ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 2160/1993 Άρθρο 9 Πλωτές εξέδρες εντός μαρινών και καταφυγίων – Προσθήκη παρ. 7 στο άρθρο 29 ν. 2160/1993

Στο άρθρο 29 του ν. 2160/1993 (Α’ 118) προστίθεται παρ. 7 ως εξής:
«7. Εντός του χωροθετημένου θαλάσσιου χώρου μαρίνας ή καταφυγίου επιτρέπεται να τοποθετηθεί σύστημα πλωτών προβλητών και πλωτών εξεδρών εξαρτημένων ή μη από την ακτή, για την προσαύξηση των εγκεκριμένων θέσεων ελλιμενισμού, που δεν υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) αυτών. Η χρονική διάρκεια τοποθέτησης αυτών δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη και τους εννέα (9) μήνες ετησίως, και δεν δύναται να παραταθεί, εκτός αν, πριν από τη συμπλήρωση των πέντε (5) ετών, υποβληθεί αίτηση για την τροποποίηση της άδειας χωροθέτησης της μαρίνας ή του καταφυγίου για την προσαύξηση των θέσεων ελλιμενισμού.
Η προσωρινή τοποθέτηση, σύμφωνα με τις ως άνω προϋποθέσεις, δεν λογίζεται ως τροποποίηση της άδειας χωροθέτησης. Για την τροποποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων της μαρίνας ή του καταφυγίου εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4014/2011 (Α’ 209). Αν η προσαύξηση των θέσεων ελλιμενισμού δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) των εγκεκριμένων θέσεων, η διαφοροποίηση θεωρείται μικρής κλίμακας και εφαρμόζεται η παρ. 1α του άρθρου 6 του ν. 4014/2011. Ο φορέας διαχείρισης της μαρίνας ή του καταφυγίου καταβάλει συμπληρωματικό τίμημα, το οποίο καθορίζεται ανά δημιουργούμενη θέση ελλιμενισμού με κοινή απόφαση των Υπουργών Τουρισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο φορέας διαχείρισης πριν από την τοποθέτηση των ανωτέρω προσωρινών κατασκευών προβαίνει σε σχετική γνωστοποίηση προς την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού. Η γνωστοποίηση αυτή, που επέχει θέση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των ανωτέρω προσωρινών κατασκευών, συνοδεύεται υποχρεωτικά από τεκμηριωμένη μελέτη μηχανικού για την τοποθέτηση και εγκατάσταση των κατασκευών.».

  • 21 Ιουνίου 2024, 14:53 | ΕΝΩΣΗ ΜΑΡΙΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Η Ένωση Μαρινών Ελλάδας επικροτεί την πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού που στοχεύει, με το παρόν σχέδιο νόμου, στη βελτίωση των διατάξεων του ν. 2160/1993 περί δημιουργίας και λειτουργίας τουριστικών λιμένων. Οι προτεινόμενες διατάξεις, σε συνδυασμό με το «Πρόγραμμα Αναβάθμισης Τουριστικών Λιμένων» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δημιουργούν ουσιαστικές προϋποθέσεις για αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών των Ελληνικών μαρινών.
    Στην θετική διάταξη του άρθρου 9 του σχεδίου, έχουμε να προτείνουμε τρεις αλλαγές:
    Κατ’αρχήν, όπως έχουμε ήδη προτείνει, η επιτρεπόμενη για τις πλωτές εξέδρες και προβλήτες προσαύξηση θα πρέπει να ανέρχεται έως το 15% των εγκεκριμένων θέσεων ελλιμενισμού του τουριστικού λιμένα αντί του 10% που προβλέπει το σχέδιο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πολύ αυξημένες ανάγκες ελλιμενισμού ιδίως κατά τους θερινούς μήνες. Το έως 10% που προβλέπει το σχέδιο είναι πολύ λίγο σε σχέση με τις πραγματικές εποχικές ανάγκες της αγοράς.
    Η προσαύξηση εντός τουριστικών λιμένων έχει τα εξής πλεονεκτήματα:
    (α) Κατατείνει σε παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς τα σκάφη σε οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού μειώνοντας την ανεξέλεγκτη αγκυροβολία εκτός λιμένων.
    (β) Συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος αφού οι τουριστικοί λιμένες διαθέτουν σύστημα ηλεκτροδότησης των σκαφών από ξηράς χωρίς λειτουργία των γεννητριών, οργανωμένο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων και αποβλήτων των σκαφών, περιορίζοντας έτσι τον κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης και σύστημα πυρόσβεσης για αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.
    (γ) Εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, δεδομένου ότι διασφαλίζεται αφενός η είσπραξη του ΦΠΑ επί των τελών ελλιμενισμού και η απόδοση στο Ελληνικό Δημόσιο και αφετέρου η φορολόγηση του εισοδήματος του φορέα διαχείρισης που προέρχεται από την εκμετάλλευση των εποχικών θέσεων.
    Δεύτερον, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται τροποποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων της μαρίνας ή του καταφυγίου όταν η προσαύξηση των θέσεων είναι μεγαλύτερη του 5%. Ωστόσο, η προσαύξηση έως 15% των θέσεων λόγω των πλωτών θα πρέπει να θεωρείται διαφοροποίηση μικρής κλίμακας και να μην απαιτεί τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων, δεδομένου ότι οι πρόσθετες αυτές θέσεις δεν είναι μόνιμες, αλλά θα χρησιμοποιηθούν μόνο για τον πρόσκαιρο ελλιμενισμό διερχομένων σκαφών για περιορισμένο χρονικό διάστημα μέσα στο έτος. Άλλωστε, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των σκαφών που φιλοξενούνται εποχικά εντός τουριστικού λιμένα, είναι πολύ μικρότερο από την επιβάρυνση που προκαλείται όταν τα σκάφη αυτά αγκυροβολούν εκτός λιμένων.
    Τέλος, η διάταξη του σχεδίου νόμου, που προβλέπει καθορισμό του συμπληρωματικού τιμήματος με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Τουρισμού και Οικονομίας & Οικονομικών, θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα και καθυστερήσεις, ενώ επιπλέον θα δημιουργηθούν ασάφειες ως προς το πρόσωπο του δικαιούμενου να εισπράξει το συμπληρωματικό τίμημα, σε περίπτωση υφιστάμενων μισθώσεων ή παραχωρήσεων.
    Γι’αυτό το λόγο, προτείνεται να ακολουθηθεί η υφιστάμενη διάταξη για τις πλωτές προβλήτες και εξέδρες εκτός τουριστικών λιμένων (ως ήδη ισχύει και εφαρμόζεται), ήτοι το τίμημα να ανέρχεται σε ποσό 50 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο της πλωτής προβλήτας ή εξέδρας [βλ. ΚΥΑ 3113.11/95142/2021 (ΦΕΚ B’ 6764/31.12.2021)]. Το συμπληρωματικό αυτό τίμημα θα καταβάλλεται στον εκάστοτε εκμισθωτή ή στην παραχωρούσα αρχή κάθε τουριστικού λιμένα, χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης μίσθωσης ή παραχώρησης.