Αρχική Ζητήματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας1. Νομοθετικό πλαίσιο για ΟΣΔΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ) | 30 Δεκεμβρίου 2011, 16:58
Υπουργείο Τουρισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι παραγωγοί οπτικουακουστικών έργων είναι οι αρχικοί παράγοντες που θέτουν σε οικονομική δραστηριότητα οπτικοακουστικά έργα. Για την άσκηση της οικονομικής αυτής δραστηριότητας η οποία εκ φύσεως έχει παγκόσμια απήχηση, αποκτούν από τους δικαιούχους πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων όλες τις εξουσίες που τους παρέχουν την απρόσκοπτη διάθεση του οπτικοακουστικού έργου και πέραν των συνόρων της επαγγελματικής τους εγκατάστασης αποδίδοντας στους δικαιούχους αμοιβή από την οικονομική δραστηριότητα του οπτικοακουστικού έργου. Από τον παραγωγό οπτικοακουστικού έργου έως τον αποδέκτη αυτού-θεατή, μεσολαβούν στην αλυσίδα παράγοντες που συμμετέχουν στην οικονομική δραστηριότητα του οπτικοακουστικού έργου ανάλογα την χρήση του και τα γεωγραφικά όρια. Διανομείς, επιχειρήσεις κινηματογραφικών αιθουσών, βιντεοκλαμπ, τηλεοπτικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις εντύπων, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι που παρέχουν υπηρεσίες θέασης οπτικοακουστικών έργων. Το νομικά ασαφές πλαίσιο που διέπει τα οπτικοακουστικά έργα μη λαμβάνοντας υπόψη του την οικονομική αλυσίδα από τον παραγωγό έως τον θεατή, έχει δημιουργήσει εμπόδια στην διάθεση κυρίως ελληνικής παραγωγής οπτικοακουστικών έργων αφού σε κάθε παράγοντα της οικονομικής αλυσίδας για την ίδια χρήση οπτικοακουστικού έργου, οι ΟΣΔ αξιώνουν αμοιβή. Η ύπαρξη δε πολλών οργανισμών συλλογικής διαχείρισης που σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα με ξεχωριστές αξιώσεις ο καθένας από κάθε εμπλεκόμενο στην διάθεση και χρήση οπτικοακουστικού έργου και με αβέβαιο μέλλον για την ύπαρξη περισσοτέρων, έχει δημιουργήσει ως αποτέλεσμα την μειωμένη ζήτηση ελληνικών οπτικοακουστικών έργων η οποία φθίνει ολοένα και περισσότερο καθιστώντας αυτά μη ανταγωνιστικά πολιτιστικά αγαθά έναντι αυτών αλλοδαπής προέλευσης. Και τούτο διότι ο παραγωγός ως αρχικός οικονομικός παράγοντας διάθεσης ελληνικής προέλευσης οπτικοακουστικού έργου δεν δύναται ν’απορροφήσει την μετακύληση του οικονομικού βάρους που τίθενται από την αγορά της σύνθετης οικονομικής αλυσίδας. Η μέχρι σήμερα λειτουργία του νομοθετικού πλαισίου του οπτικοακουστικού έργου ως πνευματικού έργου, όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα στην αγορά με οικονομικούς όρους είναι επιβεβλημένο να μεταρρυθμιστεί σε ένα σύγχρονο με τις τεχνολογικές εξελίξεις περιβάλλον λαμβάνοντας υπόψη τους οικονομικούς παράγοντες διαχείρισής του κατά τρόπο ώστε να δημιουργείται ασφάλεια στις συναλλαγές της οικονομικής αλυσίδας και σταθερές οικονομικές συνισταμένες για τους εμπλεκόμενους σ’αυτήν. Προτείνουμε: Ενιαία αρχή διαχείρισης και εκπροσώπησης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων με κανόνες διαφάνειας ως προς την εκπροσώπηση δικαιούχων και ρεπερτορίου αυτών και θεσμοθετημένα κριτήρια καθορισμού ενιαίας αμοιβής σε συνδυασμό με την χρήση οπτικοακουστικού έργου. H μη ριζική μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την εκπροσώπηση και διαχείριση των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, οδηγεί μετά βεβαιότητος με τα δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα στον αφανισμό των ελληνικών οπτικοακουστικών έργων από την αγορά που συνεπάγεται την απώλεια εργασίας για τους απασχολούμενους στην παραγωγική διαδικασία και στην παράνομη χρήση η οποία θα διογκωθεί ακόμα περισσότερο σε βάρος της νόμιμης, όπου ναι μεν θα υφίσταται προστασία του πνευματικού και συγγενικού δικαιώματος αλλά αυτή θα είναι κενή οικονομικού περιεχομένου για τους δικαιούχους. Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (Σ.Α.Π.Ο.Ε.)