Στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές των Υπουργείων συμμετέχουν με απόφαση του Υπουργού ένας υπάλληλος του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας καθώς και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας με ειδικότητα αντίστοιχη του αντικειμένου της νομοθετικής ρύθμισης, ιδίως οικονομολόγοι και κοινωνιολόγοι.
Άρθρο 14 Νομοπαρασκευαστικές επιτροπές
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 1 Ορισμοί
- 34 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αρχές της καλής νομοθέτησης
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 3 Διαδικασίες καλής νομοθέτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 4 Υποχρεώσεις των οργάνων θέσπισης ρυθμίσεων για την τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 5 Μέσα της καλής νομοθέτησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 7 Αξιολόγηση αποτελεσμάτων εφαρμογής
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διαβούλευση
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 9 Απλούστευση
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 10 Κωδικοποίηση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 11 Ενσωμάτωση του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Δομές της Καλής Νομοθέτησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 13 Λειτουργία των Γραφείων Καλής Νομοθέτησης και Νομοθετικής Πρωτοβουλίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 14 Νομοπαρασκευαστικές επιτροπές
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 Επιτροπές Καλής Νομοθέτησης
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 16 Επιτροπή Αναμόρφωσης του Δικαίου
- 5 ΣχόλιαΆρθρo 17 Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης και Ηλεκτρονικής Νομοθέτησης (ΚΕΚΗΝ)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 18 Διαδικασία κωδικοποίησης της νομοθεσίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 Εργασίες κωδικοποίησης από ειδικές επιτροπές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 Μεταβατικές διατάξεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
3 Αυγούστου 2011, 14:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
2 Σεπτεμβρίου 2011, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
4 Σχόλια 167 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 5147 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μείωση Διοικητικών Βαρών
- Οργάνωση Δημόσιας Διοίκησης
- Ψηφιοποίηση Εγγράφων
- ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ – Τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες Νησίδων 1-8
- Δημόσια Διαβούλευση επί του τετάρτου Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ανοικτή Διακυβέρνηση
- ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (Α.Σ.Ε.Π.), ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2016/2102 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προσβασιμότητα των ιστότοπων
- ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2018 ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
- ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
- Αξιολόγηση Δημοσίων Υπαλλήλων
- Δημόσια Διαβούλευση επί της Υπουργικής Απόφασης για την ένταξη επιχορηγούμενων φορέων στο Πρόγραμμα Διαύγεια
- Σχέδιο Δράσης Ηλ. Διακυβέρνησης
- Σχέδιο Δράσης Ηλ. Διακυβέρνησης
- Ανοικτή διάθεση εγγράφων και δεδομένων του δημόσιου τομέα
- Τροποποίηση διατάξεων περί επιλογής προϊσταμένων
- Στρατηγική Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
- Καταργήσεις Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και ΥΠηρεσιών και άλλες Διατάξεις
- Ρυθμίσεις Υπουργείου
- Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής
- Διακήρυξη Ανοικτού Διαγωνισμού «Αναμόρφωση του Κράτους: Προς Ένα Επιτελικό Κράτος»
- ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ -υποδομές ασφάλειας
5. Άρθρο 14 «Νομιμοπαρασκευαστικές επιτροπές»
– Το άρθρο 14 να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «Στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές των Υπουργείων συμμετέχουν με απόφαση του Υπουργού ένας υπάλληλος του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας καθώς και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας με ειδικότητα αντίστοιχη του αντικειμένου της νομοθετικής ρύθμισης, ιδίως οικονομολόγοι και κοινωνιολόγοι. Ειδικά για θέματα σχετιζόμενα με πολίτες με αναπηρία στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές των Υπουργείων συμμετέχει πάντοτε με απόφαση του Υπουργού και εκπρόσωπος του τριτοβάθμιου οργάνου εκπροσώπησης του εθνικού αναπηρικού κινήματος, ήτοι της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)».
ΑΡΘΡΟ 14 – ΝΟΜΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ
Θεωρώ ότι πρέπει να διευκρινισθεί σε ποιες περιπτώσεις είναι αναγκαίο να συγκροτούνται νομοπαρασκευαστικές επιτροπές αντί να ακολουθείται η συνήθης διαδικασία σχεδιασμού των ρυθμίσεων (συνεργασία καθ’ ύλην αρμόδιων υπηρεσιών και Γραφείων Νομοθετικής Πρωτοβουλίας) και να συστήνονται μόνο κατ’ εξαίρεση, ώστε να μειώνεται η γραφειοκρατία, εφόσον με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου ορίζονται αρμόδιες για τη νομοθέτηση μονάδες.
Είναι αναγκαίο για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού αποτελέσματος, πέραν των κριτηρίων που θέτει το άρθρο 14, τα μέλη των επιτροπών αυτών να επιλέγονται αξιοκρατικά και να προτιμώνται άτομα που έχουν προσφέρει πραγματικά έργο σε προηγούμενες επιτροπές (είχαν υποβάλει τεκμηριωμένες γραπτές παρατηρήσεις επί του θέματος, μη αρκούμενα σε μια πρόχειρη προσέγγισή του).
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου έχει ενδιαφέρον. Θα ήθελα όμως να καταγράψω ότι:
1ον) Δυστυχώς, όλες οι σημαντικές αποφάσεις των Υπουργείων σχεδιάζονται από ανώνυμες ομάδες έργου & επιτροπές «φαντάσματα». Όχι μόνο σχεδιάζονται αλλά και υλοποιούνται από τέτοιες ανώνυμες ομάδες και επιτροπές. Στο όνομα της διαφάνειας και της ανοιχτής διακυβέρνησης οφείλουν όλες οι επιτροπές (νομοπαρασκευαστικές και μη) να είναι επώνυμες και τα στοιχεία των μελών να αναρτώνται σε συγκεκριμένη τοποθεσία στο διαδίκτυο (με σύντομο βιογραφικό και στοιχεία επικοινωνίας).
2ον) Κουλτούρα διαφάνειας & συμμετοχής. Η επωνυμία χρειάζεται ως κουλτούρα όχι για να συγκρίνουμε τους τίτλους σπουδών, άλλωστε τα πτυχία από μόνα τους δεν λένε τίποτα. Στόχος είναι να έχουμε όλοι μια εικόνα για τη διαδρομή του καθενός μέσα σε ένα υπουργείο. Η κοινωνική λογοδοσία (και η κοινωνική αναγνώριση αντίστοιχα) δημιουργεί μια «πίεση» για ταχύτερο και ποιοτικότερο έργο μέσα σε κάθε επιτροπή.
3ον) Ανοίγματα στο Ανθρώπινο Δυναμικό. Στην Ελλάδα, που ακόμα λειτουργεί με όρους «πρώην σοσιαλιστικού καθεστώτος», πιστεύουμε πως ένα πτυχίο ή μεταπτυχιακό πχ. στην Κοινωνιολογία σε κάνει αυτόματα περισσότερο «ειδικό» να προτείνεις λύσεις για κοινωνικά ζητήματα. Έτσι διαιωνίζονται όλα τα μακροχρόνια προβλήματα του τόπου.
Αν σταματήσετε να στελεχώνετε όλες τις επιτροπές με φίλους και γνωστούς σας, και αν δώσετε περισσότερη έμφαση στις δραστηριότητες και τα προσόντα του βιογραφικών που σας στέλνουν (και όχι μόνο στους τίτλους σπουδών) θα εκπλαγείτε. Θα εκπλαγείτε για το ανθρώπινο δυναμικό που υπάρχει στην Ελλάδα και αξιοποιείται μόνο όταν μεταναστεύσει στο εξωτερικό.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Ένας Υπουργός δεν μπορεί να έχει τα μάτια του παντού. Ούτε μπορούμε να μιλάμε για διαφάνεια και αποτελεσματικότητα όταν επικρατεί σκοτάδι στις νευραλγικές θέσεις των μεσαίων στελεχών που στηρίζουν εν τη γενέση τους όλες τις σημαντικές αποφάσεις. Με την ανωνυμία , οι χαρισματικοί είναι αδύνατον να διακριθούν, ενώ αντίθετα, σε αυτές τις ανώνυμες ομάδες «φαντάσματα» οι μέτριοι έχουν τον τρόπο τους να διαιωνίζουν την παρουσία τους. Η επωνυμία θα δώσει κίνητρο σε ανθρώπους με μεράκι να μπουν μπροστά. Αξιόλογα άτομα θα δεχθούν να συμμετάσχουν ακόμα και εθελοντικά, προκειμένου να στηρίξουν μια εθνική προσπάθεια.
Δυστυχώς, αυτό που φοβόμαστε είναι πως η ανωνυμία δεν είναι τυχαία αλλά προϊόν σκοπιμότητας. Βλέπουμε συνεχώς νομοθετικά «παραθυράκια» και πρόσωπα που καταλαμβάνουν θέσεις τις οποίες ουδέποτε θα αξίωναν σε κάποια ιδιωτική επιχείρηση. Ένας λόγος που οι πλατείες της χώρας θα ξαναγεμίσουν με αγανακτισμένους είναι η γενικευμένη πεποίθηση της «παρεοκρατίας» στη δημόσια διοίκηση. Ακόμα και με αυτή την Κυβέρνηση, το κράτος αποτελεί ένα «λάφυρο». Λάφυρο όχι απαραίτητα για τους πιο διεφθαρμένους, αλλά σίγουρα για τους πιο «φίλους», ανεξαρτήτως μετριότητας προσόντων.
Παναγιώτης Πετεινάτος
Ομάδα Γενικών Πολιτικών Προτάσεων για τη Διαφάνεια & την Ανοιχτή Διακυβέρνηση
Εθελοντές Διαδικτύου, ΠΑΣΟΚ
ethelontes.pasok.gr/diafaneia
Τα μέλη των ΝΟΜΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ , θεωρώ ότι, πέραν της αποδεδειγμένης εμπειρίας τους, δεν πρέπει να αντικαθίστανται από την εκάστοτε ηγεσία της Ελλάδος.