Αρχική Νέο Θεσμικό Πλαίσιο Οδικών και Εμπορευματικών ΜεταφορώνΆρθρο 2 Κατηγορίες και ορισμοίΣχόλιο του χρήστη Σωματειο "Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ" | 29 Απριλίου 2010, 08:21
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ξεκινώντας με το άρθρο 2 «Κατηγορίες και Ορισμοί» στην πα-ράγραφο 1 υπό τον τίτλο «Εμπορευματικές Μεταφορές» θα πρέπει να υπάρξει σαφής νομοθετικός διαχωρισμός και εννοιολογική διάκριση μεταξύ των εμπορευματικών μεταφορών των διενεργούμενων δια δημοσίας χρήσεως φορτηγών αυτοκινήτων έναντι κομίστρου και των μεταφορών που διενεργούνται με ιδιωτικής χρήσεως φορτηγά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών της επιχείρησης ή του επαγγέλματος του ιδιοκτήτη τους, άνευ άμεσης ή έμμεσης ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο είσπραξης κομίστρου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του Ν. 1959/1991. Στις υποπεριπτώσεις 1α και 1β του άρθρου 2 παρ. 1 υπό τους τίτλους «Διεθνείς Εμπορευματικές Μεταφορές» και «Εθνικές Εμπορευματικές Μεταφορές» θα πρέπει να καταστεί σαφής η ουσιαστική κατάργηση της διάκρισης που ίσχυε με το παλαιό νομοθετικό καθεστώς δεδομένου ότι από την γραμματική ερμηνεία των εν λόγω υποπαραγράφων καθίσταται σαφές ότι είναι δυνατή η ελεύθερη «εμπλοκή» του ενός κλάδου στο έργο του άλλου κλάδου μεταφοράς. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 υπό τον τίτλο «Μεταφορικές Επιχειρήσεις» και στην παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου υπό τον τίτλο «Μεταφορέας» παρατηρείται μια διάθεση εννοιολογικής συσκότισης σε δύο έννοιες απολύτως ξεκάθαρες. Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι ως μεταφορικές επιχειρήσεις νοούνται όλες οι επιχειρήσεις που είτε διαθέτουν ιδιόκτητα Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα είτε τους έχουν εισφερθεί κατά χρήση ή εκμετάλλευση είτε κατέχουν δια μισθώσεως Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα. Κατόπιν αυτής της διευκρινήσεως θα πρέπει να ακολουθήσει ο διαχωρισμός των επιχειρήσεων: α) σε νομικά πρόσωπα ήτοι σε εμπορικές εταιρείες με νομική προσωπικότητα στις οποίες αυτονόητο είναι ότι συμπεριλαμβάνονται και οι Ιδιότυπες Μεταφορικές Εταιρείες (ΙΜΕ-ΕΠΕ) δεδομένου ότι διαθέτουν νομική προσωπικότητα) β) σε φυσικά πρόσωπα άλλως ατομικές επιχειρήσεις (μεμονωμένοι μεταφορείς) και γ) σε οιονεί νομικά πρόσωπα άλλως κοινωνίες δικαιώματος (συνιδιοκτησίες επί Δ.Χ. φορτηγών αυτοκινήτων). Με απόλυτη σαφήνεια θα πρέπει να διευκρινιστεί στο σχέδιο νόμου ότι «Μεταφορέας» είναι η επιχείρηση (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) που είτε διαθέτει ιδιόκτητα Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα ή αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο του έχουν εισφερθεί κατά χρήση ή εκμετάλλευση Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα (περίπτωση ΙΜΕ-ΕΠΕ) ή κατέχει δια μισθώσεως με τους όρους του πδ 91/88 Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα και παράλληλα συντρέχουν στο πρόσωπο της οι προϋποθέσεις της Οδηγίας 74/561//ΕΟΚ/12-11-1974 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα. Με την ανωτέρω διευκρίνιση θεωρούμε ότι θα υπάρξει για πρώτη φορά σ’ ένα σύγχρονο νομοθέτημα, μια ξεκάθαρη διάκριση της έννοιας του «Μεταφορέα» από τις έννοιες του «Πράκτορα Μεταφορών», του «Διαμεταφορέα» και γενικώς των ενδιάμεσων και μεσαζόντων της μεταφοράς. Θεωρούμε ότι το ξεκαθάρισμα των ρόλων που αποτελεί χρόνιο αίτημα του κλάδου θα πρέπει να ξεκινήσει από τις ξεκάθαρες εννοιολογικές προσεγγίσεις της κάθε δραστηριότητας, είναι δε πιο επίκαιρο από ποτέ το αίτημα του κλάδου να κατοχυρωθεί με νόμο ότι μεταφορέας είναι αυτός που εκτελεί με το Δ.Χ. φορτηγό αυτοκίνητο του την ανατεθείσα μεταφορά, όλοι δε οι υπόλοιποι μη κάτοχοι ή ιδιοκτήτες Δ.Χ. φορτηγών είναι μεσάζοντες άλλως πράκτο-ρες μεταφορών. Τέλος θεωρούμε ότι η προβλεπόμενη εκ της παραγράφου 4 δυνατότητα – αρμοδιότητα του εκάστοτε Υπουργού Μεταφορών να τροποποιεί (έστω και με σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής) το μεταφορικό έργο κάθε κατηγορίας οχήματος αλλά και την περιοχή κυκλοφορίας του, είναι κάτι που θα πρέπει να αποκλειστεί άλλως να τεθεί υπό σαφείς και ξεκάθαρες νομικές προϋποθέσεις. Καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι μελλοντικές Υπουργικές Αποφάσεις δυνάμει της σχετικής νομοθετικής εξουσιοδότησης, θα δημιουργήσουν δυσάρεστες καταστάσεις στον κλάδο και θα διασπάσουν την ενότητα του, αφού θα θέσουν διάφορες κατηγορίες μεταφορέων αντιμέτωπες.