Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ...ΜΕΡΟΣ Ε’ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΞΕΝΑΓΟΥ Άρθρο 32 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Αγγελική Βαξάλη | 22 Ιουνίου 2024, 22:47
Μια εκδρομή αποτελεί μια ολοκληρωμένη εμπειρία, με αρχή, μέση και τέλος, στην οποία περιλαμβάνονται όχι μόνο οι στάσεις σε κάθε σημείο αλλά και οι ενδιάμεσες διαδρομές. Ο ξεναγός προσεγγίζει αυτή την εμπειρία ολιστικά, επιστρατεύοντας τις γνώσεις του στην ιστορία, την αρχαιολογία, την τέχνη, τη γεωγραφία, τη γεωλογία, τη λαογραφία, και άλλους τομείς, καθώς και μια γκάμα διαφορετικών τεχνικών ξενάγησης, ώστε να δημιουργήσει ένα πολύχρωμο αφήγημα, που συνενώνει αρμονικά κάθε σημείο και επίπεδο της εκδρομικής εμπειρίας, συνδέοντας παράλληλα το παρελθόν με το παρόν, θέτοντας προβληματισμούς για το μέλλον, και λαμβάνοντας υπόψιν το πολιτισμικό υπόβαθρο του εκάστοτε κοινού του. Ο ξεναγός δεν παραθέτει απλά πληροφορίες. Ο ξεναγός παρουσιάζει και ερμηνεύει το σύνολο της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός τόπου. Ο όρος Πολιτιστική Κληρονομιά περιλαμβάνει τον απτό πολιτισμό (όπως κτίρια, μνημεία, τοπία, βιβλία, έργα τέχνης και τεκμήρια), τον άυλο πολιτισμό (όπως τη λαογραφία, τις παραδόσεις, τη γλώσσα και τη γνώση) και τη «φυσική» κληρονομιά, που περιλαμβάνει σημαντικά πολιτιστικά τοπία και βιοποικιλότητα. Η ολιστική προσέγγιση αποτελεί άλλωστε μια από τις 4 βασικές αρχές του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Δράσης για την Πολιτιστική Κληρονομιά. Φανταστείτε μια επίσκεψη στα Μετέωρα με αφετηρία την Κέρκυρα, κατά την οποία η διαδρομή διασχίζει την Ήπειρο. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, που λαμβάνει χώρα κυρίως στην Ήπειρο, ο ξεναγός ενορχηστρώνει ένα ολοκληρωμένο αφήγημα με ένα πλήθος θεματικών ενοτήτων με στόχο τη γνωριμία του επισκέπτη με την περιοχή, την ιστορία, τις παραδόσεις, τους μύθους και τους θρύλους, τον φυσικό της πλούτο κλπ., συνδέοντας παράλληλα την Ήπειρο, με τον τόπο προορισμού (Θεσσαλία και Μετέωρα) αλλά και με τον τόπο προέλευσης (Κέρκυρα) και παρουσιάζοντας τις αλληλεπιδράσεις τους στο πέρασμα των χρόνων. Με τον τρόπο αυτό ο επισκέπτης απολαμβάνει ένα ΤΑΞΙΔΙ και όχι μια ΑΠΛΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ στα Μετέωρα και αποκτά μια ολοκληρωμένη εικόνα που τον βοηθά τελικά και στην καλύτερη κατανόηση του τόπου προορισμού. Επίσης με αυτόν τον τρόπο ο ξεναγός δημιουργεί και κίνητρα για μελλοντικές επισκέψεις σε άλλα μνημεία και αξιοθέατα της χώρας προωθώντας τον πολιτιστικό και φυσικό της πλούτο. Τέλος σημαντικός είναι και ο παράγοντας της ανθρώπινης σχέσης. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί επισκέπτες όταν κλείνουν πολλαπλές εκδρομές (π.χ. διαφορετικές επισκέψεις επί τρεις μέρες) απαιτούν τον ίδιο ξεναγό από την αρχή μέχρι το τέλος. Κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής ο ξεναγος δεν συνοδεύει απλά τον κόσμο στον τόπο προορισμού. Πραγματοποιεί διαδρομική ξενάγηση. Έχει εκπαιδευτεί στον συγκεκριμένο τρόπο ξενάγησης, έχει καταθέσει σχετική διπλωματική εργασία (σε ένα σύνολο τεσσάρων διαφορετικών διπλωματικών εργασιών!) και έχει επίσης εξεταστεί ειδικά ΚΑΙ σε αυτόν τον τομέα. Ο ξεναγός οργανώνει το σενάριο της ξενάγησής του βάσει του χάρτη της διαδρομής, εντοπίζει τα σημεία ενδιαφέροντος, ανατρέχει σε πηγές, συγκεντρώνει και φιλτράρει τις πληροφορίες, συντάσσει κειμενα για κάθε σημείο και για το σύνολο της διαδρομής, συνδέει τα σημεία και τις πληροφορίες μεταξύ τους, εμπλουτίζει το αφήγημά του με ιστορίες, μαρτυρίες, φωτογραφικό υλικό, μουσική, αρώματα και γεύσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους, και ακόμα περισσότερους, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όχι μόνο δεν αναβαθμίζει το τουριστικό προϊόν αλλά το υποβαθμίζει, στερώντας από τον επισκέπτη την ολοκληρωμένη εκδρομική εμπειρία που μόνο ο ξεναγός μπορεί να του προσφέρει. Και η εμπειρία αυτή περιλαμβάνει και τον γαστρονομικό τουρισμό, καθώς η γαστρονομία κάθε τόπου αποτελεί τμήμα της πολιτιστικής του κληρονομιάς και συνδέεται στενά με την ιστορία, τη γεωγραφία, την οικονομία και τις παραδόσεις του. Στη συγκεκριμένη διαβούλευση μιλούν πολλοί για αλλαγή των τουριστικών αναγκών. Έχουν όντως αλλάξει και οι επισκέπτες ενδιαφέρονται πλέον για πραγματικες και ολοκληρωμένες εμπειρίες και όχι για μια απλή επίσκεψη. Αν θέλετε να αναβαθμίσετε το τουριστικό προϊόν της χώρας, θα πρέπει να ενισχύσετε και να προστατέψετε ακόμα περισσότερο την εκπαίδευση και τον ρόλο των Ελλήνων ξεναγών. Και σίγουρα, είναι εγκληματικό να επιτρέψετε σε ξεναγούς άλλων χωρών να ξεναγούν στη χώρα μας χωρίς να έχουν περάσει από εξεταστικές διαδικασίες που να αποδεικνύουν ότι έχουν όλες τις κατάλληλες γνώσεις να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στους ξένους επισκέπτες, όπως γίνεται αντίστοιχα στην Ιταλία, τη Γαλλία και σε πολλές άλλες χώρες. Αλλωστε οι ξεναγοί εκπαιδεύονται ειδικά και για να είναι σε θέση να απαντούν σε λεπτά ζητήματα που αφορουν την ιστορία και την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας. Τέλος, το επάγγελμα του ξεναγού δεν είναι κλειστό και ανοιχτό επάγγελμα δεν σημαίνει "ό,τι δηλώσεις είσαι". Αν κάποιος θέλει να γίνει ξεναγός μπορεί να φοιτήσει στις κρατικές σχολές, ενώ οι αρχαιολόγοι και ιστορικοί μπορούν να παρακολουθήσουν τα δίμηνα σεμινάρια στα οποία εκπαιδεύονται κυρίως στις τεχνικές ξενάγησης και ερμηνείας της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αγγελική Βαξάλη Διπλωματούχος Ξεναγος Μέλος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Ιονίων Νήσων και Δυτικής Ελλάδας Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ερμηνεία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Interpret Europe)