1. Το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης και τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων συνεργάζονται για τον έλεγχο της ποιότητας των ρυθμίσεων.
2. Το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης εποπτεύει, υποστηρίζει και συντονίζει τη λειτουργία των Γραφείων Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων και ασκεί, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. Συντάσσει την Ανάλυση Συνεπειών Ρυθμίσεων για ρυθμίσεις που εκδίδονται ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου ή του Πρωθυπουργού.
β. Συνεργάζεται με τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων καθώς και αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων και ανεξάρτητες αρχές για θέματα αρμοδιότητάς τους, με σκοπό την πληρότητα των Αναλύσεων Συνεπειών Ρυθμίσεων, παρέχοντας εκ των προτέρων γενικές κατευθύνσεις και διατυπώνοντας ειδικές υποδείξεις, καθώς και προβαίνοντας εκ των υστέρων σε διορθωτικές παρεμβάσεις.
γ. Το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης ζητά την γνώμη της επιτροπής ανταγωνισμού κατά την σύνταξη των κατευθυντήριων οδηγιών προς τα Υπουργεία σχετικά με τον τρόπο ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων, όσον αφορά στη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού.
δ. Συνεργάζεται με τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και τις καθ’ ύλη αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων για την εκτίμηση των συνεπειών αναφορικά με ρυθμίσεις, που καταρτίζονται στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό τη διαμόρφωση των εθνικών θέσεων που ενδείκνυται να υποστηριχθούν.
ε. Συνεργάζεται με τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και τις καθ’ ύλη αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων στην εκτίμηση των επιπτώσεων και συνεπειών των ρυθμίσεων, οι οποίες περιλαμβάνονται σε υπό κατάρτιση διεθνείς συμβάσεις ή συμφωνίες ή σε άλλα διεθνώς δεσμευτικά κείμενα, και συμβάλλει στη διαμόρφωση των εθνικών θέσεων που ενδείκνυται να υποστηριχθούν.
στ. Οργανώνει και συντονίζει, σε συνεργασία με τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων, προγράμματα και μέτρα για την απλούστευση ισχυουσών ρυθμίσεων.
ζ. Ασκεί την αρμοδιότητα της παρ. 3 του άρθρου 6 του παρόντος.
η. Υποβάλλει στον Πρωθυπουργό Ετήσιες Εκθέσεις σχετικά με την πορεία της καλής νομοθέτησης, οι οποίες γνωστοποιούνται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
3. Τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων συμμετέχουν στο σχεδιασμό των νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων και μεριμνούν, σε συνεργασία με τις αρμόδιες καθ’ ύλη υπηρεσίες, για την καλή ποιότητά τους. Ασκούν, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. Παρέχουν την αναγκαία τεχνογνωσία για την τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης στις αρμόδιες καθ’ ύλη υπηρεσίες που αναλαμβάνουν την εκπόνηση ή την απλούστευση ρυθμίσεων.
β. Συντάσσουν, σε συνεργασία με τις αρμόδιες καθ’ ύλη υπηρεσίες, την Ανάλυση Συνεπειών Ρυθμίσεων, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις συναφείς νομοθετικές ή κανονιστικές ρυθμίσεις.
γ. Μεριμνούν, σε συνεργασία με το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης, για τη διενέργεια κοινωνικού διαλόγου και διαβουλεύσεων με εκπροσώπους των κοινωνικών φορέων και ενδιαφερόμενων ομάδων.
δ. Επισημαίνουν τις νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις του οικείου Υπουργείου που χρήζουν απλούστευσης, κωδικοποίησης ή επικαιροποίησης.
ε. Συντάσσουν, σε συνεργασία με τις αρμόδιες καθ’ ύλη υπηρεσίες, την έκθεση αξιολόγησης αποτελεσμάτων εφαρμογής.
στ. Συμμετέχουν υποχρεωτικά στις νομοπαρασκευστικές επιτροπές του Υπουργείου και τηρούν ηλεκτρονικό αρχείο των τελικών προτάσεων των εν λόγω επιτροπών.
4. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης συνιστάται διυπουργικός κλάδος καλής νομοθέτησης και ορίζονται τα κριτήρια βάσει των οποίων εντάσσονται υπάλληλοι στον κλάδο αυτό. Στον κλάδο καλής νομοθέτησης μετατάσσονται, κατόπιν αιτήσεώς τους και εφόσον πληρούν τα κριτήρια, οι υπηρετούντες στα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας σύμφωνα με τις διαδικασίες του άρθρου 71 του Ν. 3528/2007. Ο κλάδος καλής νομοθέτησης υπάγεται στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Άρθρο 13
– Γραφείο Καλής Νομοθέτησης
α) Θεωρώ ότι πρέπει να διευκρινισθεί, σε συνδυασμό με το άρθρο 6, αν το Γραφείο απλά γνωμοδοτεί ή έχει δικαίωμα διορθωτικών επεμβάσεων επί των σχεδίων Ανάλυσης Συνεπειών Ρυθμίσεων.
β) Κρίνω ότι πέραν των αρμοδιοτήτων του γραφείου καλής νομοθέτησης όσον αφορά την ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων, πρέπει να της δοθεί η αρμοδιότητα έκδοσης οδηγιών νομοτεχνικής επεξεργασίας και τήρησης γενικότερα των αρχών καλής νομοθέτησης κατά τη θέσπιση ρυθμίσεων.
γ) Δεν αναφέρεται η αρμοδιότητα συμμετοχής του Γραφείου στις διαδικασίες της διαβούλευσης (άρθρο 13 παρ. 3γ).
δ) Τέλος, εφόσον οι αξιολογήσεις αποτελεσμάτων ρυθμίσεων (άρθρο 7 παρ.3) και ο αριθμός των προς υποβολή σχεδίων νόμων ανά έτος (άρθρο 3 παρ. 1) δεν αποστέλλονται στο Γραφείο καλής νομοθέτησης μόνο προς ενημέρωσή της και για τις ενέργειές του, πρέπει να αναφερθούν και στο άρθρο 13.
– Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας
Θεωρώ ότι πρέπει:
α) Οι επισημάνσεις του Γραφείου να αφορούν και τα πεδία της αναμόρφωσης,
β) να αναφερθεί το άρθρο 6 στην αρμοδιότητα (β),
γ) να αναφερθεί το άρθρο 7 στην αρμοδιότητα (ε),
δ) να προστεθεί η αρμοδιότητα που περιγράφεται στην παρ. 4 του άρθρου 8 και η αρμοδιότητα που περιγράφεται στις παρ.5 α και β του άρθρου 10.
ε) Να αναφερθεί ότι στα Γραφεία μπορεί να μεταφέρονται συναφείς αρμοδιότητες οργανικών μονάδων που επιτελούν παρεμφερές έργο και συγχωνεύονται με τα Γραφεία αυτά.
13 παρ. 4
– Γιατί δεν ορίζεται προθεσμία εντός της οποίας θα εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα; Δεν είναι αναγκαίο να στελεχωθούν τα γραφεία νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη σύσταση του κλάδου, ενώ ο καθορισμός των τυπικών προσόντων που θα απαιτούνται είναι εύκολος, καθώς πρέπει να συναρτώνται με τις διαδικασίες της νομοθέτησης (πτυχίο Νομικής κλπ) και ενδεχομένως πρόσθετα προσόντα που θα εγγυώνται ακόμα περισσότερο την κατοχή από τα άτομα που θα ενταχθούν στον κλάδο της απαιτούμενης τεχνογνωσίας.
Η παράγραφος 4 περιλαμβάνει εξουσιοδοτική διάταξη που και πάλι δεν εφαρμόζει την υποχρέωση του άρθρου 3.2.α!