Αρχική Αναδιάρθρωση ΣυγκοινωνιώνΆρθρο 1 Αναδιάρθρωση Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών – Μετασχηματισμός εταιρειώνΣχόλιο του χρήστη ATTIKO METRO AE | 21 Ιανουαρίου 2011, 17:18
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
21/1/2011 Παρατηρήσεις στο σχέδιο νόμου για την Εξυγίανση, Αναδιάρθρωση και Ανάπτυξη των Αστικών Συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις. 1. Σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 2 του ν. 2669/98 προβλέπεται, ότι η εταιρεία “ΑΜΕΛ Α.Ε.” «..αποδίδει στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. το μέρος εκείνο των εσόδων της, που αναλογεί στην αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων που έχουν αναληφθεί ή αναλαμβάνονται από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. για την κατασκευή του Έργου. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. παραμένει υπεύθυνη απέναντι των χρηματοδοτών της για κάθε σχετικό θέμα και ειδικότερα για την αποπληρωμή των υφιστάμενων ή μελλοντικών δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.» Επίσης στο ίδιο άρθρο 7 στην παρ. 3 προβλέπεται, ότι σε περίπτωση συγχώνευσης της εταιρείας “ΑΜΕΛ Α.Ε.” με τους “ΗΣΑΠ Α.Ε.” στο σχετικό ΠΔ (που θα εκδιδόταν για την συγχώνευση ) «θα ρυθμιστούν οι υποχρεώσεις της ενιαίας εταιρείας για την αποπληρωμή των δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.» Στο προκείμενο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει ουδεμία πρόβλεψη για την υποχρέωση του “ΟΑΣΑ” ή της “ΣΤΑΣΥ” (όπως θα μετονομασθεί η εταιρεία “ΑΜΕΛ ΑΕ”) προς την εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” «για την αποπληρωμή των δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», ως ρητά προβλέπεται στο προαναφερόμενο άρθρο 7 παρ. 3 του ν. 2669/98, πολύ δε περισσότερο που ο “ΟΑΣΑ” αποκτά το σύνολο των μετοχών της εταιρείας “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε” στην “ΑΜΕΛ Α.Ε.” και στην “ΤΡΑΜ Α.Ε.”, χωρίς την καταβολή τιμήματος. Ωστόσο η προβλεπόμενη αυτή πηγή εσόδων, δηλαδή αυτή του άρθρου 7 παρ. 2 και 3 του ν. 2669/98, αποτέλεσε καθοριστικό στοιχείο μεταξύ άλλων για την δανειοδότηση της εταιρείας “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όπως προκύπτει και από την από 7/6/1999 σχετική επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων του κ. Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κ. Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθώς και την από 8/10/1999 επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων του κ. Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. 2. Στο άρθρο 1 παρ. 4 του σχεδίου νόμου προβλέπεται ότι : «(α) Εντός προθεσμίας ενός (1) έτους, είναι δυνατή η έκδοση απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, δυνάμει της οποίας μεταβιβάζονται από την εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” προς την “ΑΜΕΛ Α.Ε.” ή στην εταιρεία της περ. β΄ της παραγράφου 5 του παρόντος άρθρου, άνευ ανταλλάγματος, το σύνολο του τροχαίου και λοιπού υλικού, το οποίο χρησιμοποιεί η “ΑΜΕΛ Α.Ε.” για την άσκηση της δραστηριότητάς της. Με την εν λόγω απόφαση μπορεί να καθορίζεται και κάθε σχετικό με την μεταβίβαση θέμα και λεπτομέρεια καθώς και να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα για την τυχόν απαιτούμενη συναίνεση στην εν λόγω μεταβίβαση από τους πιστωτές της “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.”, οι οποίοι διατηρούν εμπράγματες ασφάλειες επί των μεταβιβασθησομένων περιουσιακών στοιχείων. Η εν λόγω μεταβίβαση απαλλάσσεται παντός φόρου, τέλους ή άλλης επιβαρύνσεως πάσης φύσεως υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου. (β) Η Εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” δύναται να παραχωρεί οποτεδήποτε σταθμούς ή / και οποιαδήποτε άλλα περιουσιακά της στοιχεία στην “ΑΜΕΛ Α.Ε.” ή στην εταιρεία της περ. β΄ της παραγράφου 5 του παρόντος με συμφωνίες προς εκμετάλλευση.» Στις δανειακές συμβάσεις, που έχει υπογράψει η εταιρεία «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προβλέπεται μια σειρά υποχρεώσεων για την εταιρεία, που αφορούν γενικά την προηγούμενη ενημέρωση για έγκριση από την Τράπεζα των σκοπούμενων αλλαγών στο νομικό καθεστώς της εταιρείας ή των θυγατρικών της, (απόσχιση, συγχώνευση ή άλλη αλλαγή), καθώς και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των παγίων στοιχείων των έργων που έχουν χρηματοδοτηθεί από αυτήν, όπως και για τυχόν βάρη αυτών. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από τους εισηγητές του νόμου η ανάγκη για εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου. Οι προβλέψεις του νόμου ενδεχόμενα να δημιουργήσουν δυσκολίες και στις μελλοντικές χρηματοδοτήσεις της εταιρείας μας, στον βαθμό που αλλάζουν τις προϋποθέσεις στις οποίες έχει στηριχθεί η μέχρι σήμερα χρηματοδότηση. Σύμφωνα με τη διατύπωση του σχετικού άρθρου (περιπ. α) η συναίνεση των πιστωτών της εταιρείας “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” προβλέπεται για αυτούς που «διατηρούν εμπράγματες ασφάλειες επί των μεταβιβασθησομένων περιουσιακών στοιχείων». Στην προκειμένη περίπτωση τα δάνεια που έχει λάβει η εταιρεία από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δεν καλύπτονται από εμπράγματη ασφάλεια, αλλά από εγγυήσεις που προβλέπονται στις σχετικές συμβάσεις δανειοδότησης, καθώς και τις προαναφερόμενες διαβεβαιώσεις των αρμόδιων Υπουργών. Επίσης με τον όρο «πιστωτές» της εταιρείας “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” είναι δυνατόν να περιγραφούν και οι εργολάβοι που εκτελούν τα έργα και εν γένει οι προμηθευτές της, γεγονός που θα καθιστά πρακτικά αδύνατον να ληφθεί η συναίνεση αυτών. Ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα προαναφερόμενα για να γίνει τροποποίηση του σχετικού άρθρου, ώστε να απαλειφθεί η φράση περί «εμπράγματης ασφάλειας» καθώς και η αναφορά σε «πιστωτές» αυτής, ενώ λαμβανομένου υπόψη και της συγχρηματοδότησης των έργων του μετρό (δίκτυο και τροχαίο υλικό) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριληφθεί και η ανάγκη για τυχόν συναίνεση της τελευταίας (Ε.Ε), για την παραχώρηση ή μεταβίβαση των περιουσιακών της στοιχείων (δίκτυο και τροχαίο υλικό), όπως και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για ανάληψη των συμβατικών και δανειακών υποχρεώσεων της εταιρείας για την απόκτηση του τροχαίου υλικού από τον “ΟΑΣΑ” ή την “ΣΤΑΣΥ”, εφόσον η εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” θα κληθεί να καταβάλει τις συμβατικές αποζημιώσεις και να αποπληρώσει τα δάνεια για περιουσιακά της στοιχεία, τα οποία θα υποχρεωθεί να τα μεταβιβάσει χωρίς αντάλλαγμα προς την “ΑΜΕΛ Α.Ε.” ή την “ΣΤΑΣΥ”, όπως ορίζει το σχέδιο νόμου. Η εφαρμογή των ανωτέρω σε συνδυασμό με την άνευ ανταλλάγματος παραχώρηση του τροχαίου υλικού θα επιφέρει ζημιά στην «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» που υπολογίζεται στα 700 εκατομμύρια ευρώ. 3. Επίσης στο προαναφερόμενο εδάφιο (β) της παραγράφου 4 του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου υπάρχει πρόβλεψη για παραχώρηση σταθμών ή και οποιοδήποτε άλλων περιουσιακών στοιχείων στην “ΑΜΕΛ Α.Ε.” ή στην “ΣΤΑΣΥ” με συμφωνίες προς εκμετάλλευση, χωρίς από την σχετική διατύπωση της παραγράφου να αντιμετωπίζεται το ζήτημα του υφιστάμενου δικτύου, που έχει ήδη μέχρι σήμερα παραχωρηθεί στην “ΑΜΕΛ Α.Ε.”. Κατά συνέπεια θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα αυτή, δηλαδή της συμφωνίας προς εκμετάλλευση και για τους σταθμούς και για τα λοιπά περιουσιακά στοιχεία, που έχουν ήδη παραχωρηθεί στην “ΑΜΕΛ Α.Ε.”, και μάλιστα με πρόβλεψη για αντάλλαγμα, ως ποσοστό της αξίας των περιουσιακών στοιχείων της, προκειμένου να υπάρχουν έσοδα για την εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” για να χρηματοδοτεί τα έργα της και να αποπληρώνει τα δάνεια της, όπως από είχε προβλεφθεί στον προαναφερόμενο νόμο 2669/1998. Αυτή η δυνατότητα για δανειοδότηση της εταιρείας είναι ιδιαίτερα σημαντική, διότι τα δάνεια που λαμβάνει έχουν χαμηλότερο επιτόκιο από αυτό που επιβαρύνει την δανειοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και τυχόν διακοπή αυτής της χρηματοδότησης θα επιβαρύνει το κόστος των έργων, τουλάχιστον κατά το ποσό της διαφοράς των επιτοκίων. Η δυνατότητα αυτή της καταβολής στη εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” ανταλλάγματος για την παραχώρηση της χρήσης του υπόγειου σιδηρόδρομου φαίνεται ότι αποκλείεται από το άρθρο 6 παρ. 3 του σχεδίου νόμου, που προβλέπει ότι οι εταιρείες του ομίλου “ΟΑΣΑ”, δηλαδή και η “ΣΤΑΣΥ” θα αποδίδουν σε αυτόν στο τέλος κάθε μήνα «το σύνολο των εισπράξεων όλων των προϊόντων κομίστρου του …..» κατά συνέπεια δεν θα υπάρχει υπόλοιπο προς απόδοση στην εταιρεία “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.” για τη χρήση του δικτύου του μετρό. 4. Στο άρθρο 5 παρ. 1 περ. δ΄ προβλέπεται, ότι ο “ΟΑΣΑ” αναθέτει και επιβλέπει «συγκοινωνιακές και κυκλοφοριακές μελέτες των δημοσίων συγκοινωνιών στην Περιφέρεια Αττικής» και ότι «Ειδικά όσον αφορά την ανάπτυξη και επέκταση του δικτύου αστικού σιδηροδρόμου και Τραμ στην Περιφέρεια Αττικής τα έργα εκτελούνται από την “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.”. Ως έχει η διατύπωση του σχετικού άρθρο φαίνεται, ότι δεν καλύπτει τις μελέτες των έργων της εταιρείας “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.”, εξ αντιδιαστολής με τη σχετική πρόβλεψη για τον “ΟΑΣΑ”, σε σχέση με το δίκτυο του αστικού σιδηρόδρομου και Τραμ στην Περιφέρεια Αττικής, ως εκ τούτου θα μπορούσε να αναφερθεί, ότι στις αρμοδιότητες της περιλαμβάνεται τόσο η μελέτη όσο και η κατασκευή των έργων, που θα εκτελεί σύμφωνα με τον νέο νόμο, όπως αυτό συμβαίνει και για τα έργα που εκτελεί σύμφωνα με το άρθρο 2 του καταστατικού της, κατά την πρόβλεψη του ν.1955/91. 5. Στο άρθρο 5 παρ.1 περ. η’ που αναφέρεται στους σταθμούς μετεπιβίβασης, να προστεθεί ότι η μελέτη και κατασκευή σταθμών μετεπιβίβασης που σχετίζονται με το δίκτυο του αστικού σιδηροδρόμου και ΤΡΑΜ στην περιφέρεια Αττικής θα γίνεται από την «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ». Ειδικότερα σημειώνουμε την σχετική πρόβλεψη του άρθρο 9 του ν.3010/2002 για τους Σταθμούς μετεπιβίβασης και του χώρους στάθμευσης.