• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλης Μαντάς' | 4 Μαρτίου 2020, 18:30

    Με τον παρόν άρθρο παύει πλέον η δυνατότητα των τουριστικών γραφείων να παρέχουν την υπηρεσία μίσθωσης ΕΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό καθώς αυτή θα παρέχεται αποκλειστικά από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων (και εταιρείες, συνεταιρισμούς ΕΔΧ). Με το άρθρο 64, μεταβατικές διατάξεις, παράγραφος 4, δίνεται η δυνατότητα στα υφιστάμενα αδειοδοτημένα τουριστικά γραφεία να συνεχίσουν να παρέχουν αυτήν την υπηρεσία. Παράλληλα, με την παράγραφο 5, άρθρο 58, φαίνεται ότι τα τουριστικά γραφεία που χρησιμοποιούν ΕΙΧ αυτοκίνητα με οδηγό για την εξυπηρέτηση πελατών τους στο πλαίσιο οργανωμένου ταξιδιού (ελάχιστης διάρκειας 24 ωρών) θα το κάνουν με οχήματα που θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για το σκοπό αυτό. Τέλος, για να έχει τη δυνατότητα μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων να παρέχει και την υπηρεσία της ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό θα πρέπει να έχει κατά ελάχιστο στην κατοχή της 2 αυτοκίνητα και να έχει δηλώσει στην αρμόδια ΠΥΤ εκ των προτέρων ποιο αυτοκίνητο διατίθεται, αποκλειστικά και μόνο, για ποια υπηρεσία, δηλαδή με και χωρίς οδηγό. (Αυτό είναι η ισχύουσα ρύθμιση από άλλους νόμους και ερμηνείες των ΠΥΤ). Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα και παρατείνει τον, κατά γενική ομολογία, δαιδαλώδη χαρακτήρα του νομικού πλαισίου που συναντάμε σχεδόν παντού στο Ελληνικό κράτος και δυσκολεύεται, ως αποτρέπεται, η μικρή επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα. Για παράδειγμα, μικρό τουριστικό γραφείο που είχε ένα αυτοκίνητο και το χρησιμοποιούσε είτε για την εξυπηρέτηση των πελατών του στο πλαίσιο πακέτου είτε το μίσθωνε σε πελάτες που ήθελαν μόνο αυτήν την υπηρεσία ή σε άλλα τουριστικά γραφεία προκειμένου να καλύψουν μια αυξημένη ζήτηση πλέον δεν θα μπορεί να το κάνει. Θα έχει ένα αυτοκίνητο δηλωμένο για μια μόνο δραστηριότητα με αποτέλεσμα την μη βέλτιστη χρήση του εξοπλισμού (δλδ κεφαλαίου) και την υποχρεωτική προσφυγή σε άλλες εταιρείες προκειμένου να εξυπηρετήσει την πολύπλευρη ζήτηση που αντιμετωπίζει με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους και τη μείωση της ανταγωνιστικότητας. Την ίδια στιγμή ένα μεγαλύτερο τουριστικό γραφείο που είχε τη δυνατότητα να έχει πάνω από ένα αυτοκίνητο, θα συνεχίσει μεν να προσφέρει και τις δύο υπηρεσίες από μια όμως λιγότερο ανταγωνιστική θέση καθώς θα πρέπει να δηλώσει για ποια χρήση είναι το κάθε όχημα και δεν θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει με βέλτιστο τρόπο και σύμφωνα με τη ζήτηση που αντιμετωπίζει το διαθέσιμο εξοπλισμό του. Επιπρόσθετα, από ισχύος της παρούσας διάταξης, ένα νεοϊδρυθέν τουριστικό γραφείο θα παραμείνει διαρκώς με ανταγωνιστικό έλλειμμα ως προς τα προηγούμενα καθώς δεν θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες με τα παλαιότερα (μίσθωση ΕΙΧ με οδηγό). Αν τώρα κάποιο τουριστικό γραφείο θελήσει να κάνει διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του, είτε με παύση είτε με συνέχιση τη δραστηριότητας του γραφείου καθεαυτού, θα πρέπει να ιδρύσει εκ νέου και γραφείο ενοικίασης αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως κύριο εμπόδιο εισόδου την προϋπόθεση απόκτησης 2 αυτοκινήτων (ενώ ως γραφείο είχε 1 αυτοκίνητο) και την κατά δήλωση αποκλειστική χρήση του καθενός αυτοκινήτου, το ένα ως ενοικιαζόμενο χωρίς οδηγό και το άλλο με οδηγό. Προκύπτει δηλαδή και εδώ το πρόβλημα της μη βέλτιστης χρήσης των πόρων της μικρής επιχείρησης, της μείωσης της ανταγωνιστικότητας, της αύξησης του κόστους όπου σε συνδυασμό και με τον ευάλωτο χαρακτήρα που έχουν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις θα είναι σαφώς σε μειονεκτικότερη θέση σε σχέση με τις μεγάλες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα τη σχεδόν βέβαιη αδυναμία λειτουργίας της μικρής επιχείρησης μεσομακροπρόθεσμα. Η αδυναμία εύκολης εισόδου νέων παικτών και η a priori μη ορθολογική λειτουργία των πολύ μικρών επιχειρήσεων οδηγεί σε κλάδους που νέμονται από ελάχιστες πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Στην παρούσα φάση όπου ζητούμενο για την εθνική οικονομία και για τα επόμενα χρόνια είναι οι μέγιστοι δυνατοί ρυθμοί ανάπτυξης, η σημαντική μείωση της ανεργίας, και η παροχή υψηλού επιπέδου τουριστικών υπηρεσιών, εκτιμώ πως οι ρυθμίσεις του άρθρου 58 και του 64.δ όπως έχουν προταθεί θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Προτείνω λοιπόν, να γίνει πλήρης διαχωρισμός της δραστηριότητας της ενοικίασης ΕΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό από τη δραστηριότητα του τουριστικού γραφείου (αυτό φαίνεται να είναι και το σημαντικότερο αίτημα της συνδικαλιστικής ηγεσίας των τουρισικών γραφείων). Τα υπάρχοντα τουριστικά γραφεία που παρέχουν αυτήν την υπηρεσία και έχουν σχετική "άδεια μίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό" αυτοδίκαια και αυτομάτως να παίρνουν την "άδεια" γραφείου ενοικίασης αυτοκινήτων εκτός και αν δεν το επιθυμούν. Τη δραστηριότητα του τουριστικού γραφείου καθεαυτού αν θέλουν την συνεχίζουν ή την παύουν. Τα γραφεία ενοικίασης αυτοκίνητων να μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς ποσοτικό περιορισμό πλήθους αυτοκινήτων (όπως ισχύει ήδη σήμερα για την ενοικίαση χωρίς οδηγό) οπότε θα μπορούν να λειτουργούν ως τέτοια και με ένα μόνο αυτοκίνητο στην κατοχή τους και να μπορούν ελεύθερα να το διαθέτουν για ενοικίαση με ή χωρίς οδηγό αναλόγως τη ζήτηση που έχουν. Το ίδιο να ισχύει και για παραπάνω από ένα αυτοκίνητα. Αν υποτεθεί ότι θα έπρεπε να μπει ένας περιορισμός, αυτός θα έπρεπε να ήταν προς όφελος των μικρών επιχειρήσεων, ώστε αν μια εταιρεία έχει στην κατοχή της πάνω από 20 αυτοκίνητα, για παράδειγμα, τότε και μόνο να δηλώνει για τα επιπλέον σε ποια δραστηριότητα θα ενταχθούν αποκλειστικά. Τέλος, είναι αναγκαίο, και επιτακτικό ενόψει της νέας τουριστικής περιόδου, να γίνει μια σαφής κωδικοποίηση και τυποποίηση των απαιτούμενων στοιχείων που πρέπει να υπάρχουν είτε στο αυτοκίνητο είτε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ανάρτησης των συμβάσεων με καθολικό και ομοιογενή τρόπο για όλους (templates) ώστε ο κάθε επαγγελματίας να γνωρίζει τι ακριβώς πρέπει να κάνει ώστε να είναι απολύτως νόμιμος και το κάθε αρμόδιο όργανο ελέγχου να ζητά τα ίδια και προβλεπόμενα στοιχεία χωρίς να παρατηρούνται διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ερμηνεία και τις διαθέσεις του κάθε κλιμακίου ελέγχου. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και την προσοχή σας.