα βέβαια από την κατάλληλη εκπαίδευσή τους, ενεργούν για την επίτευξη του στόχου, με κριτήρια όχι μόνο το κέρδος αλλά και την κοινωνική αποστολή της πολιτείας. Συνεπώς, η ανάθεση δημόσιων υπηρεσιών σε ιδιωτικούς τομείς πρέπει να γίνεται μόνο στις περιπτώσεις που έχει διαπιστωθεί κατόπιν σοβαρής μελέτης του θέματος, ότι είναι αναγκαία για ειδικούς λόγους. Πώς αξιολογείτε την προστιθέμενη αξία των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων? Ποια σημεία και διαδικασίες χρήζουν βελτίωσης? Είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς εξοικονομείται χρόνος και χρήμα για τον πολίτη και το δημόσιο (ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων και χορήγηση πιστοποιητικών κ.λπ.) Πρέπε όμως να συντελεσθεί η διασύνδεση των αρχείων των υπηρεσιών, καθώς μέχρι σήμερα όταν συνεργάζονται περισσότεροι φορείς χάνονται πολύτιμες ώρες ελλείψει αυτής της διασύνδεσης. Τέλος, πρέπει να επιμορφωθούν οι αρμόδιοι υπάλληλοι και να εφαρμοσθούν τα κατάλληλα προγράμματα για την αρχειοθέτηση των εγγράφων των υπηρεσιών, οι οποίες έως σήμερα ακολουθουν διάφορες μεθόδους αμφιβόλου συνήθως αποτελεσματικότητας που οδηγούν σε καθυστερήσεις και απώλειες στοιχείων. Πώς χαρακτηρίζετε το υφιστάμενο σύστημα ελέγχων και εποπτείας της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις? Πώς θα μπορούσαν οι έλεγχοι να μετασχηματιστούν σε πιο αποδοτικούς και λιγότερο γραφειοκρατικούς? Στον καίριο αυτό τομέα απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από τους εμπλεκόμενους φορείς. Για την αποτελεσματικότερη άσκηση των ελέγχων είναι αναγκαία η υλοποίηση όλων των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα συντελέσουν προς αυτή την κατεύθυνση και έχουν να κάνουν με την διασταύρωση των στοιχείων των συναλλασσομένων από τα αρχεία διάφορων υπηρεσιών, αφού όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη όπου εφαρμόσθηκε αυτό το σύστημα εντοπίσθηκαν άμεσα πολλές περιπτώσεις πολιτών που παρανομούν, αλλα ενώ οι υπηρεσίες είχαν τα στοιχεία αυτά στα χέρια τους δεν ήταν σε θέση να τα αξιοποιήσουν.