Πώς μπορεί να βελτιωθεί ο συντονισμός του σχεδιασμού και της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών;
Είναι πολύ σημαντικό για την επίτευξη του στόχου του συντονισμού σχεδιασμού και εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών, να προβλεφθεί ο παράγων αυτός στο επίπεδο της θέσπισης των σχετικών νομοθετικών διατάξεων. Τις περισσότερες φορές θεσπίζονται διατάξεις χωρίς να λαμβάνεται υπόψη αν μπορούν να υλοποιηθούν τα προβλεπόμενα, οι απαιτούμενες οργανωτικές δομές και δαπάνες κ.λπ. Προς τούτο , είναι αναγκαίο με τις σχετικές διατάξεις να προβλέπονται σαφώς και αναλυτικά όλες οι διαδικασίες και τα όργανα υλοποίησης των ρυθμίσεων, να υποβάλλουν και αυτά τις προτάσεις τους και να εκτιμάται αν έχουν την κατάλληλη υποδομή για να τους ανατεθεί συγκεκριμένο έργο.
Η γνωστή πρακτική να θεσπίζονται διατάξεις, και η εφαρμογή τους να εξαρτάται από την έκδοση εκτελεστικών πράξεων, που πολλές φορές δεν εκδίδονται, με αποτέλεσμα η ρύθμιση να μένει ανεφάρμοστη, πρέπει να σταματήσει.
Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από μία ενιαία δομή ή αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του;
Πιστεύω ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του. Υπάρχει ο κίνδυνος αν το κέντρο διακυβέρνησης αποτελείται από μία ενιαία δομή να δημιουργηθούν ανεξέλεγκτες παρεκτροπές από τους φορείς υλοποίησης που είναι τα Υπουργεία. Είναι όμως αναγκαίο να να μην υπάρχει υπερπληθώρα φορέων αλλά με βάση τα πορίσματα των σχετικών μελετών - αξιολογήσεων να διατηρηθούν εκείνοι οι φορείς που επιτελούν έργο και να μην υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων.
Πιστεύετε ότι ο διοικητικός φόρτος του κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεραίνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο Γραφείο του?
Πιστεύω όντως ότι ο διοικητικός φόρτος το κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεράνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο γραφείο του. Αντίθετα, εάν το κέντρο διακυβέρνησης αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία - φορείς και το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού να συντονίζονται οι διαδικασίες που απαιτείται να δρομολογούνται από τα επιμέρους Υπουργεία, το αποτέλεσμα είναι το επιθυμητό
Με ποιον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των Κυβερνήσεων?
Με την δημιουργία ενός κέντρου διακυβέρνησης με ισχυρή τεχνοκρατική δομή και υπαλλήλους στελέχη της δημόσιας διοίκησης.
Η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των κυβερνήσεων μπορεί να διασφαλιστεί με τη στελέχωση του Κέντρου διακυβέρνησης , που θα αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς, με ομάδες τεχνοκρατών δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι αποτελούν την εγγύηση για την αταλάντευτη συνέχιση λειτουργίας του Κράτους. Η ισχυρή και ακομμάτιστη δημόσια διοίκηση αποτελεί αναμφισβήτητα τον κυρίαρχο πυλώνα πάνω στον οποίο εδράζεται η ομαλή λειτουργία του κράτους, προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και της προόδου.
Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει στα σχέδια δράσης που καταθέτουν τα Υπουργεία, με σκοπό την μεταξύ τους ευθυγράμμιση και την σύμπλευσή τους με τους οριζόντιους στόχους δημόσιας πολιτικής;
Θεωρώ αναγκαίο το συντονισμό της δράσης όλων των Υπουργείων, αφού σε διαφορετική περίπτωση διακυβεύεται η επιτυχία των στόχων που θέτουν και η αποτελεσματικότητά τους. Η στοχοθεσία ξεκινά απο το στρατηγικό όραμα - στόχο δημόσιας πολιτικής που εξειδικεύεται με τους στόχους των επιμέρους οργανικών μονάδων.
Η ισχύς και η νομιμοποίηση του Κέντρου διακυβέρνησης πρέπει να απορρέει τόσο από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό (πολιτική νομιμοποίηση) όσο και από τη γνώση και τεκμηρίωση της αντικειμενικότητας των κρίσεων του Κέντρου βάσει δεδομένων (τεχνοκρατική νομιμοποίηση).
Κρίνετε ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η λειτουργία ομάδων εργασίας και ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των στελεχών των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά συναρμοδιοτήτων;
Πρέπει να θεσμοθετηθεί ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά αρμοδιοτήτων και να συντάσσονται πρακτικά για τα θέματα και τις αποφάσεις που παίρνονται κατά τις συναντήσεις αυτές. Η λειτουργία Ομάδων εργασίας μπορεί να είναι αποτελεσματική μόνο αν η επιλογή των ατόμων που τις στελεχώνουν γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, καθώς πρέπει να επιλέγονται άτομα που έχουν αποδειγμένα γνώση του σχετικού αντικειμένου και υψηλά προσόντα. Από την εμπειρία μου έχει διαπιστωθεί ότι στις ομάδες εργασίες, ιδίως όταν αυτές είναι πολυπληθείς, ελάχιστα είναι τα άτομα που ασχολούνται επισταμένως με τα θέματα που πρέπει να μελετηθούν, καταθέτοντας σαφείς και έγγραφες προτάσεις και παρατηρήσεις. Συνεπώς, οι ομάδες εργασίες πρέπει να στελεχώνονται από άτομα που έχουν αποδείξει τις ικανότητές τους στον εν λόγω τομέα μέσω της συμμετοχής τους σε προηγούμενες ομάδες, ενώ σημαντικός είναι και ο ρόλος του προέδρου – συντονιστή, που πρέπει κατά την άποψή μου να εξασφαλίσει ότι θα ανατεθούν θέματα προς επεξεργασία σε όλα τα μέλη, τα οποία πρέπει να καταθέτουν γραπτές προτάσεις και να συνεργάζονται με τους αρμόδιους φορείς αποτελεσματικά.
Οι Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού των Υπουργείων πρέπει να στελεχώνονται κατά κύριο λόγο από:
Οι Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού των Υπουργείων πρέπει να στελεχώνονται από στελέχη των Υπουργείων με πολυετή πείρα αλλά και με νεότερα στελέχη, τα οποία να διαθέτουν τις απαιτούμενες γνώσεις στα επιμέρους αντικείμενα που χειρίζονται οι Μονάδες αυτές, κατέχουν τους απαραίτητους τίτλους πανεπιστημιακών και μεταπτυχιακών σπουδών και έχουν αποδεδειγμένα παράσχει σημαντικό έργο μέσω ΤΗΣ ΟΥΣΙΩΔΟΥΣ συμμετοχής τους σε σημαντικές επιτροπές του Υπουργείου τους, υποβολής προτάσεων κ.λπ.
Θεωρείτε ότι νομιμοποιείται ο μη εκλεγμένος Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης να ασκεί έλεγχο επί των αποφάσεων των Υπουργών σε περίπτωση που επιλεγεί η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ως κέντρο διακυβέρνησης;
'Οχι, δε νομιμοποιείται.
Πως προτείνετε να διασφαλιστεί η εφαρμογή των σχεδίων δράσης; Τι συνέπειες θα μπορεί να επιβάλλει το κέντρο διακυβέρνησης σε κάποιο Υπουργείο που παρεκκλίνει από την επίτευξη των προγραμματισθέντων στόχων;
Για την εξασφάλιση της εφαρμογής των σχεδίων δράσης, είναι αναγκαίο οι στόχοι να έχουν προγραμματισθεί πολύ προσεκτικά, να έχουν ορισθεί οι δομές, διαδικασίες υλοποίησης και να έχουν εξασφαλισθεί οι απαιτούμενες υποδομές (ηλεκτρονικές, προσωπικό, σχετικό νομοθετικό πλαίσιο). Πρόκειται για μία ιδιαίτερα δύσκολη και λεπτή διεργασία πυο αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τη σημασία της επιλογής ικανών στελεχών που θα αναλάβουν το στρατηγικό σχεδιασμό.
Πώς μπορεί να βελτιωθεί ο συντονισμός του σχεδιασμού και της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών; Είναι πολύ σημαντικό για την επίτευξη του στόχου του συντονισμού σχεδιασμού και εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών, να προβλεφθεί ο παράγων αυτός στο επίπεδο της θέσπισης των σχετικών νομοθετικών διατάξεων. Τις περισσότερες φορές θεσπίζονται διατάξεις χωρίς να λαμβάνεται υπόψη αν μπορούν να υλοποιηθούν τα προβλεπόμενα, οι απαιτούμενες οργανωτικές δομές και δαπάνες κ.λπ. Προς τούτο , είναι αναγκαίο με τις σχετικές διατάξεις να προβλέπονται σαφώς και αναλυτικά όλες οι διαδικασίες και τα όργανα υλοποίησης των ρυθμίσεων, να υποβάλλουν και αυτά τις προτάσεις τους και να εκτιμάται αν έχουν την κατάλληλη υποδομή για να τους ανατεθεί συγκεκριμένο έργο. Η γνωστή πρακτική να θεσπίζονται διατάξεις, και η εφαρμογή τους να εξαρτάται από την έκδοση εκτελεστικών πράξεων, που πολλές φορές δεν εκδίδονται, με αποτέλεσμα η ρύθμιση να μένει ανεφάρμοστη, πρέπει να σταματήσει. Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από μία ενιαία δομή ή αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του; Πιστεύω ότι το κέντρο διακυβέρνησης θα είναι αποτελεσματικότερο αν αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς που χειρίζονται αντίστοιχες λειτουργίες του. Υπάρχει ο κίνδυνος αν το κέντρο διακυβέρνησης αποτελείται από μία ενιαία δομή να δημιουργηθούν ανεξέλεγκτες παρεκτροπές από τους φορείς υλοποίησης που είναι τα Υπουργεία. Είναι όμως αναγκαίο να να μην υπάρχει υπερπληθώρα φορέων αλλά με βάση τα πορίσματα των σχετικών μελετών - αξιολογήσεων να διατηρηθούν εκείνοι οι φορείς που επιτελούν έργο και να μην υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων. Πιστεύετε ότι ο διοικητικός φόρτος του κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεραίνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο Γραφείο του? Πιστεύω όντως ότι ο διοικητικός φόρτος το κέντρου διακυβέρνησης θα επιβαρύνει τον Πρωθυπουργό ώστε να δυσχεράνει την εκτέλεση του έργου του, εάν επιλεγεί η λύση της τοποθέτησής του στο γραφείο του. Αντίθετα, εάν το κέντρο διακυβέρνησης αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία - φορείς και το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού να συντονίζονται οι διαδικασίες που απαιτείται να δρομολογούνται από τα επιμέρους Υπουργεία, το αποτέλεσμα είναι το επιθυμητό Με ποιον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των Κυβερνήσεων? Με την δημιουργία ενός κέντρου διακυβέρνησης με ισχυρή τεχνοκρατική δομή και υπαλλήλους στελέχη της δημόσιας διοίκησης. Η συνέχεια των δημόσιων πολιτικών κατά την εναλλαγή των κυβερνήσεων μπορεί να διασφαλιστεί με τη στελέχωση του Κέντρου διακυβέρνησης , που θα αποτελείται από περισσότερα Υπουργεία – φορείς, με ομάδες τεχνοκρατών δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι αποτελούν την εγγύηση για την αταλάντευτη συνέχιση λειτουργίας του Κράτους. Η ισχυρή και ακομμάτιστη δημόσια διοίκηση αποτελεί αναμφισβήτητα τον κυρίαρχο πυλώνα πάνω στον οποίο εδράζεται η ομαλή λειτουργία του κράτους, προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και της προόδου. Πιστεύετε ότι το κέντρο διακυβέρνησης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει στα σχέδια δράσης που καταθέτουν τα Υπουργεία, με σκοπό την μεταξύ τους ευθυγράμμιση και την σύμπλευσή τους με τους οριζόντιους στόχους δημόσιας πολιτικής; Θεωρώ αναγκαίο το συντονισμό της δράσης όλων των Υπουργείων, αφού σε διαφορετική περίπτωση διακυβεύεται η επιτυχία των στόχων που θέτουν και η αποτελεσματικότητά τους. Η στοχοθεσία ξεκινά απο το στρατηγικό όραμα - στόχο δημόσιας πολιτικής που εξειδικεύεται με τους στόχους των επιμέρους οργανικών μονάδων. Η ισχύς και η νομιμοποίηση του Κέντρου διακυβέρνησης πρέπει να απορρέει τόσο από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό (πολιτική νομιμοποίηση) όσο και από τη γνώση και τεκμηρίωση της αντικειμενικότητας των κρίσεων του Κέντρου βάσει δεδομένων (τεχνοκρατική νομιμοποίηση). Κρίνετε ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί η λειτουργία ομάδων εργασίας και ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των στελεχών των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά συναρμοδιοτήτων; Πρέπει να θεσμοθετηθεί ο προγραμματισμός συναντήσεων μεταξύ των φορέων που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά αρμοδιοτήτων και να συντάσσονται πρακτικά για τα θέματα και τις αποφάσεις που παίρνονται κατά τις συναντήσεις αυτές. Η λειτουργία Ομάδων εργασίας μπορεί να είναι αποτελεσματική μόνο αν η επιλογή των ατόμων που τις στελεχώνουν γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, καθώς πρέπει να επιλέγονται άτομα που έχουν αποδειγμένα γνώση του σχετικού αντικειμένου και υψηλά προσόντα. Από την εμπειρία μου έχει διαπιστωθεί ότι στις ομάδες εργασίες, ιδίως όταν αυτές είναι πολυπληθείς, ελάχιστα είναι τα άτομα που ασχολούνται επισταμένως με τα θέματα που πρέπει να μελετηθούν, καταθέτοντας σαφείς και έγγραφες προτάσεις και παρατηρήσεις. Συνεπώς, οι ομάδες εργασίες πρέπει να στελεχώνονται από άτομα που έχουν αποδείξει τις ικανότητές τους στον εν λόγω τομέα μέσω της συμμετοχής τους σε προηγούμενες ομάδες, ενώ σημαντικός είναι και ο ρόλος του προέδρου – συντονιστή, που πρέπει κατά την άποψή μου να εξασφαλίσει ότι θα ανατεθούν θέματα προς επεξεργασία σε όλα τα μέλη, τα οποία πρέπει να καταθέτουν γραπτές προτάσεις και να συνεργάζονται με τους αρμόδιους φορείς αποτελεσματικά. Οι Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού των Υπουργείων πρέπει να στελεχώνονται κατά κύριο λόγο από: Οι Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού των Υπουργείων πρέπει να στελεχώνονται από στελέχη των Υπουργείων με πολυετή πείρα αλλά και με νεότερα στελέχη, τα οποία να διαθέτουν τις απαιτούμενες γνώσεις στα επιμέρους αντικείμενα που χειρίζονται οι Μονάδες αυτές, κατέχουν τους απαραίτητους τίτλους πανεπιστημιακών και μεταπτυχιακών σπουδών και έχουν αποδεδειγμένα παράσχει σημαντικό έργο μέσω ΤΗΣ ΟΥΣΙΩΔΟΥΣ συμμετοχής τους σε σημαντικές επιτροπές του Υπουργείου τους, υποβολής προτάσεων κ.λπ. Θεωρείτε ότι νομιμοποιείται ο μη εκλεγμένος Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης να ασκεί έλεγχο επί των αποφάσεων των Υπουργών σε περίπτωση που επιλεγεί η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ως κέντρο διακυβέρνησης; 'Οχι, δε νομιμοποιείται. Πως προτείνετε να διασφαλιστεί η εφαρμογή των σχεδίων δράσης; Τι συνέπειες θα μπορεί να επιβάλλει το κέντρο διακυβέρνησης σε κάποιο Υπουργείο που παρεκκλίνει από την επίτευξη των προγραμματισθέντων στόχων; Για την εξασφάλιση της εφαρμογής των σχεδίων δράσης, είναι αναγκαίο οι στόχοι να έχουν προγραμματισθεί πολύ προσεκτικά, να έχουν ορισθεί οι δομές, διαδικασίες υλοποίησης και να έχουν εξασφαλισθεί οι απαιτούμενες υποδομές (ηλεκτρονικές, προσωπικό, σχετικό νομοθετικό πλαίσιο). Πρόκειται για μία ιδιαίτερα δύσκολη και λεπτή διεργασία πυο αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τη σημασία της επιλογής ικανών στελεχών που θα αναλάβουν το στρατηγικό σχεδιασμό.