Open Government Partnership Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σίγουρα η δημόσια διοίκηση χρειάζεται σημαντική βελτίωση, ώστε να είναι αποδοτικότερη,δηλαδή να παράγονται περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.Για να επιτευχθεί, όμως, αυτός ο στόχος,πρέπει η δημόσια διοίκηση να αντιμετωπιστεί (ως προς την οργάνωση και την αξιοποίηση των υλικών μέσων και του ανθρώπινου δυναμικού) ως μια μεγάλη επιχείρηση.Αυτό σημαίνει:Α)Διόρθωση των οργανογραμμάτων των φορέων,ώστε να αποτελούνται από Τμήματα και Διευθύνσεις που είναι πράγματι απαραίτητες για την παραγωγή των υπηρεσιών με τα οποία είναι επιφορτισμένοι(Μέχρι το πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις που δημιουργούνταν υπηρεσιακές μονάδες για να τοποθετηθούν προϊστάμενοι συγκεκριμένοι υπάλληλοι.)Β)Σαφής προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων κάθε υπηρεσιακής μονάδας και προσεκτική επιλογή των υπαλλήλων που θα τη στελεχώνουν,ώστε να είναι κατάλληλοι για την εργασία που τους ανατίθεται,δηλαδή να είναι ο κατάλληλος υπάλληλος στην κατάλληλη θέση.(Μέχρι σήμερα υπάρχουν περιπτώσεις υπαλλήλων με πολλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που είναι τοποθετημένοι σε θέσεις στις οποίες θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν και υπάλληλοι με λιγότερα προσόντα και υπαλλήλων που είναι τοποθετημένοι σε θέσεις για τις οποίες δεν έχουν τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα,με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν και να κάνουν λάθος χειρισμούς,που οδηγούν σε μια αλυσίδα προβλημάτων στις εργασίες ολόκληρης της υπηρεσίας και στην ταλαιπωρία των υπαλλήλων με τους οποίους συνεργάζονται και των πολιτών οι οποίοι πρέπει να εξυπηρετηθούν.Γ)Γενικά, πρέπει να υπάρξει αξιοκρατία στη δημόσια διοίκηση,κάτι που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ούτε στον ελάχιστο βαθμό.Μέχρι σήμερα η εξέλιξη του δημόσιου υπαλλήλου εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τους πολιτικούς προϊσταμένους του, αφού οι πολιτικοί προϊστάμενοι άμεσα ή έμμεσα έχουν τη δυνατότητα να παρέμβουν στα υπηρεσιακά του ζητήματα. Υπάρχουν υπάλληλοι που δεν καλοί,αλλά έχουν την υποστήριξη του πολιτικού προϊσταμένου,οπότε αξιολογούνται αναγκαστικά ως πολύ καλοί από τον υπηρεσιακό προϊστάμενο(διαφορετικά δε θα έχει την εύνοια του πολτικού προϊσταμένου,που σε πολλές περιπτώσεις,άμεσα τον έχει ορίσει ο ίδιος προϊστάμενο.)Υπάρχουν καλοί υπάλληλοι που υποβαθμίζονται και αξιολογούνται ως κακοί,αν δεν έχοουν την εύνοια του πολιτικού προϊσταμένου και συμπέσει να έχει κάποιο προσωπικό λόγο να τους ζημιώσει ο υπηρεσιακός προϊστάμενος.Βασικά, ο τρόπος αξιολόγησης που ισχύει σήμερα είναι απόλυτα υποκειμενικός και άδικος.Εγώ προτείνω να μην παίξουν καθόλου ρόλο οι εκθέσεις αξιολόγησης που έχουν γίνει ως τώρα(Ο προϊστάμενος αξιολογούσε με άριστα όποιον φοβόταν,όποιον συμπαθούσε ή αυτόν από τον οποίο είχε κάποιο συμφέρον,έστω κι αν ήταν κακός υπάλληλος, και αξιολογούσε με 7 ή 6 αυτόν τον οποίο αντιπαθούσε και παράλληλα δε φοβόταν και δεν είχε συμφέρον από αυτόν,ακόμη κι αν ήταν πολύ καλός υπάλληλος).Να αξιολογηθούν οι δημόσιοι υπάλληλοι με γραπτές εξετάσεις,αλλά υπό συνθήκες που θα διασφαλίζουν πως θα είναι αδιάβλητες και θα επιτρέψουν να αποδώσει ο καθένας ανάλογα με τις πραγματικές του δυνατότητες.Δ)Να γίνονται με ορθολογικό τρόπο οι λειτουργικές δαπάνες.Γράφοντας λειτουργικές δαπάνες εννοώ και τις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, που στην περίπτωση των δημόσιων υπηρεσιών είναι ο βασικός παραγωγικός συντελεστής.(Τη στιγμή που περικόπτονται βασικές αποδοχές-δώρα και επιδόματα- και υπάρχει σκέψη να απολυθούν δημόσιοι υπάλληλοι,για να γίνει μείωση των δημόσιων δαπανών, υπάρχουν δημόσιοι υπάλληλοι που πληρώνονται για υπερωρίες και για μετακινήσεις εκτός έδρας που δεν τις πραγματοποιούν,ενώ αυτοί που κάνουν πράγματι υπερωρίες δεν τις πληρώνονται και δεν υπάρχει κανένας λόγος να πληρώνονται οι εκτός έδρας μετακινήσεις,ακόμη και όσες πραγματοποιούνται,αφού δε γίνονται με έξοδα του υπαλλήλου και είναι εντός του ωραρίου εργασίας.)