1. Κάθε σχέδιο νόμου, προσθήκη ή τροπολογία, καθώς και κανονιστική απόφαση μείζονος οικονομικής ή κοινωνικής σημασίας, συνοδεύεται από έκθεση, όπου αναλύονται οι συνέπειες των ρυθμίσεων στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Η έκθεση υποβάλλεται μαζί με το σχέδιο των διατάξεων στο κατά το άρθρο 12 προβλεπόμενο Γραφείο Καλής Νομοθέτησης.
2. Το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης γνωμοδοτεί επί της πιο πάνω έκθεσης και συνεργάζεται με τα κατά το άρθρο 12 προβλεπόμενα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων για τη βελτίωση της ποιότητας της ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων.
3. Η γνωμοδότηση του Γραφείου Καλής Νομοθέτησης επί της ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων κατατίθεται στη Βουλή μαζί με το σχέδιο νόμου και αναρτάται στον οικείο δικτυακό τόπο.
2. Άρθρο 6 «Ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων»
– Η παρ. 3 να διαμορφωθεί ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά): «3. Η γνωμοδότηση του Γραφείου Καλής Νομοθέτησης επί της ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων κατατίθεται στη Βουλή μαζί με το σχέδιο νόμου και αναρτάται στον οικείο δικτυακό τόπο, ο οποίος πρέπει να συμμορφώνονται με το πρότυπο Web Content Accessibility Guidelines (Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού) στην εκάστοτε ισχύουσα έκδοση, και σε επίπεδο προσβασιμότητας τουλάχιστον «ΑΑ» ή με άλλο πρότυπο ηλεκτρονικής προσβασιμότητας που ορίζεται από κείμενη νομοθεσία και διασφαλίζει αντίστοιχη ή υψηλότερη ποιότητα πρόσβασης των πολιτών με αναπηρία στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, εφαρμογές πληροφορικής και ψηφιακά έγγραφα».
Άρθρο 6
Είναι αναγκαία η τήρησης της διατάξης αυτής από τους αρμόδιους φορείς, ώστε να εφαρμόζονται στην πράξη οι νόμοι και οι κανονιστικές αποφάσεις.
α) Θεωρώ ότι πρέπει να αναφερθεί με ποια κριτήρια θα αποφασίζεται αν κάποια κανονιστική απόφαση είναι μείζονος οικονομικής ή κοινωνικής σημασίας και αν θα εισηγείται επ’ αυτού κάποιος φορέας.
β) Πρέπει να μελετηθεί το άρθρο αυτό σε συνδυασμό με το άρθρο 13, γιατί ενώ στην παρ. 2 του άρθρου 6 αναφέρεται ότι το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης γνωμοδοτεί επί των εκθέσεων, στο άρθρο 13 αναφέρεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις συντάσσει τις εκθέσεις ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων.
γ) Υπάρχει αντίφαση μεταξύ του άρθρου 6 όπου αναφέρεται ότι το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης γνωμοδοτεί επί της έκθεσης, και του άρθρου 13 παρ.2β, όπου ορίζεται ότι το Γραφείο αυτό μπορεί να προβαίνει σε διορθωτικές παρεμβάσεις επί των εκθέσεων. Πρέπει να αρθεί η αντίφαση αυτή και να διευκρινισθεί αν το Γραφείο παρέχει απλή γνώμη ή έχει δικαίωμα διορθωτικών παρεμβάσεων επί των εκθέσεων.
δ) Δεν είναι σαφές αν θα δημοσιεύεται η γνωμοδότηση επί των εκθέσεων ανάλυσης συνεπειών, όταν αυτές αφορούν κανονιστικές πράξεις μείζονος σημασίας. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνει αυτό.
ε) Η σύνταξη μίας έκθεσης ανάλυσης συνεπειών ρυθμίσεων, όπως έχει αποδείξει η διεθνής εμπειρία, είναι αρκετά δύσκολη. Προκειμένου, λοιπόν, η έκθεση αυτή να μην αποτελεί ένα έγγραφο που θα αγνοείται από τους φορείς που συμμετέχουν στη νομοθετική παραγωγή, θα πρέπει να συντάσσεται αρχικά όταν διαμορφώνεται το σχέδιο νόμου, και βέβαια, σύμφωνα με σαφείς οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές που δίνονται από το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης στο οποίο πρέπει να μετέχουν μέλη με την απαραίτητη τεχνογνωσία, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους αρμόδιους υπαλλήλους να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα εργαλεία και μηχανισμούς που θα τους επιτρέψει να υπολογίσουν με ακρίβεια και εγκυρότητα τις συνέπειες των ρυθμίσεων. Το ίδιο ισχύει όσον αφορά τις αιτιολογικές εκθέσεις, οι οποίες προσωπικά ελάχιστες φορές με έχουν βοηθήσει να διαγνώσω τη βούληση του νομοθέτη, προκειμένου να ερμηνεύσω ασαφείς διατάξεις.
Πολύ καλό το σκεπτικό των ρυθμίσεων.
Στην πρώτη παράγραφο θα προσέθετα τα εξής: «… κατά το Πρότυπο Σχέδιο Ανάλυσης που έχει συντάξει το Γραφείο. Η ανάλυση παρουσιάζει με σαφήνεια όλες τις παραδοχές και καταλήγει σε ποσοτική αποτίμηση του κόστους σε σχέση με το όφελος της ρύθμισης για τους πολίτες και επιχειρήσεις. Η επιτελική σύνοψη της ανάλυσης με ποσοτικά δεδομένα δημοσιεύεται.»
Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή αυτού του μέτρου θα πρότεινα το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης να συντάξει εντός Χ μηνών σχέδιο ανάλυσης (με συγκεκριμένη δομή και πίνακα περιεχομένων) που υποχρεωτικά ακολουθείται. Αλλιώς το περιεχόμενο των αναλύσεων κινδυνεύει να πλατειάζει και να στερείται ουσίας.