Διαβούλευση στο σχέδιο νόμου για την αντικατάσταση και συμπλήρωση του νόμου για την Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης.
Εισαγωγικά
Το μείζον μέχρι στιγμής πρόβλημα, διατυπώθηκε από την μη δυνατότητα ενίσχυσης της ζώνης πέραν των κινήτρων που προβλέπει η γενική ζώνη κινήτρων Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου θεωρήθηκε ότι δεν ήταν δυνατόν να προχωρήσει οποιαδήποτε ουσιαστική δραστηριότητα. Φυσικά, υπήρχαν και άλλα διαδικαστικά προβλήματα που βελτιώνονται με το παρόντα νομοσχέδιο.
Από παλιά το «κεντρικό» πρόβλημα της Ζώνης ήταν, η όποια προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν δημόσιες εκτάσεις αρχικά με χαμηλό συντελεστή δόμησης και στην συνέχεια με μεγαλύτερο συντελεστή, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κερδοσκοπία σε μορφή real-estate – με όποια οφέλη, και μικρή μέριμνα να δίνεται στην προσέλκυση και υλοποίηση ερευνητικής και καινοτόμας επένδυσης. Ήδη στην Θεσσαλονίκη υπάρχουν τέτοια παραδείγματα.
Η γενική πρόταση είναι, να χρησιμοποιηθούν πρώτα τα 200- 300.000 τ.μ. αργούντα κτήρια, που βρίσκονται ~ 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά της Θεσσαλονίκης και από πλευράς κτιριολογικής, να δημιουργηθεί μόνο ένα εμβληματικό κτήριο διοίκησης. Στην συνέχεια, μπορεί να χωροθετηθεί μια μεγαλύτερη έκταση. Πάντως στην πρώτη φάση πολλών ετών, τα υπάρχοντα κτήρια επαρκούν, έχουν χαμηλό κόστος, είναι έτοιμα, δεν υπάρχει κερδοσκοπία, αξιοποιείται το αργούν δυναμικό των υπαρχόντων κτηρίων, που κανείς δεν ασχολείται σήμερα.
Κυριότερο επίσης είναι, να ενοποιηθούν ΟΛΕΣ ΟΙ ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ καθώς ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ χωρών, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία ευρύτερη ζώνη ενίσχυσης που με κριτήρια Ε.Ε. να δικαιούται μεγαλύτερα κίνητρα.
Είναι βελτίωση η μείωση από 47 σε 30 των υπογραφών, για την έκδοση διοικητικών πράξεων. Θα προτείναμε να γίνουν σημαντικά ακόμη λιγότερες.
Κατά άρθρο
Άρθρο 1
Να καθοριστούν μόνο ένα εμβληματικό η διοικητικό κέντρο και να ορισθούν όρια για την Ζ.ΚΑΙ.Θ τα υπάρχοντα αργούντα κτίρια 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά της πόλης. Η υπόνοια κερδοσκοπίας, χρήσιμο θα ήταν να απομακρυνθεί.
Άρθρο 4
Η κατάρτιση και διαχείριση προγραμμάτων που επιχορηγούνται από το ΠΔΕ, την ΕΕ και Διεθνής οργανισμούς, να καθοριστούν τώρα σε αυτή την φάση και να προβλέπονται οι το δυνατόν ευρύτερες, έτσι ώστε να μην λειτουργήσουν ανασταλτικά.
Άρθρο 5
Η μεταβίβαση μετοχών από το δημόσιο σε ιδιώτες να προβλέπει αποφυγή profiteering σε βάρος των υπαρχόντων παραγωγικών μονάδων.
Άρθρο 7
Τα μέλη του ΔΣ να είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, να μην έχουν πολιτική απόχρωση και οι θέσεις να πληρώνονται με κριτήρια εμπειρίας και δυνατότητας κατανόησης από προσέλκυση και εκτέλεση επενδύσεων.
Άρθρο 10
Να δοθούν στα υπάρχοντα αργούντα κτίρια: πολλαπλές χρήσεις γης και να αποφευχθεί νέος γύρος real estate, που πήγε «πίσω» την ζώνη καινοτομίας πολλά χρόνια.
Άρθρο 11
Να διευκρινιστεί ποιες δραστηριότητες θα μπορούν να εγκαθίστανται, έτσι ώστε να μην γίνει μοχλός κατάχρησης των σκοπών Ζ.ΚΑΙ.Θ.
Άρθρο 12
Η Συμβουλευτική Επιτροπή Ανάπτυξης να αποτελείται από 7 μέλη, με αξιολογικά κριτήρια και χωρίς οριζόντια πολιτικά κριτήρια.
Άρθρο 14
Προτείνεται η Επιτροπή να αποτελεί όργανο προσέλκυσης επενδύσεων σε έρευνα και καινοτομία, χωρίς οριζόντιες σκοπιμότητες που δεν παράγουν νέο ΑΕΠ.
Προηγούμενες απόψεις στις διαβουλεύσεις, που είναι χρήσιμες και σήμερα.
Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης»
Δημοσιευμένες προτάσεις στη Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης»
1 Σεπτεμβρίου 2011, 15:59 | ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ
Προτάσεις στη Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης»
Άρθρο 1:
1. Μια Ζώνη Καινοτομίας για όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη, με πιθανή συγχώνευση όλων των ερευνητικών κέντρων της χώρας μας και ανάληψη πρωτοβουλιών για την εγκατάσταση ή συνεργασία των ερευνητικών κέντρων όλων των βαλκανικών χωρών.
2. Στενές τοπικιστικές αντιλήψεις πρέπει να ξεπεραστούν. Η καινοτομία και η παραγωγικότητα δια του commercialization της αξιοποιούμενης καινοτομίας, δεν γνωρίζει σύνορα, δεν έχει γεωγραφικούς περιορισμούς και παγκοσμίως το brain power μετακινείται στα κέντρα ανάπτυξης καινοτομίας – με κάθε σεβασμό στη προσωπικότητα και τον τρόπο προέλευσης. Η Θεσσαλονίκη και μια ακτίνα 500 χλμ. βορείως, νοτίως, δυτικά και ανατολικά, μπορεί να αγκαλιάσει όλη τη Βαλκανική.
3. Η χωροθέτηση σε πρώτη φάση, μπορεί να μην έχει συγκεκριμένο θύλακα, αφού ούτως ή αλλιώς θα καθυστερήσει πολύ και υπάρχει μείζον θέμα δημιουργίας υποδομών και κτιρίων. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να γίνει αντικείμενο real estate, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν, όπου με τις διαφορές στους συντελεστές δόμησης, έγιναν με εργολαβικά κτίρια και σήμερα είναι προς πώληση στο διαδίκτυο. Ακόμη και με θύλακες του δημοσίου, ο κίνδυνος αυτός είναι ακόμη πιο επιρρεπής.
4. Σε αρχική φάση προτείνεται, η χωροθέτηση να αφορά ~ 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, να περιλαμβάνει και έτοιμα κτίρια που είναι αναξιοποίητα και εκτιμώνται ότι αυτή τη περίοδο είναι ~ 300.000 τμ (χαμηλό ενοίκιο, χαμηλό κόστος, αποσβεσμένα κτίρια, αποφυγή σπατάλης δαπάνης δημοσίων πόρων).
5. Δύναται να δημιουργηθεί ένα εμβληματικό συντονιστικό κτίριο, όχι πολύ μεγάλο, με στόχο την σημειολογία της συγκέντρωσης της Ζώνης Καινοτομίας για όλο το γεωγραφικό χώρο.
6. Αν η προσπάθεια των κινήτρων και της παγκόσμιας κινητοποίησης επιτύχει και η ζήτηση είναι μεγάλη, τότε θα μπορούσε να καθοριστούν συγκεκριμένοι θύλακες. Βασική πρόβλεψη η ετοιμασία υποδοχής.
7. Χρήσιμο είναι να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος, που επί 17 χρόνια για διάφορους λόγους και για διάφορες πιέσεις, δεν μπόρεσαν να ξεκινήσουν καν οι αποτελεσματικές διαδικασίες της Ζώνης Καινοτομίας. Χρειάζονται αλλαγές, διεθνής χαρτογράφηση, διπλωματικές προσπάθειες, αποφασιστικότητα, απαλλαγή από τις αναποτελεσματικές δράσεις.
Άρθρο 2:
1. Η καινοτομία αφορά σχεδόν όλους τους παραγωγικούς κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, όπως εκτός από την πληροφορική, επικοινωνία, βιοτεχνολογία, νανοτεχνολογία, ενεργειακές εφαρμογές και περιβάλλον, μπορεί να έχει αντικείμενο εφαρμογής, σε όλους τους κλάδους της ανθρώπινης δραστηριότητας με παραγωγή. Σε όλα τα μέρη του κόσμου, αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε παντού. Εκτός από τις πολυδιαφημιζόμενες καινοτομίες πληροφορικής και επικοινωνίας, παρατηρούμε σε όλους τους τομείς της οικονομίας, καινοτομικά προϊόντα για το δικό μας επίπεδο της οικονομίας, που σε άλλες χώρες είναι κατεστημένη και χρησιμοποιούμενη τεχνολογία σε όλους τους τομείς. Ευρεσιτεχνίες υπάρχουν από τα αυτοκίνητα, τα κεραμικά προϊόντα, τα οικοδομικά υλικά και πολλές άλλες δραστηριότητες.
2. Κρίσιμο είναι να περιγραφεί ακριβώς, τι είναι καινοτομία και τι δεν είναι. Προτείνεται να οριστεί ότι, καινοτομία είναι ο συνδυασμός γνωστών πραγμάτων, για την επίτευξη νέου αποτελέσματος, το οποίο μπορεί να έχει μετρήσιμη διαφορά, αντικείμενο προς πώληση και προοπτική commercialization σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στο Παράρτημα Α: Ορισμοί, γίνεται περιγραφή βάσει της Oslo Manual Guidelines, OECD. Εκτιμούμε ότι, καταληκτικό κριτήριο είναι, η συγκεκριμένη αποτελεσματικότητα στην μείωση κόστους, εσωτερικού της επιχείρησης ή προϊόντος προς πώληση.
Άρθρο 3:
1. Νέα καινοτόμα επιχείρηση να μπορεί να είναι, όχι μόνο αυτή που σταθερά δαπανά ~ 15% σε Ε&Α, που πολλές φορές είναι βαφτισμένες δαπάνες χωρίς αποτέλεσμα, αλλά και εταιρίες που έχουν στην κατοχή τους ή μπορούν να δημιουργήσουν, νέα καινοτόμα προϊόντα και να χρειάζονται υποστήριξη για το commercialization.
2. Το ανώτατο ποσό 1.5 εκατ. € ή 1.250 εκατ. €, είναι σχετικώς μικρό. Θα προσελκυστούν μόνο μικρές καινοτομικές δράσεις και όχι σχετικώς μεγάλες. Προτείνεται το πλαφόν των ενισχύσεων, να είναι συνάρτηση από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα οφέλους, εμπορευματοποίησης, προσθήκη ΑΕΠ, μονίμων θέσεων εργασίας και άλλων κριτηρίων.
Άρθρο 4:
1. Οι περιορισμοί του α.4, προτείνεται να αναδιαταχθούν με βάση τα κριτήρια του προσδοκώμενου αποτελέσματος και όχι τα κριτήρια μικρής ή μεγάλης μονάδας.
2. Δεν είναι σαφές εάν για την παρ.iv, ισχύουν οι περιορισμοί του α.3, παρ.3, α, iii.
3. Ο κατακερματισμός των ενισχύσεων, θα προκαλέσει συσσώρευση πολλών μικρών προτάσεων, με αμφίβολα αποτελέσματα.
Άρθρο 5:
1. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης, να είναι πάνω από 200 χιλ. €, μικρότερο ύψος αφορά άνευ ουσίας πράγματα, με πολλούς βέβαια αποδέκτες.
2. Οι περιορισμοί δαπανών να κρίνονται επί πραγματικών δεδομένων και να μην έχουν περιορισμούς από το νόμο. Πιθανόν να μπορούν να περιγράφονται με Υπουργική Απόφαση.
Άρθρο 6:
1. Οι δαπάνες για τους φορείς επιχειρηματικής ανάπτυξης, όπως και όλες οι δαπάνες, να είναι ανταποδοτικές.
Άρθρο 7:
1. Οι ατέλειες και οι φοροαπαλλαγές, όπως είναι διατυπωμένες, «που είναι εγκατεστημένες στην Ζ.ΚΑΙ.Θ.», να αφορούν την διευρυμένη ζώνη και τις υπαγόμενες εταιρίες και να μην έχουν περιορισμό σε συγκεκριμένο χώρο.
2. Ο περιορισμός της φορολογικής ελάφρυνσης στο 25%, θα μπορούσε να είναι γενναία και στο 100%.
Άρθρο 8:
1. Εάν καταστεί δυνατόν η ακριβής περιγραφή της καινοτομίας και του παραγόμενου αποτελέσματος, θα μπορούσε να εξεταστεί και η λογική της ευνοϊκότερης φορολογικής μεταχείρισης του φορολογητέου εισοδήματος.
14 Ιουλίου 2011, 10:26 | ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ
Δημόσια Διαβούλευση για τις προτεινόμενες τροποποιήσεις στο νόμο 3489/2006 «Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις»
Εισαγωγικά – γενικές παρατηρήσεις
1. Η πρόταση για την ίδρυση Ζώνης Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησε και είχε μορφοποιηθεί από το 1994 και δυστυχώς, για πολλούς και διάφορους λόγους, έχουν περάσει 17 χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα.
2. Οι κεντρικές ιδέες ήταν: 1) Η Ζώνη Καινοτομίας να είναι μια για όλο το Βαλκανικό χώρο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στη λογική ότι όλος ο Βαλκανικός χώρος είναι ενιαίος ζωτικά, πρέπει να υπάρχει συγκέντρωση όλων των προσπαθειών οικονομικών και ανθρώπινου δυναμικού, να αποφευχθεί η διασπάθιση προσπαθειών, στη λογική ότι, ακόμη και η Πολιτεία της Καλιφόρνιας στις Η.Π.Α. βασικά έχουν μια Silicon Valley, που εκτείνεται σε κάποια έκταση χιλιομέτρων, 2) Η Ζώνη Καινοτομίας πρέπει να αφορά τη παραγωγή καινοτομίας, η έρευνα και τα ερευνητικά κέντρα δύνανται να βρίσκονται κοντά ή ακόμη και σε άλλα σημεία της ίδιας περιοχής, 3) Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να είναι κτιριολογικά αρχικά ένα συμβολικό σύμπλεγμα συνέργειας και η καινοτομία να παράγεται είτε στα αργούντα βιομηχανικά κτίρια της περιοχής, που είναι πολλές εκατοντάδες χιλιάδες τμ., είτε σε leased properties. Τυχόν νέες ανάγκες κτιρίων, να μπορούν να υλοποιηθούν με πρωτοβουλία των ενδιαφερομένων, 4) Η Ζ.Κ. πρέπει να είναι μακροχρόνια αυτοτελής και αυτόνομη οικονομικά, να μην είναι μονίμως κρατικοδίαιτη, να έχει διεθνή ακτινοβολία και να μην είναι ένα πρόγραμμα «real estate», με όποιες αγκυλώσεις και συμφέροντα υπάρχουν σε αυτές.
3. Με πρωτοβουλία Νίκου Σπ. Φιλίππου και της «Φιλίππου Α.Ε.», είχε μελετηθεί, είχε ολοκληρωθεί το πλήρες αρχικό project concept, είχε γίνει το executive summary, είχε σχεδιαστεί όλο το concept, είχε ολοκληρωθεί η αναλυτική τεχνοοικονομική μελέτη, είχαν υπογραφεί τα σχετικά αρχικά συμφωνητικά με ρήτρες αποκλειστικότητας και εχεμύθειας, μεταξύ της Εταιρίας και μιας σειράς αμερικανικών εταιριών, υπό την αιγίδα της CMC, της AT&T Global Intelligence, του Virginia Polytechnic, κ.α. Η ονομασία του αρχικού project ήταν Balkan Prosperity Center – Global Village και περιελάμβανε την Έκθεση Ηνωμένων Κρατών, Διεθνές Χρηματιστηριακό Κέντρο Εμπορευμάτων, Οικονομικό και Εμπορικό Κέντρο, Πανεπιστημιακό και Περιβαλλοντικό Κέντρο, αποθέματα κατοικίας, Ερευνητικό Κέντρο, Κέντρο Καινοτομίας, Θεματικό Πάρκο. Είχε προβλεφθεί η υποστήριξη των Η.Π.Α. και της Ε.Ε. και είχε σημειολογηθεί δια χειραψίας από τον Πρόεδρο των Η.Π.Α. για το συγκεκριμένο έργο, σε σουίτα ξενοδοχείου απέναντι από τον Λευκό Οίκο, η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ της Φιλίππου Α.Ε. και του εκπροσώπου της αμερικανικής εταιρίας. Ταυτόχρονα, υπήρξε η σημειολογία συμφωνίας και άλλων 11 επενδυτικών σχεδίων για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της επίσκεψης του τότε ‘Έλληνα Πρωθυπουργού και επιχειρηματιών στην Washington, Η.Π.Α.
4. Κεντρική ιδέα ήταν να υπάρχει ένα πολυδύναμο και πολλαπλών δραστηριοτήτων κέντρο, για όλο τον Βαλκανικό χώρο. Κεντρική του αρχή, η συγκέντρωση όλων των δραστηριοτήτων καινοτομίας σε μια περιοχή με τις ευλογίες και της Ε.Ε. και των Η.Π.Α., σε αντίθεση με τον κατακερματισμό των ερευνητικών και καινοτομικών δραστηριοτήτων σε διάφορους γεωγραφικούς χώρους.
5. Το Balkan Prosperity Center περιελάμβανε:
5.1. United Countries Exposition.
5.2. International Merchandize Mart.
5.3. Financial and Trade Center.
5.4. University/Environmental Center.
5.5. Residential Reserves.
6. Για τη Ζώνη Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, προτείνονται να ενσωματωθούν οι εξής βασικές λογικές και κατευθύνσεις:
6.1. Μια καινοτομική συγκέντρωση δραστηριότητας στη Θεσσαλονίκη, με συγκέντρωση των πόρων και του ανθρώπινου επιστημονικού δυναμικού.
6.2. Αποφυγή οποιασδήποτε έννοιας δημιουργίας δραστηριότητας «real estate», που εμπεριέχει υπονοούμενα τροποποίησης των συντελεστών δόμησης και της δημιουργίας απλών χώρων ακινήτων προς πώληση.
6.3. Αξιοποίηση όλων των αργούντων βιομηχανικών κτιρίων, σε μια ζώνη ± 15 χλμ. περί τη Θεσσαλονίκη.
6.4. Δημιουργία ενός εμβληματικού κτιρίου/διοικητηρίου, χωρίς μεγάλο κόστος και ανάγκες χρηματοδότησης.
6.5. Κίνητρα της Ε.Ε. ή και της Διεθνούς Κοινότητας, για την προσέλκυση δημιουργίας καινοτομικών ερευνητικών δραστηριοτήτων, με στόχο την δημιουργία commercialized προϊόντων και υπηρεσιών. Ο μέσος κύκλος υλοποίησης μιας καινοτομίας, να είναι ~ 3 χρόνια.
6.6. Ειδική συμφωνία με την Ε.Ε. για την ειδική συγκέντρωση ενισχύσεων καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, για όλα τα Βαλκάνια, είτε θετικών επιδοτήσεων λόγω της οικονομικής κρίσης, με κατ’ εξαίρεση εγκρίσεις όπως σε ορισμένες ζώνες της Κεντρικής Ευρώπης, είτε με την καθιέρωση ειδικών tax holidays, για παραγωγικές καινοτομικές δραστηριότητες.
6.7. Να υπάρξει πλήρης περιγραφή και ορολογία της έννοιας καινοτομίας.
Παρατηρήσεις κατά άρθρο
Άρθρο 1, παρ. 2: Τα όρια να είναι ~ 15 χλμ. από το κέντρο της πόλης.
Άρθρο 2, παρ. 1: Το στρατηγικό σχέδιο που καταρτίζεται από το διοικητικό συμβούλιο, προτείνεται ακόμη και από τον ιδρυτικό νόμο, να έχει τις κεντρικές γραμμές και κατευθύνσεις, ώστε να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες, καθυστερήσεις και συμφέροντα, στο όνομα της πολυφωνίας και της αυτοτέλειας.
Άρθρο 2, παρ. 1, 2 & 3: Να υλοποιηθεί το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και λειτουργίας σε διάστημα 3 μηνών από την υπογραφή του νόμου και στις κεντρικές του ιδέες, να περιλαμβάνει εφαρμοσμένη και αποτελεσματική καινοτομική έρευνα, στηριζόμενη στην βιωσιμότητα του ερευνητικού αντικειμένου, στο commercialization του καινοτομικού αντικειμένου, στην δημιουργία συνθηκών προσέλκυσης ελληνικών και διεθνών εταιριών.
Άρθρο 3, παρ. 1: Να οριστούν οι κατευθυντήριες γραμμές για την διαχείριση και ανάπτυξη στις Ζ.ΚΑΙ.Θ.
Άρθρο 7, παρ. 2: Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου να επιλέγονται με κριτήρια την εμπειρία στον χώρο ανάπτυξης εμπορεύσιμης καινοτομίας και υλοποίησης επενδυτικών και ερευνητικών έργων.
Νίκος Σπ. Φιλίππου,
Πρόεδρος
ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε.
ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ
Ν. Μοναστηρίου 114, Τ.Κ.56334
Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
Τ/Φ: 2310/763925-7, Τ/Ο: 2310/764883
e-mail: fil-sa@hol.gr
Διαβούλευση στο σχέδιο νόμου για την αντικατάσταση και συμπλήρωση του νόμου για την Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης. Εισαγωγικά Το μείζον μέχρι στιγμής πρόβλημα, διατυπώθηκε από την μη δυνατότητα ενίσχυσης της ζώνης πέραν των κινήτρων που προβλέπει η γενική ζώνη κινήτρων Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου θεωρήθηκε ότι δεν ήταν δυνατόν να προχωρήσει οποιαδήποτε ουσιαστική δραστηριότητα. Φυσικά, υπήρχαν και άλλα διαδικαστικά προβλήματα που βελτιώνονται με το παρόντα νομοσχέδιο. Από παλιά το «κεντρικό» πρόβλημα της Ζώνης ήταν, η όποια προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν δημόσιες εκτάσεις αρχικά με χαμηλό συντελεστή δόμησης και στην συνέχεια με μεγαλύτερο συντελεστή, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κερδοσκοπία σε μορφή real-estate – με όποια οφέλη, και μικρή μέριμνα να δίνεται στην προσέλκυση και υλοποίηση ερευνητικής και καινοτόμας επένδυσης. Ήδη στην Θεσσαλονίκη υπάρχουν τέτοια παραδείγματα. Η γενική πρόταση είναι, να χρησιμοποιηθούν πρώτα τα 200- 300.000 τ.μ. αργούντα κτήρια, που βρίσκονται ~ 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά της Θεσσαλονίκης και από πλευράς κτιριολογικής, να δημιουργηθεί μόνο ένα εμβληματικό κτήριο διοίκησης. Στην συνέχεια, μπορεί να χωροθετηθεί μια μεγαλύτερη έκταση. Πάντως στην πρώτη φάση πολλών ετών, τα υπάρχοντα κτήρια επαρκούν, έχουν χαμηλό κόστος, είναι έτοιμα, δεν υπάρχει κερδοσκοπία, αξιοποιείται το αργούν δυναμικό των υπαρχόντων κτηρίων, που κανείς δεν ασχολείται σήμερα. Κυριότερο επίσης είναι, να ενοποιηθούν ΟΛΕΣ ΟΙ ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ καθώς ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ χωρών, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία ευρύτερη ζώνη ενίσχυσης που με κριτήρια Ε.Ε. να δικαιούται μεγαλύτερα κίνητρα. Είναι βελτίωση η μείωση από 47 σε 30 των υπογραφών, για την έκδοση διοικητικών πράξεων. Θα προτείναμε να γίνουν σημαντικά ακόμη λιγότερες. Κατά άρθρο Άρθρο 1 Να καθοριστούν μόνο ένα εμβληματικό η διοικητικό κέντρο και να ορισθούν όρια για την Ζ.ΚΑΙ.Θ τα υπάρχοντα αργούντα κτίρια 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά της πόλης. Η υπόνοια κερδοσκοπίας, χρήσιμο θα ήταν να απομακρυνθεί. Άρθρο 4 Η κατάρτιση και διαχείριση προγραμμάτων που επιχορηγούνται από το ΠΔΕ, την ΕΕ και Διεθνής οργανισμούς, να καθοριστούν τώρα σε αυτή την φάση και να προβλέπονται οι το δυνατόν ευρύτερες, έτσι ώστε να μην λειτουργήσουν ανασταλτικά. Άρθρο 5 Η μεταβίβαση μετοχών από το δημόσιο σε ιδιώτες να προβλέπει αποφυγή profiteering σε βάρος των υπαρχόντων παραγωγικών μονάδων. Άρθρο 7 Τα μέλη του ΔΣ να είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, να μην έχουν πολιτική απόχρωση και οι θέσεις να πληρώνονται με κριτήρια εμπειρίας και δυνατότητας κατανόησης από προσέλκυση και εκτέλεση επενδύσεων. Άρθρο 10 Να δοθούν στα υπάρχοντα αργούντα κτίρια: πολλαπλές χρήσεις γης και να αποφευχθεί νέος γύρος real estate, που πήγε «πίσω» την ζώνη καινοτομίας πολλά χρόνια. Άρθρο 11 Να διευκρινιστεί ποιες δραστηριότητες θα μπορούν να εγκαθίστανται, έτσι ώστε να μην γίνει μοχλός κατάχρησης των σκοπών Ζ.ΚΑΙ.Θ. Άρθρο 12 Η Συμβουλευτική Επιτροπή Ανάπτυξης να αποτελείται από 7 μέλη, με αξιολογικά κριτήρια και χωρίς οριζόντια πολιτικά κριτήρια. Άρθρο 14 Προτείνεται η Επιτροπή να αποτελεί όργανο προσέλκυσης επενδύσεων σε έρευνα και καινοτομία, χωρίς οριζόντιες σκοπιμότητες που δεν παράγουν νέο ΑΕΠ. Προηγούμενες απόψεις στις διαβουλεύσεις, που είναι χρήσιμες και σήμερα. Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης» Δημοσιευμένες προτάσεις στη Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης» 1 Σεπτεμβρίου 2011, 15:59 | ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ Προτάσεις στη Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου «Κίνητρα Προσέλκυσης & Εγκατάστασης Επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης» Άρθρο 1: 1. Μια Ζώνη Καινοτομίας για όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη, με πιθανή συγχώνευση όλων των ερευνητικών κέντρων της χώρας μας και ανάληψη πρωτοβουλιών για την εγκατάσταση ή συνεργασία των ερευνητικών κέντρων όλων των βαλκανικών χωρών. 2. Στενές τοπικιστικές αντιλήψεις πρέπει να ξεπεραστούν. Η καινοτομία και η παραγωγικότητα δια του commercialization της αξιοποιούμενης καινοτομίας, δεν γνωρίζει σύνορα, δεν έχει γεωγραφικούς περιορισμούς και παγκοσμίως το brain power μετακινείται στα κέντρα ανάπτυξης καινοτομίας – με κάθε σεβασμό στη προσωπικότητα και τον τρόπο προέλευσης. Η Θεσσαλονίκη και μια ακτίνα 500 χλμ. βορείως, νοτίως, δυτικά και ανατολικά, μπορεί να αγκαλιάσει όλη τη Βαλκανική. 3. Η χωροθέτηση σε πρώτη φάση, μπορεί να μην έχει συγκεκριμένο θύλακα, αφού ούτως ή αλλιώς θα καθυστερήσει πολύ και υπάρχει μείζον θέμα δημιουργίας υποδομών και κτιρίων. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να γίνει αντικείμενο real estate, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν, όπου με τις διαφορές στους συντελεστές δόμησης, έγιναν με εργολαβικά κτίρια και σήμερα είναι προς πώληση στο διαδίκτυο. Ακόμη και με θύλακες του δημοσίου, ο κίνδυνος αυτός είναι ακόμη πιο επιρρεπής. 4. Σε αρχική φάση προτείνεται, η χωροθέτηση να αφορά ~ 20 χλμ. δυτικά και ανατολικά από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, να περιλαμβάνει και έτοιμα κτίρια που είναι αναξιοποίητα και εκτιμώνται ότι αυτή τη περίοδο είναι ~ 300.000 τμ (χαμηλό ενοίκιο, χαμηλό κόστος, αποσβεσμένα κτίρια, αποφυγή σπατάλης δαπάνης δημοσίων πόρων). 5. Δύναται να δημιουργηθεί ένα εμβληματικό συντονιστικό κτίριο, όχι πολύ μεγάλο, με στόχο την σημειολογία της συγκέντρωσης της Ζώνης Καινοτομίας για όλο το γεωγραφικό χώρο. 6. Αν η προσπάθεια των κινήτρων και της παγκόσμιας κινητοποίησης επιτύχει και η ζήτηση είναι μεγάλη, τότε θα μπορούσε να καθοριστούν συγκεκριμένοι θύλακες. Βασική πρόβλεψη η ετοιμασία υποδοχής. 7. Χρήσιμο είναι να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος, που επί 17 χρόνια για διάφορους λόγους και για διάφορες πιέσεις, δεν μπόρεσαν να ξεκινήσουν καν οι αποτελεσματικές διαδικασίες της Ζώνης Καινοτομίας. Χρειάζονται αλλαγές, διεθνής χαρτογράφηση, διπλωματικές προσπάθειες, αποφασιστικότητα, απαλλαγή από τις αναποτελεσματικές δράσεις. Άρθρο 2: 1. Η καινοτομία αφορά σχεδόν όλους τους παραγωγικούς κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, όπως εκτός από την πληροφορική, επικοινωνία, βιοτεχνολογία, νανοτεχνολογία, ενεργειακές εφαρμογές και περιβάλλον, μπορεί να έχει αντικείμενο εφαρμογής, σε όλους τους κλάδους της ανθρώπινης δραστηριότητας με παραγωγή. Σε όλα τα μέρη του κόσμου, αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε παντού. Εκτός από τις πολυδιαφημιζόμενες καινοτομίες πληροφορικής και επικοινωνίας, παρατηρούμε σε όλους τους τομείς της οικονομίας, καινοτομικά προϊόντα για το δικό μας επίπεδο της οικονομίας, που σε άλλες χώρες είναι κατεστημένη και χρησιμοποιούμενη τεχνολογία σε όλους τους τομείς. Ευρεσιτεχνίες υπάρχουν από τα αυτοκίνητα, τα κεραμικά προϊόντα, τα οικοδομικά υλικά και πολλές άλλες δραστηριότητες. 2. Κρίσιμο είναι να περιγραφεί ακριβώς, τι είναι καινοτομία και τι δεν είναι. Προτείνεται να οριστεί ότι, καινοτομία είναι ο συνδυασμός γνωστών πραγμάτων, για την επίτευξη νέου αποτελέσματος, το οποίο μπορεί να έχει μετρήσιμη διαφορά, αντικείμενο προς πώληση και προοπτική commercialization σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στο Παράρτημα Α: Ορισμοί, γίνεται περιγραφή βάσει της Oslo Manual Guidelines, OECD. Εκτιμούμε ότι, καταληκτικό κριτήριο είναι, η συγκεκριμένη αποτελεσματικότητα στην μείωση κόστους, εσωτερικού της επιχείρησης ή προϊόντος προς πώληση. Άρθρο 3: 1. Νέα καινοτόμα επιχείρηση να μπορεί να είναι, όχι μόνο αυτή που σταθερά δαπανά ~ 15% σε Ε&Α, που πολλές φορές είναι βαφτισμένες δαπάνες χωρίς αποτέλεσμα, αλλά και εταιρίες που έχουν στην κατοχή τους ή μπορούν να δημιουργήσουν, νέα καινοτόμα προϊόντα και να χρειάζονται υποστήριξη για το commercialization. 2. Το ανώτατο ποσό 1.5 εκατ. € ή 1.250 εκατ. €, είναι σχετικώς μικρό. Θα προσελκυστούν μόνο μικρές καινοτομικές δράσεις και όχι σχετικώς μεγάλες. Προτείνεται το πλαφόν των ενισχύσεων, να είναι συνάρτηση από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα οφέλους, εμπορευματοποίησης, προσθήκη ΑΕΠ, μονίμων θέσεων εργασίας και άλλων κριτηρίων. Άρθρο 4: 1. Οι περιορισμοί του α.4, προτείνεται να αναδιαταχθούν με βάση τα κριτήρια του προσδοκώμενου αποτελέσματος και όχι τα κριτήρια μικρής ή μεγάλης μονάδας. 2. Δεν είναι σαφές εάν για την παρ.iv, ισχύουν οι περιορισμοί του α.3, παρ.3, α, iii. 3. Ο κατακερματισμός των ενισχύσεων, θα προκαλέσει συσσώρευση πολλών μικρών προτάσεων, με αμφίβολα αποτελέσματα. Άρθρο 5: 1. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης, να είναι πάνω από 200 χιλ. €, μικρότερο ύψος αφορά άνευ ουσίας πράγματα, με πολλούς βέβαια αποδέκτες. 2. Οι περιορισμοί δαπανών να κρίνονται επί πραγματικών δεδομένων και να μην έχουν περιορισμούς από το νόμο. Πιθανόν να μπορούν να περιγράφονται με Υπουργική Απόφαση. Άρθρο 6: 1. Οι δαπάνες για τους φορείς επιχειρηματικής ανάπτυξης, όπως και όλες οι δαπάνες, να είναι ανταποδοτικές. Άρθρο 7: 1. Οι ατέλειες και οι φοροαπαλλαγές, όπως είναι διατυπωμένες, «που είναι εγκατεστημένες στην Ζ.ΚΑΙ.Θ.», να αφορούν την διευρυμένη ζώνη και τις υπαγόμενες εταιρίες και να μην έχουν περιορισμό σε συγκεκριμένο χώρο. 2. Ο περιορισμός της φορολογικής ελάφρυνσης στο 25%, θα μπορούσε να είναι γενναία και στο 100%. Άρθρο 8: 1. Εάν καταστεί δυνατόν η ακριβής περιγραφή της καινοτομίας και του παραγόμενου αποτελέσματος, θα μπορούσε να εξεταστεί και η λογική της ευνοϊκότερης φορολογικής μεταχείρισης του φορολογητέου εισοδήματος. 14 Ιουλίου 2011, 10:26 | ΝΙΚΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ Δημόσια Διαβούλευση για τις προτεινόμενες τροποποιήσεις στο νόμο 3489/2006 «Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις» Εισαγωγικά – γενικές παρατηρήσεις 1. Η πρόταση για την ίδρυση Ζώνης Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησε και είχε μορφοποιηθεί από το 1994 και δυστυχώς, για πολλούς και διάφορους λόγους, έχουν περάσει 17 χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα. 2. Οι κεντρικές ιδέες ήταν: 1) Η Ζώνη Καινοτομίας να είναι μια για όλο το Βαλκανικό χώρο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στη λογική ότι όλος ο Βαλκανικός χώρος είναι ενιαίος ζωτικά, πρέπει να υπάρχει συγκέντρωση όλων των προσπαθειών οικονομικών και ανθρώπινου δυναμικού, να αποφευχθεί η διασπάθιση προσπαθειών, στη λογική ότι, ακόμη και η Πολιτεία της Καλιφόρνιας στις Η.Π.Α. βασικά έχουν μια Silicon Valley, που εκτείνεται σε κάποια έκταση χιλιομέτρων, 2) Η Ζώνη Καινοτομίας πρέπει να αφορά τη παραγωγή καινοτομίας, η έρευνα και τα ερευνητικά κέντρα δύνανται να βρίσκονται κοντά ή ακόμη και σε άλλα σημεία της ίδιας περιοχής, 3) Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να είναι κτιριολογικά αρχικά ένα συμβολικό σύμπλεγμα συνέργειας και η καινοτομία να παράγεται είτε στα αργούντα βιομηχανικά κτίρια της περιοχής, που είναι πολλές εκατοντάδες χιλιάδες τμ., είτε σε leased properties. Τυχόν νέες ανάγκες κτιρίων, να μπορούν να υλοποιηθούν με πρωτοβουλία των ενδιαφερομένων, 4) Η Ζ.Κ. πρέπει να είναι μακροχρόνια αυτοτελής και αυτόνομη οικονομικά, να μην είναι μονίμως κρατικοδίαιτη, να έχει διεθνή ακτινοβολία και να μην είναι ένα πρόγραμμα «real estate», με όποιες αγκυλώσεις και συμφέροντα υπάρχουν σε αυτές. 3. Με πρωτοβουλία Νίκου Σπ. Φιλίππου και της «Φιλίππου Α.Ε.», είχε μελετηθεί, είχε ολοκληρωθεί το πλήρες αρχικό project concept, είχε γίνει το executive summary, είχε σχεδιαστεί όλο το concept, είχε ολοκληρωθεί η αναλυτική τεχνοοικονομική μελέτη, είχαν υπογραφεί τα σχετικά αρχικά συμφωνητικά με ρήτρες αποκλειστικότητας και εχεμύθειας, μεταξύ της Εταιρίας και μιας σειράς αμερικανικών εταιριών, υπό την αιγίδα της CMC, της AT&T Global Intelligence, του Virginia Polytechnic, κ.α. Η ονομασία του αρχικού project ήταν Balkan Prosperity Center – Global Village και περιελάμβανε την Έκθεση Ηνωμένων Κρατών, Διεθνές Χρηματιστηριακό Κέντρο Εμπορευμάτων, Οικονομικό και Εμπορικό Κέντρο, Πανεπιστημιακό και Περιβαλλοντικό Κέντρο, αποθέματα κατοικίας, Ερευνητικό Κέντρο, Κέντρο Καινοτομίας, Θεματικό Πάρκο. Είχε προβλεφθεί η υποστήριξη των Η.Π.Α. και της Ε.Ε. και είχε σημειολογηθεί δια χειραψίας από τον Πρόεδρο των Η.Π.Α. για το συγκεκριμένο έργο, σε σουίτα ξενοδοχείου απέναντι από τον Λευκό Οίκο, η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ της Φιλίππου Α.Ε. και του εκπροσώπου της αμερικανικής εταιρίας. Ταυτόχρονα, υπήρξε η σημειολογία συμφωνίας και άλλων 11 επενδυτικών σχεδίων για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της επίσκεψης του τότε ‘Έλληνα Πρωθυπουργού και επιχειρηματιών στην Washington, Η.Π.Α. 4. Κεντρική ιδέα ήταν να υπάρχει ένα πολυδύναμο και πολλαπλών δραστηριοτήτων κέντρο, για όλο τον Βαλκανικό χώρο. Κεντρική του αρχή, η συγκέντρωση όλων των δραστηριοτήτων καινοτομίας σε μια περιοχή με τις ευλογίες και της Ε.Ε. και των Η.Π.Α., σε αντίθεση με τον κατακερματισμό των ερευνητικών και καινοτομικών δραστηριοτήτων σε διάφορους γεωγραφικούς χώρους. 5. Το Balkan Prosperity Center περιελάμβανε: 5.1. United Countries Exposition. 5.2. International Merchandize Mart. 5.3. Financial and Trade Center. 5.4. University/Environmental Center. 5.5. Residential Reserves. 6. Για τη Ζώνη Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, προτείνονται να ενσωματωθούν οι εξής βασικές λογικές και κατευθύνσεις: 6.1. Μια καινοτομική συγκέντρωση δραστηριότητας στη Θεσσαλονίκη, με συγκέντρωση των πόρων και του ανθρώπινου επιστημονικού δυναμικού. 6.2. Αποφυγή οποιασδήποτε έννοιας δημιουργίας δραστηριότητας «real estate», που εμπεριέχει υπονοούμενα τροποποίησης των συντελεστών δόμησης και της δημιουργίας απλών χώρων ακινήτων προς πώληση. 6.3. Αξιοποίηση όλων των αργούντων βιομηχανικών κτιρίων, σε μια ζώνη ± 15 χλμ. περί τη Θεσσαλονίκη. 6.4. Δημιουργία ενός εμβληματικού κτιρίου/διοικητηρίου, χωρίς μεγάλο κόστος και ανάγκες χρηματοδότησης. 6.5. Κίνητρα της Ε.Ε. ή και της Διεθνούς Κοινότητας, για την προσέλκυση δημιουργίας καινοτομικών ερευνητικών δραστηριοτήτων, με στόχο την δημιουργία commercialized προϊόντων και υπηρεσιών. Ο μέσος κύκλος υλοποίησης μιας καινοτομίας, να είναι ~ 3 χρόνια. 6.6. Ειδική συμφωνία με την Ε.Ε. για την ειδική συγκέντρωση ενισχύσεων καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, για όλα τα Βαλκάνια, είτε θετικών επιδοτήσεων λόγω της οικονομικής κρίσης, με κατ’ εξαίρεση εγκρίσεις όπως σε ορισμένες ζώνες της Κεντρικής Ευρώπης, είτε με την καθιέρωση ειδικών tax holidays, για παραγωγικές καινοτομικές δραστηριότητες. 6.7. Να υπάρξει πλήρης περιγραφή και ορολογία της έννοιας καινοτομίας. Παρατηρήσεις κατά άρθρο Άρθρο 1, παρ. 2: Τα όρια να είναι ~ 15 χλμ. από το κέντρο της πόλης. Άρθρο 2, παρ. 1: Το στρατηγικό σχέδιο που καταρτίζεται από το διοικητικό συμβούλιο, προτείνεται ακόμη και από τον ιδρυτικό νόμο, να έχει τις κεντρικές γραμμές και κατευθύνσεις, ώστε να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες, καθυστερήσεις και συμφέροντα, στο όνομα της πολυφωνίας και της αυτοτέλειας. Άρθρο 2, παρ. 1, 2 & 3: Να υλοποιηθεί το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και λειτουργίας σε διάστημα 3 μηνών από την υπογραφή του νόμου και στις κεντρικές του ιδέες, να περιλαμβάνει εφαρμοσμένη και αποτελεσματική καινοτομική έρευνα, στηριζόμενη στην βιωσιμότητα του ερευνητικού αντικειμένου, στο commercialization του καινοτομικού αντικειμένου, στην δημιουργία συνθηκών προσέλκυσης ελληνικών και διεθνών εταιριών. Άρθρο 3, παρ. 1: Να οριστούν οι κατευθυντήριες γραμμές για την διαχείριση και ανάπτυξη στις Ζ.ΚΑΙ.Θ. Άρθρο 7, παρ. 2: Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου να επιλέγονται με κριτήρια την εμπειρία στον χώρο ανάπτυξης εμπορεύσιμης καινοτομίας και υλοποίησης επενδυτικών και ερευνητικών έργων. Νίκος Σπ. Φιλίππου, Πρόεδρος ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ Ν. Μοναστηρίου 114, Τ.Κ.56334 Θεσσαλονίκη, Ελλάδα Τ/Φ: 2310/763925-7, Τ/Ο: 2310/764883 e-mail: fil-sa@hol.gr