Αρχική Τουρισμός υπαίθρουΆρθρο 01: ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Δρ Νίκος Θωμαϊδης - Αναπτυξιακή Δράμας Α.Ε. | 27 Δεκεμβρίου 2011, 13:59
Υπουργείο Τουρισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αγαπητοί κύριοι, Αναφορικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο θα ήθελα να καταθέσω τα εξής γενικά σχόλια πριν καταθέσω τα ειδικά: - Το σχέδιο αποτελεί σαφέστατα μια πολύ καλή (αλλά εξαιρετικά καθυστερημένη) προσπάθεια προς την αποσαφήνιση του πλαισίου άσκησης του Τουρισμού Υπαίθρου στην Ελλάδα. - Αποφεύγει να λάβει πρόνοια για το βασικότερο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει αυτήν τη στιγμή ο ειδικότερος κλάδος του οικοτουρισμού, δηλαδή αυτό της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρηματιών οι οποίοι ασχολούνται με δραστηριότητες ξενάγησης, δραστηριοτήτων νερού (rafting, kayak) και άλλων δραστηριοτήτων που ίσως ενέχουν κινδύνους για την ασφάλεια των επισκεπτών-τουριστών. Οι επιχειρηματίες οι οποίοι θέλουν να επιδοθούν σε τέτοιου είδους δραστηριότητες συνήθως μπλέκουν σε ένα γραφειοκρατικό κυκεώνα ασάφειας και αοριστίας που πολλές φορές τους ωθεί στο να βγάλουν ακριβές άδειες που δεν ανταποκρίνονται στο επιτήδευμά τους (π.χ. πρέπει να βγάλουν άδεια τουριστικού πρακτορείου). - Θα έπρεπε -κατά τη γνώμη μου- να δοθεί μεγαλύτερο βάρος (ή έστω κάποιο βάρος) στην ποιοτική διασφάλιση της κατασκευής αλλά και του κινητού εξοπλισμού των αγροτουριστικών καταλυμάτων. - Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αγρότες είναι η πολύ μικρή μειοψηφία των επιχειρηματιών αγροτικού τουρισμού στην Ύπαιθρο, αποτρέπει ένα -δυνητικά- υπολογίσιμο ρεύμα αστών να μεταναστεύσουν στις αγροτικές περιοχές και να ιδρύσουν επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας ή άλλες αγροτουριστικές επιχειρήσεις. - Αναφέρεται σε δραστηριότητες όπως η χιονοδρομία, οι οποίες συνήθως αποκτούν μαζικό χαρακτήρα και -κατά συνέπεια- έχουν έντονες αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Κατά την άποψή μου θα πρέπει στο παρόν νομοσχέδιο να λαμβάνεται πρόνοια για τον ορισμό των αρμόδιων εκείνων φορέων που θα ελέγχουν τις περιβαλλοντικές και άλλες επιπτώσεις από την αναπτυξιακή διαδικασία καθώς και της μεθοδολογίας καθορισμού της φέρουσας ικανότητας στις περιοχές όπου θα ασκούνται δραστηριότητες Τουρισμού Υπαίθρου. Παρακάτω παρατίθενται κάποια ειδικότερα σχόλια επί συγκεκριμένων Άρθρων: Άρθρο 02: Γενικοί ορισμοί Παράγραφος 1 Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «1. Τουρισμός Υπαίθρου είναι κάθε ειδική μορφή βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που έχει ως σκοπό την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό, παραγωγικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Υπαίθρου.» σε: «1. Τουρισμός Υπαίθρου είναι κάθε ειδική μορφή αειφορικής τουριστικής ανάπτυξης που έχει ως σκοπό την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό, κοινωνικό και άυλο ή υλικό πολιτισμικό περιβάλλον της Υπαίθρου.» Παράγραφος 2 Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «2. Ο Τουρισμός Υπαίθρου περιλαμβάνει την παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών και αγαθών όπως: 2.1. Παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης οι οποίες δεν αλλοιώνουν το φυσικό περιβάλλον και τα ιδιαίτερα πολιτισμικά στοιχεία του κάθε τόπου . 2.2. Διοργάνωση γιορτών και εκδηλώσεων στις αγροτικές και αλιευτικές περιοχές με βάση τα τοπικά έθιμα, τον τοπικό πολιτισμό και τις τοπικές παραδόσεις . 2.3. Παροχή υπηρεσιών επίδειξης, ενημέρωσης, παρακολούθησης ή συμμετοχής σε δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που προωθούν την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με την ύπαιθρο όπως: 2.3.1. Αγροτική ζωή και αγροτική παραγωγή. 2.3.2. Αλιευτική ζωή και αλιευτική παραγωγή. 2.3.3. Γαστρονομία συμπεριλαμβανομένης και της οινογνωσίας. 2.3.4. Παρακολούθηση της άγριας πανίδας και χλωρίδας και της βιοπικοιλότητας των χερσαίων και υδάτινων οικοσυστημάτων . 2.3.5. Σκι και χιονοδρομικές δραστηριότητες. 2.3.6. Έφιππη περιήγηση. 2.3.7. Πεζοπορία. 2.3.8. Αναρρίχηση. 2.3.9. Ορειβασία. 2.3.10. Ποδηλασία βουνού. 2.3.11. Διάσχιση φαραγγιών. 2.3.12. Επίσκεψη ή και εξερεύνηση σπηλαίων. 2.3.13. Διάπλους ποταμών με σχεδία (rafting) ή με κανό-καγιάκ. 2.3.14. Διάπλους θαλάσιων αποστάσεων με κολύμβηση ή κανό. 2.3.15. Καταδύσεις. 2.3.16. Πτήση με αλεξίπτωτο πλαγιάς. 2.3.17. Λοιπές δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν με στόχο την ψυχαγωγία του επισκέπτη-τουρίστα μέσω της επαφής του με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον της υπαίθρου. 2.4. Διοργάνωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών σεμιναρίων που συνδυάζονται με δράσεις των περιπτώσεων 2.1 έως 2.3 της παρούσας.» σε: «2. Ο Τουρισμός Υπαίθρου περιλαμβάνει την παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών και αγαθών όπως: 2.1. Παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης οι οποίες δεν αλλοιώνουν -αλλά αντίθετα- αναδεικνύουν το φυσικό περιβάλλον και τα ιδιαίτερα πολιτισμικά στοιχεία του κάθε τόπου. 2.2. Παροχή υπηρεσιών επίδειξης, ενημέρωσης, παρακολούθησης ή συμμετοχής σε δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που προωθούν την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με την τοπική παραγωγική βάση όπως: 2.2.1. Αγροτική ζωή και αγροτική παραγωγή. 2.2.2. Αλιευτική ζωή και αλιευτική παραγωγή. 2.2.3. Οικοτεχνία και χειροτεχνία. 2.2.4. Γαστρονομία συμπεριλαμβανομένης και της οινογνωσίας. 2.3. Παροχή υπηρεσιών επίδειξης, ενημέρωσης, παρακολούθησης ή συμμετοχής σε δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που προωθούν την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό περιβάλλον όπως: 2.3.1. Παρακολούθηση /ερμηνεία της άγριας πανίδας και χλωρίδας και της βιοποικιλότητας των χερσαίων και υδάτινων οικοσυστημάτων. 2.3.2. Σκι και χιονοδρομικές δραστηριότητες. 2.3.3. Έφιππη περιήγηση. 2.3.4. Πεζοπορία. 2.3.5. Αναρρίχηση. 2.3.6. Ορειβασία. 2.3.7. Ποδηλασία βουνού. 2.3.8. Διάσχιση φαραγγιών. 2.3.9. Επίσκεψη ή και εξερεύνηση σπηλαίων. 2.3.10. Διάπλους ποταμών με σχεδία (rafting) ή με κανό-καγιάκ. 2.3.11. Διάπλους θαλάσσιων αποστάσεων με κολύμβηση ή κανό. 2.3.12. Καταδύσεις. 2.3.13. Πτήση με αλεξίπτωτο πλαγιάς. 2.4. Παροχή υπηρεσιών διοργάνωσης ή παρακολούθησης ή συμμετοχής σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στο φυσικό περιβάλλον -και μπορεί να αφορούν δραστηριότητες του ανωτέρω σημείου 2.3- όπως: 2.4.1. Αγώνες ορεινού τρεξίματος. 2.4.2. Αγώνες προσανατολισμού. 2.4.3. Διάπλους ποταμών με σχεδία (rafting) ή με κανό-καγιάκ. 2.4.4. Διάπλους θαλάσσιων αποστάσεων με κολύμβηση ή κανό. 2.4.5. Αγώνες χιονοδρομίας, snowboard κ.λπ. 2.4. 6. Αγώνες με μηχανοκίνητα μέσα. 2.4.7. Αγώνες ποδηλασίας. 2.5. Παροχή υπηρεσιών επίδειξης, ενημέρωσης, παρακολούθησης ή συμμετοχής σε δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που προωθούν την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με στοιχεία της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς όπως τα θρησκευτικά μνημεία, οι δοξασίες, οι χώροι ιστορικού και λαογραφικού ενδιαφέροντος κ.λπ. 2.6. Διοργάνωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών σεμιναρίων που συνδυάζονται με δράσεις των περιπτώσεων 2.1 έως 2.5 της παρούσας. 2.7. Λοιπές δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν με στόχο την ψυχαγωγία του επισκέπτη-τουρίστα μέσω της επαφής του με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον της υπαίθρου.» Προτείνεται να εισαχθεί, μετά την Παράγραφο 3, η νέα Παράγραφος 4 ως εξής: «4. Οικοτουρισμός είναι μια ειδική μορφή Τουρισμού Υπαίθρου η οποία συνίσταται στο σύνολο των δραστηριοτήτων, που συνδέονται με την ενεργητική και παθητική αναψυχή σε φυσικά ή μη οικοσυστήματα και απαιτεί ειδικά εκπαιδευμένα και πιστοποιημένα άτομα για τη διοργάνωση, άσκηση και εποπτεία συγκεκριμένων δραστηριοτήτων που ενέχουν κινδύνους για την ασφάλεια των επισκεπτών- τουριστών.» Προτείνεται, συνεπεία της πρόσθεσης της ανωτέρω Παραγράφου 4, οι υπάρχουσες Παράγραφοι 4-9 να επαναριθμηθούν σε 5-10. Παράγραφος 9 Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «9. Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου είναι σήμα με ειδικό λογότυπο του ΕΟΤ με το οποίο πιστοποιείται ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση πληροί τις ειδικές προϋποθέσεις του παρόντος νόμου και προσφέρει ικανοποιητικό επίπεδο υπηρεσιών.» σε: «10. Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου είναι σήμα με ειδικό λογότυπο του ΕΟΤ με το οποίο πιστοποιείται ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση πληροί τις ειδικές προϋποθέσεις του παρόντος νόμου και προσφέρει ικανοποιητικές και ασφαλείς υπηρεσίες.» Άρθρο 04: Μορφές επιχειρήσεων Τουρισμού Υπαίθρου Προτείνεται να εισαχθούν, μετά το Σημείο β της Παραγράφου 1, τα νέα Σημεία γ και δ ως εξής: «γ. Επιχειρήσεις παροχής οικοτουριστικών δραστηριοτήτων, ήτοι παροχής υπηρεσιών επίδειξης, ενημέρωσης, παρακολούθησης ή συμμετοχής σε δράσεις, ενέργειες ή δραστηριότητες που προωθούν την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό περιβάλλον, σύμφωνα με το Σημείο 2.3 του Άρθρου 02 του παρόντος Νόμου». «δ. Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών διοργάνωσης ή παρακολούθησης ή συμμετοχής σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στο φυσικό περιβάλλον σύμφωνα με το Σημείο 2.4 του Άρθρου 02 του παρόντος Νόμου» Προτείνεται, συνεπεία της πρόσθεσης των ανωτέρω Σημείων γ και δ, τα υπάρχοντα Σημεία γ-στ να επαναριθμηθούν σε ε-η. Άρθρο 05: Αδειοδότηση-Ειδικό Σήμα-Έλεγχος Λειτουργίας Επιχειρήσεων Τουρισμού Υπαίθρου Παράγραφος 4. Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «4. Το Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου είναι αόριστης ισχύος. Η συνδρομή των προϋποθέσεων χορήγησης του Ειδικού Σήματος Τουρισμού Υπαίθρου, πέραν της αρχικής διαπίστωσής της, ελέγχεται και διαπιστώνεται τουλάχιστον ανά τριετία από την υπηρεσία η οποία το χορηγεί, καθώς και από κάθε υπηρεσία που προϊσταται αυτής. Υπέρβαση του χρονικού ορίου των τριών ετών για τον επανέλεγχο της επιχείρησης δεν επιδρά επί της ισχύος του χορηγηθέντος σήματος, επιφυλασσομένης της ευθύνης των αρμοδίων οργάνων.» σε: «4. Το Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου είναι αόριστης ισχύος. Η συνδρομή των προϋποθέσεων χορήγησης του Ειδικού Σήματος Τουρισμού Υπαίθρου, πέραν της αρχικής διαπίστωσής της, ελέγχεται και διαπιστώνεται τουλάχιστον ανά τριετία από την υπηρεσία η οποία το χορηγεί, καθώς και από κάθε υπηρεσία που προΐσταται αυτής. Ειδικά για τις επιχειρήσεις παροχής οικοτουριστικών δραστηριοτήτων η συνδρομή των προϋποθέσεων χορήγησης του Ειδικού Σήματος Τουρισμού Υπαίθρου, πέραν της αρχικής διαπίστωσής της, ελέγχεται και διαπιστώνεται τουλάχιστον ανά έτος από την υπηρεσία η οποία το χορηγεί, καθώς και από κάθε υπηρεσία που προΐσταται αυτής. Υπέρβαση του χρονικού ορίου των τριών ετών για τον επανέλεγχο της επιχείρησης και του ενός έτους -ειδικά για τις επιχειρήσεις παροχής οικοτουριστικών δραστηριοτήτων- δεν επιδρά επί της ισχύος του χορηγηθέντος σήματος, επιφυλασσομένης της ευθύνης των αρμοδίων οργάνων.» Παράγραφος 12. Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «12. Για την εφαρμογή της νομοθεσίας επενδυτικών ή χρηματοδοτικών και λοιπών προγραμμάτων, ως επιχειρήσεις τουρισμού υπαίθρου νοούνται, μόνο όσες διαθέτουν το Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου.» από: «12. Για την εφαρμογή της νομοθεσίας επενδυτικών ή χρηματοδοτικών και λοιπών προγραμμάτων, ως επιχειρήσεις τουρισμού υπαίθρου νοούνται, μόνο όσες διαθέτουν το Ειδικό Σήμα Τουρισμού Υπαίθρου ή επιθυμούν να το αποκτήσουν.» Άρθρο 06: Ορισμοί Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «Επιχείρηση Αγροτουρισμού είναι κάθε επιχείρηση Τουρισμού Υπαίθρου του άρθρου 4 του παρόντος νόμου η οποία παρέχει υπηρεσίες Αγροτουρισμού όπως αυτές εξειδικεύονται στην παρ. 3 του άρθρου 2 του παρόντος. Ανήκει σε αγρότη ή αγρότες εγγεγραμμένους στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων ή το κεφάλαιό της ανήκει τουλάχιστον κατά 50% σε αγρότη ή αγρότες εγγεγραμμένους στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων.» σε: «Επιχείρηση Αγροτουρισμού είναι κάθε επιχείρηση Τουρισμού Υπαίθρου του άρθρου 4 του παρόντος νόμου η οποία παρέχει υπηρεσίες Αγροτουρισμού όπως αυτές εξειδικεύονται στην παρ. 3 του άρθρου 2 του παρόντος.» Άρθρο 08: Διατήρηση οικόσιτων και άλλων ζώων και διάθεση αγροτικών προϊόντων από Αγροτουριστικές Επιχειρήσεις Προτείνεται να τροποποιηθεί, από: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Πολιτισμού και Τουρισμού, που εκδίδεται εντός έτους από την θέση σε ισχύ του νόμου αυτού, ρυθμίζεται ειδικότερα η διατήρηση κατά είδος και αριθμό οικόσιτων και άλλων ζώων στις εγκαταστάσεις Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού και κάθε συναφές θέμα με σκοπό, είτε την διάθεση των αγροτικών προϊόντων σε τρίτους, είτε την ενημέρωση και ψυχαγωγία των επισκεπτών-τουριστών, ιδίως με την προσφορά σε αυτούς αγροτικών προϊόντων δικής τους παραγωγής ή μεταποίησης.» σε «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Πολιτισμού και Τουρισμού, που εκδίδεται εντός έτους από την θέση σε ισχύ του νόμου αυτού, ρυθμίζεται ειδικότερα η διατήρηση κατά είδος και αριθμό οικόσιτων και άλλων ζώων στις εγκαταστάσεις Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού και κάθε συναφές θέμα με σκοπό, είτε την διάθεση των αγροτικών προϊόντων σε τρίτους, είτε την περιβαλλοντική ερμηνεία και ψυχαγωγία των επισκεπτών-τουριστών, ιδίως με την προσφορά σε αυτούς αγροτικών προϊόντων δικής τους παραγωγής ή μεταποίησης.» Προτείνεται να εισαχθεί, μετά το Άρθρο 09, νέο Άρθρο 10 ως εξής: «Άρθρο 10: Ορισμοί Επιχείρηση παροχής οικοτουριστικών δραστηριοτήτων είναι κάθε επιχείρηση Τουρισμού Υπαίθρου του άρθρου 4 του παρόντος νόμου η οποία παρέχει υπηρεσίες οικοτουρισμού όπως αυτές εξειδικεύονται στην παρ. 2 του άρθρου 2 του παρόντος.» Προτείνεται να εισαχθεί, μετά το Άρθρο 09, νέο Άρθρο 10 ως εξής: «Άρθρο 11: Φορείς παροχής υπηρεσιών οικοτουρισμού Φορείς παροχής υπηρεσιών οικοτουρισμού είναι αποκλειστικά οι επιχειρήσεις του άρθρου 10 του παρόντος νόμου, που ιδρύονται κατά τις κοινές διατάξεις τηρουμένων των λοιπών ειδικών διατάξεων που θα διευκρινιστούν σε Προεδρικό Διάταγμα που θα ρυθμίζουν τις ελάχιστες απαιτούμενες προϋποθέσεις αδειοδότησης και τις συνθήκες άσκησης συγκεκριμένων οικοτουριστικών δραστηριοτήτων που ενέχουν κινδύνους για την ασφάλεια των επισκεπτών-τουριστών.» Προτείνεται, συνεπεία της πρόσθεσης των ανωτέρω νέων Άρθρων 10 και 11,τα υπάρχοντα Άρθρα 10-44 να επαναριθμηθούν σε 12-46.