Το άρθρο 2 ν. 3448/2006 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 2
Γενικές αρχές
1. Τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα του δημοσίου τομέα διατίθενται από τη στιγμή της ανάρτησης, δημοσίευσης ή αρχικής διάθεσής τους, ελεύθερα προς περαιτέρω χρήση και αξιοποίηση για εμπορικούς ή μη εμπορικούς σκοπούς, χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε ενέργεια του ενδιαφερομένου ή πράξη της διοίκησης (αρχή της εξ ορισμού ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης της δημόσιας πληροφορίας).
2. Εφόσον είναι τεχνικώς εφικτό, τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα διατίθενται στο διαδίκτυο ως σύνολο δεδομένων ή μέσω προγραμματιστικών διεπαφών, σε ανοικτό μηχαναγνώσιμο μορφότυπο ο οποίος συμμορφώνεται σε ανοικτά πρότυπα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του παρόντος, από σταθερό σημείο απόθεσης Στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η διαδικτυακή διάθεση των εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων, απαιτείται η υποβολή αίτησης του ενδιαφερομένου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του παρόντος. Στις εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες οι δημόσιοι φορείς επιβάλλουν όρους για την περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων μέσω αδειοδότησης ή μέσω της επιβολής τελών εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 9 του παρόντος. Ο αποκλεισμός της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων επιτρέπεται αποκλειστικά στις περιπτώσεις του άρθρου 3 του παρόντος και πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς από τον φορέα που τα κατέχει.
Παρ.2: Να απαλειφθεί η φράση “εφόσον είναι τεχνικώς δυνατόν” γιατί δίνει τη δυνατότητα στις δημόσιες αρχές να παρεκκλίνουν απο το βασικό κανόνα.
Συμφωνούμε με τα σχόλια του ΟΠΙ και της ΔΕΑΜ-ΥΠΠΟΑ, και ιδίως όσον αφορά στην ανάγκη να αποφευχθεί η επιφόρτιση μουσείων και συναφών ιδρυμάτων μικρής και μεσαίας εμβέλειας με επιπλέον γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Συμφωνούμε με τα σχόλια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας.
Σχετικά με την πρώτη παράγραφο: Ιδια σχόλια με αυτά του άρθρου 1.
Σχετικά με την 2η παράγραφο:
Η επιβολή της ειδικής αιτιολόγησης στην περίπτωση της μη ανοικτής διάθεσης είναι ιδιαίτερα επαχθής για τους φορείς του Δημόσιου, συνεπάγεται ένα δυσβάστακτο φόρτο επιπλέον γραφειοκρατίας και υπερβαίνει τις ανάγκες ενσωμάτωσης της Οδηγίας. Εφόσον τίθενται σαφείς εξαιρέσεις για τον αποκλεισμό της ανοικτής διάθεσης και της περαιτέρω χρήσης των εγγράφων, η επιπλέον ειδική αιτιολόγηση εκ μέρους του δημόσιου φορέα τίθεται εκ περισσού.
Η διατύπωση της παρ. 2 του άρθρου 2 του παρόντος ουσιαστικά αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του φορέα τη διάθεση στο διαδίκτυο των δεδομένων, εγγράφων, πληροφοριών ως σύνολα δεδομένων από τη στιγμή που του αναγνωρίζει την επίκληση τεχνικών δυσχερειών. Επίσης, το γεγονός ότι σε αυτές τις περιπτώσεις «απαιτείται η υποβολή αίτησης του ενδιαφερομένου» για τη διάθεση των δεδομένων συνιστά περιορισμό της εξ’ ορισμού ανοικτότητας.
Προτείνεται η εξής διατύπωση της παρ.2 του .αρ.2.: «Τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα διατίθενται αμελλητί στο διαδίκτυο ως σύνολο δεδομένων ή μέσω προγραμματιστικών διεπαφών, σε ανοικτό μηχαναγνώσιμο μορφότυπο ο οποίος συμμορφώνεται σε ανοικτά πρότυπα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του παρόντος, από σταθερό σημείο απόθεσης. Στις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η αμελλητί διαδικτυακή διάθεση των εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων, απαιτείται από τους δημόσιους φορείς η λήψη των κατάλληλων τεχνικών και διαδικαστικών μέτρων για τη διάθεσή τους. Στις εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες οι δημόσιοι φορείς επιβάλλουν όρους για την περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων μέσω αδειοδότησης ή μέσω της επιβολής τελών εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 9 του παρόντος. Ο αποκλεισμός της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης εγγράφων, πληροφοριών ή δεδομένων επιτρέπεται αποκλειστικά στις περιπτώσεις του άρθρου 3 του παρόντος και πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς από τον φορέα που τα κατέχει.»