Αρχική Ζητήματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας1. Νομοθετικό πλαίσιο για ΟΣΔΣχόλιο του χρήστη scafebar.gr | 30 Δεκεμβρίου 2011, 12:52
Υπουργείο Τουρισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΏΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΩΝ – sCAFEBAR - Ενοποίηση όλων των Συλλογικών Φορέων Διαχείρισης Πνευματικών και Συγγενικών Δικαιωμάτων. Εφάπαξ ετήσια καταβολή από τον χρήστη της αμοιβής (ανάλογα με την κατηγορία στην οποία υπάγεται) για την χρήση της μουσικής στην επιχείρησή του, η οποία θα καλύπτει υφιστάμενους ΟΣΔ αλλά και αυτούς που ενδεχομένως θα συσταθούν στο μέλλον. Δικαιολογητική βάση: Η ύπαρξη διαφορετικών ΟΣΔ για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα (και μάλιστα πέραν του ενός σε κάθε κλάδο) δημιουργεί σύγχυση στους χρήστες, οι οποίοι αδυνατούν να κατανοήσουν το λόγο για τον οποίο πληρώνουν δύο και τρεις φορές για το ίδιο «προϊόν» (ανεξάρτητα από την διάκριση ανάμεσα σε πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα – δημιουργία/αναπαραγωγή ενός πνευματικού έργου). Επιπρόσθετα παρατηρούνται ανεπίτρεπτες αποκλίσεις στα αμοιβολόγια και τις αιτούμενες αμοιβές κάθε ΟΣΔ. Η θέσπιση ενός ΟΣΔ που θα αναλάμβανε την είσπραξη όλων των αμοιβών που άπτονται της πνευματικής ιδιοκτησίας, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, θα δημιουργούσε ασφάλεια δικαίου και θα εμπέδωνε κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ των δημιουργών και των χρηστών και θα εξαφάνιζε αδικίες ως προς τον χαρακτηρισμό κάθε επιχείρησης και τις αμοιβές που ζητά ο κάθε ΟΣΔ από αυτές. - Σύνταξη νέου – ενιαίου – αμοιβολογίου, κατόπιν υποχρεωτικής διαβούλευσης και υποχρεωτικής συμφωνίας μεταξύ του (ενιαίου πλέον) ΟΣΔ Πνευματικών και Συγγενικών Δικαιωμάτων και αντιπροσωπευτικών συλλογικών εκπροσώπων των χρηστών. Σε περίπτωση μη επιτεύξεως συμφωνίας υπαγωγή σε υποχρεωτική διαιτησία από διαιτητικό όργανο που θα ορισθεί με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού. Δικαιολογητική βάση: Είναι γνωστό ότι τα ισχύοντα αμοιβολόγια έχουν συνταχθεί μονομερώς από τους ΟΣΔ, χωρίς τη σύμπραξη ή τη σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων των χρηστών και σε κάθε περίπτωση δεν αντιστοιχούν στις τρέχουσες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Προκειμένου να αποκατασταθούν οι οικονομικές και κοινωνικές αδικίες που υφίστανται με τα ισχύοντα αμοιβολόγια θα πρέπει να συνταχθεί ένα νέο – ενιαίο – αμοιβολόγιο που θα αντιστοιχεί στην σημερινή οικονομική κατάσταση της χώρας και των επιχειρήσεων – χρηστών. Σε περίπτωση αδυναμίας επιτεύξεως συναινετικής λύσης η πλέον δόκιμη λύση είναι να υπαχθεί η διαφορά σε υποχρεωτική διαιτησία που θα διενεργήσει όργανο που θα ορίσει ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού. - Κατάργηση του ποινικού αδικήματος μη καταβολής αμοιβής πνευματικών δικαιωμάτων (άρθρο 66, παρ. 1, Ν. 2121/1993). Άλλως εκλογίκευση των επιβαλλομένων ποινών σε ύψος που αντιστοιχεί στο μέγεθος του αδικήματος. Δικαιολογητική βάση: Η «θωράκιση» των ΟΣΔ πνευματικών δικαιωμάτων με την θέσπιση αυτοτελούς και μάλιστα στα όρια του «ιδιώνυμου» ποινικού αδικήματος για την χρήση έργων πνευματικής ιδιοκτησίας χωρίς άδεια, με προβλεπόμενες εξοντωτικές για τον χρήστη ποινές (κατώτατο όριο ποινής φυλάκιση ενός έτους και ελάχιστο όριο χρηματικής ποινής 2.900 ευρώ), ξεπερνά κατά πολύ τον οικονομικό και κοινωνικό σκοπό του δικαιώματος και έχει μετατραπεί σε μέσο πίεσης ικανοποιήσεως των απαιτήσεων των ΟΣΔ. Πολύ περισσότερο όταν υπάρχει πρόβλεψη στο Νόμο για αστική ικανοποίηση των ΟΣΔ αλλά και επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης, πέραν των οφειλομένων αμοιβών και όταν είναι κοινός τόπος ότι η πλειοψηφία των χρηστών που οφείλουν αμοιβές βρίσκονται σε αυτή τη θέση λόγω οικονομικής αδυναμίας και όχι λόγω δυστροπίας. - Κατάργηση της εξοφλητικής αποδείξεως ΑΕΠΙ ή άλλου ΟΣΔ ως υποχρεωτικού προαπαιτούμενου για την έκδοση άδειας μουσικών οργάνων στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Δικαιολογητική βάση: Η υποχρεωτική προσκόμιση στον οικείο Δήμο εξοφλητικής αποδείξεως από ΟΣΔ, προκειμένου να εκδοθεί άδεια μουσικών οργάνων σε μία επιχείρηση δεν έχει απολύτως καμία νομική ή ηθική αιτιολόγηση και αποτελεί άλλον έναν τρόπο πιέσεως προς τον επιχειρηματία να ενδώσει στις απαιτήσεις των οργανισμών. Η αναγόρευση ενός ιδιωτικού φορέα σε «θεσμικό παράγοντα» ουσιαστικά καταδολιεύει την ισότητα των δύο μερών και ακυρώνει τη δυνατότητα εξεύρεσης μια δίκαιης για όλες τις πλευρές λύσης. - Δυνατότητα δήλωσης κάθε χρήστη προς τον ΟΣΔ ότι δεν θα κάνει δημόσια χρήση μουσικής των μελών του Οργανισμού, αλλά άλλων μουσικών, μέσω άλλων μέσων αναπαραγωγής, όπου δεν οφείλονται δικαιώματα. Σε αυτή την περίπτωση θα υπάρχει απαλλαγή του χρήστη αλλά και πρόβλεψη κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασης της δεσμεύσεώς του. - Πλήρης απαλλαγή από την καταβολή αμοιβής σε περίπτωση χρήσης ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών αμιγώς ενημερωτικού περιεχομένου. Και πάλι θα υπάρχει πρόβλεψη δήλωσης του χρήστη προς τους ΟΣΔ και κυρώσεων σε περίπτωση διαπίστωσης παραβίασης. - Δικαιολογητική βάση: Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις ο χρήστης αναλαμβάνει την ευθύνη της δήλωσής του ότι θα χρησιμοποιεί μέσα και δημιουργούς για τους οποίους δεν οφείλονται αμοιβές πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά και το βάρος της τήρησής της. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβίασης θα υπάρξει πρόβλεψη επιβολής διοικητικών ποινών και χρηματικής αποζημίωσης. - Ευνοϊκές ρυθμίσεις για επιχειρήσεις που λειτουργούν σε ορεινές, ή παραμεθόριες περιοχές ή μη τουριστικές περιοχές με πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων (μη τουριστικές). Πρόβλεψη μειωμένης αμοιβής ή και πλήρης απαλλαγή σε περιπτώσεις πολύ φτωχών περιοχών. Ο καθορισμός θα γίνεται με απόφαση της περιφέρειας ή του Δήμου της περιοχής, κατόπιν διαβούλευσης με τους ΟΣΔ. Πρόβλεψη αναλογικής με τη χρήση αμοιβής σε περιοχές με εποχικό τουρισμό, ανάλογα με τη χρονική διάρκεια λειτουργίας της κάθε επιχείρησης. Δικαιολογητική βάση: Οι ευπαθείς, φτωχές, αραιοκατοικούμενες και παραμεθόριες περιοχές είναι προφανές ότι θα πρέπει να έχουν ευνοϊκή μεταχείριση, προκειμένου να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους. Ο χαρακτηρισμός κάθε μίας από αυτές ως τέτοιας θα γίνεται κατόπιν διαβούλευσης από αρμόδιο όργανο, (Περιφέρεια ή Δήμος). - Αναβάθμιση της λειτουργίας του Ο.Π.Ι. – πρόβλεψη υποχρεωτικής συμμετοχής μέλους της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. Δικαιολογητική βάση: Παρά την ύπαρξη πρόβλεψης για τον διορισμό διαιτητών κάθε δύο έτη, οι οποίοι θα επιλύουν τις διαφορές μεταξύ των χρηστών και των ΟΣΔ, σήμερα στον Ο.Π.Ι. το σύστημα αυτό υπολειτουργεί και στη συνείδηση της πλειοψηφίας των χρηστών παραμένει ένας Οργανισμός ταγμένος για την προστασία των πνευματικών δημιουργών και των ΟΣΔ και μόνο. Η συμμετοχή εκπροσώπου των χρηστών θα αναβαθμίσει τη λειτουργία του και θα τονώσει το αίσθημα εμπιστοσύνης των χρηστών προς τον Ο.Π.Ι., με επιδιωκόμενο αποτέλεσμα να μειωθούν οι δικαστικές αντιπαραθέσεις μεταξύ χρηστών και ΟΣΔ. - Πρόσβαση των χρηστών και κάθε ενδιαφερομένου στα οικονομικά στοιχεία και στον ισολογισμό του (ενιαίου πλέον) ΟΣΔ. Υποχρεωτική δημοσίευσή του στην ιστοσελίδα diavgeia.gov.gr. Δικαιολογητική βάση: Η διαφάνεια ως προς τη διαχείριση των χρημάτων που θα διαχειρίζεται ο ΟΣΔ θα τονώσει την εμπιστοσύνη των χρηστών και θα διευκολύνει την καταβολή των αιτουμένων αμοιβών.