Αρχική Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου καi...ΜΕΡΟΣ Α’ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ – ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ Άρθρο 1 Σκοπός Μέρους Α’Σχόλιο του χρήστη D. | 9 Δεκεμβρίου 2024, 23:30
Το προτεινόμενο άρθρο 27 εγείρει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας, διαφάνειας, αναλογικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, θίγοντας θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου και της δημοκρατίας. Εισάγει ρυθμίσεις που υπονομεύουν το συνταγματικά κατοχυρωμένο άσυλο της κατοικίας, προκαλούν νομικές και πρακτικές ασάφειες και ανοίγουν επικίνδυνες πόρτες για αυθαιρεσίες. Η σημασία του ασύλου της κατοικίας: Το άσυλο της κατοικίας είναι θεμελιώδης αρχή που κατοχυρώθηκε στο άρθρο 9 του Συντάγματος ως θεμέλιο της δημοκρατικής πολιτείας. Προστατεύει τους πολίτες από αυθαίρετες επεμβάσεις του κράτους, διασφαλίζοντας ότι η κατοικία τους δεν θα γίνει χώρος ελέγχου ή εξαναγκασμού χωρίς σοβαρό λόγο, διαδικαστικές εγγυήσεις και τη συμμετοχή της δικαστικής εξουσίας. Η πρόβλεψη για ελέγχους και σφράγιση χώρων χωρίς την παρουσία δικαστικού λειτουργού παραβιάζει αυτές τις θεμελιώδεις αρχές και συνιστά οπισθοδρόμηση. Θυμίζει πρακτικές άλλων εποχών όπου τα δικαιώματα των πολιτών καταπατούνταν υπό το πρόσχημα της διατήρησης της "τάξης", υπονομεύοντας έτσι την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος. Ασάφειες και ανασφάλεια δικαίου: Ευθύνη ιδιοκτήτη και μισθωτή: Η υποχρέωση εκκένωσης εγκατάστασης σε περίπτωση σφράγισης αγνοεί τις πρακτικές δυσκολίες όταν ο χώρος κατοικείται από μισθωτές. Ο ιδιοκτήτης δεν έχει τη νομική εξουσία να απομακρύνει ενοίκους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ανυπέρβλητα εμπόδια και νομικές διαμάχες. Απαιτούνται σαφείς προβλέψεις για τον καταμερισμό ευθυνών, ώστε να προστατευθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι. Αναλογικότητα προστίμων: Το πρόστιμο των 20.000 ευρώ για παρεμπόδιση σφράγισης είναι υπερβολικό και άδικο, ειδικά όταν οι ιδιοκτήτες δεν έχουν πρακτικά μέσα να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση μισθωτών ή άλλων ενοίκων. Σύμφωνα με τις αρχές του διοικητικού δικαίου, τα πρόστιμα πρέπει να είναι αναλογικά προς τη σοβαρότητα της παράβασης, τις αντικειμενικές δυνατότητες συμμόρφωσης του υπαιτίου και την πρόθεση του εμπλεκόμενου μέρους. Προβληματική χρήση του "ελέγχου" ως πρόφαση: Η πρόβλεψη ελέγχων χωρίς επαρκείς εγγυήσεις μπορεί εύκολα να γίνει εργαλείο κατάχρησης εξουσίας. Οι δημοκρατικές κοινωνίες στηρίζονται στην ισορροπία εξουσιών, με τη δικαστική εξουσία να λειτουργεί ως εγγυητής των πολιτικών δικαιωμάτων. Όταν παρακάμπτεται αυτή η αρχή, δημιουργούνται επικίνδυνα προηγούμενα. Προτάσεις για βελτίωση του πλαισίου: Συνταγματική προστασία του οικιακού ασύλου: Να διασφαλιστεί ότι οι έλεγχοι γίνονται μόνο με την παρουσία δικαστικού λειτουργού και με σχετική άδεια, εκτός εάν πρόκειται για αυτόφωρα αδικήματα. Κατανομή ευθυνών: Να υπάρξει σαφής κατανομή ευθυνών μεταξύ ιδιοκτητών και μισθωτών, ώστε να αποφεύγονται συγκρούσεις και αδιέξοδα. Αναλογικότητα προστίμων: Να θεσπιστεί κλιμακωτό σύστημα προστίμων, το οποίο να λαμβάνει υπόψη: Τη βαρύτητα της παράβασης. Τις δυνατότητες συμμόρφωσης του παραβάτη. Την πρόθεση ή υπαιτιότητα του εμπλεκόμενου μέρους. Χρόνος συμμόρφωσης και προσφυγή: Να παρέχεται επαρκής χρόνος για συμμόρφωση και δυνατότητα δικαστικής προσφυγής κατά των αποφάσεων. Συμπέρασμα: Η δημοκρατία δεν μπορεί να λειτουργεί με προφάσεις. Οι έλεγχοι και οι κυρώσεις πρέπει να υπηρετούν την έννομη τάξη, όχι να τη διαβρώνουν. Ο σεβασμός στο άσυλο της κατοικίας αποτελεί βασικό δείκτη της ποιότητας της δημοκρατίας. Κάθε παρέκκλιση από αυτή την αρχή υπονομεύει τη λειτουργία του πολιτεύματος και την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς.