Πολιτιστικός Τουρισμός είναι εκείνη η μορφή τουριστικής δραστηριότητας στην οποία το βασικό κίνητρο του επισκέπτη είναι η επίσκεψη σε πολιτιστικά αξιοθέατα προκειμένου να μάθει, να ανακαλύψει και να βιώσει την πολιτιστική κληρονομιά του εκάστοτε τουριστικού προορισμού.
Αυτά τα πολιτιστικά αξιοθέατα σχετίζονται με μια ομάδα διακριτών υλικών, διανοητικών, πνευματικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών μιας κοινωνίας που περιλαμβάνει τέχνες και αρχιτεκτονική, ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά, γαστρονομική κληρονομιά, λογοτεχνία, θέατρο, μουσική, φωτογραφία, δημιουργικoύς τομείς και ζωντανούς πολιτισμούς με τους τρόπους ζωής τους, τα συστήματα αξιών τους, τα πιστεύω και τις παραδόσεις τους. Ο πολιτιστικός τουρισμός περιλαμβάνει:
α.Πολιτιστική κληρονομιά, ήτοι περιοχές/τοποθεσίες και δραστηριότητες που κληροδοτήθηκαν και διασώθηκαν από το παρελθόν, παραπέμπουν δε σε αντιλήψεις, επιτεύγματα και τρόπο ζωής άλλης εποχής.
Διακρίνεται σε υλική (κτίρια πολιτιστικής κληρονομίας, αρχιτεκτονικά αξιοθέατα, αξιοθέατα παγκόσμιας κληρονομιάς, εθνικά και ιστορικά μνημεία), άυλη (λογοτεχνία, τέχνη, φιλοσοφία, λαογραφία, τραγούδι), αξιοθέατα πολιτιστικής κληρονομιάς (μουσεία, βιβλιοθήκες, θέατρα, εκδηλώσεις) και μνήμες που συνδέονται με ιστορικά πρόσωπα.
β. Πολιτιστική θεματική διαδρομή, ήτοι το σύνολο φυσικών ή τεχνητών αξιοθέατων με βάση ένα συγκεκριμένο θεματικό πλαίσιο. Οι θεματικές διαδρομές δύναται να παρέχουν εκπαίδευση και αναψυχή ταυτόχρονα.
γ. Πολιτιστική εκδήλωση – φεστιβάλ – λαογραφία.
Ως τέτοια νοείται οποιαδήποτε οργανωμένη δραστηριότητα του τουρίστα που συντελεί στην απόκτηση εξατομικευμένης και αυθεντικής εμπειρίας, με κάθε είδους ενεργή συμμετοχή ή ενασχόληση με τις τέχνες, την κληρονομιά ή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός τόπου ή μιας θεματικής/πολιτιστικής εκδήλωσης.
δ. Πολιτιστικός αστικός τουρισμός – τουρισμός πόλεων (CityBreaks).
Ως τέτοιος νοείται το σύντομο ταξίδι αναψυχής σε πόλεις, συνήθως μικρής διάρκειας, κατά το οποίο ο τουρίστας βιώνει πολιτιστικές και ψυχαγωγικές εμπειρίες στην πόλη αυτή.
ε. Γαμήλιος τουρισμός.
Αφορά στη μορφή τουρισμού όπου κύριος σκοπός της επίσκεψης στον προορισμό επιλογής είναι η τέλεση του γάμου ή ο εορτασμός του ή το γαμήλιο ταξίδι. Πρόκειται για το ταξίδι που πραγματοποιεί το ζευγάρι σε προορισμό διαφορετικό από την περιοχή ή χώρα καταγωγής/παραμονής του μεμονωμένα ή με συγγενείς και φίλους σε επιλεγμένους προορισμούς, με τους οποίους οι επισκέπτες επιθυμούν να συνδέσουν σημαντικά γεγονότα στην ζωή τους.
στ) Κινηματογραφικός τουρισμός
Είναι η δραστηριότητα της προσέκλυσης τουριστών/επισκεπτών μέσω της απεικόνισης ενός τόπου ή των ιστοριών αυτού στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το διαδίκτυο. Σε αυτόν εντάσσονται όλες οι μορφές ταξιδιών σε μέρη (τουριστικοί προορισμοί, τηλεοπτικά studios, θεματικά πάρκα) στα οποία είτε έχουν γυριστεί κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές, ακόμα και διαδικτυακές, παραγωγές ή σε μέρη που έχουν απλά προβληθεί ή παραπέμπουν σε ταινίες ή τηλεοπτικές και διαδικτυακές παραγωγές, τα οποία μέσα από αυτήν τη διαδικασία αποκτούν ταυτόχρονη διασύνδεση και με τον πραγματικό και με τον κινηματογραφικό/ τηλεοπτικό/ διαδικτυακό κόσμο.
Παραθέτω στοιχεία ευροκοινοβουλίου μέσα από τις ιστοσελίδες του:
http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/search.html?policyAreas=TOURIS
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2015/569010/EPRS_ATA%282015%29569010_EN.pdf
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/621876/EPRS_BRI%282018%29621876_EN.pdf
• Γαστρονομικός Τουρισμός
Στην περιοχή του Μεσολογγίου μπορεί κανείς να συναντήσει μία πληθώρα γαστρονομικών προϊόντων εξαιρετικής ποιότητας. Πιο συγκεκριμένα, στο Μεσολόγγι μπορείτε να βρείτε το καλύτερο αυγοτάραχο, επισκέψιμες μονάδες παραγωγής αυγοτάραχου αλλά και να γίνεται κοινωνοί της παράδοσης αιώνων που ακολουθεί το Αυγοτάραχο Μεσολογγίου. Το ίδιο ισχύει και για το αλάτι, καθώς ο μεγαλύτερος όγκος και η εκλεκτότερη ποιότητα αλατιού της χώρας προέρχεται από τις Αλυκές Μεσολογγίου. Επίσης στο Μεσολόγγι μπορεί κανείς να βρει φρέσκα ψάρια και θαλασσινά, παστά ψάρια, χέλια, μέλι, ούζο, τσίπουρο καθώς και κρασί τοπικής παραγωγής.
Προτείνουμε να γίνουν προσπάθειες σε συνεργασία με το Υπουργείο σας για προώθηση των προϊόντων μας αλλά και διαφήμισή τους στην Ελλάδα και διεθνώς.
• Παράγραφος ε) Γαμήλιος Τουρισμός
Στην περιοχή του Μεσολογγίου και μέσα στην Λιμνοθάλασσα υπάρχουν εκκλησάκια πάνω σε νησίδες, ιδιαιτέρου κάλους, π.χ. Αγία Τριάδα, Παναγία Φοινικιά και Παναγία Προκοπανισιώτισσα, τα οποία σήμερα παραμένουν αναξιοποίητα ιδιαιτέρως λόγω της άρνησης της εκκλησίας για πραγματοποίηση Μυστηρίων σε ξωκλήσια.
Σε συνεννόηση με την εκκλησία, πρωτίστως, και με τη Δημοτική Αρχή προτείνουμε να πραγματοποιούνται θρησκευτικοί καθώς και πολιτικοί γάμοι σε αυτά τα εκκλησάκια, κάτι που θα δημιουργήσει άμεσα επισκεψιμότητα στην περιοχή μας και ιδιαιτέρως από το εξωτερικό. Τα παραδείγματα της Σαντορίνης, της Ρόδου ή της Μυκόνου είναι χαρακτηριστικά.
• Παράγραφος στ) Κινηματογραφικός Τουρισμός
Η περιοχή του Μεσολογγίου, λόγω του ιδιαιτέρου κάλους της Λιμνοθάλασσας, της μεγάλης βιοποικιλότητας της καθώς και των χαρακτηριστικών ξύλινων κατοικιών μέσα στη θάλασσα (Πελάδες) έχει πρωταγωνιστήσει σε πληθώρα διαφημιστικών, σε μουσικά βίντεο κλιπ καθώς επίσης και σε ταινίες.
Παρακαλούμε να εξετάσετε το ενδεχόμενο της δημιουργίας συνεργαζόμενων με το Υπουργείο Τουρισμού γραφείων στις Δημοτικές Αρχές ή τις Περιφέρειες για τη διευκόλυνση των κινηματογραφικών παραγωγών και συνεργείων καθώς επίσης και για την άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση ανάλογων δραστηριοτήτων.
Για το Γραφείο Τουριστικής Ανάπτυξης Εμποροβιομηχανικού Συλλόγου Ι.Π. Μεσολογγίου
Το 1998 η Ελλάδα προώθησε τον εαυτό στο εξωτερικό της λέγοντας κατά λέξη:
“The longest running theatrical event… Musical shows, theatrical plays and other cultural events (are) featured each summer in the land that is the birthplace of the dramatic arts” (Hughes, 2000 p51).
Την ίδια χρονιά και ενώ η διεθνής καμπάνια ήταν εκτενής, είχε κοστίσει εκατομμύρια σε δραχμές αλλά και σε σημερινά ευρώ, το Υπουργείο Πολιτισμού μόλις που κατέβαλε σε παραγωγές των παραστατικών τεχνών το 6,8% του προϋπολογισμού για τις τέχνες και τον πολιτισμό δηλαδή αναλογικά “ψίχουλα”.
Σήμερα, είναι αλήθεια και το γνωρίζουμε πως κάθε ευρώ που επενδύεται στον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά αποφέρει μεγάλες επιστροφές στην πολιτεία με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι τραγικό λάθος πολιτικής η συμβολή του πολιτισμού να είναι τέτοια και τόσο μεγάλη σε τομείς όπως ο τουρισμός και τα καθαρά οικονομικά στοιχεία να παραμένουν σε μια γκρίζα ζώνη σε σηματοδότηση με γκρίζα γράμματα.
Θα πρέπει ο νομοθέτης να αναγνωρίσει τη συμβολή του πολιτισμού στον τουρισμό σε επίπεδο οικονομίας και συμβολής και να εντάξει στο πλαίσιο την προβλεψη της οικονομικής στήριξης του Υπουρείου Τουρισμού προς τους Πολιτιστικούς Φορείς και καλλιτέχνες μέσα από τον ΕΟΤ ή από άλλο μηχανισμό αν υπάρχει (ήδη γίνεται με επιτυχία στον ΕΟΤ αλλά και με περιορισμούς).
Πρόταση: Επιπλέον αύξηση του προϋπολογισμού (από το Υπουργείο Οικονομικών) υπέρ του Υπουργείου Τουρισμού κατά τουλάχιστον 2% από το σύνολο του ετήσιου προϋπολογισμού για το Υπουργείο Τουρισμού, ενώ το 1% από αυτό να διοχετεύεται σε προγράμματα στήριξης πολιτιστικού έργου. Θα είναι ψευδοδίλημματική η σκέψη πως κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε αθέμιτη παρέμβαση στο έργο του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς υπάρχει θέλοντας και μη τεχνική και ουσιαστική σχέση του τουρισμού με τους δρώντες στους κλάδους του πολιτισμού. Τα όποια ποσά συγκεντρωθούν θα μπορούσαν να δοθούν απευθείας στους δημιουργικούς τομείς και το υπόλοιπο 1% να διοχετεύεται στις πολιτιστικές δραστηριότητες του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, κατά τα πρότυπα της ΕΕ. Κατά αυτόν τον τρόπο το Υπουργείο Τουρισμού ενεργά θα συμβάλλει στη στήριξη των κλάδων του πολιτισμού και θα μπορούσε γίνει αρωγός στο ελάχιστο, που όμως αυτό το ελάχιστο είναι τόσο αναγκαίο για τους δημιουργούς και τους πολιτιστικούς φορείς.
Μια αγαστή συνεργασία ανάμεσα στα Υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού σε επίπεδο κοινής πολιτικής θα επηρέαζε τις αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και των Υπουργείων Εξωτερικών και Ανάπτυξης. Μια τέτοια συνεργασία θα μπορούσε να δώσει λύσεις σε πολλά θέματα πολιτιστικής διαχείρισης και σε οικονομικά κενά των τομέων του πολιτισμού.
Άρα ο νομοθέτης είναι απαραίτητο να συμπεριλάβει και τη σχέση Υπουργείου Πολιτισμού με το Υπουργείο Τουρισμού στο πλαίσιο.
στο άρθρο 10 α παράγραφος γίνεται:
Πολιτιστικός Τουρισμός είναι εκείνη η μορφή τουριστικής δραστηριότητας στην οποία το βασικό κίνητρο του επισκέπτη είναι η επίσκεψη σε φυσικά και πολιτιστικά αξιοθέατα προκειμένου να μάθει, να ανακαλύψει και να βιώσει την φυσική και πολιτιστική κληρονομιά του εκάστοτε τουριστικού προορισμού και τη σχέση που πολλάκις τα συνδέει.
Ενα εξαιρετικό πλεονέκτημα που έχουμε ως χώρα (ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες) ειναι οι σκοτεινοί και καθαροί ουρανοί μας. Με κατα μέσο όρο λιγότερη φωτορύπανση παγκοσμίως, έχουμε καθε λόγο να πιστεύουμε οτι μπορεί να ευδοκιμήσει ο Αστροτουρισμός. Βασισμένοι πάνω στο μυθολογικό υπόβαθρο των αστερισμών αλλα και της εκλαΐκευσης της επιστήμης της αστροφυσικής, μπορούμε να προσφέρουμε ενα μοναδικό προϊόν προς ενα ευρύ τουριστικό κοινό ( απο παιδιά έως ηλικιωμένους ).
Το γεγονός δε, οτι ιδιαίτερα οι βόρειες χώρες και λόγο γεωγραφικής θέσης και λόγω νεφους και εν γενεί των καιρικών συνθηκών δεν έχουν το πλεονέκτημα της οργανωμένης αστροπαρατηρησης ( με ή χωρίς τηλεσκόπια ) αποτελεί ενα εντυπωσιακό για τους επισκέπτες μας θέαμα.
Συνάμα το σύνολο της δράσης περιέχει το φυσιολατρικό υπόβαθρο ως εμπειρία.
Το αντικείμενο αυτο ασκείται χρόνια τώρα απο τους ερασιτεχνικούς συλλόγους αστρονομίας στην χωρα μας, με πολυ μεγαλη επιτυχία.
Άρθρο 10,β
Ποια ακριβώς θα είναι η συμμετοχή/παρέμβαση/συνδρομή του Υπουργείου Τουρισμού στην διοργάνωση από ελληνική Εταιρεία ή φυσικά πρόσωπα μιας Πολιτιστικής θεματικής διαδρομής με αντικείμενο μια περίοδο της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και σχετικά γεγονότα, απευθυνόμενη τόσο προς Έλληνες όσο και (ιδιαιτέρως) προς αλλοδαπούς συμμετέχοντες;