1. Μετά την πάροδο έτους και πάντως πριν από την παρέλευση τριετίας από τη θέση του νόμου σε ισχύ, αξιολογείται η ρύθμιση με βάση τα δεδομένα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της. Κατά την αξιολόγηση, αποτιμώνται το κόστος που απαίτησε η εφαρμογή της ρύθμισης, οι τυχόν αρνητικές επιπτώσεις ή παρεπόμενες συνέπειες που προέκυψαν από αυτήν, καθώς και το όφελος και τα εν γένει θετικά αποτελέσματα που προήλθαν από την εφαρμογή της.
2. Η αξιολόγηση διενεργείται από το Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας του οικείου Υπουργείου, η οποία, αφού λάβει υπ’ όψη τις απόψεις των καθ’ ύλη αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου, διατυπώνει τις προτάσεις βελτίωσης, τροποποίησης ή αναθεώρησης των διατάξεων του νόμου που κρίνονται αναγκαίες.
3. Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εφαρμογής της ρύθμισης, η πρόταση της νέας ρύθμισης με την συμπερίληψη σε αυτήν των τροποποιούμενων διατάξεων και η ανάλυση συνεπειών των νέων διατάξεων υποβάλλονται στο Γραφείο Καλής Νομοθέτησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
Στο τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους, τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας κάθε Υπουργείου υποβάλλουν στο Γραφείο Καλής Νομοθέτησης κατάλογο των ρυθμίσεων, οι οποίες θα αξιολογηθούν κατά το επόμενο έτος, καθώς και χρονοδιάγραμμα της αξιολόγησής τους.
Η ποιότητα των μηχανισμών διακυβέρνησης βελτιώνει την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων πολλαπλής στόχευσης σε ένα πολυπαραγοντικό οικονομικό περιβάλλον, όπως αυτό που έχει διαμορφωθεί σήμερα. Οι κυβερνητικοί μηχανισμοί των πλούσιων χωρών θα πρέπει να βελτιώνουν διαρκώς την ικανότητα να εντοπίζουν πιο γρήγορα τα μέτρα που οδήγησαν σε αδιέξοδες πολιτικές, να εκτιμούν τους παράγοντες που επέφεραν τη σχετική αστοχία και να αποφασίζουν γρήγορα τις επόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις. Η ικανότητα ανάλυσης του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο θα πρέπει να κινηθούν, ο στρατηγικός σχεδιασμός και η αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης που εξασφαλίζει πιστότερη και ταχύτερη εφαρμογή των ειλημμένων αποφάσεων, προσφέρουν το αναγκαίο συγκριτικό πλεονέκτημα στον οικονομικό ανταγωνισμό με τις χώρες χαμηλότερου εργατικού κόστους. Κατά συνέπεια, η «Κυβερνησιμότητα» είναι ένας ακόμη παραγωγικός συντελεστής στις σύγχρονες διεθνοποιημένες οικονομίες που επηρεάζει αποφασιστικά το επίπεδο της ανταγωνιστικότητας των οικονομικών μονάδων μίας χώρας. Πρόκειται για ένα συντελεστή παραγωγής που τα χαρακτηριστικά του προσιδιάζουν με αυτά της επιχειρηματικότητας. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να επενδύουν τα σύγχρονα κράτη στη διαρκή βελτίωση των μηχανισμών διακυβέρνησης.
Άρθρο 7
Ορθή ρύθμιση. Υποβάλλω τις κάτωθι προτάσεις:
α) Η αξιολόγηση αφορά μόνο νόμους. Θα μπορούσε να γίνει και για κανονιστικές πράξεις μείζονος σημασίας.
β) Δεν προβλέπονται συνέπειες αν δεν υποβληθούν οι εκθέσεις αξιολόγησης στο Γραφείο Καλής Νομοθέτησης και αν το Γραφείο αυτό έχει δικαίωμα τροποποιήσεων επί των υποβληθεισών προτάσεων.
γ) Προτείνω να τίθεται σε διαβούλευση και η έκθεση αξιολόγησης.
Το χρονικό διάστημα της τριετίας που τίθεται σαν ανώτερο όριο για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εφαρμογής νομίζω πως ενέχει τον κίνδυνο να περιπέσει η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων στη δίνη της ελληνικής αναβλητικότητας και τελικά μη εφαρμογής. Νομίζω ότι ορθότερο θα ήταν κάθε ρύθμιση να προβλέπει εξ’ αρχής συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για την αξιολόγηση που θα είναι δεσμευτικό ανεξάρτητα από πιθανές αλλαγές στην ηγεσία του κάθε υπουργείου. Τέλος πιθανόν θα είχε νόημα να τίθεται και αυτή η ίδια η αξιολόγηση σε δημόσια διαβούλευση ώστε να ακουστούν οι θέσεις των τελικών χρηστών, δηλαδή των πολιτών.
Ορθόν!