ΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Άρθρο 25 Σπουδαστική μέριμνα των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης – Προσθήκη άρθρου 19Α στον ν. 3105/2003

Στον ν. 3105/2003 (Α΄ 29) προστίθεται άρθρο 19Α ως εξής:
«Άρθρο 19Α
Σπουδαστική μέριμνα των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης – Εξουσιοδοτική διάταξη
1. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 284 του ν. 4957/2022 (Α’ 141) περί ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και έκδοσης Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθένειας, καθώς και οι υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή τους, εφαρμόζονται αναλόγως και για τους σπουδαστές των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.).
2. Στους σπουδαστές των Α.Σ.Τ.Ε. χορηγείται σπουδαστική ταυτότητα από την κατά τόπο αρμόδια Α.Σ.Τ.Ε..
3. Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δύναται να αναλαμβάνει με προγραμματική συμφωνία που συνάπτει με το Υπουργείο Τουρισμού, την παροχή υπηρεσιών προμήθειας συγγραμμάτων μέσω της υπηρεσίας διαχείρισης διδακτικών συγγραμμάτων «Εύδοξος».
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ρυθμίζονται η διαδικασία, το περιεχόμενο της ασφάλισης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και άλλα ειδικότερα θέματα για την εφαρμογή της παρ. 1.

  • 20 Ιουνίου 2024, 22:22 | Χρήστος Γιασκουλιδης

    Διαβάζω με χαρά, την πρόθεση του υπουργείου, για να αναβαθμίσει τον τουρισμό, αλλά γιατί κανείς δεν απαντάει στο, γιατί δεν υπογράφεται το Προεδρικό Διάταγμα, για το επάγγελμα του τουριστικού συνόδου;
    Από το 2018 υπάρχει νόμος που θεσμοθετεί επίσημα το επάγγελμα του τουριστικού συνόδου, που πάντα υπήρχε σε κάθε οργανωμένο γκρούπ, αλλά ποτέ δεν υπήρχε έλεγχος για το ποιος μπορεί να ασκεί αυτό το επάγγελμα, με ποιες γνώσεις και με ποιανού φορέα την επιτήρηση. Ο Νόμος του 2018, αναγνωρίζει το επάγγελμα του τουριστικού συνόδου και εκκρεμεί από τότε η υπογραφή του ΠΔ που ορίζει τις αρμοδιότητες και την επίβλεψη του επαγγέλματος.
    Από το 2020, το ΠΔ είναι έτοιμο και παραμένει σε ένα συρτάρι του υπουργείου, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υπάρχει έλεγχος για το ποιος συνοδεύει ένα οργανωμένο γκρούπ και με τι γνώσεις, αλλά όσο παραμένει η σημερινή κατάσταση, οξύνεται το πρόβλημα της ανασφαλιστης εργασίας και της πληρωμής με μαύρα χρήματα. Δηλαδή το Υπουργείο τουρισμού, έμμεσα επιτρέπει την εισφοροδιαφυγη και τη φοροδιαφυγή, πέραν των άλλων.
    Βάλανε την ειδικότητα tour leader στα ΙΕΚ. Το υπουργείο Παιδείας καλεί τους σπουδαστές να σπουδάσουν tour leader, με συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών και συγκεκριμένα κριτήρια – γνώσεις που πρέπει να έχει ένας τουριστικός σύνοδος και από την άλλη το υπουργείο τουρισμού, με την καθυστέρηση υπογραφής του ΠΔ, αγνοεί τους σπουδαστές και το πρόγραμμα σπουδών και επιτρέπει στον κάθε ένα, να συνοδέψει ένα γκρούπ χωρίς καμία εκπαίδευση και χωρίς κανένα έλεγχο από το υπουργείο.
    Εάν το υπουργείο τουρισμού θέλει να αναβαθμίσει και να ενισχύσει το τουριστικό προϊόν, θα πρέπει να υπογράψει το ΠΔ για τους τουριστικούς συνοδούς και έτσι να σταματήσει την υποβάθμιση του οργανωμένου ταξιδιού και την απαξίωση των σπουδαστών των ΙΕΚ που έχουν τελειώσει την ειδικότητα tour leader.

  • 20 Ιουνίου 2024, 21:13 | GEORGEOS

    Με το αρθ. 19 του ν. 3105/2003, θεσπίστηκε η εισαγωγή σπουδαστών στις Α.Σ.Τ.Ε., με την διαδικασια που καθορίζεται από τις γενικότερες διατάξεις περι εισαγωγής φοιτητών στην τριτοβάθμια και ανώτερη εκπαίδευση, με πανελλαδικές εξετάσεις, ανάλογα βέβαια και με το εκάστοτε σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
    ενώ με το υπ’ αρθ. 4431/11.4.2006 ΦΕΚ και με κοινη Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδειας και Θρησκευματων και Τουριστικής Ανάπτυξης, ρυθμίστηκε το προγραμμα των Σχολών του ΟΤΕΚ και εναρμονίστηκε πλήρως με αυτό των Σχολών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και τα εξάμηνα σπουδών αυξήθηκαν σε επτά (7).
    Ενώ με την υπ’ αρθ. 20071/29.12.2020 (Β’5824) ΦΕΚ κοινη απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Τουρισμού, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρθ. 2664/15.02.2021 (Β’618) ΦΕΚ κοινη απόφαση της Υπουργού Παιδειας και Θρησκευματων και της Υφυπουργού Τουρισμού, καθορίστηκε το ΝΕΟ προγραμμα σπουδών, διάρκειας οκτώ ( 8) εξαμήνων, το οποίο περιλαμβάνει τρεις τομείς μαθημάτων:
    α): Τομέας Γενικής και Ειδικής Υποδομής.
    β): Τομέας Επιστημονικού Τουρισμού.
    γ): Τομέα Ξενοδοχειακής Τεχνικής και Διοίκησης.
    Κάθε ακαδημαϊκό έτος περιλαμβάνει: δυο κύκλους σπουδών με υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων, το θεωρητικό, που αρχίζει στα μέσα του Οκτωβρίου κάθε ακαδημαϊκού έτους, περιλαμβάνοντας δυο (2) διδακτικά εξάμηνα, το Χειμερινό και το Εαρινό, και το Πρακτικό (πρακτική Ασκηση Θερους ) που διαρκεί από την 1η Ιουλίου έως την 30η Σεπτεμβρίου κάθε έτους μέχρι και το 3ο έτος , του Νέου προγράμματος σπουδών .
    Στο παραπάνω πρόγραμμα σπουδών: προβλέπονται και εργαστηριακά μαθήματα (στα Επισιτιστικά , στην Μαγειρική, στο Μπαρ – Οινολογία, ..κλπ ), ενώ για τα τρια(3 ) πρώτα έτη , υπάρχει η υποχρέωση της τρίμηνης (3) ελεγχομένη και αμειβόμενη πρακτικής άσκησης θέρους των σπουδαστών των Α.Σ.Τ.Ε., στις Τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας ( σύμφωνα με υπ’ αρ. 4010/6.6.2006 κ.υ.α. «Όροι πρακτικής άσκησης μαθητών – σπουδαστών και καταρτιζόμενων του Ο.Τ.Ε.Κ.» ΦΕΚ (Β’919/17-7-2006)) .
    Το προγραμμα σπουδών ακλουθεί: το ευρωπαϊκό σύστημα πιστωτικών μονάδων, από 240 διδακτικές μονάδες (E.C.T.S.).
    Με την Α.Π.: 7275 , 17/04/2024, έγινε η Διαπιστωτική Πράξη, Μετονομασίας των (Ι.Ε.Κ.) Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης Τουρισμού αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού (Ι.Ε.Κ. Τουρισμού ) του ν. 4763/2020 (Α’254), σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Τουρισμού (Σ.Α.Ε.Κ. Τουρισμού ) αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού του ν.5082/2024 (Α’9)., με Διετής φοίτησης.
    Με την παραπάνω διαπιστωτική Πράξη, είναι επιβεβλημένη η ανάγκη για Ανωτατοποίηση των Α.Σ.Τ.Ε., καθώς ανήκουν :
    1. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
    2. οι σπουδαστές εισάγονται με το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων.
    3. οι σπουδές τους είναι τέσσερα (4) χρόνια ( οκτώ – 8 εξάμηνα, και 9 μήνες πρακτικής άσκησης θέρους ).
    4. Το προγραμμα σπουδών, είναι πλήρως εναρμονισμένο με τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών των Α.Ε.Ι της χώρας μας.
    Η παραπάνω Ανωτατοποίηση των Α.Σ.Τ.Ε., θα «σταματήσει» την απαξίωση των σπουδαστών για της Α.Σ.Τ.Ε., και την διαφυγή τους προς άλλες εκπαιδευτικές δομές μακριά από την τουριστική εκπαίδευση και τον Τουρισμό.
    Η παραπάνω Ανωτατοποίηση των Α.Σ.Τ.Ε., μπορει να γινει, είτε με το παλιό πρόγραμμα σπουδών ( επτά – 7 εξάμηνα, και 9 μήνες πρακτικής άσκησης θέρους ) , είτε με το τρέχον (Νέο) πρόγραμμα σπουδών ( οκτώ – 8 εξάμηνα, και 9 μήνες πρακτικής άσκησης θέρους ).
    Η παραπάνω Ανωτατοποίηση, θα εντάξει της Α.Σ.Τ.Ε. στο επίμαχο επίπεδο 6, θα επιτρέψει στις Α.Σ.Τ.Ε., την διεκδίκηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων ERASMUS+, την συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα για τον τουρισμό , θα ενισχύσουν τον θεσμό της Ακαδημαϊκότητας των Σχολών, και θα συμβάλουν στην ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών και των υψηλών προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών στην Μαχόμενη Ξενοδοχεία.

  • 19 Ιουνίου 2024, 22:59 | Ειρήνη

    Στο προγραμματισμό του Υπουργείο Τουρισμού για την εκπαίδευση είναι όπως διαβάζουμε η αναβάθμιση των ΑΣΤΕ σε επαγγελματική σχολή τριετούς φοίτησης παρέχοντας υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και δίνοντας τη δυνατότητα στους αποφοίτους για συνέχιση των σπουδών σε αντίστοιχες σχολές των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της χώρας που θα οδηγούν και σε μεταπτυχιακά προγράμματα.
    Στο νομοσχέδιο όμως δεν φαίνεται πουθενά να υπάρχει βούληση να πραγματοποιηθεί κατ΄ ελάχιστον κάτι από τα πιο πάνω αναγραφόμενα. Οι ΑΣΤΕ παραμένουν στο τρέχον υποβαθμισμένο επίπεδο πτυχίου 5 το οποίο δεν το δέχεται καμία σχολή για μεταπτυχιακό όπως έχω προσωπική εμπειρία από επικοινωνία που είχα με σχολή , κατά την οποία ενημερώθηκα ότι το πτυχίο της ΑΣΤΕ δεν αναγνωρίζεται για μεταπτυχιακό παρά μόνο πτυχία από πανεπιστήμια ή ΤΕΙ.
    Αναρωτιέμαι αν για το Υπουργείο Τουρισμού είναι πιο σημαντικό να παρέχει στους φοιτητές των ΑΣΤΕ πάσο με προϋποθέσεις, παρά τη παροχή δυνατότητας αναβάθμισης της εκπαίδευσης τους . Άλλωστε η εισαγωγή στις ΑΣΤΕ γίνεται μέσω πανελληνίων εξετάσεων όπως και στις υπόλοιπες σχολές ΑΕΙ και ΑΤΕΙ.

  • 18 Ιουνίου 2024, 20:40 | Ειρήνη Κ

    Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Τουρισμού στην καρτέλα εκπαίδευση αναφέρετε κατά λέξη : «Σε συνεργασία με το ΥπΠΕΘΠΑ αναβαθμίζονται τα προγράμματα σπουδών των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης και δημιουργείται επαγγελματική σχολή τριετούς φοίτησης που θα προσφέρουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και κατάρτιση σε Έλληνες και ξένους σπουδαστές που προτίθενται να δραστηριοποιηθούν στην ξενοδοχειακή βιομηχανία σε συνδυασμό με πρακτική άσκηση σε ξενοδοχειακές μονάδες. Οι σπουδές θα παρέχονται και στην αγγλική γλώσσα, ώστε να προσελκύσουν σπουδαστές από την ευρύτερη ευρωπαϊκή – μεσογειακή περιοχή αλλά και από τα Βαλκάνια και τη Ρωσία, με οικονομική συμμετοχή των σπουδαστών αυτών. Επιπλέον, θα δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους να συνεχίσουν την φοίτησή τους στις αντίστοιχες σχολές των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της χώρας.» .
    Στο νομοσχέδιο όμως δεν φαίνεται πουθενά να υπάρχει βούληση να πραγματοποιηθεί κατ΄ ελάχιστον κάτι από τα πιο πάνω αναγραφόμενα στην ιστοσελίδα του υπουργείου. Σε προσωπική ηλεκτρονική επικοινωνία που είχα με τη γραμματεία του τμήματος διοίκησης τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών σχετικά με τη δυνατότητα παρακολούθησης μεταπτυχιακού με πτυχίο ΑΣΤΕ πήρα την πιο απάντηση : «Καλημέρα, δυστυχώς το πτυχίο της εν λόγω Σχολής δεν αναγνωρίζεται διότι στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμά μας βάσει της προκήρυξης γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι πανεπιστημίων και ΤΕΙ». Αναρωτιέμαι αν για το Υπουργείο Τουρισμού είναι πιο σημαντικό να παρέχει στους φοιτητές των ΑΣΤΕ πάσο με προϋποθέσεις, παρά τη παροχή δυνατότητας αναβάθμισης της εκπαίδευσης τους . Άλλωστε η εισαγωγή στις ΑΣΤΕ γίνεται μέσω πανελληνίων εξετάσεων όπως και στις υπόλοιπες σχολές ΑΕΙ και ΑΤΕΙ.

  • 18 Ιουνίου 2024, 15:20 | Νικόλαος Καραΐσκος

    Είμαι ένας από τους άτυχους γονείς που το παιδί του πριν τρία χρόνια κατάφερε μέσω της ψυχοφθόρου διαδικασίας των πανελλήνιων εξετάσεων να περάσει στην Ανώτερη Σχολή τουριστικών επαγγελμάτων της Ρόδου. Ανώτερη μόνο κατ΄ ευφημισμό διότι είναι επιπέδου 5 όπως ένα ΙΕΚ παρόλο την τετραετή υποχρεωτική φοίτηση μετά πρακτικής και πτυχιακή. Οι φοιτήτριες και φοιτητές αυτής της σχολής αλλά και της αντίστοιχης της Κρήτης βρίσκονται κατά πλειοψηφία μακριά από την κατοικία και τους δικούς τους ανθρώπους για πολύ μεγαλύτερα διαστήματα σε σχέση με φοιτητές άλλων σχολών διότι κατά τα 3 πρώτα χρόνια φοίτησης έχουν και υποχρέωση για τρίμηνη πρακτική.
    Μετά από αναμονή τριών χρονών και διάφορες φημολογίες ήρθε το παρών νομοσχέδιο το οποίο το μόνο που δίνει στους φοιτητές είναι το paso. Με κοινωνικά , οικονομικά και δε ξέρω και εγώ τι άλλα κριτήρια , έκπτωση στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Καμία απολύτως αναφορά για αναβάθμιση της σχολής σε επίπεδο 6 ή έστω την δυνατότητα φοίτησης για κάποιο εξάμηνο σε παρεμφερή σχολή του Υπουργείου Παιδείας ώστε να μπορέσουν οι πτυχιούχοι απόφοιτοι των ΑΣΤΕ να κάνουν κάποιο μεταπτυχιακό για εξέλιξη και αναβάθμιση των γνώσεών τους ή να μπορούν να πάρουν μέρος σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ ως ΠΕ ή ΤΕ.
    Είναι τουλάχιστον κοροϊδία πρωτίστως στα πρόσωπα αυτών των φοιτητών που κουράζονται και αγωνιούν για το επαγγελματικό μέλλον τους αλλά και δευτερευόντως εμάς των γονιών τους. Δεν νομίζω ότι οι σχολές που βγάζουν το πιο καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό της βαριάς όπως λέγεται βιομηχανίας της χώρας μας να έχουν αυτή την απαξίωση από πλευράς Υπουργείου Τουρισμού.