Το άρθρο 7 του Ν.3489/2006 (Α΄205), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 17 του Ν.4072/2012 (Α΄ 86), αναδιατυπώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
Όργανα Διοίκησης της Εταιρείας
1. Όργανα διοίκησης της εταιρείας αποτελούν η Γενική Συνέλευση και το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) αυτής.
2. Η Γενική Συνέλευση είναι το ανώτατο όργανο της εταιρείας και ασκεί τις αρμοδιότητες που ορίζονται στον παρόντα νόμο, στο καταστατικό της εταιρείας και, συμπληρωματικά, στις διατάξεις του Ν. 2190/1920.
3. Η εταιρεία διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από επτά μέλη, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος. Οι ιδιότητες του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου δύναται να συντρέχουν στο ίδιο πρόσωπο.
4. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου προέρχονται από τον επιχειρηματικό, τον επιστημονικό − τεχνικό και τον ερευνητικό χώρο, καθώς και από το χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου ή δεύτερου βαθμού και πρέπει να διακρίνονται για το επιστημονικό κύρος, τις ειδικές γνώσεις και την εμπειρία τους επί θεμάτων συναφών προς τον σκοπό της εταιρείας. Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τακτικά και αναπληρωματικά, διορίζονται με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού, ύστερα από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιοποιείται μέσω του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου. H θητεία τους είναι τριετής και μπορεί να ανανεώνεται μία φορά, για ίσο χρόνο.
5. Διευθύνων Σύμβουλος ορίζεται πτυχιούχος πανεπιστημιακού ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμου και αντίστοιχου ιδρύματος της αλλοδαπής σε γνωστικό αντικείμενο συγγενές με τους τομείς δραστηριότητας της εταιρείας και προϋπηρεσία επί πέντε (5) τουλάχιστον έτη σε θέση αυξημένης ευθύνης στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Διευθύνων Σύμβουλος προσλαμβάνεται με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, διάρκειας τριών έως πέντε ετών, με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού, ύστερα από δημόσια προκήρυξη της θέσης. Με την απόφαση προκήρυξης της θέσης του Διευθύνοντος Συμβούλου καθορίζεται η διαδικασία και τα κριτήρια της επιλογής αυτού. Σε περίπτωση κατά την οποία οι ιδιότητες του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου συντρέχουν στο ίδιο πρόσωπο, ο Διευθύνων Σύμβουλος ασκεί και καθήκοντα Πρόεδρου του Δ.Σ. της Εταιρείας χωρίς πρόσθετη αμοιβή. Μέχρι την πρόσληψη του Διευθύνοντος Συμβούλου ή σε περίπτωση που αυτός εκλείψει ή απουσιάζει, καθήκοντα εκτελεστικού εκπροσώπου της εταιρείας ασκεί μέλος του Δ.Σ. που ορίζεται με ειδική απόφαση του Συμβουλίου.
6. Με κοινή απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται η αποζημίωση του Προέδρου, του Διευθύνοντος Συμβούλου και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία.
7. Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας εποπτεύει και ελέγχει τη διαχείριση της περιουσίας της και ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, στο καταστατικό της εταιρείας και, συμπληρωματικά, στις σχετικές διατάξεις του Ν. 2190/1920. Το Διοικητικό Συμβούλιο συνέρχεται, συνεδριάζει και αποφασίζει σύμφωνα με το καταστατικό της»
Άρθρο 7:
Οι ρυθμίσεις περί οργάνων διοίκησης της Α.Ζ.Κ. Α.Ε. εξασφαλίζουν σε μεγάλο βαθμό την δι’ αντικειμενικών και αξιοκρατικών διαδικασιών επιλογή των προσώπων που θα διοικήσουν την εταιρεία. Επισημαίνεται ωστόσο, ότι στην παράγραφο 4 του άρθρου 7 δεν ορίζονται λεπτομερώς και ειδικότερα τα προσόντα του Προέδρου, ενώ θα έπρεπε. Ιδιαίτερα για τα Μέλη του Δ.Σ., τα κριτήρια επιλογής τους, θα πρέπει να είναι σαφή και λεπτομερή, ώστε να διασφαλισθεί η αμερόληπτη και αντικειμενική αξιολόγηση των υποψηφίων, και θα πρέπει φορείς της πόλης (π.χ. Ε.Β.Ε.Θ.) να προτείνουν υποψήφια Μέλη. Τα παραπάνω ισχύουν ανάλογα και για την παράγραφο 5, η οποία αφορά τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, για τον οποίο κρίνεται ότι απαιτείται περαιτέρω διευκρίνιση των απαραίτητων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων στην σχετική προκήρυξη, δεδομένου ότι αποτελεί το κομβικό πρόσωπο διοίκησης της εταιρείας.
Τέλος, όσον αφορά την παράγραφο 6, επισημαίνεται ότι η απόφαση καθορισμού της αποζημίωσης του Προέδρου και των λοιπών μελών του Δ.Σ., καθώς και των αποδοχών του Διευθύνοντος Συμβούλου, πρέπει, για όσο διάστημα η εταιρεία λαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα της χρηματοδότησής της από τον κρατικό προϋπολογισμό, να λαμβάνει υπόψη της ανάλογους περιορισμούς που ισχύουν για εταιρείες του Δημόσιου Τομέα, παρά το γεγονός ότι η Α.Ζ.Κ. Α.Ε. δεν υπάγεται σ’ αυτόν (πρβλ. σχετική παρατήρηση επί του άρθρου 3). Συνεπώς, προτείνεται η φράση «σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία» να τροποποιηθεί σε «σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3899/2010)».
Τα μέλη του ΔΣ να είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, να μην έχουν πολιτική απόχρωση και οι θέσεις να πληρώνονται με κριτήρια εμπειρίας και δυνατότητας κατανόησης από προσέλκυση και εκτέλεση επενδύσεων.
Άρθρο 7
Στη διατύπωση «4. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου προέρχονται από τον επιχειρηματικό, τον επιστημονικό − τεχνικό και τον ερευνητικό χώρο, καθώς και από το χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου ή δεύτερου βαθμού» ίσως θα έπρεπε να κατονομάζονται οι φορείς που θα εκπροσωπούνται στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΖΚ
Ειδικότερα για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο (θέση κλειδί για την επιτυχία του εγχειρήματος) θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για την επιλογή ικανού και έμπειρου στελέχους από τον χώρο της ιδιωτικής οικονομίας ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα κρατικοδίαιτων αγκυλώσεων που αντιμετώπισε το εγχείρημα στο παρελθόν.
Θα πρέπει να ορίζονται τα πλήρη και ουσιαστικά προσόντα του Διευθύνοντος Συμβούλου, προφανώς μέσω της δημοσίευσης της προκήρυξης, ώστε να διασφαλιστεί η αξιοκρατική επιλογή ενός στελέχους με πολυετή εμπειρία στο περιβάλλον της αγοράς.