1. To Υπουργείο Τουρισμού δύναται να οργανώνει από τη 15η Νοεμβρίου μέχρι την 15η Μαρτίου εκάστου έτους επιμορφωτικά προγράμματα διαρκείας μέχρι τριών (3) μηνών, με την ολοκλήρωση των οποίων χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης άνευ διενέργειας εξετάσεων.
2. Το Υπουργείο Τουρισμού δύναται να διοργανώνει ταχύρρυθμα προγράμματα διάρκειας έως δύο (2) μηνών για την κατάρτιση Ελλήνων υπηκόων ή υπηκόων άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποφοίτων τμημάτων Αρχαιολογίας, Ιστορίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, Ιστορίας και Εθνολογίας και του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών, με κατεύθυνση Αρχαιολογία πανεπιστημίων της ημεδαπής και αναγνωρισμένων της αλλοδαπής, για την άσκηση του επαγγέλματος του ξεναγού. Τα προγράμματα του παρόντος περιλαμβάνουν: α) τη διδασκαλία μαθημάτων που δεν καλύπτονται από τη διδαχθείσα ύλη των ανωτέρω σχολών και β) πρακτική άσκηση στην τεχνική της διαδρομικής ξενάγησης στο πλαίσιο εκπαιδευτικών επισκέψεων – εκδρομών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων αυτών, στους σπουδαστές χορηγείται πτυχίο ξεναγού.
3. Τα ταχύρρυθμα προγράμματα της παρ. 2 δύνανται να πραγματοποιούνται μέχρι τρεις (3) φορές ανά έτος, λαμβανομένων υπόψη των διαμορφούμενων, ανά χρονική περίοδο, αναγκών για ξεναγούς στην αγορά. Η άριστη γνώση ξένων γλωσσών, κατά το άρθρο 10 του π.δ. 85/2022 (Α’ 232), είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή στα προγράμματα αυτά.
4. Για την υλοποίηση των προγραμμάτων του παρόντος, το Υπουργείο Τουρισμού προσλαμβάνει ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό κατόπιν έγκρισης σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (A’ 133), περί ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων, με σύμβαση εργασίας που δεν υπερβαίνει τη διάρκεια του προγράμματος. Οι ειδικότητες και τα προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού καθορίζονται από τον Υπουργό Τουρισμού με την προκήρυξη πρόσληψης.
5. Με την ολοκλήρωση της παρακολούθησης των ταχύρρυθμων προγραμμάτων του παρόντος οι καταρτισθέντες αποκτούν αυτόματα τη δυνατότητα πρόσβασης στο επάγγελμα του ξεναγού σε ισότιμη βάση με τους αποφοίτους των λοιπών σχολών ξεναγών του παρόντος νόμου.
6. Η υλοποίηση των ταχύρρυθμων προγραμμάτων του παρόντος μπορεί να ανατίθεται απευθείας σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της ημεδαπής με τη σύναψη σχετικής σύμβασης με το Υπουργείο Τουρισμού, στην οποία περιγράφονται το ανατιθέμενο έργο, το ύψος της αμοιβής του εκπαιδευτικού ιδρύματος, ο τόπος, ο χρόνος υλοποίησης, ο αριθμός των καταρτιζομένων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Το ύψος της αμοιβής του εκπαιδευτικού ιδρύματος επιμερίζεται στους συμμετέχοντες και τα δίδακτρα κατατίθενται σε τραπεζικό λογαριασμό του εκπαιδευτικού ιδρύματος. Οι λεπτομέρειες της καταβολής των διδάκτρων από τους συμμετέχοντες ορίζονται στην υπουργική απόφαση της περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 42.
7. Τα ταχύρρυθμα προγράμματα του παρόντος δύνανται να υλοποιούνται και από Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, τα οποία κατέχουν άδεια λειτουργίας σε ισχύ σύμφωνα με το Κεφάλαιο Θ΄ του ν. 4763/2020 (Α΄ 254).
Παράγραφος 3. Ποιος προσδιορίζει τις ανάγκες στην αγορά; Τα πρακτορεία, η έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος; Χρήζει διευκρίνησης
Στην πρώτη παράγραφο δε διευκρινίζεται σε ποιους απευθύνονται τα προγράμματα επιμόρφωσης.
Απάντηση στις κ.κ. ΚΟΥΒΕΡΙΑΝΟΥ και ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ = τα δίμηνα σεμινάρια απευθύνονται ΚΑΙ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ εφόσον είναι απόφοιτοι των ΑΕΙ που ορίζει ο νόμος.
Γεια σας στην παράγραφο δύο (2) θα πρέπει να αλλάξει η λέξει «δύναται» σε «υποχρεούται», αλλιώς ο νόμος δεν έχει νόημα. Είναι σημαντικό να δίνεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν και έχουν τη σχετική ακαδημαϊκή κατάρτιση να πραγματοποιούν τα σεμινάρια και αυτή η δυνατότητα να είναι ανεξάρτητη από τις συσχετίσεις και τις απόψεις των εκάστοτε ιθυνόντων του υπουργείου
Στην παράγραφο 2 πρέπει να συμπεριληφθούν και οι Ιστορικοί Τέχνης στη δίμηνη επιμόρφωση ξεναγών. Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΕΧΝΗΣ έχοντας τις πλέον κατάλληλες σπουδές και το εκπαιδευτικό υπόβαθρο για να διεξάγει περιηγήσεις σε χώρους πολιτισμού, ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ να έχει ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ τη ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΑ ΔΙΜΗΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΞΕΝΑΓΩΝ.
Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι οι τομείς στους οποίους τα Μουσεία δραστηριοποιούνται, καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα, όπως τις πινακοθήκες, τα λαογραφικά μουσεία και πολλά άλλα είδη μουσείων, χωρίς να περιορίζονται μόνο στα αρχαιολογικά.
ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗ ΔΙΜΗΝΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΕΧΝΗΣ. ΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, ΚΑΤ’ΕΞΟΧΗΝ, ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ.
Θα πρέπει να γίνει τουλάχιστον 3ετης η φοίτηση συν τις εκπαιδευτικές εκδρομές στις σχολές ξεναγων για να έχουμε σωστα καταρτισμενους ξεναγους.ουτε διμηνα ουτε τα τρίμηνα σεμιναρια αρκούν για να γίνει κάποιος ξεναγος
Στο άρθρο 41 παράγραφος 2 μεταξύ των άλλων αποφοίτων τμημάτων που έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τα δίμηνα ταχύρρυθμα εκπαιδευτικά προγράμματα να συμπεριληφθούν και οι Ιστορικοί Τέχνης
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Η Ιστορία της Τέχνης έχει συνάφεια με το επάγγελμα του Ξεναγού, είναι δε γνωστόν ότι η Ιστορία της Τέχνης δεν περιορίζεται μόνο στα αρχαία χρόνια και τα μουσεία δεν είναι μόνο αρχαιολογικά.
Οι Ιστορικοί Τέχνης έχουν ειδικευτεί
στο συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο που καλύπτει την ελληνική και την ευρωπαϊκή τέχνη.
Οι απόφοιτοι Πανεπιστημιακών Σχολών Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης απασχολούνται ως ιστορικοί και κριτικοί τέχνης και ως επιμελητές σε μουσεία και πολιτιστικούς φορείς, καθώς και ως εκπαιδευτικοί ΠΕ41 στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Στο άρθρο 41 θα πρέπει να συμπεριληφθούν οι Ιστορικοί της Τέχνης, καθώς τα προγράμματα σπουδών που παρακολουθούν τους δίνουν τα απαραίτητα εφόδια. Η έως σήμερα εξαίρεσή τους από τα επιμορφωτικά σεμινάρια, τους στερεί μια σημαντική επαγγελματική προοπτική. Οι Ιστορικοί Τε΄χνης είναι απόφοιτοι των Τμημάτων Ιστορίας & Θεωρίας της Τέχνης της Σχολής Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Τα νέα επιμορφωτικά σεμινάρια διάρκειας έως 3 μηνών που εισηγείται το σχέδιο νόμου σε ποιους απευθύνονται; Σε όσους έχουν ήδη άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ξεναγού; Χρειάζεται αποσαφήνιση.
Συγχαρητήρια για την νομοθετική πρωτοβουλία.
Έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Ο τουρισμός εξελίσσεται παγκοσμίως όπως και οι ανάγκες του.
Τρέφω απεριόριστο σεβασμό στους ξεναγούς της χώρας μας και τους συγχαίρω για τις γνώσεις τους και τον επαγγελματισμό τους. Ως συνιδιοκτήτρια τουριστικού γραφείου μάλιστα τους χρησιμοποιώ αρκετά συχνά.
Ωστόσο, καθώς προσφέρουμε ΤΥΔΑ (Τουριστικές Υπαίθριες Δραστηριότητες Αναψυχής) μεμονωμένα ή ως πακέτο με διαμονή / διατροφή κλπ, θεωρώ ανεδαφικό το πλαίσιο που υπήρχε εώς τώρα (από το ’70!), να είναι δηλαδή οι ξεναγοί (οι ολίγοι εκ των πραγμάτων) μοναδικοί «νόμιμοι» πρεσβευτές της χώρας μας.
Δεν μπορώ ούτε να διανοηθώ να χρησιμοποιώ ξεναγούς σε περιηγήσεις θαλάσσιου καγιάκ, πεζοπορίες σε μονοπάτια, rafting σε ποτάμια, cooking classes και ούτω καθεξής.
Ούτως ή άλλος δεν έχει βρεθεί και ξεναγός όλα αυτά τα χρόνια να ενδιαφέρεται να κάνει κάτι τέτοιο – ούτε να μπει καν στην διαδικασία να αποκτήσει τα hard skills που απαιτούνται.
Και για να λέμε και όλη την αλήθεια, γνωρίζω στον τόπο που δραστηριοποιούμαι ξεναγούς (δεν λέω ότι ευθύνονται οι ίδιοι φυσικά) να δέχονται να συνοδεύσουν γκρουπ πεζοπορικό σε ήπια μεν – πεζοπορική δε διαδρομή – 50 ατόμων!!!
‘Ενας δηλαδή ξεναγός για 50 άτομα! Αυτό το θεωρώ ανασφαλές, το λιγότερο.
Ως ΣΕΤΕΥΔΑ έχουμε θεσπίσει όρια ασφαλείας για κάθε ΤΥΔΑ τα οποία προφανώς δεν υπαγορεύουν 1 άτομο προς 50 επισκέπτες και άλλα πολλά.
Εν κατακλείδι, ο διαχωρισμός των επαγγελμάτων με βρίσκει απολύτως σύμφωνη.
Όπου χρειάζονται γνώσεις/εκπαίδευση ξεναγού – αυτό να τηρείται απαρέγγλιτα.
Όπου όχι (βλέπε φύση – ύπαιθρο κλπ), και οι υπόλοιποι πιστοποιημένοι συνοδοί δραστηριοτήτων (υπάρχει σύστημα πιστοποίησης ΣΕΤΕΥΔΑ-DQS) είμαστε πλήρως επαρκείς.
Στο εξωτερικό εφαρμόζεται το παραπάνω μοντέλο με απόλυτη επιτυχία.
Με όλο το σεβασμό, σας ευχαριστώ.
Καλημέρα σας.
Προτείνω να απαλειφθεί από το εδάφιο 1 του άρθρου 41 του σχεδίου νόμου ο αποκλειστικός όρος οργάνωσης των επιμορφωτικών προγραμμάτων μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου και αντίθετα να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα υλοποίησης των εν λόγω προγραμμάτων το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου εκάστου έτους, έτσι ώστε να μπορούν κι όσοι εργάζονται μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου κάθε χρόνο να συμμετάσχουν στα ταχύρρυθμα επιμορφωτικά προγράμματα κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού.
Καλημέρα σας,
σε σχέση με την υλοποίηση των ταχύρυθμων επιμορφωτικών προγραμμάτων κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού για αποφοίτους τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας παρακαλώ να ληφθεί υπόψη ότι το προτεινόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης τους αποκλείει όσους εργάζονται το φθινόπωρο και τον χειμώνα, δηλαδή μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου και δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης των παραπάνω εργαζομένων.
Προτείνω λοιπόν να απαλειφθεί από το εδάφιο 1 του άρθρου 41 του σχεδίου νόμου ο αποκλειστικός όρος οργάνωσης των επιμορφωτικών προγραμμάτων μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου και αντίθετα να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα υλοποίησης των εν λόγω προγραμμάτων το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου εκάστου έτους, έτσι ώστε να μπορούν κι όσοι εργάζονται μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου κάθε χρόνο να συμμετάσχουν στα ταχύρρυθμα επιμορφωτικά προγράμματα κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού.
Καλημέρα σας,
σε σχέση με την υλοποίηση των ταχύρυθμων επιμορφωτικών προγραμμάτων κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού για αποφοίτους τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας παρακαλώ να ληφθεί υπόψη ότι το προτεινόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης τους αποκλείει όσους εργάζονται το φθινόπωρο και τον χειμώνα, δηλαδή μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου και δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης των παραπάνω εργαζομένων.
Προτείνω να μην τίθεται αυτός ο περιοριστικός όρος όσον αφορά το διάστημα υλοποίησης των εν λόγω δίμηνων επιμορφωτικών προγραμμάτων.
Συγκεκριμένα, σας ρωτώ: γιατί να μην προβλέπεται η υλοποίηση των εν λόγω προγραμμάτων τη θερινή περίοδο , του Ιούλίου-Αυγούστου, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθήσουν και όσοι εργάζονται τη χειμερινή περίοδο;
Παρακαλώ λοιπόν να απαλειφθεί από το εδάφιο 1 του άρθρου 41 του σχεδίου νόμου ο αποκλειστικός όρος οργάνωσης των επιμορφωτικών προγραμμάτων μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου και αντίθετα να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα υλοποίησης των εν λόγω προγραμμάτων το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου εκάστου έτους, έτσι ώστε να μπορούν κι όσοι εργάζονται μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Μαρτίου κάθε χρόνο να συμμετάσχουν στα ταχύρρυθμα επιμορφωτικά προγράμματα κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού.
Επιπλέον, στο εδάφιο 3 του ίδιου άρθρου προτείνω τη διατύπωση «η άριστη γνώση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας» αντί του «η άριστη γνώση ξένων γλωσσών» ως προϋπόθεση συμμετοχής στα εν λόγω επιμορφωτικά προγράμματα. Η πιστοποίηση του επαγγελματία ξεναγού σε δεύτερη ή γενικά σε άλλες ξένες γλώσσες θα πρέπει να είναι προσωπική επαγγελματική του επιλογή και προϊόν δικής του πρωτοβουλίας, για να αυξήσει τα προσόντα του. Εξάλλου η πιστοποίηση σε δεύτερη ή σε άλλες ξένες γλώσσες μπορεί να γίνει μετά την αποφοίτησή του από το δίμηνο επιμορφωτικό πρόγραμμα και μέσα από την ένταξη του στα κατά τόπους επαγγελματικά σωματεία ξεναγών.