Τα κριτήρια άξιολόγησης τα οποία τίθενται στο άρθρο 3 δεν επιτρέπουν εξαίρεση από την αξιολόγηση κάποιων κατηγοριών υπαλλήλων. Είναι τουλάχιστον αφελές να θεωρεί κανείς πως οι εισαχθέντες μέσω ΑΣΕΠ έχουν διοικητική ικανότητα ή η συμπεριφορά και η απόδοσή τους στην Υπηρεσία είναι δυνατόν να εκτιμηθεί ως ικανή να τους εξαιρέσει από την αξιολόγηση, επειδή ακριβώς τα κριτήρια προϋποθέτουν προϋπηρεσία στην Δημόσια Διοίκηση και αυτή και μόνον αξιολογείται. Το ίδιο θα μπορούσα να ισχυριστώ και για τους αποφοίτους της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.Ούτε μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως οι δόκιμοι υπάλληλοι μπορούν να εξαιρεθούν επειδή ακριβώς η δοκιμαστική περίοδος είναι αυτή που θα κρίνει την περαιtέρω παραμονή του δοκίμου υπαλλήλου στην Υπηρεσία. Ως γενικό αξίωμα θα μπορούσε να λεχθεί πως στον βαθμό που αξιολογείται ικανότητα, δράση και συμπεριφορά υπαλλήλου στην Υπηρεσία αυτό και μόνον δεν επιτρέπει καμμία απολύτως εξαίρεση.
Πρόβλημα αποτελεί η άμεση σύνδεση της αξιολόγησης των υπαλλήλων με την ύπαρξη επιχειρησιακού σχεδίου, πάνω στο οποίο στηρίζεται και η όλη διαδικασία. Χωρίς να αμφισβητώ στο ελάχιστο την αναγκαιότητα ύπαρξης αυτού του σχεδίου φοβάμαι πως ο δρόμος για την κατοχύρωσή του είναι πλήρης εμποδίων, σε βαθμό μάλιστα που θα μπορούσα να ισχυριστώ πως αποτελεί απλά ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που θα μείνει στα χαρτιά. Οι λόγοι πολλοί. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η χρόνια εγγενής βιοπάθεια των συχνών αλλαγών, τις οποίες μπορεί να υποστεί το επιχειρησιακό σχέδιο όχι στη βάση διαπίστωσης της ανάγκης διορθωτικών αλλαγών, αλλά στο γεγονός πως τέτοια επιχειρησιακά προγράμματα σχεδιάζονται με ορίζοντα τετραετίας το πολύ, στερώντας από το σχέδιο το οραματικό στοιχείο, τον στρατηγικό στόχο που μπορεί να περιγράφεται αλλά σπάνια εννοείται. Το γεγονός ότι αυτό και οι τροποποιήσεις του θα δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αποτελεί θετικό στοιχείο, δεν κατοχυρώνει αρκούντως παρά ταύτα την αποφυγή του πολιτικού και μόνον μάρκετινγκ.
Πολύ θετικό στοιχείο αποτελεί επίσης η χρήση της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, αρκεί αυτή η εφαρμογή να υποστηρίξει από την αρχή μέχρι το τέλος την όλη διαδικασία, σε πλήρη δηλαδή αντικατάσταση του χαρτογραφικού συστήματος.
Κάποια στοιχεία αξιολόγησης των υπαλλήλων από τους αξιολογητές του θα μπορούσαν να είναι προσβάσιμα στην ηλεκτρονική εφαρμογή από το σύνολο των υπαλλήλων για την αποφυγή μεροληψίας των αξιολογητών και την επικράτηση αίσθησης δικαίου στην Υπηρεσία.
Για την ομοιόμορφη εκτίμηση μερικών ποσοτικών στοιχείων θα πρέπει να ληφθούν αντίστοιχα μέτρα εφαρμογής σε όλες ανεξαιρέτως τις Υπηρεσίες. Για παράδειγμα ο χρόνος προσέλευσης – αποχώρησης θα πρέπει να διαπιστώνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλον τον δημόσιο τομέα και να μην μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν.
Γενικά η αξιοπιστία στην εκτίμηση αρκετών στοιχείων στηρίζεται αποκλειστικά και μόνον σε εξ ίσου αξιόπιστους τρόπους και μέσα αποτύπωσης.
Τα κριτήρια άξιολόγησης τα οποία τίθενται στο άρθρο 3 δεν επιτρέπουν εξαίρεση από την αξιολόγηση κάποιων κατηγοριών υπαλλήλων. Είναι τουλάχιστον αφελές να θεωρεί κανείς πως οι εισαχθέντες μέσω ΑΣΕΠ έχουν διοικητική ικανότητα ή η συμπεριφορά και η απόδοσή τους στην Υπηρεσία είναι δυνατόν να εκτιμηθεί ως ικανή να τους εξαιρέσει από την αξιολόγηση, επειδή ακριβώς τα κριτήρια προϋποθέτουν προϋπηρεσία στην Δημόσια Διοίκηση και αυτή και μόνον αξιολογείται. Το ίδιο θα μπορούσα να ισχυριστώ και για τους αποφοίτους της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.Ούτε μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως οι δόκιμοι υπάλληλοι μπορούν να εξαιρεθούν επειδή ακριβώς η δοκιμαστική περίοδος είναι αυτή που θα κρίνει την περαιtέρω παραμονή του δοκίμου υπαλλήλου στην Υπηρεσία. Ως γενικό αξίωμα θα μπορούσε να λεχθεί πως στον βαθμό που αξιολογείται ικανότητα, δράση και συμπεριφορά υπαλλήλου στην Υπηρεσία αυτό και μόνον δεν επιτρέπει καμμία απολύτως εξαίρεση. Πρόβλημα αποτελεί η άμεση σύνδεση της αξιολόγησης των υπαλλήλων με την ύπαρξη επιχειρησιακού σχεδίου, πάνω στο οποίο στηρίζεται και η όλη διαδικασία. Χωρίς να αμφισβητώ στο ελάχιστο την αναγκαιότητα ύπαρξης αυτού του σχεδίου φοβάμαι πως ο δρόμος για την κατοχύρωσή του είναι πλήρης εμποδίων, σε βαθμό μάλιστα που θα μπορούσα να ισχυριστώ πως αποτελεί απλά ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που θα μείνει στα χαρτιά. Οι λόγοι πολλοί. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η χρόνια εγγενής βιοπάθεια των συχνών αλλαγών, τις οποίες μπορεί να υποστεί το επιχειρησιακό σχέδιο όχι στη βάση διαπίστωσης της ανάγκης διορθωτικών αλλαγών, αλλά στο γεγονός πως τέτοια επιχειρησιακά προγράμματα σχεδιάζονται με ορίζοντα τετραετίας το πολύ, στερώντας από το σχέδιο το οραματικό στοιχείο, τον στρατηγικό στόχο που μπορεί να περιγράφεται αλλά σπάνια εννοείται. Το γεγονός ότι αυτό και οι τροποποιήσεις του θα δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αποτελεί θετικό στοιχείο, δεν κατοχυρώνει αρκούντως παρά ταύτα την αποφυγή του πολιτικού και μόνον μάρκετινγκ. Πολύ θετικό στοιχείο αποτελεί επίσης η χρήση της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, αρκεί αυτή η εφαρμογή να υποστηρίξει από την αρχή μέχρι το τέλος την όλη διαδικασία, σε πλήρη δηλαδή αντικατάσταση του χαρτογραφικού συστήματος. Κάποια στοιχεία αξιολόγησης των υπαλλήλων από τους αξιολογητές του θα μπορούσαν να είναι προσβάσιμα στην ηλεκτρονική εφαρμογή από το σύνολο των υπαλλήλων για την αποφυγή μεροληψίας των αξιολογητών και την επικράτηση αίσθησης δικαίου στην Υπηρεσία. Για την ομοιόμορφη εκτίμηση μερικών ποσοτικών στοιχείων θα πρέπει να ληφθούν αντίστοιχα μέτρα εφαρμογής σε όλες ανεξαιρέτως τις Υπηρεσίες. Για παράδειγμα ο χρόνος προσέλευσης – αποχώρησης θα πρέπει να διαπιστώνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλον τον δημόσιο τομέα και να μην μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Γενικά η αξιοπιστία στην εκτίμηση αρκετών στοιχείων στηρίζεται αποκλειστικά και μόνον σε εξ ίσου αξιόπιστους τρόπους και μέσα αποτύπωσης.