Άρθρο 18 Διαδικασία κωδικοποίησης της νομοθεσίας
- Το επιμέρους νομικό πεδίο της κωδικοποίησης καθορίζεται με διάταξη νόμου, μετά από σχετική εισήγηση της ΚΕΚΗΝ προς τον καθ’ ύλη αρμόδιο Υπουργό.
- Ο Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης μπορεί να εισηγείται στον καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό την εκτέλεση έργων κωδικοποίησης σύμφωνα με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Τα προσχέδια κωδίκων των ως άνω αναφερόμενων έργων, υποβάλλονται στην ΚΕΚΗΝ η οποία γνωμοδοτεί επ’ αυτών και μετά από σχετική επεξεργασία, τα υποβάλλει ως σχέδια Κωδίκων προς τον Γενικό Γραμματέα της Κυβέρνησης και τον καθ’ ύλη αρμόδιο Υπουργό.
- Το περιεχόμενο των Κωδίκων κυρώνεται καταρχήν με τη διαδικασία του άρθρου 76 παρ. 6 του Συντάγματος, πλην του μέρους με το οποίο τυχόν καταργούνται ή τροποποιούνται ισχύουσες διατάξεις νόμου, για το οποίο θα πρέπει να προηγηθεί η συνήθης κοινοβουλευτική διαδικασία. Η κωδικοποίηση αμιγώς κανονιστικών διατάξεων γίνεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των κατά περίπτωση αρμοδίων Υπουργών.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 18 Διαδικασία κωδικοποίησης της νομοθεσίας
Άρθρο 18
α) Η διαδικασία και τα όργανα για την υλοποίηση των μέσων καλής νομοθέτησης κατά το σχεδιασμό των ρυθμίσεων, προβλέπονται στα αντίστοιχα άρθρα (6 έως 9) σε συνδυασμό με το άρθρο 13 για τα μέσα της Ανάλυσης Συνεπειών Ρυθμίσεων, της Αξιολόγησης Αποτελεσμάτων Εφαρμογής, της Διαβούλευσης και της Απλούστευσης. Οπότε, θεωρώ ορθότερο νομοτεχνικά διαδικασίες και όργανα να περιγράφονται στα αντίστοιχα άρθρα και για τα υπόλοιπα μέσα της καλής νομοθέτησης: την αναμόρφωση (για την οποία θεωρώ, όπως προαναφέρθηκε, ότι πρέπει να υπάρξει ξεχωριστό άρθρο) και την κωδικοποίηση (δηλαδή το περιεχόμενο του άρθρου 18 να μεταφερθεί στο άρθρο 10).
β) Όσον αφορά τις κανονιστικές πράξεις, δεν διευκρινίζεται αν στη διαδικασία κωδικοποίησης εμπλέκονται τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και η ΚΕΚΗΝ.
γ) Δεν διευκρινίζεται ποιοι αναλαμβάνουν τη σύνταξη προσχεδίων κωδίκων (καθ’ ύλην αρμόδιες Διευθύνσεις ή Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας).
δ) Ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός και η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης έχουν δικαίωμα τροποποίησης των σχεδίων κωδίκων που τους υποβάλλονται από την ΚΕΚΗΝ;
ε) Αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρου 18 ότι όσον αφορά το μέρος των κωδίκων με το οποίο τυχόν καταργούνται ή τροποποιούνται ισχύουσες διατάξεις, εφαρμόζεται η συνήθης κοινοβουλευτική διαδικασία, αλλά με την κωδικοποίηση δεν τροποποιούνται ούτε καταργούνται διατάξεις (μόνο εκείνες που έχουν καταργηθεί σιωπηρά). Η ΚΕΚΗΝ, εάν περιλαμβάνονται εκ παραδρομής τέτοιες ρυθμίσεις στα προσχέδια κωδίκων, δεν θα τις διαγράφει;
Η Κωδικοποίηση θα πρέπει να γίνεται διαδικτυακά σε σελίδες wiki.
Έτσι μπορεί κάποιος να ανατρέξει σε προηγούμενες εκδόσεις (υπάρχει δηλαδή ιστορικότητα) και επιτρέπεται η διαδύσενση μεταξύ των νόμων.
Είναι η δεύτερη φορά που γράφω για το θέμα, η πρώτη επί Χ. Παμπούκη σε αντίστοιχη πρωτοβουλία!
Κύριοι, θεωρώ ότι είναι απλό. Οι όποιες τροποποίησεις νόμων θέλουν εισαχθούν για συγκεκριμένο πεδίο δράσης της διοίκησης (π.χ. ΑΕΙ, Φορολογία, Εταιρικό δίκαιο κ.λ.π.) θα πρέπει να συνοδεύονται από ολική επανέκδοση του νόμου με συμπερίληψη των όποιων αλλαγών ώστε να μην οδηγούμαστε σε κωδικοποιήσεις επί κωδικοποιήσεων! Με τα σημερινά ηλεκτρονικά μέσα, το κόστος θα είναι μηδενικό και ο πολίτης θα έχει μία και μοναδική αναφορά νόμου για οιοδήποτε συγκεκριμένο θέμα τον απασχολεί τη δεομένη χρονική στιγμή!
Σε γενικές γραμμές το νομοσχέδιο αυτό κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δυστυχώς δεν ανατρέπει τη λειτουργία του σύνθετου και πολυδαίδαλου νομοθετικού πλαισίου.
Ένας νέος νόμος κατά την προσωπική μου άποψη θα πρέπει να είναι πλήρης και αυτόνομος, να μην παραπέμπει δηλαδή σε άλλους νόμους ή Προεδρικά Διατάγματα ή Υπουργικές Αποφάσεις. Αυτό γίνεται δυστυχώς σχεδόν σε όλα τα νομοθετήματα.
Αυτό θα συμβάλει στην απλότητα και σαφήνεια του κειμένου, αλλά και θα μειώσει την πιθανότητα ύπαρξης των γνωστών «νομοθετικών παραθύρων».
Επιθυμώ διακαώς να δω ένα νέο πλήρη νόμο που να μην αναφέρει «Με το παρών καταργείται κάθε προηγούμενη διάταξη αντίθετη με τις διατάξεις του παρόντος», επιτρέποντας έτσι σε κάθε μέλος της δημόσιας διοίκησης που καλείται να εφαρμόσει ένα νόμο να ερμηνεύει κατά βούληση ή κατά την προσωπική του άποψη ποια διάταξη κρίνεται αντίθετη….
Επίσης επιθυμώ να δω να υλοποιείται αυτό που οι ίδιοι, ως εκλεγμένοι από εμάς νέα κυβέρνηση, είχατε εξαγγείλει σχετικά με τη νομοθετική εργασία της Βουλής:
«Δεν θα κατατίθενται τροπολογίες νομοσχεδίων σε νομοσχέδια άλλων Υπουργείων».
Πιστεύω σε αυτό και στις προσπάθειες για αλλαγή που γίνονται και δεν θα ήθελα να απογοητευτώ.
Καλό θα ήταν να προβλεφτεί στο νέο νόμο οτι από δω κα πέρα οταν πρόκειται να γίνει μια νομοθετική ρύθμιση από τη βουλή να φτιάχνεται εκ νεου ένας νόμος (που να καταργεί όλους τους προηγούμενους) και όχι μια ρύθμιση που να παραπέμπει σε δέκα νόμους και απλά να κάνει τροποποιήσεις. Έτσι θα μειωθεί η πολυνομία, τα παραθυράκια και ο απλός πολίτης θα μπορεί να κατανοεί ένα νόμο χωρίς να χρειάζεται να απευθύνεται σε δικηγόρους.