Αρθρο 20 Μητρώο παραγωγών κινηματογραφικών ταινιών

1. Συνιστάται στο Ε.Κ.Κ. μητρώο παραγωγών κινηματογραφικών ταινιών.

2. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. ορίζονται τα δικαιολογητικά που οι παραγωγοί  υποχρεούνται να υποβάλουν προκειμένου να εγγραφούν στο μητρώο.

3. Η εγγραφή στο μητρώο παραγωγών κινηματογραφικών ταινιών αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδοτική ενίσχυση προς τον παραγωγό σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 16:42 | Λευτέρης Δανίκας

    Επειδή το προηγούμενο σχόλιό μου είναι περισσότερο μια θεωρητική προσέγγιση του θέματος, συμπληρωματικά συνοψίζω και προτείνω:
    1. Όποιος σκηνοθέτης καταθέτει πρόταση παραγωγής ταινίας, ζητώντας την ενίσχυσή της, να εγγράφεται αυτοδικαίως και αυτόματα σε ξεχωριστό «Μητρώο Σκηνοθετών-Παραγωγών», διαφορετικό από το «Μητρώο Παραγωγών».
    2. Οι εγγεγραμμένοι στα δύο αυτά Μητρώα να έχουν τα ίδια δικαιώματα, όσον αφορά την λειτουργία του Παραγωγού.
    3. Οι όροι εγγραφής στο «Μητρώο Παραγωγών» να διασφαλίζουν ένα minimum επαγγελματικής επάρκειας, ώστε να αποκλεισθούν οι πιθανοί αεριτζήδες, οι οποίοι είναι σίγουρο πως θα συρρεύσουν εφ’ όσον διευρυνθούν πράγματι οι πηγές χρηματοδότησης.

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 15:44 | Λευτέρης Δανίκας

    Λυπάμαι που αναγκάζομαι ν’ αρχίσω από τα στοιχειώδη, αλλά στην παρούσα περίπτωση επιβάλλεται, γιατί φαίνεται ότι έχουμε ξεχάσει πολλά και ουσιαστικά…
    Είμαι της γνώμης πως ένα κινηματογραφικό έργο που αξίζει την κρατική ενίσχυση θα πρέπει να είναι πρώτα και κύρια κατάθεση ψυχής. Από την μικρή μου πείρα εξ άλλου, γνωρίζω πολύ καλά πως αυτή η κατάθεση ψυχής γίνεται, πρώτα και κύρια και πάλι, απ’ αυτόν που επωμίζεται το κύριο δημιουργικό βάρος της ταινίας, το σκηνοθέτη της.
    Γιατί; Γιατί ο σκηνοθέτης (ακόμα και στη χειρότερη περίπτωση, που δεν θα είναι ο ίδιος και σεναριογράφος, ή έστω συν-σεναριογράφος του έργου), είναι αυτός που αντλώντας από το βάθος της ύπαρξής του θα οραματισθεί, ώστε κάτω απ’ την καθοδήγησή του να μορφοποιηθεί το καινούργιο «Σύμπαν-Κόσμος» της κάθε ταινίας. Γιατί το κάθε άξιο να ενισχυθεί κινηματογραφικό έργο είναι (ή έστω έχει την πρόθεση να είναι) κι ένας καινούργιος «Κόσμος»… Και ο ιδιαίτερος και προσωπικός τρόπος που ο σκηνοθέτης θα αρθρώσει τον «Λόγο» του, θα είναι αποφασιστικός για τη «Γένεση» αυτού του νέου «Κόσμου» …αλλά και για τη δυναμική της επικοινωνιακής διείσδυσης της ταινίας στο κοινό…
    Μ’ αυτά δεν θα ήθελα σε καμιά περίπτωση ν’ ακυρώσω την αποφασιστική κατάθεση ψυχής των ηθοποιών, ή των βασικών συντελεστών, ή και τη συμβολή όλων των υπολοίπων κατά το μέρος που τους αναλογεί, αλλά να τονίσω ότι ο σκηνοθέτης, σε αντίθεση με όλους τους άλλους, είναι αυτός που θα φροντίσει ώστε όλα τα επιμέρους να υπηρετήσουν ένα κοινό πλέον όραμα, για να μπορέσουν να συνθέσουν ένα συνεκτικό όλον, μια ταινία… γιατί φοβάμαι ότι αυτό το ουσιώδες το ξεχάσαμε… και η λήθη της ουσίας είναι προς απώλειαν…
    Δικαιωματικά λοιπόν ο σκηνοθέτης διεκδικεί τον πλήρη έλεγχο αυτού του ψυχικού έργου, αναλαμβάνοντας συχνότατα και το ρόλο του παραγωγού… για να καταλήξω πως σε καμία περίπτωση τα προβλεπόμενα στο άρθρο 20 του Νόμου, περί «Μητρώου Παραγωγών», δεν θα πρέπει να σταθούν εμπόδιο στην προσπάθεια του οιουδήποτε θελήσει να συμμετάσχει στις διαδικασίες ενίσχυσης της πρότασής του, εφ’ όσον, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του σκηνοθέτη επωμίζεται το κύριο δημιουργικό βάρος για την πραγματοποίηση του έργου.
    Επομένως το λειτούργημα του σκηνοθέτη-παραγωγού (λειτούργημα με χαρακτηριστικά Δημιουργού, Πατέρα και Μήτρας) πρέπει να παραμείνει σεβαστό, να ενισχυθεί και να διασφαλισθεί απόλυτα και σε όλα τα επίπεδα… αν μας ενδιαφέρει βέβαια η ενίσχυση της παραγωγής έργων «με ψυχή» και όχι οι σχεδιασμοί επί χάρτου.
    Υ.Γ. Τα ανωτέρω αποτελούν τη minimum βάση για την αποφυγή αποκλεισμών για τυπικούς λόγους… το ακανθώδες θέμα των κρίσεων και των εγκρίσεων δεν τολμώ να το θίξω…

  • 3 Νοεμβρίου 2010, 23:25 | Βασίλης Κοσμόπουλος

    Είναι νομίζω αναγκαία η θέσπιση του Μητρώου, για να αρθούν οι – υπάρχοντες σήμερα – περιορισμοί στην άσκηση του επαγγέλματος του παραγωγού και για να μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα το αυτόματο σύστημα ενίσχυσης μέσω του ειδικού φόρου.

    Να διασφαλιστεί όμως ότι τα κριτήριά του θα επιβεβαιώσουν την πρόθεση για «άνοιγμα» του επαγγέλματος.

    Βασίλης Κοσμόπουλος
    σκηνοθέτης/παραγωγός

  • 3 Νοεμβρίου 2010, 17:55 | Λαμπρινός Φώτος

    Άρθρο 20 με τις παραγράφους του 1, 2 και 3 περί «Μητρώου Παραγωγού».
    Παράγραφος 2: «Με απόφαση του Δ.Σ. ορίζονται τα δικαιολογητικά». Παράγραφος 3: «Η εγγραφή στο Μητρώο αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδοτική ενίσχυση προς τον παραγωγό…»,

    Η άποψή μας:

    Ένα «μητρώο παραγωγού» θεσπίζεται προκειμένου να τεθούν περιοριστικές και αυστηρές διατάξεις ως προϋπόθεση εγγραφής σε αυτό, αλλοιώς δεν έχει νόημα.

    Με αυτή τη λογική οδηγούμεθα σε κλειστό επάγγελμα τη στιγμή που η τάση είναι για άνοιγμα των επαγγελμάτων και στον αποκλεισμό πάρα πολλών σκηνοθετών που γινονται, κατά διαστήματα, παραγωγοί του εαυτού τους, προκειμένου να κάνουν μία ταινία με χρημοτοδοτική αφετηρία τα χρήματα από το ΕΚΚ.

    Έτσι, ένας σκηνοθέτης-παραγωγός του εαυτού του, δεν θα πληρεί τις προϋποθέσεις εγγραφής στο «Μητρώο», αφού δεν κάνει ταινία κάθε τρεις και λίγο. Αν πάλι, κάνοντας ταινία, κάθε τρία, τέσσερα ή και περισσότερα χρόνια, χωρίς να χάνει το δικαίωμα της χρηματοδότησής του από το ΕΚΚ, τότε γιατί χρειάζεται το «Μητρώο»?

    Για το λόγο αυτό προτείνουμε την απόσυρση του παρόντος άρθρου.

    Υπογράφουν οι σκηνοθέτες

    Αγγελική Αντωνίου
    Μάρκο Γκαστίν
    Βαγγέλης Καλαμπάκας
    Θάνος Κερμίτσης
    Άκης Κερσανίδης
    Γιώργος Κορδέλλας
    Στέλιος Κουκουβιτάκης
    Φώτος Λαμπρινός
    Βασίλης Λουλές
    Λεία Μπίζνερ
    Πένυ Παναγιωτοπούλου
    Κατερίνα Πατρώνη
    Λουκία Ρικάκη
    Ελισάβετ Χρονοπούλου
    Νίκος Φραγκιάς

  • 3 Νοεμβρίου 2010, 17:59 | ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ

    Περί «Μητρώου Παραγωγού».
    Σχόλια στα Άρθρα 5, Παράγραφος 7 (ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ ΛΕΞΗ ΣΩΡΕΥΤΙΚΑ!!!)
    και άρθρο 20, παράγραφοι του 1, 2 και 3.’

    Κατ’ αρχάς ο ΥΠΠΟΤΟΥΡ δεν δικαιολογεί στο εισαγωγικό του σημείωμα στο νόμο γιατί δεν δύνανται να ισχύουν μελλοντικά τα ήδη υπάρχοντα 3-4 ΜΗΤΡΩΑ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ. Επίσης στο νέο νόμο υπάρχουν αοριστίες ως προς το ποιοι θα είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις εγγραφής στο ΝΕΟ ΜΗΤΡΩΟ ΤΟΥ ΕΚΚ!
    Δεν νοείται κάθε αοριστία, κενό και θολούρα στον υπάρχοντα νόμο να παραπέμπεται για διακανονισμό στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του ΕΚΚ από ένα μόνο άνθρωπο, τον Γενικό Διευθυντή. Σε αυτό πρέπει να δοθεί έτοιμο το πλαίσιο λειτουργίας του ΕΚΚ και αυτός θα κληθεί να το υλοποιήσει.
    Πάντως το συμπέρασμα είναι ότι ΕΝΑ ΜΗΤΡΩΟ ΣΥΣΤΗΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ «ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ» το ποιός εγγράφεται σε αυτό ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ «ΑΝΟΙΓΕΙ» το επάγγελμα ….Αλλιώς γιατί το προβλέπει ο νομοθέτης?

    Παράγραφος 2: «Με απόφαση του Δ.Σ. ορίζονται τα δικαιολογητικά». Παράγραφος 3: «Η εγγραφή στο Μητρώο αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδοτική ενίσχυση προς τον παραγωγό…»,

    Ίδρυση/σύσταση ενός «μητρώο παραγωγού» γίνεται προκειμένου να τεθούν περιοριστικές και αυστηρές διατάξεις ως προϋπόθεση εγγραφής σε αυτό, αλλιώς δεν έχει νόημα.
    Ένα αλλοδαπό νομικό ή φυσικό πρόσωπο που εμπορεύεται αγροτικά προϊόντα ας πούμε στη Γαλλία θα υποχρεωθεί να εγγραφεί σε ελληνικό μητρώο για να εκτελέσει τη συναλλαγή; Αυτό όμως, αντίκειται απόλυτα στο ευρωπαϊκό δίκαιο που αφορά στην ελεύθερη ασκούμενη επιχειρηματικότητα εντός Ε.Ε., κανόνες ελεύθερης εγκατάστασης και ελεύθερου ανταγωνισμού κλπ. Εν ολίγοις, αυτό που ισχύει είναι ότι όποιος είναι νόμιμος στη Γαλλία με τις προϋποθέσεις που θέτει η εκεί νομοθεσία, είναι αυτόματα και στην Ελλάδα χωρίς την ανάγκη εγγραφής σε κάποιο μητρώο ή άλλη διαδικασία.
    «Επίσης ένα σημείο το οποίο προβληματίζει είναι το γεγονός ότι δεν αναφέρεται πουθενά αν θα υπάρχει «Κανονισμός Λειτουργίας του Μητρώου» το οποίο θα καθορίζει ποια θα είναι τα παραπτώματα στα οποία θα επιβάλλονται διοικητικές ποινές σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το ν/σ ,ότι οι προβλεπόμενες πράξεις όπως «εγγραφή», «διαγραφή» αλλά και «αναστολή», δεν είναι οι μόνες που θα έπρεπε να περιέχονται στο ν/σ.
    Η μη τήρηση ΠΟΙΩΝ κανόνων, θα συνεπάγεται την αναστολή του ή την πρόσκαιρη διαγραφή του «παραγωγού» από το Μητρώο και εάν επαναληφθεί, την οριστική διαγραφή του.
    Με αυτή τη λογική οδηγούμεθα σε κλειστό επάγγελμα τη στιγμή που η τάση είναι για άνοιγμα των επαγγελμάτων (βλ. φορτηγατζήδες, φαρμακοποιοί, μηχανικοί, αρχιτέκτονες κλπ) και στον αποκλεισμό πάρα πολλών σκηνοθετών που γίνονται, κατά διαστήματα, παραγωγοί του εαυτού τους, προκειμένου να κάνουν μία ταινία με χρηματοδότηση από το ΕΚΚ.
    Προτείνεται τη διαγραφή του παρόντος άρθρου.
    Αν παραμείνει τότε προτείνεται η εξής διατύπωση, που είναι συμβατή με τους Νόμους και Συνθήκες της Ε.Ε. περί ελεύθερης εγκατάστασης, δραστηριότητας, ελεύθερου ανταγωνισμού κλπ αλλά και με τα μέχρι τώρα δυνατά, σε συμπαραγωγές με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
    Στο μητρώο παραγωγού εγγράφεται, εφόσον το επιθυμεί, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με την ιδιότητα του σεναριογράφου, σκηνοθέτη, η παραγωγού χωρίς προϋποθέσεις παραγωγής άλλης ταινίας στο παρελθόν, που διατηρεί επαγγελματική έδρα στην Ελλάδα η σε άλλη χώρα-μέλος της ΕΕ και ασκεί στην Ελλάδα η σε άλλη χώρα-μέλος της ΕΕ παρόμοια δραστηριότητα ή διατηρεί παράρτημα στην Ελλάδα προσκομίζοντας απλή βεβαίωση της οικείας ΔΟΥ, όπου εδρεύει (Ελλάδα η χώρα-μέλος της ΕΕ), ότι είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος, ασκεί νομίμως την δραστηριότητα του σεναριογράφου, σκηνοθέτη, παραγωγού, στην Ελλάδα η στη χώρα-έδρα του, μέλους της Ε.Ε. και δεν έχει υπαχθεί στο παρελθόν, ως φυσικό πρόσωπο η ως εταίρος η ως ιδιοκτήτης εταιρείας συναφούς δραστηριότητας σε καθεστώς αναγκαστικής εκκαθάρισης, πτώχευσης, στάσης πληρωμών και όλα τα σχετικά του πτωχευτικού κώδικα, όπως επίσης μη πληρωμών προς το Δημόσιο (ΔΥΟ) και ασφαλιστικά ταμεία.
    Έτσι επιτρέπεται μόνο σε εκείνους, που έχουν καθαρό ποινικό μητρώο, που απέδειξαν χρηστή οικονομική διαχείριση των εταιρειών τους και θα αποκλείονται όλοι εκείνοι που στο παρελθόν δεν υπήρξαν συνεπείς προς τους συνεργάτες τους στον τομέα του κινηματογράφου και την Πολιτεία, μην πληρώνοντας φόρους, όντας ασυνεπείς προς τα ασφαλιστικά ταμεία κλπ. Διαφορετικά πώς θα είναι δυνατόν να υπαχθούν στα προνόμια του «ταξ σέλτερ»/ φορολογικών απαλλαγών και κινήτρων?

    Απευχθόμεθα σε κάποια μελλοντική συγκυρία τη πιθανότητα να έχουν δυνατότητα εγγραφής και να παράγουν ταινίες ασυνεπείς παραγωγοί με κάθε είδους παραβάσεις στο παρελθόν αλλά σκηνοθέτες / σεναριογράφοι παραγωγοί κάθε είδους, είτε μικρού μήκους, είτε πρωτοεμφανιζόμενοι, είτε με μακρά και επιτυχημένη θητεία να μην δύνανται να εγγραφούν στο ΜΗΤΡΩΟ και να παράξουν τις ταινίες τους αλλά να πρέπει να «περάσουν» κάποιες «κλειστές» πύλες κάποιων γραφείων παραγωγής που «εξασφάλισαν» την εγγραφή τους στο μητρώο του ΕΚΚ.

    ————————————————————————————————————————————————-
    ΥΓ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΜΗΤΡΩΟ γενικότερα … διάφορες πηγές για ίδρυση ΜΗΤΡΩΩΝ σε διάφορους τομείς … όροι, προϋποθέσεις, περιορισμοί, συμβατότητα με δίκαιο Ε.Ε. κλπ.

    Προϋποθέσεις για ΕΓΓΡΑΦΗ στο ΜΗΤΡΩΟ του ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ Τ.Ε.Ε. http://www.e-tee.org.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=83&Itemid=126

    (Ακολουθούν πιο κάτω σχόλια από ΑΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΓΙΑ ΜΗΤΡΩΟ ΑΛΛΩΝ ΤΟΜΕΩΝ ….. για όποιον ενδιαφέρεται μόνο)

    http://www.agrotypos.gr/index.asp?mod=articles&id=58811
    ΕΝΙΑΙΟ ΜΗΤΡΩΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΩΝ http://www.esfhellas.gr/categoryDetails.aspx?iden=10#1
    – Τι είναι;
    – Ποιος μπορεί να γίνει μέλος του ΕΜΑ;
    Μέλος στο ΕΜΑ μπορεί να γίνει κάθε πτυχιούχος ΑΕΙ ή ΤΕΙ, που ενδιαφέρεται, εφόσον διαθέτει αποδεδειγμένα τουλάχιστον 3ετή συνολική επαγγελματική εμπειρία στον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα (ΚΥΑ 67775/2493/2.10.2008).
    ——————————————-

    ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ
    Σκηνοθέτης, Παραγωγός
    Ιδρυτικό Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
    Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου
    Διπλωματούχος, Πρ. Αναπλ. Καθηγητής Σκηνοθεσίας & Σεναρίου και Μέλος της Συγκλήτου στην Ανωτάτη Κρατική Ακαδημία και Τηλεόρασης του Μονάχου

  • 3 Νοεμβρίου 2010, 16:12 | Κατερίνα Μαρινάκη

    Αν δεχτούμε ότι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του Ελληνικού κινηματογράφου είναι:
    1/ η έλλειψη παραγωγών με την ουσιαστική έννοια του όρου.
    2/ Ότι μέχρι τώρα το Ε.Κ.Κ ήταν ο κύριος παραγωγός και ο εκτελεστής παραγωγός βαφτιζόταν παραγωγός χρησιμοποιώντας τα χρήματα του κέντρου.
    Και αν δεν θέλουμε να χρηματοδοτούνται με τα χρήματα των φορολογούμενων εταιρείες παραγωγής ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, διάττοντες χρηματοδότες κ.λ.π . είναι προφανές ότι θα πρέπει να ελέγχονται οι προυποθέσεις για την ενίσχυση των παραγωγών, (άρθρο 5 & 7), κάτι το οποίο όπως γνωρίζουμε ισχύει και για τη χρηματοδότηση ενός παραγωγού και από το πρόγραμμα MEDIA.
    Κατερίνα Μαρινάκη – Σεναριογράφος

  • 30 Οκτωβρίου 2010, 11:44 | Α.Αγγελίδη, Ρ.Βαλντέν, Κ.Ευαγγελάκου, Σ.Θεοδωράκη, Κ.Πατρώνη, Π.Σεβαστίκογλου

    Για το μητρώο παραγωγών και τη δυνατότητα ενίσχυσης των ταινιών (βλ. και άρθρο 5, §7) – Μας ενδιαφέρει να διασφαλισθεί το «άνοιγμα» του επαγγέλματος.
    Θέτουμε το ερώτημα: Πώς θα εγγράφεται στο μητρώο ένας νέος παραγωγός, που δεν έχει ήδη παράγει κάποια ταινία;

    Αντουανέττα Αγγελίδη, Ρέα Βαλντέν, Κατερίνα Ευαγγελάκου, Στέλλα Θεοδωράκη, Κατερίνα Πατρώνη, Πέτρος Σεβαστίκογλου – Κινηματογραφιστές

  • 29 Οκτωβρίου 2010, 16:19 | Κωνσταντίνα Βούλγαρη

    δεν προκύπτει από πουθενά ότι το μητρώο παραγωγών αποκλείει τους νέους παραγωγούς…είναι θέμα του εσωτερικού κανονισμού του ΕΚΚ του τι κριτήρια θα βάλει, και αφού σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Γερουλάνου θα γίνουν τα απαραίτητα για να «ανοίξει» το επάγγελμα, θέλω να πιστεύω πως και ο κανονισμός θα πάει προς αυτή την κατεύθυνση.

    Σε κάθε περίπτωση, ο οποιοσδήποτε έχει μερίδιο συμπαραγωγής σε μια ταινία, είτε αυτό είναι με το να καταβάλει χρήματα είτε κεφαλοποιώντας την αμοιβή του, θεωρητικά είναι και παραγωγός άρα και δικαιούται να γραφτεί στο μητρώο.
    Ολοι οι έλληνες σκηνοθέτες δηλαδή που έχουν μερίδιο στις ταινίες τους, είναι και παραγωγοί.

    Εγώ τουλάχιστον αυτό καταλαβαίνω από τα όσα έχει δηλώσει ο Υπουργός και από το σχέδιο νόμου.

  • 28 Οκτωβρίου 2010, 21:39 | OOO

    ωραίο το νομοσχέδιο οικογένειας Δοξιάδη

  • 27 Οκτωβρίου 2010, 09:15 | Δημήτρης Γκουζιώτης

    Τραγικό λάθος το μητρώο! Συντεχνιακή αστοχία! Είναι βέβαιο ότι δημιουργεί προϋποθέσεις για τον ενίοτε αποκλεισμό νέων παραγωγών, αυτών που έχει μεγαλύτερη ανάγκη μια κινημαοτγαφία με προοπτική προς το μέλλον. Ο χώρος έχει ανάγκη τόσον από νέους παραγωγούς όσο και από χρηματοδότες από φαινομενικά άσχετους επαγγελματικούς κλάδους. Όχι στον αποκλεισμό τους, ναι στην ελεύθιερη ένταξή τους!