Θέση του ΣΕΒΕ αποτελεί ο πλήρης διαχωρισμός της βασικής έρευνας από την εφαρμοσμένη έρευνα και η σύνδεση της δεύτερης με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, η οποία θα παρακολουθείται σε τριμηνιαία βάση, “key performance indicators”, όπως ακριβώς συμβαίνει στις ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Ισραήλ, Φινλανδία και Σουηδία. Ως προς την κατανομή των κονδυλίων που προορίζονται για έρευνα, ο ΣΕΒΕ θεωρεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των 2/3 θα πρέπει να δίδεται στην εφαρμοσμένη έρευνα, είτε σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ή ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα είτε σε ανάπτυξη εσωτερικά από την επιχείρηση (in House R&D), και το 1/3 να δίδεται στη βασική έρευνα. Η πρακτική που εφαρμόζεται στο εξωτερικό θα πρέπει να αποτελέσει την στρατηγική ανάπτυξης της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας (ΑΖΚ) ώστε να εμπλουτιστεί με καινοτομία η παραγωγική ικανότητα της περιοχής για να αυξηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητά της.
Ο ΣΕΒΕ θεωρεί ότι η συγκέντρωση όλων των αρμοδιοτήτων σε ένα μόνο σημείο, το ΥΜΑΘ, αποτελεί ίσως και τη μοναδική βιώσιμη διέξοδο για να αναβιώσει με ουσιαστικά αποτελέσματα το πολύ σημαντικό για τη Βόρεια Ελλάδα εγχείρημα της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας. Ο ΣΕΒΕ πιστεύει επίσης ότι η ίδια αίσθηση αποτελεσματικότητας θα πρέπει να διαπνέει όλες τις αλλαγές ιδιαίτερα σε επίπεδο οργάνων διοίκησης ώστε να διασφαλίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων.
Αυτό προϋποθέτει πολύ ισχυρή ομάδα διοίκησης του έργου άρα πολύ αυστηρά κριτήρια στην επιλογή του Προέδρου και του Διευθύνοντα Συμβούλου και επίσης τη συμμετοχή στο ΔΣ των εκπροσώπων του ΕΚΕΤΑ, του ΣΒΒΕ και του ΣΕΒΕ. Απαραίτητη κρίνεται και η συμμετοχή εκπροσώπου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθώς το εγχείρημα της Ζώνης έχει επιχειρησιακές επιδράσεις που υπερκαλύπτουν την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Επίσης, θετική είναι και η μείωση του αριθμού των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) που απαιτούνταν μέχρι τώρα για τη λειτουργία της Ζώνης αποτελεί επίσης θετική απόφαση, η οποία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ταχύτερη λήψη αποφάσεων που είναι αναγκαίες για τη λειτουργία της τα επόμενα χρόνια.
Η συγκρότηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη στην υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς του υφιστάμενου αναπτυξιακού σχεδιασμού – ίσως με μία απαραίτητη επικαιροποίηση, αντίθετα θα πρέπει να αποτελεί μια δεξαμενή διαβούλευσης και υποστήριξης των ενεργειών της διοίκησης.
Σε ότι αφορά στους θύλακες της ΑΖΚ πιστεύουμε ότι η αξιοποίηση δημόσιων εκτάσεων είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση η οποία διασφαλίζει και τη διαφάνεια αλλά και την αποφυγή σημαντικών καθυστερήσεων όπως μας έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν.
Θέση του ΣΕΒΕ αποτελεί ο πλήρης διαχωρισμός της βασικής έρευνας από την εφαρμοσμένη έρευνα και η σύνδεση της δεύτερης με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, η οποία θα παρακολουθείται σε τριμηνιαία βάση, “key performance indicators”, όπως ακριβώς συμβαίνει στις ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Ισραήλ, Φινλανδία και Σουηδία. Ως προς την κατανομή των κονδυλίων που προορίζονται για έρευνα, ο ΣΕΒΕ θεωρεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των 2/3 θα πρέπει να δίδεται στην εφαρμοσμένη έρευνα, είτε σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ή ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα είτε σε ανάπτυξη εσωτερικά από την επιχείρηση (in House R&D), και το 1/3 να δίδεται στη βασική έρευνα. Η πρακτική που εφαρμόζεται στο εξωτερικό θα πρέπει να αποτελέσει την στρατηγική ανάπτυξης της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας (ΑΖΚ) ώστε να εμπλουτιστεί με καινοτομία η παραγωγική ικανότητα της περιοχής για να αυξηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητά της. Ο ΣΕΒΕ θεωρεί ότι η συγκέντρωση όλων των αρμοδιοτήτων σε ένα μόνο σημείο, το ΥΜΑΘ, αποτελεί ίσως και τη μοναδική βιώσιμη διέξοδο για να αναβιώσει με ουσιαστικά αποτελέσματα το πολύ σημαντικό για τη Βόρεια Ελλάδα εγχείρημα της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας. Ο ΣΕΒΕ πιστεύει επίσης ότι η ίδια αίσθηση αποτελεσματικότητας θα πρέπει να διαπνέει όλες τις αλλαγές ιδιαίτερα σε επίπεδο οργάνων διοίκησης ώστε να διασφαλίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων. Αυτό προϋποθέτει πολύ ισχυρή ομάδα διοίκησης του έργου άρα πολύ αυστηρά κριτήρια στην επιλογή του Προέδρου και του Διευθύνοντα Συμβούλου και επίσης τη συμμετοχή στο ΔΣ των εκπροσώπων του ΕΚΕΤΑ, του ΣΒΒΕ και του ΣΕΒΕ. Απαραίτητη κρίνεται και η συμμετοχή εκπροσώπου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθώς το εγχείρημα της Ζώνης έχει επιχειρησιακές επιδράσεις που υπερκαλύπτουν την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Επίσης, θετική είναι και η μείωση του αριθμού των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) που απαιτούνταν μέχρι τώρα για τη λειτουργία της Ζώνης αποτελεί επίσης θετική απόφαση, η οποία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ταχύτερη λήψη αποφάσεων που είναι αναγκαίες για τη λειτουργία της τα επόμενα χρόνια. Η συγκρότηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη στην υλοποίηση με γρήγορους ρυθμούς του υφιστάμενου αναπτυξιακού σχεδιασμού – ίσως με μία απαραίτητη επικαιροποίηση, αντίθετα θα πρέπει να αποτελεί μια δεξαμενή διαβούλευσης και υποστήριξης των ενεργειών της διοίκησης. Σε ότι αφορά στους θύλακες της ΑΖΚ πιστεύουμε ότι η αξιοποίηση δημόσιων εκτάσεων είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση η οποία διασφαλίζει και τη διαφάνεια αλλά και την αποφυγή σημαντικών καθυστερήσεων όπως μας έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν.