- Πρώην Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης - http://www.opengov.gr/minreform -

2. ΟΙ ΤΠΕ ΚΑΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Κατά την τελευταία εικοσαετία, η σταδιακή πορεία και εξέλιξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καταγράφεται στη διεθνή βιβλιογραφία ως Government 1.0, Government 2.0, Government 3.0 κλπ. Σημαντικός αριθμός των Δημόσιων Διοικήσεων των Κρατών – Μελών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ βρίσκονται σήμερα στο Government 2.0.
Η παρούσα στρατηγική, με ορίζοντα την ερχόμενη προγραμματική περίοδο, θέτει ως ελάχιστη φιλοδοξία να αποκτήσει η χώρα μας βαθμό ωρίμανσης μεταξύ 2.0 και 3.0.
Η περαιτέρω ωρίμανση του βαθμού ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα διεθνώς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι δύο βασικοί πόλοι της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η τεχνολογία και ο πολίτης – χρήστης των υπηρεσιών, μεταβάλλονται εκθετικά στην πορεία του χρόνου.
Η κινητή επικοινωνία, το υπολογιστικό νέφος, τα κοινωνικά δίκτυα μετασχηματίζουν ριζικά τον τρόπο χρήσης και πρόσληψης των ΤΠΕ και μετατρέπουν άρδην την ψηφιακή συμπεριφορά και τις προσδοκίες των πολιτών. Επιπλέον μια νέα γενιά χρηστών (Υ, native digitals), με εντελώς διαφορετική ψηφιακή φυσιογνωμία και απαιτήσεις έχει εισέλθει ήδη στην αγορά εργασίας, συνιστά κρίσιμη μάζα στο χώρο εργασίας και την κοινωνία, και οι ανάγκες της δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Οι προκλήσεις είναι σύνθετες και απαιτούν δημιουργικές λύσεις και συναινετικό προσανατολισμό.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "2. ΟΙ ΤΠΕ ΚΑΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ"

#1 Σχόλιο Από Ilias Kontakos Στις 12 Φεβρουαρίου 2014 @ 23:21

Νομίζω ότι στόχος/φιλοδοξία θα έπρεπε να είναι η μείωση της ταλαιπωρίας του πολίτη και η μείωση της ουράς κατά 50% (αν όχι κατά 90%). Τώρα αν τις υπηρεσίες μπορούμε να τις παίρνουμε μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα ή από κάποιο άλλο κανάλι, θεωρώ πως θα εξυπηρετήσει, προς το παρόν, μόνο τη γενιά Υ, και όχι τον επαγγελματία, τον ασθενή, ο δημότη κλπ…

Ένα καλό benchmarking είναι το κόψιμο της ουράς στις εφορίες. Πήρε περισσότερο από 15 χρόνια για να παρθεί μια πολιτική απόφαση να χρησιμοποιηθεί η ηλ υποδομή που υπάρχει. Τα λάθη που συμβαίνουν δείχνουν τη δυσκολία του εγχειρήματος (ρωτήστε τον κ, Θεοχάρη).

Άλλωστε τα άλλα συστήματα που αναφέρεται ο συντάκτης δεν έχουν ούτε μελετηθεί διεξοδικά ούτε υπάρχει άποψη για το που έχουν προβλήματα ή σε πιο διοικητικό μηχανισμό στήρίχθηκαν.

#2 Σχόλιο Από ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΛΕΥΡΙΑ Στις 18 Φεβρουαρίου 2014 @ 11:44

Oι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών περιλαμβάνουν θετικά εργαλεία προκειμένου για την υλοποίηση ταχύτητας και αμεσότητας στην ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Για να ωριμάσει σε Government 3.0 η Η.Δ., θα πρέπει να ξεφύγουμε από τα στενά όρια της ‘εξάπλωσης του ανοιχτού λογισμικού σε όλο τον δημόσιο φορέα’ και της ‘υλοποίησης πλατφορμων που διευκολύνουν τη συμμετοχή του πολίτη’ και να περάσουμε στην ώθηση του ίδιου του πολίτη να τα χρησιμοποιήσει αυτά.
Ο ψηφιακός αναλφαβητισμός στη χώρα μας είναι θέμα που παραγκωνίστηκε, προκειμένου για επίτευξη στόχων πρώτευσης και ανταγωνισμού. Δεν λειτουργεί έτσι η κοινωνία όμως, πρέπει να δοθεί έμφαση στην εξοικείωση πρώτα του απλού πολίτη με τα νέα εργαλεία, καθώς και στην εξοικείωση των πολλών με τη μετάβαση σε ανοιχτά πρότυπα – δεδομένα – λογισμικό πριν αυτά εφααρμοστούν, και όχι να δημιουργείται ένας «ψηφιακός ελιτισμός» που ολοένα αυξάνεται.

#3 Σχόλιο Από Διονύσης Ρηγόπουλος Στις 20 Φεβρουαρίου 2014 @ 12:32

Μπορεί κανείς να προσεγγίσει το θέμα αυτής της ενότητας από διάφορες οπτικές γωνίες και με διάφορους βαθμούς αφαίρεσης. Στη Στρατηγική είναι επιθυμητό η γενικότητα του πλαισίου να εξειδικευτεί με συγκεκριμένες σαφείς κατευθύνσεις.
(Συναφές είναι ότι στο 15ο Greek ICT Forum, τον Οκτώβριο 2013 στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, πολλοί ομιλητές επισήμαναν ως αρνητικό ότι τα ίδια είχαν πει και πριν από χρόνια από το ίδιο βήμα. Πιστεύω ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξε πρόοδος, αλλά ότι η πρόοδος ήταν κατώτερη από τις προσδοκίες τους).
Αν η Στρατηγική είναι πιο συγκεκριμένη στους στόχους της και στα κριτήρια επίτευξής τους (ποσοτικά, ποιοτικά και χρονικά), θα μπορεί να ελέγχεται η πορεία της υλοποίησής της και να γίνονται έγκαιρα διορθώσεις ή αναθεωρήσεις. Επίσης, θα οριοθετούνται οι προσδοκίες τρίτων.

Έχω την αίσθηση ότι με τις παρούσες συνθήκες, χρειάζεται το Στρατηγικό Πλαίσιο να προβλέπει:
1. Άμεσες λειτουργικές λύσεις σε επείγοντα θέματα και, παράλληλα, τη διασφάλιση των συνθηκών μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης βελτίωσης της πληροφορικής υποδομής για την πληρέστερη αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών.
2. Αξιοποίηση δυνατοτήτων της Πληροφορικής, για την παραγωγή πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος στη Δημόσια Διοίκηση. Αυτό προϋποθέτει βελτιώσεις σε τρεις τομείς: Στις γνώσεις και δεξιότητες των υπαλλήλων, στο λογισμικό και στο υλικό.
3. Διασφάλιση μέγιστου αποτελέσματος στα ανωτέρω με το ελάχιστο δυνατό κόστος.

Παρότι η Στρατηγική προδιαγράφει την πορεία, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα βελτιωτικών τροποποιήσεων ή αναθεωρήσεων με βάση τις τότε συνθήκες.
Σημαντικό για το σύνολο του έργου είναι να υπάρχει και δυνατότητα αξιολόγησης των επί μέρους τμημάτων της πορείας προς το 2020, από τους χρήστες και τους ωφελούμενους από αυτά. Προτείνεται να υπάρχει ιστότοπος, που να παρουσιάζει το σύνολο του έργου και την εξέλιξή του, και να παρέχει δομημένα δυνατότητα κριτικής και αξιολόγησης των επί μέρους τμημάτων του, αλλά και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των χρηστών, με κατάλληλες υπερσυνδέσεις. Μέσω του ιστοτόπου, οι ωφελούμενοι (κοινό και Δημόσια Διοίκηση) θα γνωρίζουν για κάθε έργο τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και θα μπορούν να επιβεβαιώσουν την ποιότητα των παραδοτέων.
Αυτό θα είναι πολλαπλά χρήσιμο για την παρακολούθηση του όλου εγχειρήματος, για την ανάδειξη των επιτευγμάτων του, για την διασφάλιση της εμπιστοσύνης του κοινού και για περαιτέρω βελτιώσεις.