1. Ο συντελεστής προκύπτει από το άθροισμα των μονάδων που συγκεντρώνει η ταινία στις παρακάτω ανά κατηγορία κλίμακες διαιρούμενο με τον αριθμό 100. Ταινία που συγκεντρώνει τουλάχιστον 80 μονάδες, αποκτά τον ανώτατο συντελεστή υπολογισμού 1.
α) Για ταινία μυθοπλασίας
Γλώσσα Μονάδες Αξιολόγησης
Τουλάχιστον το 51% των διαλόγων
της ταινίας στην πρωτότυπη εκδοχή
της να είναι στην ελληνική γλώσσα 20
(Για τον υπολογισμό της ποσόστωσης
των διαλόγων λαμβάνεται υπόψη ο
αριθμός των λέξεων)
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Μονάδες Αξιολόγησης
Παραγωγός (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) 10
Σκηνοθέτης 5
Σεναριογράφος – Διαλογίστας 4
Συνθέτης 1
(πρωτότυπης μουσικής
που γράφτηκε ειδικά για να
χρησιμοποιηθεί στην ταινία)
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Ερμηνευτική Ομάδα Μονάδες Αξιολόγησης
Πρώτος/οι ρόλος/οι 10
Δεύτερος/οι ρόλος/οι 8
Συμπληρωματικοί ρόλοι 2
___________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Ομάδα Τεχνικής Δημιουργίας Μονάδες Αξιολόγησης
Διευθ. Φωτογραφίας 3
Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος 2
Ηχολήπτης 2
Μοντέρ 2
Μακιγιέρ 1
Σκηνοθετική Ομάδα (εκτός Σκηνοθέτη) 2
Ομάδα Παραγωγής (Δ/νση Παραγωγής και Φροντιστήριο) 2
___________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 14
Ομάδα Αλλων Μελών Συνεργείου Μονάδες Αξιολόγησης
Συνεργείο γυρίσματος 4
Συνεργείο κατασκευής σκηνικών 2
___________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 6
Γυρίσματα / Αποπεράτωση Μονάδες Αξιολόγησης
Πλατώ/Φυσικοί Χώροι γυρισμάτων 3
Εργαστήρια εμφάνισης αρνητικού 2
Κάμερα και λοιπός εξοπλισμός 2
Φωτιστικά Σώματα 2
Μακινιστικά 1
Εργαστήρια Επεξεργασίας-Αποπεράτωσης ήχου 5
Εργαστήρια Επεξεργασίας-Αποπεράτωσης εικόνας 5 ____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
β) Για ταινία ντοκιμαντέρ
Γλώσσα Μονάδες Αξιολόγησης
Τουλάχιστον το 51% των διαλόγων
της ταινίας στην πρωτότυπη εκδοχή
της να είναι στην ελληνική γλώσσα 20
(Για τον υπολογισμό της ποσόστωσης
των διαλόγων λαμβάνεται υπόψη ο
αριθμός των λέξεων)
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Μονάδες Αξιολόγησης
Παραγωγός 10
Σκηνοθέτης 15
Σεναριογράφος 5
Συνθέτης 5
(πρωτότυπης μουσικής
που γράφτηκε ειδικά για να
χρησιμοποιηθεί στην ταινία)
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 35
Μονάδες Αξιολόγησης
Αφηγητής 5
_____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 5
Ομάδα Τεχνικής Δημιουργίας Μονάδες Αξιολόγησης
Διευθ. Φωτογραφίας 6
Ηχολήπτης 5
Μοντέρ 6
Βοηθός Σκηνοθέτη 1
Διεύθυνση Παραγωγής 2
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Γυρίσματα / Αποπεράτωση Μονάδες Αξιολόγησης
Κάμερα και λοιπός εξοπλισμός 2
Ηχοληπτικά μηχανήματα 2
Εργαστήρια Επεξεργασίας-Αποπεράτωσης Ηχου 8
Εργαστήρια Επεξεργασίας-Αποπεράτωσης Εικόνας 8
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
γ) Για ταινία κινουμένων σχεδίων
Μονάδες Αξιολόγησης
Παραγωγός 10
Σκηνοθέτης 8
Σεναριογράφος 8
Δημιουργικοί γραφικών 6
Συνθέτης 4
(πρωτότυπης μουσικής
που γράφτηκε ειδικά για να
χρησιμοποιηθεί στην ταινία)
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 36
Ομάδα Τεχνικής Δημιουργίας Μονάδες Αξιολόγησης
1ος Βοηθός Σκηνοθέτη 2
Διεύθυνση Παραγωγής 2
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 4
Ομάδα Συνεργατών για την προετοιμασία Μονάδες Αξιολόγησης
Δημιουργία Μακετών 6
Σχεδιασμός Ηρώων 6
Σχεδιασμός Σκηνικών 6
Σχεδιασμός Σκηνών 2
___________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 20
Ομάδα Συνεργατών για τη
δημιουργία κινουμένου σχεδίου Μονάδες Αξιολόγησης
Σχεδιασμός Βασικών Κινήσεων 8
Σχεδιασμός Ενδιάμεσων Εικόνων 5
Κατασκευή Σκηνικών 5
Χρωματισμοί 5
Ψηφιοποιήσεις/Ειδικά Εφφέ 7
___________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 30
Αποπεράτωση Μονάδες Αξιολόγησης
Μοντάζ Εικόνας 2
Εργαστήρια 3
Φωνοληψία 2
Ηχητικός Σχεδιασμός 1
Τελική Μίξη 2
____________________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 10
2. Για τη μοριοδότηση των στοιχείων της κλίμακας ανά κατηγορία ταινίας του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται οι παρ. 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 4 του παρόντος νόμου.
Η ΕΣΠΕΚ και οι σκηνοθέτες-παραγωγοί του κινηματογράφου χαιρετίσαμε από την πρώτη στιγμή την εμφάνιση του πολυαναμενόμενου νέου νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο και ενώνουμε την φωνή μας με τις ενεργές δυνάμεις του κινηματογραφικού χώρου.
Επειδή όμως το νομοσχέδιο είναι ένα πλαίσιο που τα κρίσιμα θέματά του προβλέπεται να υλοποιηθούν είτε με υπουργικές αποφάσεις είτε από τον νέο εσωτερικό κανονισμό του Ε.Κ.Κ., θεωρούμε αυτονόητη την συμμετοχή μας στη διαμόρφωσή του κανονισμού, επειδή έχουμε γνωρίσει πάνω στη δουλειά μας όχι τα θεωρητικά αλλά τα πραγματικά προβλήματα παραγωγής μιας ταινίας, αλλά και της λειτουργίας του ΕΚΚ.
Εκτός λοιπόν της άμεσης ψήφισης του νόμου έχοντας πικρή πείρα θα αγωνιστούμε για να εφαρμοστεί υλοποιώντας στο ακέραιο τις εξαγγελίες και το πνεύμα του. Τα πρόσωπα που θα κληθούν να τον υλοποιήσουν είναι εξ ίσου σημαντικά με τις διακηρύξεις του νόμου και για αυτό και θα είμαστε αντίθετοι σε επιλογές που στην πράξη θα τον ανατρέπουν. Επιθυμούμε να ακουστεί επιτέλους και η φωνή των ανθρώπων που σκηνοθετούν και παράγουν την συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών ταινιών και όχι να ακούγονται σωματεία-σφραγίδες που με την πρακτική τους έχουν εδώ και χρόνια γίνει μέρος του προβλήματος του ελληνικού κινηματογράφου και όχι της λύσης του.
Οι σκηνοθέτες-παραγωγοί συμμετέχουμε στην διαδικασία διαβούλευσης με εξειδικευμένες προτάσεις επιμέρους στοιχείων του νόμου που όντως χρειάζονται βελτίωση.
Εκφράζουμε την ανησυχία μας για τον τρόπο μοριοδότησης όπως αυτός διατυπώνεται στο νόμο μιάς και μπορεί να ξεπεραστεί από τον τρόπο παραγωγής των ταινιών μέσα σε μια κινηματογραφική πραγματικότητα που διαρκώς εξελίσσεται και μεταλλάσεται. Διαφωνούμε κάθετα με την πενιχρή ποσόστωση του σκηνοθέτη και προτείνουμε την ισότιμη μοριοδότηση του με αυτή του παραγωγού
Αποδεχόμαστε την τήρηση του μητρώου παραγωγών με την αυστηρή προυπόθεση ότι σκοποί του του είναι η διασφάλιση της απόλυτης διαφάνειας και νομιμότητας των συναλλαγών , το άνοιγμα του επαγγέλματος του παραγωγού και η προστασία του σκηνοθέτη-παραγωγού. Θα είμαστε κάθετα αντίθετοι σε οποιαδήποτε απόπειρα στρέβλωσης του μητρώου παραγωγών μέσω των όρων εγγραφής που θα ευνοήσει κάστες και συντεχνίες από όπου και αν αυτές προέλθουν.
Για προτάσεις που αφορούν την ανάπτυξη σεναρίου, το ΕΚΚ μπορεί να συμβάλλεται απευθείας με τον σκηνοθέτη και τον ή τους σεναριογράφους.
Πλην της υπουργικής απόφασης που θα ενεργοποιεί το νόμο για τα φορολογικά κίνητρα ελπίζουμε και στην νομική διασφάλιση της εφαρμογής του 1,5% μιας και αν και ήταν νόμος του κράτους εδώ και χρόνια ποτέ δεν εφαρμόστηκε ουσιαστικά από τα κανάλια. Απαιτούμε την κάθετη και ξεκάθαρη διασφάλιση της απόδοσης του 1,5% με φορολογικό τρόπο που θα δεσμεύει τους τυχόν παραβάτες για την εμπρόθεσμη τήρηση των υποχρεώσεων τους.
ΕΣΠΕΚ
Σκηνοθέτες-Παραγωγοί
Αναφέρετε το Σχόλιο
Το κριτήριο αξιολόγησης με βάση τη γλώσσα («τουλάχιστον το 51% των διαλόγων της ταινίας στην πρωτότυπη εκδοχή της να είναι στην ελληνική γλώσσα») στην περίπτωση των ταινιών τεκμηρίωσης «τιμωρεί» την επιλογή θεμάτων στα οποία τα κινηματογραφούμενα άτομα μιλούν μιά ξένη γλώσσα. Γιά παράδειγμα, μιά ταινία με θέμα τους Πακιστανούς μετανάστες στο Μαραθώνα χάνει 20 μονάδες αξιολόγησης αν ο σκηνοθέτης επιμείνει στην αυθεντικότητα της καταγραφής (στοιχείο πρώτιστης σημασίας στο ντοκυμαντέρ) και δεν εφεύρει «λύσεις» όπως μιά εξωτερική αφήγηση / σχολιασμός (voice-over) στα ελληνικά. Προτείνουμε έτσι, στην περίπτωση των ταινιών τεκμηρίωσης τουλάχιστον, να καταργηθεί το συγκεκριμένο κριτήριο και οι σχετικές μονάδες αξιολόγησης να κατανεμηθούν επιπρόσθετα στους συντελεστές.