Σύμφωνα με την από 3/8/2011 ανακοίνωση του Υπ. Ανάπτυξης κου Χρυσοχοΐδη, το άμεσο όφελος για τις Επιχειρήσεις αγγίζει το 1 δις ευρώ ετησίως. Κατά τη γνώμη μου αλλό τόσο είναι το όφελος για το Δημόσιο που θα έχει τη δυνατότητα για αποδοτικούς και αποτελεσματικούς ελέγχους και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Άλλοι υπολογισμοί (βλ. παρουσίαση Κ. Λαμπρόπουλου στις 21/3/2012) ανεβάζουν το ετήσιο όφελος σε 4 έως και 6 δις ευρώ!
Επομένως, η ηλεκτρονική τιμολόγηση πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση η διαβούλευση θα γινόταν τον Σεπτέμβριο του 2011 ενώ η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα έμπαινε σε πιλοτική εφαρμογή σε Οργανισμούς του Δημοσίου στις αρχές του 2012, δηλαδή τώρα!
Ας μη χάνουμε λοιπον άλλο χρόνο με τη διαμόρφωση του «τέλειου» μορφότυπου («το τέλειο είναι ο εχθρός του καλού) και άσχετα από το πώς τελικά θα διαμορωθεί, αυτό που χρειαζόμαστε είναι:
(1) Συνεννόηση και συνεργασία των εμπλεκομένων Υπηρεσιών. Η ΓΓΠΣ έχει βγάλει δικό της διαγωνισμό (βλ. «Περιβάλλον Διαλειτουργικότητας στη Γ.Γ.Π.Σ. για την υλοποίηση ψηφιακών υπηρεσιών προς το Δημόσιο και τις Επιχειρήσεις», μέσω του οποίου θα παρέχονται υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης ενώ στην ενότητα C5.5 της προκήρυξης δίδεται το μορφότυπο του τιμολογίου), το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κάνει τώρα τη διαβούλευση για το μορφότυπο ενώ το Υπουργείο Ανάπτυξης είχε ανακοινώσει δράσεις από τον Αύγουστο του 2011. Ποιος τελικά συντονίζει αυτές τις δράσεις?
(2) (Γενναία) Απόφαση του Υπουργού ή καλύτερα του Πρωθυπουργού με την οποία να δημιουργηθεί μια Ομάδα Δράσης (task force) η οποία και να αναλάβει την υλοποίηση του έργου μακρυά από τις χρονοβόρες (και κοστοβόρες) διαδικασίες των προμηθειών του Δημοσίου.
(3) Άμεση εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο Δημόσιο, εστιάζοντας σε ένα target group όπως είναι οι Δήμοι ή/και τα Νοσοκομεία και σταδιακή εξάπλωση στους υπόλοιπους οργανισμούς.
(4) Κίνητρο για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις ώστε να χρησιμοποιούν η-τιμολόγια για τις μεταξύ τους συναλλαγές. Ένα ισχυρό κίνητρο μπορεί να είναι η πληρωμή του ΦΠΑ με την πραγματική πληρωμή του τιμολογίου και όχι όπως τώρα κάθε τρίμηνο, άσχετα από την πληρωμή.
(5) Αξιοποίηση των μελετών, ερευνών και υπηρεσιών του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ώστε τα πράγματα να προχωρήσουν γρήγορα.
(6) Αξιοποίηση των υπηρεσιών των υφιστάμενων Παρόχων ή νέων που ήθελαν δημιουργηθούν. Δεν μπορούμε και ούτε πρέπει να περιμένουμε την πλήρη υλοποίηση από το Δημόσιο!
(7) Χρήση του μοντέλου «Προμηθευτής-Πάροχος-Αγοραστής» και όχι του «κατευθείαν». Αυτό τουλάχιστον στην αρχή, ενώ δεν αποκλείεται και το «κατευθείαν», όταν Προμηθευτής και Αγοραστής είναι «μεγάλοι» και αξιόπιστοι παίκτες (αλλά αργότερα).
(8) Στο μοντέλο «Προμηθευτής-Πάροχος-Αγοραστής», ο Πάροχος θα είναι αυτός που θα συνδέεται με την ΓΓΠΣ και θα στέλνει τα τιμολόγια στο Υπ. Οκοινομικών.
(9) Σχεδιασμός και υιοθέτηση πολλαπλών προτύπων της μορφής “small, medium, large” καθώς και versioning με κύριο γνώμονα την γρήγορη υλοποίηση ενώ να δίδεται ευελιξία για σταδιακή εξάπλωση και περαιτέρω ανάπτυξη (όταν θα έχει αποκτηθεί και εμπειρεία από πραγματική λειτουργία).
(10) Απαγγίστρωση από το σημερινό χάρτινο τιμολόγιο και (ριζική εάν χρειάζεται) αναδιοργάνωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών με θέσπιση νέων διαδικασιών που θα βασίζονται στο η-τιμολόγιο.
Με εκτίμηση
Δ. Κόλιας
dimitris.collias@gmail.com
Σύμφωνα με την από 3/8/2011 ανακοίνωση του Υπ. Ανάπτυξης κου Χρυσοχοΐδη, το άμεσο όφελος για τις Επιχειρήσεις αγγίζει το 1 δις ευρώ ετησίως. Κατά τη γνώμη μου αλλό τόσο είναι το όφελος για το Δημόσιο που θα έχει τη δυνατότητα για αποδοτικούς και αποτελεσματικούς ελέγχους και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Άλλοι υπολογισμοί (βλ. παρουσίαση Κ. Λαμπρόπουλου στις 21/3/2012) ανεβάζουν το ετήσιο όφελος σε 4 έως και 6 δις ευρώ! Επομένως, η ηλεκτρονική τιμολόγηση πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση η διαβούλευση θα γινόταν τον Σεπτέμβριο του 2011 ενώ η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα έμπαινε σε πιλοτική εφαρμογή σε Οργανισμούς του Δημοσίου στις αρχές του 2012, δηλαδή τώρα! Ας μη χάνουμε λοιπον άλλο χρόνο με τη διαμόρφωση του «τέλειου» μορφότυπου («το τέλειο είναι ο εχθρός του καλού) και άσχετα από το πώς τελικά θα διαμορωθεί, αυτό που χρειαζόμαστε είναι: (1) Συνεννόηση και συνεργασία των εμπλεκομένων Υπηρεσιών. Η ΓΓΠΣ έχει βγάλει δικό της διαγωνισμό (βλ. «Περιβάλλον Διαλειτουργικότητας στη Γ.Γ.Π.Σ. για την υλοποίηση ψηφιακών υπηρεσιών προς το Δημόσιο και τις Επιχειρήσεις», μέσω του οποίου θα παρέχονται υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης ενώ στην ενότητα C5.5 της προκήρυξης δίδεται το μορφότυπο του τιμολογίου), το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κάνει τώρα τη διαβούλευση για το μορφότυπο ενώ το Υπουργείο Ανάπτυξης είχε ανακοινώσει δράσεις από τον Αύγουστο του 2011. Ποιος τελικά συντονίζει αυτές τις δράσεις? (2) (Γενναία) Απόφαση του Υπουργού ή καλύτερα του Πρωθυπουργού με την οποία να δημιουργηθεί μια Ομάδα Δράσης (task force) η οποία και να αναλάβει την υλοποίηση του έργου μακρυά από τις χρονοβόρες (και κοστοβόρες) διαδικασίες των προμηθειών του Δημοσίου. (3) Άμεση εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο Δημόσιο, εστιάζοντας σε ένα target group όπως είναι οι Δήμοι ή/και τα Νοσοκομεία και σταδιακή εξάπλωση στους υπόλοιπους οργανισμούς. (4) Κίνητρο για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις ώστε να χρησιμοποιούν η-τιμολόγια για τις μεταξύ τους συναλλαγές. Ένα ισχυρό κίνητρο μπορεί να είναι η πληρωμή του ΦΠΑ με την πραγματική πληρωμή του τιμολογίου και όχι όπως τώρα κάθε τρίμηνο, άσχετα από την πληρωμή. (5) Αξιοποίηση των μελετών, ερευνών και υπηρεσιών του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ώστε τα πράγματα να προχωρήσουν γρήγορα. (6) Αξιοποίηση των υπηρεσιών των υφιστάμενων Παρόχων ή νέων που ήθελαν δημιουργηθούν. Δεν μπορούμε και ούτε πρέπει να περιμένουμε την πλήρη υλοποίηση από το Δημόσιο! (7) Χρήση του μοντέλου «Προμηθευτής-Πάροχος-Αγοραστής» και όχι του «κατευθείαν». Αυτό τουλάχιστον στην αρχή, ενώ δεν αποκλείεται και το «κατευθείαν», όταν Προμηθευτής και Αγοραστής είναι «μεγάλοι» και αξιόπιστοι παίκτες (αλλά αργότερα). (8) Στο μοντέλο «Προμηθευτής-Πάροχος-Αγοραστής», ο Πάροχος θα είναι αυτός που θα συνδέεται με την ΓΓΠΣ και θα στέλνει τα τιμολόγια στο Υπ. Οκοινομικών. (9) Σχεδιασμός και υιοθέτηση πολλαπλών προτύπων της μορφής “small, medium, large” καθώς και versioning με κύριο γνώμονα την γρήγορη υλοποίηση ενώ να δίδεται ευελιξία για σταδιακή εξάπλωση και περαιτέρω ανάπτυξη (όταν θα έχει αποκτηθεί και εμπειρεία από πραγματική λειτουργία). (10) Απαγγίστρωση από το σημερινό χάρτινο τιμολόγιο και (ριζική εάν χρειάζεται) αναδιοργάνωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών με θέσπιση νέων διαδικασιών που θα βασίζονται στο η-τιμολόγιο. Με εκτίμηση Δ. Κόλιας dimitris.collias@gmail.com