Αναφορικά με το περιεχόμενο του Σχεδίου Νόμου που αφορά στην «Αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης», ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (Σ.Β.Β.Ε.), προέβη στη μελέτη του ανωτέρου κειμένου και καταθέτει τις ακόλουθες θέσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις του.
1. Αποτελεί θετική εξέλιξη η προσπάθεια της Κυβέρνησης για μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων στη γενικότερη λειτουργία της «Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας» ΑΕ, (ΑΖΚ ΑΕ) τα οποία προέρχονταν μέχρι σήμερα από την ανάγκη έκδοσης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με τις οποίες κάθε φορά εγκρίνονταν διάφορες διοικητικές πράξεις που εντάσσονταν στη λειτουργία της «Ζώνης».
Το γεγονός ότι ορίζεται σαφώς στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου ότι την εποπτεία της ΑΖΚ ασκεί το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, αποτελεί σαφώς θετική εξέλιξη προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης υλοποίησης του έργου.
Επίσης, η μείωση του αριθμού των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) που απαιτούνταν μέχρι τώρα για τη λειτουργία της «Ζώνης» αποτελεί επίσης θετική απόφαση, η οποία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ταχύτερη λήψη αποφάσεων που είναι αναγκαίες για την λειτουργία της τα επόμενα χρόνια.
2. Ενώ υπάρχει σαφής αναφορά στο Νόμο ότι η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αφού δεν υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, και δηλώνεται ρητώς στον ιδρυτικό της νόμο ότι η λειτουργία της διέπεται από τις διατάξεις του κ.ν.2190/1920, το Στρατηγικό της Σχέδιο, το Επιχειρησιακό Σχέδιο, ο Ετήσιος Προϋπολογισμός, η Έκθεση Τεκμηρίωσης του Ετήσιου Προϋπολογισμού, ο Ετήσιος Απολογισμός, και οι Οικονομικές Καταστάσεις, ορίζεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου ότι θα πρέπει να τύχουν της έγκρισης του εποπτεύοντος Υπουργού Μακεδονίας Θράκης.
Κατά τον ΣΒΒΕ αποτελεί αντίφαση η προδιαγραφή του συγκεκριμένου τρόπου λειτουργίας της ΑΖΚ ΑΕ, με την επιταγή του νόμου για λειτουργία της με κριτήρια ιδιωτικού τομέα. Η εμπειρία των τελευταίων επτά (7) ετών μας οδηγεί με βεβαιότητα στο συμπέρασμα ότι και πάλι εξαιτίας αυτού του λόγου θα υπάρχουν εκ νέου αναίτιες καθυστερήσεις.
Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε το Στρατηγικό Σχέδιο κλπ, όπως αναφέρθηκαν παραπάνω, να καταρτίζονται και να εγκρίνονται αποκλειστικά και μόνον με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, οι οποίες στη συνέχεια θα κοινοποιούνται στον Εποπτεύοντα Υπουργό Μακεδονίας – Θράκης.
3. Η πρόταση του νομοθέτη για διορισμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιοποιείται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, το μόνο που θα επιφέρει είναι αναίτιες χρονικές καθυστερήσεις στην επιλογή των συγκεκριμένων μελών, άρα και στη συνολική λειτουργία της «Ζώνης».
Είναι γνωστό ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια το σύνολο των αντίστοιχων διαδικασιών που εφαρμόσθηκαν στον δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, κι αυτό αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, ήταν εντελώς προσχηματικές και τελικά άνευ ουσίας. Για το λόγο αυτό, και για την ταχύτερη υλοποίηση όλων των διαδικασιών ορισμού του Διοικητικού Συμβουλίου της «Ζώνης», ο ΣΒΒΕ προτείνει να συμπεριληφθούν στο Νόμο οι φορείς από τους οποίους θα προέρχονται τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου κατ΄ αντιστοιχία του Νόμου για την ΔΕΘ ΑΕ. Προτείνεται στο παραπάνω επταμελές σχήμα να συμμετέχουν εκπρόσωποι από τον ΣΒΒΕ, τον ΣΕΒΕ, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το ΑΠΘ, και το ΕΚΕΤΑ, ενώ ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος να ορίζονται με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού Μακεδονίας Θράκης.
Θεωρούμε ότι η υιοθέτηση από την Κυβέρνηση των ανωτέρω προτάσεων του ΣΒΒΕ μπορεί να προσδώσει μεγαλύτερη ευελιξία στην υλοποίηση του εγχειρήματος, συμβάλλει στην περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών λειτουργίας της «Ζώνης Καινοτομίας» και, εν τέλει, μπορεί να εισφέρει θετικά στην επιτυχημένη υλοποίηση του εγχειρήματος από τώρα και για τα επόμενα χρόνια.
Αναφορικά με το περιεχόμενο του Σχεδίου Νόμου που αφορά στην «Αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων για τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης», ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (Σ.Β.Β.Ε.), προέβη στη μελέτη του ανωτέρου κειμένου και καταθέτει τις ακόλουθες θέσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις του. 1. Αποτελεί θετική εξέλιξη η προσπάθεια της Κυβέρνησης για μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων στη γενικότερη λειτουργία της «Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας» ΑΕ, (ΑΖΚ ΑΕ) τα οποία προέρχονταν μέχρι σήμερα από την ανάγκη έκδοσης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με τις οποίες κάθε φορά εγκρίνονταν διάφορες διοικητικές πράξεις που εντάσσονταν στη λειτουργία της «Ζώνης». Το γεγονός ότι ορίζεται σαφώς στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου ότι την εποπτεία της ΑΖΚ ασκεί το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, αποτελεί σαφώς θετική εξέλιξη προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης υλοποίησης του έργου. Επίσης, η μείωση του αριθμού των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) που απαιτούνταν μέχρι τώρα για τη λειτουργία της «Ζώνης» αποτελεί επίσης θετική απόφαση, η οποία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ταχύτερη λήψη αποφάσεων που είναι αναγκαίες για την λειτουργία της τα επόμενα χρόνια. 2. Ενώ υπάρχει σαφής αναφορά στο Νόμο ότι η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αφού δεν υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, και δηλώνεται ρητώς στον ιδρυτικό της νόμο ότι η λειτουργία της διέπεται από τις διατάξεις του κ.ν.2190/1920, το Στρατηγικό της Σχέδιο, το Επιχειρησιακό Σχέδιο, ο Ετήσιος Προϋπολογισμός, η Έκθεση Τεκμηρίωσης του Ετήσιου Προϋπολογισμού, ο Ετήσιος Απολογισμός, και οι Οικονομικές Καταστάσεις, ορίζεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου ότι θα πρέπει να τύχουν της έγκρισης του εποπτεύοντος Υπουργού Μακεδονίας Θράκης. Κατά τον ΣΒΒΕ αποτελεί αντίφαση η προδιαγραφή του συγκεκριμένου τρόπου λειτουργίας της ΑΖΚ ΑΕ, με την επιταγή του νόμου για λειτουργία της με κριτήρια ιδιωτικού τομέα. Η εμπειρία των τελευταίων επτά (7) ετών μας οδηγεί με βεβαιότητα στο συμπέρασμα ότι και πάλι εξαιτίας αυτού του λόγου θα υπάρχουν εκ νέου αναίτιες καθυστερήσεις. Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε το Στρατηγικό Σχέδιο κλπ, όπως αναφέρθηκαν παραπάνω, να καταρτίζονται και να εγκρίνονται αποκλειστικά και μόνον με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, οι οποίες στη συνέχεια θα κοινοποιούνται στον Εποπτεύοντα Υπουργό Μακεδονίας – Θράκης. 3. Η πρόταση του νομοθέτη για διορισμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιοποιείται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, το μόνο που θα επιφέρει είναι αναίτιες χρονικές καθυστερήσεις στην επιλογή των συγκεκριμένων μελών, άρα και στη συνολική λειτουργία της «Ζώνης». Είναι γνωστό ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια το σύνολο των αντίστοιχων διαδικασιών που εφαρμόσθηκαν στον δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, κι αυτό αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, ήταν εντελώς προσχηματικές και τελικά άνευ ουσίας. Για το λόγο αυτό, και για την ταχύτερη υλοποίηση όλων των διαδικασιών ορισμού του Διοικητικού Συμβουλίου της «Ζώνης», ο ΣΒΒΕ προτείνει να συμπεριληφθούν στο Νόμο οι φορείς από τους οποίους θα προέρχονται τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου κατ΄ αντιστοιχία του Νόμου για την ΔΕΘ ΑΕ. Προτείνεται στο παραπάνω επταμελές σχήμα να συμμετέχουν εκπρόσωποι από τον ΣΒΒΕ, τον ΣΕΒΕ, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το ΑΠΘ, και το ΕΚΕΤΑ, ενώ ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος να ορίζονται με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού Μακεδονίας Θράκης. Θεωρούμε ότι η υιοθέτηση από την Κυβέρνηση των ανωτέρω προτάσεων του ΣΒΒΕ μπορεί να προσδώσει μεγαλύτερη ευελιξία στην υλοποίηση του εγχειρήματος, συμβάλλει στην περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών λειτουργίας της «Ζώνης Καινοτομίας» και, εν τέλει, μπορεί να εισφέρει θετικά στην επιτυχημένη υλοποίηση του εγχειρήματος από τώρα και για τα επόμενα χρόνια.