Πώς αντιλαμβάνεστε τη μείωση της γραφειοκρατίας στην καθημερινή σας συναλλαγή με το δημόσιο τομέα? Ποιες παρεμβάσεις θεωρείτε απαραίτητες και γιατί?
Απαλλαγή υποχρέωσης υποβολής δικαιολογητικών που έχουν επανυποβληθεί ή δεν είναι αναγκαία για τη διεκπεραίωση του αιτήματος του πολίτη, σύντμηση χρόνου διεκπεραίωσης υποθέσεων του πολίτη, περιορισμός των απαιτούμενων μετακινήσεων για την ικανοποίηση του αιτήματος του πολίτη, επικοινωνία με μία υπηρεσία, σαφείς οδηγίες από την αρμόδια υπηρεσία, δυνατότητα ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης της υπόθεσης.
Πώς αξιολογείτε τη μέχρι στιγμής πολιτική μείωσης της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα? Έχετε δει σημαντικά αποτελέσματα σε φορείς που συναλλάσσεστε? Εάν ναι, σε ποιους ?
Είναι αξιόλογη μέχρι στιγμής η πολιτική μείωσης της γραφειοκρατίας. Είναι εμφανή τα ευμενή αποτελέσματα της ηλεκτρονικής υποβολής των φορολογικών δηλώσεων (εξοικονόμηση χρόνου, δυνατότητα διασύνδεσης στοιχείων, μείωση φόρτου εργασίας αρμόδιων υπηρεσιών, ώστε να ασχοληθούν με άσκηση άλλων σημαντικών αρμοδιοτήτων, εμφάνιση προειδοποιητικών μηνυμάτων λάθους στον υπολογιστή που μας καθοδηγούν ως την οριστική υποβολή της δήλωσης κ.λπ.), της εξόφλησης φορολογικών βαρών μέσω των Τραπεζών, της παροχή δημοτικών βεβαιώσεων και πιστοποιητικών μέσω των ΚΕΠ, την εγγραφή σε μητρώο μέσω ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη πλήρους εφαρμογής από τις αρμόδιες υπηρεσίες των διατάξεων περί αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών και περί απλούστευσης διαδικασιών γενικότερα. Σε ορισμένες υπηρεσίες δεν έχει γίνει, για παράδειγμα, συνείδηση η υποχρέωση αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών και εξακολουθεί να θεσμοθετείται ως σήμερα η υποχρέωση υποβολής πιστοποιητικών. Προς τούτο, πρέπει αφενός να εξασφαλίζεται η κατάλληλη υποδομή στις υπηρεσίες και η στελέχωσή τους με τον αναγκαίο αριθμό ατόμων και αφετέρου πρέπει επιτέλους να κωδικοποιηθούν όλες οι διατάξεις που αφορούν την απλούστευση των διαδικασιών και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, καθώς έως σήμερα είναι διάσπαρτες σε διάφορα νομοθετικά κείμενα και υπουργικές αποφάσεις, με αποτέλεσμα ούτε ο πολίτης να τις γνωρίζει ούτε οι υπηρεσίες να μπορούν πάντα να τις εφαρμόσουν.
Τέλος, κλειδί στη μείωση της γραφειοκρατίας, είναι η κωδικοποίηση των υφιστάμενων διατάξεων περί απλούστευσης διαδικασιών και γενικότερα η αναμόρφωση του δικαίου. Το προς ψήφιση νομοσχέδιο περί ρυθμιστικής διακυβέρνησης και αρχών καλής νομοθέτησης, μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά προς την κατεύθυνση αυτή (παραπέμπω και στα σχόλιά μου επ' αυτού του νομοσχεδίου).
Σύμφωνα με την εργασιάκή σας εμπειρία, μπορείτε να προτείνετε εξειδικευμένα μέσα και δράσεις μείωσης των διοικητικών βαρών και απλούστευσης των διαδικασιών άσκησης των αρμοδιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων;
Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων όπου δηλώνεται υπεύθυνα η αλήθεια των στοιχείων που υποβάλλουν οι αιτούντες και εν συνεχεία δειγματοληπτικός έλεγχος αιτήσεων με τη διασταύρωση στοιχείων με βάσεις δεδομένων άλλων φορέων, μέσω αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών κ.λπ.
Κατά το σχεδιασμό των νομοθετικών ρυθμίσεων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα διοικητικά βάρη που προκύπτουν και να θεσπίζονται μόνο εφόσον είναι απολύτως αναγκαίο.
Αναγκαία είναι η διασύνδεση των αρχείων των δημόσιων υπηρεσιών και η εφαρμογή των προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Απλούστευση των διαδικασιών άσκησης των αρμοδιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων επιτυγχάνεται μέσω περιορισμού υπογραφών και συναρμοδιοτήτων, της πλήρους μηχανογράφησης και διασύνδεσης αρχείων υπηρεσιών, της καθιέρωσης της ψηφιακής υπογραφής και της ηλεκτρονικής μόνο διακίνησης των εγγράφων.
Πώς αξιολογείται την πολιτική ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα; Υπάρχουν σημεία ή τομείς προς βελτίωση; Ποιες οι αλλαγές που θα προτείνατε;
Έχουν γίνει βήματα αλλά υπολείπονται πολλά ακόμα, όπως καθιέρωση ψηφιακής υπογραφής και ηλεκτρονικής διακίνησης των εγγράφων (που σε ελάχιστο ποσοστό γίνεται σήμερα), διασύνδεση αρχείου υπηρεσιών, ολοκλήρωση εφαρμογής ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου (έχει αρχίσει η εφαρμογή του αλλά δεν έχει τελειοποιηθεί), ηλεκτρονική αρχειοθέτηση εγγράφων, ηλεκτρονική υποβολή όλων των αιτήσεων, υλοποίηση διαγωνισμών με ηλεκτρονική τρόπο σύμφωνα με τη σχετική κοινοτική οδηγία. Απαιραίτητη προς τούτο η κατάλληλη υποδομή (το σκάνερ είναι είδος πολυτελείας σε πολλές υπηρεσίες) και η επιμόρφωση του προσωπικού.
Χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα; Πώς τις αξιολογείτε; Μπορείτε να καταθέσετε προτάσεις για βελτίωση;
Τις χρησιμοποιώ και οι περισσότερες είναι αρκετά φιλικές για το χρήστη. Θα ήθελα να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στις οδηγίες εφαρμογής και στα προειδοποιητικά μηνύματα λάθους που εμφανίζονται.
Ποια στοιχεία συνθέτουν μία απλουστευμένη και αποδοτική δημόσια υπηρεσία κατά την προσωπική σας άποψη και εμπειρία;
Σαφής περιγραφή αρμοδιοτήτων και διαδικασιών σε ένα ενιαίο κείμενο, εφαρμογή προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνηση, ηλεκτρονική αρχειοθέτηση των εγγράφων της και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή.
Επισημαίνεται ότι οι αρμοδιότητες Υπουργείων περιγράφονται σε μεγάλο αριθμό παλαιών συνήθως νομοθετημάτων και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η κωδικοποίησή τους, η κατάργηση ανενεργών διατάξεων και η προσθήκη νέων. Επειδή βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο, όπου αναμένεται μετά την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών και αξιολογήσεων δομών και προσωπικού, η αναδιάρθρωση των δημόσιων υπηρεσιών, θα πρέπει να αναμένουμε τα πορίσματα όλων των σχετικών μελετών, ώστε να προχωρήσουν όλα τα Υπουργεία συντονισμένα (προς αποφυγή επικάλυψης αρμοδιοτήτων κ.λπ.) στην αποτύπωση των αρμοδιοτήτων τους σε ένα ενιαίο κείμενο.
Πως χαρακτηρίζετε το υφιστάμενο σύστημα ελέγχων και αδειοδοτήσεων;
Είναι προβληματικό, αφού υπάρχουν ακόμα πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες και έλλειψη διασύνδεσης των αρχείων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Πολλές φορές κατά τη διαδικασία θέσπισης των σχετικών διατάξεων δεν λαμβάνονται υπόψη παράγοντες μείωσης του κόστους και των διοικητικών βαρών και δε δίνεται βαρύτητα στον τρόπο υλοποίησης των ρυθμίσεων.
Εάν έπρεπε να προτείνετε 5 προτάσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην Ελληνική δημόσια διοίκηση, ποιες θα ήταν αυτές;
Ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων - ψηφιακή πογραφή
Η υποχρεωτική ή με συναίνεση του πολίτη αυτεπάγγελτη αναζήτηση από την υπηρεσία κατάθεσης της αίτησης πιστοποιητικών που είναι αναγκαία για τη διεκπεραίωση υποθέσεων του πολίτη (έχουν ενταχθεί πολλά πιστοποιητικά στο σύστημα αυτό, αλλά δεν υπάρχει πάντοτε επαρκής αριθμός υπαλλήλων να αναλάβει την εν λόγω εργασία και ως εκ τούτου πρέπει να αντιμετωπισθεί και αυτό το πρόβλημα).
Η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων πολιτών, χωρίς να χρειάζεται να υποβάλλουν δικαιολογητικά και να μεταβούν σε υπηρεσίες, οι οποίες απλά διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους μέσω διασταύρωσης με αρχεία άλλων υπηρεσιών.
Η ηλεκτρονική χορήγηση πιστοποιητικών
Μηχανοργάνωση αρχείου υπηρεσιών
Από τις υπηρεσίες που λαμβάνετε ποιες είναι πιο γραφειοκρατικές και πολύπλοκες;
Η διαδικασία χαρακτηρισμού των καλλιεργούμενων αγροτεμαχίων ως μη δασικών.
Η δυνατότητα αποστολής ηλεκτρονικά στην αρμόδια υπηρεσία των δικαιολογητικών για την παράταση της ισχύος της άδειας οδήγησης οχημάτων, προκειμένου να αποφεύγεται η ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών και να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου για υπαλλήλους και διοικούμενους.
Η έκδοση οικοδομικής άδειας.
Πώς αξιολογείτε τη λειτουργία των ΚΕΠ;
Χαρακτηρίζω ικανοποιητική τη λειτουργία των ΚΕΠ. Προβλήματα προκύπτουν όταν δεν ερμηνεύονται ορθά από τους υπαλλήλους διάφορες νέες διατάξεις και προς τούτο είναι αναγκαίο όταν θεσπίζονται νέες διαδικασίες που σχετίζονται με τα ΚΕΠ και ενημερώνονται άμεσα και να επιμορφώνονται σχετικά, αν τούτο απαιτείται, οι υπάλληλοι.
Με ποιους τρόπους και επικοινωνία θα μπορούσε να περιοριστεί η έγχαρτη επικοινωνία των δημοσίων φορέων;
Με την ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων και με την καθιέρωση της ψηφιακής υπογραφής και της διασύνδεσης των αρχείων των Υπουργείων. Είναι απογοητευτικό να ξοδεύονται καθημερινά τόνοι χαρτιού για την διακίνηση εκγυκλίων, προκηρύξεων κ.λπ., που διανέμονται σε όλες τις υπηρεσίες, ενώ ενδεχομένως δεν αφορούν πολλές από αυτές.
Πώς αντιλαμβάνεστε τη μείωση της γραφειοκρατίας στην καθημερινή σας συναλλαγή με το δημόσιο τομέα? Ποιες παρεμβάσεις θεωρείτε απαραίτητες και γιατί? Απαλλαγή υποχρέωσης υποβολής δικαιολογητικών που έχουν επανυποβληθεί ή δεν είναι αναγκαία για τη διεκπεραίωση του αιτήματος του πολίτη, σύντμηση χρόνου διεκπεραίωσης υποθέσεων του πολίτη, περιορισμός των απαιτούμενων μετακινήσεων για την ικανοποίηση του αιτήματος του πολίτη, επικοινωνία με μία υπηρεσία, σαφείς οδηγίες από την αρμόδια υπηρεσία, δυνατότητα ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης της υπόθεσης. Πώς αξιολογείτε τη μέχρι στιγμής πολιτική μείωσης της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα? Έχετε δει σημαντικά αποτελέσματα σε φορείς που συναλλάσσεστε? Εάν ναι, σε ποιους ? Είναι αξιόλογη μέχρι στιγμής η πολιτική μείωσης της γραφειοκρατίας. Είναι εμφανή τα ευμενή αποτελέσματα της ηλεκτρονικής υποβολής των φορολογικών δηλώσεων (εξοικονόμηση χρόνου, δυνατότητα διασύνδεσης στοιχείων, μείωση φόρτου εργασίας αρμόδιων υπηρεσιών, ώστε να ασχοληθούν με άσκηση άλλων σημαντικών αρμοδιοτήτων, εμφάνιση προειδοποιητικών μηνυμάτων λάθους στον υπολογιστή που μας καθοδηγούν ως την οριστική υποβολή της δήλωσης κ.λπ.), της εξόφλησης φορολογικών βαρών μέσω των Τραπεζών, της παροχή δημοτικών βεβαιώσεων και πιστοποιητικών μέσω των ΚΕΠ, την εγγραφή σε μητρώο μέσω ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη πλήρους εφαρμογής από τις αρμόδιες υπηρεσίες των διατάξεων περί αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών και περί απλούστευσης διαδικασιών γενικότερα. Σε ορισμένες υπηρεσίες δεν έχει γίνει, για παράδειγμα, συνείδηση η υποχρέωση αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών και εξακολουθεί να θεσμοθετείται ως σήμερα η υποχρέωση υποβολής πιστοποιητικών. Προς τούτο, πρέπει αφενός να εξασφαλίζεται η κατάλληλη υποδομή στις υπηρεσίες και η στελέχωσή τους με τον αναγκαίο αριθμό ατόμων και αφετέρου πρέπει επιτέλους να κωδικοποιηθούν όλες οι διατάξεις που αφορούν την απλούστευση των διαδικασιών και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, καθώς έως σήμερα είναι διάσπαρτες σε διάφορα νομοθετικά κείμενα και υπουργικές αποφάσεις, με αποτέλεσμα ούτε ο πολίτης να τις γνωρίζει ούτε οι υπηρεσίες να μπορούν πάντα να τις εφαρμόσουν. Τέλος, κλειδί στη μείωση της γραφειοκρατίας, είναι η κωδικοποίηση των υφιστάμενων διατάξεων περί απλούστευσης διαδικασιών και γενικότερα η αναμόρφωση του δικαίου. Το προς ψήφιση νομοσχέδιο περί ρυθμιστικής διακυβέρνησης και αρχών καλής νομοθέτησης, μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά προς την κατεύθυνση αυτή (παραπέμπω και στα σχόλιά μου επ' αυτού του νομοσχεδίου). Σύμφωνα με την εργασιάκή σας εμπειρία, μπορείτε να προτείνετε εξειδικευμένα μέσα και δράσεις μείωσης των διοικητικών βαρών και απλούστευσης των διαδικασιών άσκησης των αρμοδιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων; Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων όπου δηλώνεται υπεύθυνα η αλήθεια των στοιχείων που υποβάλλουν οι αιτούντες και εν συνεχεία δειγματοληπτικός έλεγχος αιτήσεων με τη διασταύρωση στοιχείων με βάσεις δεδομένων άλλων φορέων, μέσω αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών κ.λπ. Κατά το σχεδιασμό των νομοθετικών ρυθμίσεων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα διοικητικά βάρη που προκύπτουν και να θεσπίζονται μόνο εφόσον είναι απολύτως αναγκαίο. Αναγκαία είναι η διασύνδεση των αρχείων των δημόσιων υπηρεσιών και η εφαρμογή των προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Απλούστευση των διαδικασιών άσκησης των αρμοδιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων επιτυγχάνεται μέσω περιορισμού υπογραφών και συναρμοδιοτήτων, της πλήρους μηχανογράφησης και διασύνδεσης αρχείων υπηρεσιών, της καθιέρωσης της ψηφιακής υπογραφής και της ηλεκτρονικής μόνο διακίνησης των εγγράφων. Πώς αξιολογείται την πολιτική ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα; Υπάρχουν σημεία ή τομείς προς βελτίωση; Ποιες οι αλλαγές που θα προτείνατε; Έχουν γίνει βήματα αλλά υπολείπονται πολλά ακόμα, όπως καθιέρωση ψηφιακής υπογραφής και ηλεκτρονικής διακίνησης των εγγράφων (που σε ελάχιστο ποσοστό γίνεται σήμερα), διασύνδεση αρχείου υπηρεσιών, ολοκλήρωση εφαρμογής ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου (έχει αρχίσει η εφαρμογή του αλλά δεν έχει τελειοποιηθεί), ηλεκτρονική αρχειοθέτηση εγγράφων, ηλεκτρονική υποβολή όλων των αιτήσεων, υλοποίηση διαγωνισμών με ηλεκτρονική τρόπο σύμφωνα με τη σχετική κοινοτική οδηγία. Απαιραίτητη προς τούτο η κατάλληλη υποδομή (το σκάνερ είναι είδος πολυτελείας σε πολλές υπηρεσίες) και η επιμόρφωση του προσωπικού. Χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα; Πώς τις αξιολογείτε; Μπορείτε να καταθέσετε προτάσεις για βελτίωση; Τις χρησιμοποιώ και οι περισσότερες είναι αρκετά φιλικές για το χρήστη. Θα ήθελα να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στις οδηγίες εφαρμογής και στα προειδοποιητικά μηνύματα λάθους που εμφανίζονται. Ποια στοιχεία συνθέτουν μία απλουστευμένη και αποδοτική δημόσια υπηρεσία κατά την προσωπική σας άποψη και εμπειρία; Σαφής περιγραφή αρμοδιοτήτων και διαδικασιών σε ένα ενιαίο κείμενο, εφαρμογή προγραμμάτων ηλεκτρονικής διακυβέρνηση, ηλεκτρονική αρχειοθέτηση των εγγράφων της και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή. Επισημαίνεται ότι οι αρμοδιότητες Υπουργείων περιγράφονται σε μεγάλο αριθμό παλαιών συνήθως νομοθετημάτων και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η κωδικοποίησή τους, η κατάργηση ανενεργών διατάξεων και η προσθήκη νέων. Επειδή βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο, όπου αναμένεται μετά την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών και αξιολογήσεων δομών και προσωπικού, η αναδιάρθρωση των δημόσιων υπηρεσιών, θα πρέπει να αναμένουμε τα πορίσματα όλων των σχετικών μελετών, ώστε να προχωρήσουν όλα τα Υπουργεία συντονισμένα (προς αποφυγή επικάλυψης αρμοδιοτήτων κ.λπ.) στην αποτύπωση των αρμοδιοτήτων τους σε ένα ενιαίο κείμενο. Πως χαρακτηρίζετε το υφιστάμενο σύστημα ελέγχων και αδειοδοτήσεων; Είναι προβληματικό, αφού υπάρχουν ακόμα πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες και έλλειψη διασύνδεσης των αρχείων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Πολλές φορές κατά τη διαδικασία θέσπισης των σχετικών διατάξεων δεν λαμβάνονται υπόψη παράγοντες μείωσης του κόστους και των διοικητικών βαρών και δε δίνεται βαρύτητα στον τρόπο υλοποίησης των ρυθμίσεων. Εάν έπρεπε να προτείνετε 5 προτάσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην Ελληνική δημόσια διοίκηση, ποιες θα ήταν αυτές; Ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων - ψηφιακή πογραφή Η υποχρεωτική ή με συναίνεση του πολίτη αυτεπάγγελτη αναζήτηση από την υπηρεσία κατάθεσης της αίτησης πιστοποιητικών που είναι αναγκαία για τη διεκπεραίωση υποθέσεων του πολίτη (έχουν ενταχθεί πολλά πιστοποιητικά στο σύστημα αυτό, αλλά δεν υπάρχει πάντοτε επαρκής αριθμός υπαλλήλων να αναλάβει την εν λόγω εργασία και ως εκ τούτου πρέπει να αντιμετωπισθεί και αυτό το πρόβλημα). Η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων πολιτών, χωρίς να χρειάζεται να υποβάλλουν δικαιολογητικά και να μεταβούν σε υπηρεσίες, οι οποίες απλά διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους μέσω διασταύρωσης με αρχεία άλλων υπηρεσιών. Η ηλεκτρονική χορήγηση πιστοποιητικών Μηχανοργάνωση αρχείου υπηρεσιών Από τις υπηρεσίες που λαμβάνετε ποιες είναι πιο γραφειοκρατικές και πολύπλοκες; Η διαδικασία χαρακτηρισμού των καλλιεργούμενων αγροτεμαχίων ως μη δασικών. Η δυνατότητα αποστολής ηλεκτρονικά στην αρμόδια υπηρεσία των δικαιολογητικών για την παράταση της ισχύος της άδειας οδήγησης οχημάτων, προκειμένου να αποφεύγεται η ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών και να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου για υπαλλήλους και διοικούμενους. Η έκδοση οικοδομικής άδειας. Πώς αξιολογείτε τη λειτουργία των ΚΕΠ; Χαρακτηρίζω ικανοποιητική τη λειτουργία των ΚΕΠ. Προβλήματα προκύπτουν όταν δεν ερμηνεύονται ορθά από τους υπαλλήλους διάφορες νέες διατάξεις και προς τούτο είναι αναγκαίο όταν θεσπίζονται νέες διαδικασίες που σχετίζονται με τα ΚΕΠ και ενημερώνονται άμεσα και να επιμορφώνονται σχετικά, αν τούτο απαιτείται, οι υπάλληλοι. Με ποιους τρόπους και επικοινωνία θα μπορούσε να περιοριστεί η έγχαρτη επικοινωνία των δημοσίων φορέων; Με την ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων και με την καθιέρωση της ψηφιακής υπογραφής και της διασύνδεσης των αρχείων των Υπουργείων. Είναι απογοητευτικό να ξοδεύονται καθημερινά τόνοι χαρτιού για την διακίνηση εκγυκλίων, προκηρύξεων κ.λπ., που διανέμονται σε όλες τις υπηρεσίες, ενώ ενδεχομένως δεν αφορούν πολλές από αυτές.