Αρχική Κινηματογραφική ΤέχνηΆρθρο 10 ΣκοποίΣχόλιο του χρήστη EΝΩΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ | 3 Νοεμβρίου 2010, 07:40
Υπουργείο Τουρισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
΄Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδος ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Ενίσχυση της συγγραφής σεναρίων σημαίνει κυρίως δύο πράγματα: α) αναγνώριση της αποφασιστικής σημασίας του σεναρίου στη δημιουργία μιας ταινίας και άρα αντιμετώπιση του σεναριογράφου ως επαγγελματία, και β) αναγνώριση της ανυπαρξίας εκπαίδευσης και επιδίωξη της επιμόρφωσής του με κάθε τρόπο. ΑNAΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (Screenwriting and Development) Ο καλύτερος τρόπος για να ενισχυθεί ο σεναριογράφος και να αναπτυχθεί η δημιουργικότητα είναι η ενίσχυση του δημιουργού/δημιουργικότητας (creative model) και όχι η ενίσχυση του παραγωγού/παραγωγικότητας (industrial model). To μοντέλο ενίσχυσης του παραγωγού ήδη εφαρμόστηκε και δεν απέδωσε τα αναμενόμενα: οι απαιτήσεις για κέρδος και ταχύτητα του παραγωγού είναι αντικρουόμενες με τις ανάγκες του δημιουργού για ελευθερία και προσωπικό έλεγχο στο ευαίσθητο και κρίσιμο στάδιο της δημιουργικής γραφής. Η θεραπεία που επιλέχτηκε σε χώρες με «ζωντανή» κινηματογραφία (βλ. Δανία) ήταν το να δοθεί έμφαση στο στάδιο του development, και όχι στο στάδιο της παραγωγής (δηλ. της υλοποίησης). Η λογική που ακολουθήθηκε ήταν: αναπτύσσουμε εκατό ενδιαφέροντα projects για να υλοποιήσουμε δέκα απ’ αυτά –τα καλύτερα. Η ανάπτυξη πολλών projects θα έχει ως παράπλευρη συνέπεια την επανεμφάνιση των σεναριογράφων στην κινηματογραφία μας. Έμφαση στο στάδιο του development σημαίνει κυρίως δύο πράγματα: α) ουσιαστική υποστήριξη της συγγραφής σεναρίων και β) ουσιαστική υποστήριξη της διερεύνησης παραγωγής, των δυνατοτήτων εντέλει ενός σεναρίου να δώσει μια καλή ταινία. Αυτό προϋποθέτει πως αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα αλλαγής προσανατολισμού της εγχώριας κινηματογραφίας: από τον σκηνοθετοκεντρικό κινηματογράφο περνάμε σε έναν κινηματογράφο που βασίζεται στην αγαστή συνύπαρξη της δημιουργικής τριάδας σεναριογράφος-σκηνοθέτης-παραγωγός. Έτσι το μοντέλο που προτείνουμε είναι η απευθείας ενίσχυση του δημιουργού σεναριογράφου, μέσα από ενισχυμένα και πολυεπίπεδα προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης του σεναρίου (development). {Τέτοια προγράμματα εφαρμόζονται ήδη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες με επιτυχία (βλ. Γερμανία, Αγγλία, Ιρλανδία, Δανία κ.ά.). Αντίστοιχα, στις ΗΠΑ ο σεναριογράφος αμοίβεται 4-5 φορές περισσότερο από τον ευρωπαίο συνάδελφο του και για κάθε μια ταινία που παράγεται, χρηματοδοτείται η ανάπτυξη (development) δέκα σεναρίων, 10:1} Τα προγράμματα ανάπτυξης σεναρίων (development) είναι πολλαπλά και πολυεπίπεδα, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές κάθε φορά ανάγκες της σεναριακής γραφής (πχ. προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης από την ιδέα στο treatment ή την πρώτη γραφή – προγράμματα χρηματοδότησης ανάπτυξης τελικού σεναρίου από treatment κ.ό.κ.) με ανάλογες χρηματοδοτήσεις ανά περίπτωση. Στα προγράμματα development οι προτάσεις γίνονται απευθείας από τους επαγγελματίες σεναριογράφους – κρίνονται και υποστηρίζονται (κατά κύριο λόγο) από σεναριογράφους – η χρηματοδότηση πηγαίνει απευθείας στους σεναριογράφους. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ O δρόμος για τα παραπάνω περνάει κατεξοχήν μέσω της χρηματοδότησης της σεναριακής ανάπτυξης (development). Τον ρόλο αυτόν οφείλει να τον αναλάβει, κατά κύριο λόγο, το Ινστιτούτο Σεναρίου (ως το καθ’ύλην αρμόδιο) που θα καταρτίζει πολυεπίπεδα προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης του σεναρίου (πχ. προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης από την ιδέα στο treatment ή την πρώτη γραφή – προγράμματα χρηματοδότησης ανάπτυξης τελικού σεναρίου από treatment κ.ό.κ.). Η αναλογία χρηματοδοτουμένων σεναρίων προς χρηματοδοτούμενες ταινίες οφείλει να είναι τουλάχιστον της τάξεως 3:1 , ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός της χρηματοδότησης των σεναρίων, τουλάχιστον το 10% του συνολικού προϋπολογισμού που διατίθεται για την παραγωγή ταινιών. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Άρθρο Ιδρυση Ιδρύεται "Ελληνικό Ινστιτούτο Σεναρίου" το οποίο αποτελεί ανώνυμη εταιρεία που ανήκει εξολοκλήρου στο Κράτος, με διάρκεια δέκα (10) ετών, διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτονομία, και λειτουργεί για το δημόσιο συμφέρον σύμφωνα με όπως κανόνες όπως ιδιωτικής οικονομίας και υπό κρατική εποπτεία, όπως προβλέπεται από τον νόμο και το καταστατικό του. Άρθρο Σκοπός Οι σκοποί του "Ελληνικού Ινστιτούτο Σεναρίου" είναι (α) Η ανάδειξη και η προαγωγή της κινηματογραφικής δραματουργίας ως ενός από τους σημαντικότερους πόλους ανάπτυξης της εγχώριας κινηματογραφίας. (β) Η επιμόρφωση των επαγγελματιών του χώρου σε όλα τα θέματα που άπτονται της κινηματογραφικής δραματουργίας και η παροχή υποτροφιών. (γ) Η συγκέντρωση και παροχή πληροφοριών γύρω από το θέμα του σεναρίου, καθώς και η δημιουργία βάσεων δεδομένων. (δ) Η οικονομική ενίσχυση και η δημιουργική συνεργασία για τη συγγραφή σεναρίων σε όλα της τα στάδια (ιδέα, περίληψη, γραφή, διόρθωση (editing) και αξιολόγηση), καθώς και την μετάφρασή τους. (ε) Η συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ανεξάρτητους παραγωγούς, για τη βελτίωση των προτεινόμενων σεναρίων (στ) Η απευθείας ενίσχυση του σεναριογράφου μέσα από πολυεπίπεδα προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης του σεναρίου (development). Για την πραγματοποίηση και επίτευξη των σκοπών του, πρέπει να ασκούνται από το "Ελληνικό Ινστιτούτο Σεναρίου" οι ακόλουθες δραστηριότητες: (α) να οργανώνει σεμινάρια, διαλέξεις και εργαστήρια για επαγγελματίες με θέματα που αφορούν στο σενάριο και στην συγγραφή σεναρίου όπως ενδεικτικά: Ιστορία Δραματουργίας, Εξέλιξη Κινηματογραφικής Δραματουργίας, Ανάλυση Κλασσικής Δομής, Εναλλακτικές Δομές και Αφήγηση, Κινηματογραφικά Γένη, Δομή Οπτικοακουστικού Έργου στις Νέες Τεχνολογίες, Κριτική Ανάγνωση Σεναρίου, Μεταγραφή Λογοτεχνικού Έργου σε Σενάριο. (β) να οργανώνει εκδηλώσεις για το ευρύ κοινό όπως προβολές ταινιών και αφιερώματα με βάση το σενάριο και διαλέξεις. (γ) να επιμελείται μεταφράσεις και εκδόσεις. (δ) να δημιουργήσει εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό ιστότοπο. (ε) να αξιολογεί, να χρηματοδοτεί και να επιδοτεί την ανάπτυξη και τη συγγραφή σεναρίων, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας ανάπτυξής τους (development) (στ) να προκηρύσσει υποτροφίες . (ζ) να επικουρείται την επανασυγγραφή και βελτίωση σεναρίων που παραπέμπονται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου . (η) να συνεργάζεται με επαγγελματίες, παραγωγούς, σκηνοθέτες και σεναριογράφους, για την βελτίωση των σεναρίων (script editing) σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας. Άρθρο Ανάπτυξη (development) α. Καθιερώνεται η χρηματοδότηση της σεναριακής ανάπτυξης (development) με την απευθείας ενίσχυση του δημιουργού σεναριογράφου, μέσα από πολυεπίπεδα προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης του σεναρίου, έτσι όπως τα καταρτίζει το Ινστιτούτο (πχ. προγράμματα χρηματοδότησης της ανάπτυξης από την ιδέα στο treatment ή την πρώτη γραφή – προγράμματα χρηματοδότησης ανάπτυξης τελικού σεναρίου από treatment κ.ό.κ.). β. Οι προτάσεις προς το Ινστιτούτο γίνονται απευθείας από τους επαγγελματίες σεναριογράφους, κρίνονται και υποστηρίζονται (κατά κύριο λόγο) από σεναριογράφους και η χρηματοδότηση γίνεται απευθείας στους σεναριογράφους. γ. Τα σενάρια που έχουν περάσει από προγράμματα ανάπτυξης και επεξεργασίας του Ινστιτούτου τυγχάνουν επιπλέον σημαντικής μοριοδότησης στα προγράμματα παραγωγής του ΕΚΚ. δ. Η αναλογία χρηματοδοτουμένων σεναρίων από το Ινστιτούτο προς χρηματοδοτούμενες ταινίες από το ΕΚΚ οφείλει να είναι τουλάχιστον της τάξεως 3:1, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός της χρηματοδότησης των σεναρίων, τουλάχιστον το 10% του συνολικού προϋπολογισμού που διατίθεται για την παραγωγή ταινιών. Άρθρο Πόροι Το Ινστιτούτο διαθέτει σταθερούς πόρους που αντιστοιχούν στο 10% επί των συνολικώς δαπανωμένων από το κράτος για την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή. Οι πόροι αυτοί προέρχονται: α) από τον Κρατικό Προϋπολογισμό β) από το ποσοστό του Ειδικού Φόρου που αναλύεται ως εξής: ι.Το 10% του υπόλοιπου ποσού από τον ειδικό φόρο που εισπράττεται από τα κινηματογραφικά εισιτήρια. ιι.το 17% του ειδικού φόρου Ψηφιακών Μέσων γ) Ενισχύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς, επιχορηγήσεις δημόσιων ή μη φορέων και οργανισμών καθώς και κάθε έσοδο από κρατικές επιχορηγήσεις και κάθε έσοδο που προκύπτει από την εκμετάλλευση σεναρίων, την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και την εκμετάλλευση των περιουσιακών του στοιχείων ή παρέχεται από ελευθεριότητα. δ) Ιδιωτικές χορηγίες, φοροαπαλλασσόμενες, βάση του σχετικού νόμου περί κινήτρων. ε) Κάθε άλλη νόμιμη πηγή εσόδων. Άρθρο Διοίκηση Το Διοικητικό Συμβούλιο του "Ελληνικού Ινστιτούτο Σεναρίου" αποτελείται από πέντε μέλη αναγνωρισμένου κύρους και σημαντικής καλλιτεχνικής συμβολής στο χώρο του ελληνικού ή παγκόσμιου κινηματογράφου, τα οποία διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, μετά από σχετική εισήγηση του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογραφίας. Το Διοικητικό Συμβούλιο εκλέγει έναν Διευθυντή, με αναγνωρισμένη διεθνή δραστηριότητα και εμπειρία που άπτεται των σκοπών του Ινστιτούτου. Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου είναι υποχρεωτικώς και μέλος του ΔΣ του ΕΚΚ. Ο Διευθυντής και η απόλυτη πλειοψηφία του ΔΣ του Ινστιτούτου πρέπει υποχρεωτικά να είναι «επαγγελματίες σεναριογράφοι» (ήτοι, είτε μέλη της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος είτε σεναριογράφοι που έχουν συγγράψει τουλάχιστον δύο ταινίες μεγάλου μήκους, χωρίς να τις έχουν σκηνοθετήσει οι ίδιοι)