Αρχική Ανάπτυξη καταδυτικού τουρισμού, ρυθμίσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, ρυθμίσεις για κολυμβητικές δεξαμενές εντός τουριστικών καταλυμάτων, σήμα πιστοποίησης glamping και λοιπές διατάξειςΆρθρο 14 Τροποποίηση άρθρου 10 του ν. 3409/2005Σχόλιο του χρήστη Αλέξανδρος Σωτηρίου ΕΕ - The Divertraining Network (Οργανισμός Πιστοποίησης Αυτοδυτών) | 5 Μαρτίου 2020, 17:28
Εδάφιο 1 α Στις καταδυτικές εκδρομές με σκάφος είναι πιθανό να μην συμμετέχουν άλλοι πέρα των καταδυομένων. Δεν αποτελεί ασυνήθιστο φαινόμενο, ένα μικρό καταδυτικό σκάφος που παραμένει σε ασφαλές μόνιμο αγκυροβόλιο δίχως επιβαίνοντες σε τόπο κατάδυσης, ενώ κάποιοι από αυτούς μπορεί να βρίσκονται υποβρυχίως σε μικρή απόσταση από το σκάφος και άλλοι πιθανά να απολαμβάνουν το θαλάσσιο μπάνιο τους στην επιφάνεια. Ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του σκάφους, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες, τα χαρακτηριστικά της κατάδυσης ή του τόπου όπου αυτή εκτελείται, οι πάροχοι των καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής μπορεί να απασχολούν περισσότερο εξειδικευμένο προσωπικό, γεγονός που επηρεάζει τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησής τους, προκειμένου κάποιος να παραμένει διαρκώς επί του σκάφους στη διάρκεια των καταδύσεων, δίχως όμως η πρακτική αυτή να αποτελεί κανόνα, ιδιαίτερα για τις περιόδους και τις περιοχές χαμηλής τουριστικής κίνησης. Η σύνθεση των πληρωμάτων των επαγγελματικών σκαφών ήδη καθορίζεται από διατάξεις που αφορούν στην κατηγορία τους ενώ σε ότι αφορά σε αυτά που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη καταδύσεων, αυτή συμπληρωματικά επιβάλλεται από τους παρόχους με βάση τις συνθήκες και τις ανάγκες, οι οποίοι βαρύνονται με όλες τις ευθύνες. Προτείνεται : Η διαγραφή της τελευταίας πρότασης του εδαφίου 1 α Εδάφιο 1. (β) iii Η έννοια της χρήσης των προστατευτικών κλωβών του έλικα στα καταδυτικά σκάφη προέρχεται από τότε που οι καταδύσεις πραγματοποιούνταν με σκάφανδρο, με παροχή αναπνεύσιμου αέρα από την επιφάνεια και το σκάφος ακολουθούσε την πορεία του δύτη καθώς αυτός συνέλλεγε σφουγγάρια ή άλλα θαλασσινά. Ο κίνδυνος της αρπαγής του σωλήνα παροχής αέρα από τον έλικα του σκάφους ήταν διαρκής και οι επιπτώσεις συχνά τραγικές για τον δύτη. Για την αποφυγή τέτοιων περιστατικών, τοποθετούνταν από το πλήρωμα για όσο διαρκούσε η κατάδυση συρμάτινες "κλούβες", με ξύλινες προεκτάσεις που έφταναν στο ύψος του καταστρώματος. Σχετικές διατάξεις παρέμειναν στην νομοθεσία όπου υπήρχαν αναφορές για τη χρήση σκαφών με σκοπό την υποστήριξη καταδύσεων, με σαφή αναφορά στον τρόπο χρήσης των κλωβών. Στο Άρθρο 5 του ΠΔ 324/94 για την "Εκμετάλλευση κοραλλιογενών σχηματισμών" αναφέρεται ότι "κατά τη διάρκεια των καταδύσεων θα πρέπει να έχει τοποθετηθεί στο σκάφος κλωβός έλικας", στο Άρθρο 10 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα 10 "Για τις καταδυτικές εργασίες" αναφέρεται οτι "Εάν για τις εργασίες υφαλοκαθαρισμών δεν χρησιμοποιείται καταδυτικό σκάφος, αλλά λάντζα λιμένος, ...δεν εκτελεί κινήσεις της έλικας της, εάν δεν φέρει προστατευτικό κλωβό έλικας." κ.α. Ο κλωβός του έλικα προκαλεί αντίσταση κατά την κίνηση του σκάφους, περιορίζει την ταχύτητα και ευελιξία του, αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και την παραγωγή καυσαερίων, ενώ εύκολα μπορεί να προκαλέσει κραδασμούς στο σύστημα πρόωσης και παγιδεύει οτιδήποτε μπορεί να αιωρείται στην υδάτινη στήλη. Για σκάφη που μπορεί να διανύουν μεγάλες αποστάσεις, όπως μπορεί να συμβαίνει με σκάφη διαμονής και διανυκτέρευσης, τα παραπάνω προβλήματα είναι εντονότερα. Ο κλωβός θα μπορούσε να συμβάλει στην αποφυγή τραυματισμών δυτών ή κολυμβητών ως αποτέλεσμα της επαφής τους με κινούμενο έλικα, δίχως όμως αυτό να είναι εγγυημένο καθώς εξαρτάται από την πορεία και την ταχύτητα του σκάφους, την θέση του δύτη/κολυμβητή σε σχέση με αυτό αλλά και το σχήμα του κλωβού, ενώ δεν μπορεί να προστατέψει από την κρούση με το ίδιο το σκάφος ή τα μέρη του συστήματος πρόωσης. Κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου, για περισσότερο από είκοσι χρόνια εξυπηρετούνται ετησίως στα καταδυτικά κέντρα της χώρας αρκετές χιλιάδες δύτες από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής με σκάφη που μέχρι σήμερα δεν διαθέτουν κλωβούς στον έλικα, καθώς η πρακτική αυτή δεν προσφέρει εμφανή πλεονεκτήματα, δίχως τελικά το γεγονός αυτό να είναι επικίνδυνο. Το ίδιο ισχύει και για τις περιπτώσεις σκαφών που χρησιμοποιούνται για άλλες χρήσεις όπως τα τουριστικά, τα σκάφη αναψυχής, τα ενοικιαζόμενα αλλά και εκείνα που υποστηρίζουν θαλάσσια σπορ. Προτείνεται : Η διαγραφή του εδαφίου 1. (β) iii